Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
http://www.minszw.nl
MIN SZW: Klokkenluider: keuzes en dilemma's
Nr. 2002/16
14 februari 2002
Minister Vermeend wil gedragscode voor 'klokkenluiders'
Minister Vermeend van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft de
Stichting van de Arbeid gevraagd een aanbeveling of leidraad voor
ondernemingen op te stellen voor zogenoemde klokkenluiders (werknemers
die misstanden in bedrijven en organisaties melden). Minister Vermeend
denkt daarbij aan een gedragscode waarin procedures,
zorgvuldigheidseisen en de rechtsbescherming van de klokkenluider aan
de orde komen.
Aanleiding voor de minister zijn onder meer de resultaten van het
IVA-onderzoek 'De weg van de klokkenluider; keuzes en dilemma's', dat
in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is
verricht. Minister Vermeend heeft het onderzoek aangeboden aan de
Tweede Kamer.
Uit het onderzoek blijkt dat bijna 4 procent van de werknemers in de
marktsector de afgelopen vijf jaar een ernstige misstand in de
organisatie heeft waargenomen. Iets meer dan de helft van hen luidt
ook daadwerkelijk de klok. Voor een meerderheid van de klokkenluiders
zijn de gevolgen van de melding negatief. Eén op de zes klokkenluiders
neemt ontslag, één op de tien zit ziek thuis en vijf procent belandt
in een ontslagprocedure. Bij anderen is sprake van degradatie, gebrek
aan promotiemogelijkheden of een berisping. Vooral in kleinere
bedrijven zijn de negatieve gevolgen groot en wordt door de
klokkenluider beduidend vaker zelf ontslag genomen. In bijna de helft
van de gevallen is sprake van een negatief gevolg, zoals bijvoorbeeld
schade aan het imago van het bedrijf en het betalen van een boete.
De geconstateerde misstanden betreffen vooral wetsovertredingen, gesjoemel met geld en misbruik van macht en informatie. De reden waarom mensen misstanden rapporteren is dat wat ze aantreffen indruist tegen de eigen waarden en normen. De belangrijkste reden om het niet te melden is de angst voor negatieve gevolgen voor henzelf.
Tachtig procent van de klokkenluiders meldt de misstand eerst intern
bij de direct leidinggevende of de directie. Ongeveer de helft treedt
naar buiten (naar vakbond of arboarts) als de melding intern niet
heeft geleid tot acties om de misstand te onderzoeken of op te lossen.
Overigens wordt een interne melding als de beste manier beschouwd. Het
levert de meeste opgeloste misstanden op en leidt tot minder negatieve
gevolgen voor zowel werkgevers als werknemer.
De onderzoekers concluderen dat er nog weinig jurisprudentie is over
klokkenluiders. Daar waar het op ontslag uitdraait, kijkt de rechter
bij de beoordeling van de ontslagaanvraag minder naar argumenten of
bewijsmateriaal over de misstand, maar beoordeelt hij vooral of er
sprake is van een verstoorde arbeidsrelatie.
---
--
Het rapport 'De weg van de klokkenluider' kost 24 Euro(ISBN: 90
57498596) en is verkrijgbaar bij Elsevier bedrijfsinformatie, tel: 070
4415000.
14 feb 02 17:15