Ingezonden persbericht


GESPANNEN VERWACHTING

VAN NIEUWE I-MODE SERVICE KPN MOBILE

MAARSSEN, 14 FEBRUARI 2002 ---- Nederlandse directeuren, managers en ICT-professionals hebben hoge verwachtingen over het succes van i-mode. Dit nieuwe systeem voor mobiele datadiensten, waaronder webgebaseerde diensten, email en spraak, wordt dit voorjaar door KPN Mobile in Nederland geĂŻntroduceerd. Deze verwachting blijkt uit de vandaag door Ernst & Young ICT Leadership gepresenteerde resultaten van haar tweede ICT Barometer. Van de ondervraagden denkt 41% dat de Nederlandse consument positief tot zeer positief zal reageren op de introductie van i-mode. 47% verwacht dat men voorlopig nog even afwacht en 10% gelooft in een negatieve reactie. Als de aanschafkosten voor het i-mode toestel plus het abonnement en de services niet hoger zijn dan voor GSM, kiest 41% van de ondervraagden voor i-mode. Van de respondenten die geen KPN Mobile-klant zijn, zegt 12% vanwege i-mode te overwegen om van mobiele aanbieder te veranderen. 52% zegt dit niet te overwegen.

In een reactie zegt Jacob Verschuur, directeur van Ernst & Young ICT Leadership, over de uitkomsten van dit onderzoek: "In Japan is i-mode bijzonder succesvol. Het mobiele telecombedrijf NTT Docomo heeft met i-mode op dit moment 30 miljoen klanten. Met de introductie van i-mode komt ook een groot aantal nieuwe mobiliteitsdiensten beschikbaar. Zo kan men naast spraakverkeer ook volledig mobiel informatie op internet raadplegen en emailen. Op termijn kunnen bijvoorbeeld ook betalingsmogelijkheden en wellicht route- en navigatiefaciliteiten beschikbaar komen. Dit zal de acceptatie van i-mode in de zakelijke markt zeker versnellen. KPN Mobile wacht nog een flinke klus om de introductie van i-mode in ons nuchtere land tot een succes te maken. Toch zijn de eerder gerealiseerde hoge acceptatie van GSM en het succes van i-mode in Japan gunstige voortekenen".

Over de Ernst & Young ICT Barometer
De Ernst & Young ICT Barometer is een onderzoek van Ernst & Young ICT Leadership dat iedere twee maanden wordt uitgevoerd. Dit unieke onderzoek wordt gehouden naast het jaarlijkse onderzoek Trends in ICT. Het houdt continu de vinger aan de ICT-pols van het Nederlandse bedrijfsleven, de overheid en de not-for-profit sector. De metingen worden gedaan onder een groep van ruim 500 directeuren, managers en ICT-professionals. Het onderzoek bestaat uit een vaste, terugkerende vragen en uit actuele vragen. Kijk voor meer informatie over de ICT Barometer op www.trends-in-ict.nl http://www.trends-in-ict.nl>

Over Ernst & Young ICT Leadership
Ernst & Young ICT Leadership, onderdeel van Ernst & Young Executive Temporary Management en verbonden aan de sectorgroep Technology Communications en Entertainment (TCE), richt zich op het leveren van ICT interim-management, van CIO/ICT directeur tot programmamanager. ICT Leadership heeft een samenwerkingsverband met de Erasmus Universiteit, het Institute for ICT Leadership, waar CIO's worden opgeleid en studiedagen voor commissarissen worden georganiseerd. Daarnaast organiseert ICT Leadership zogeheten Future Vectory's voor CEO's, commissarissen en CIO's uit verschillende branches om met hen en onze interim-managers een toekomstvisie op ICT te ontwikkelen. Ook het jaarlijkse onderzoek Trends in ICT, counseling van ICT opdrachtgevers en dit onderzoek, de ICT Barometer, beslaan de activiteiten van Ernst & Young ICT Leadership.

Over Ernst & Young
Ernst & Young biedt ondersteuning in accountancy, belastingadvies, juridische dienstverlening en corporate finance. Daarnaast wordt professionaliteit ingebracht in vraagstukken en uitdagingen op het vlak van interim-management, informatietechnologie/EDP Audit, human resource management en logistiek.

# # #



Ingezonden persbericht