Killer-applicaties nodig voor succesvolle multimedia-industrie

'In Nederland zijn alle voorwaarden aanwezig voor een succesvolle multimedia-industrie'. Alleen zitten de verschillende partijen nog teveel op elkaar te wachten. Verder ontbreken ook de killer-applicaties en moeten bedrijven meer gaan samenwerken.

Dat zegt Pieter Adriaans, hoogleraar aan Universiteit van Amsterdam en voorzitter van de werkgroep die een lange-termijn visie voor de multimedia-industrie aan het opstellen is.

Succesvolle multimedia-industrie
Wachtende marktpartijen
Killer-applicaties
Werkgroep

Succesvolle multimedia-industrie
'In Nederland zijn alle voorwaarden zijn aanwezig voor een succesvolle multimedia-industrie. We hebben grote bedrijven - zoals Philips - en kleine technostarters die heel sterk zijn in de creatie en distributie van multimedia. En ook op het gebied van de content van de multimedia kunnen wij sterk zijn. We hebben immers bedrijven als Endemol en grote uitgeverijen als Elsevier en VNU die steeds meer producten in de vorm van multimedia kunnen gaan aanbieden. Alle puzzelstukjes voor een succesvolle industrie zijn dus aanwezig'. Dat is het goede nieuws.


Wachtende marktpartijen
Het slechte nieuws is dat al die puzzelstukjes nog niet op hun plaats liggen. Want de verschillende marktpartijen wachten volgens Adriaans nog teveel op elkaar en op de consument. De bedrijven die bezig zijn met de technische distributie van multimedia missen de inhoud ofwel content. Philips werkt hard aan ambient intelligence, waarbij multimedia is verweven met alle aspecten van het dagelijks leven. Een consument kan bijvoorbeeld met spraakherkenning de tv bedienen, al is die tv dan geen tv meer maar een multimediaal communicatieplatform. Maar de technologie achter dit soort ontwikkelingen drijft op de content op de programmas en informatie die de consument op zijn multimediale communicatieplatform kan ontvangen. En die content ontbreekt volgens Adriaans nog. Want de aanbieders ervan, zoals uitgeverijen en televisiemaatschappijen, kijken de kat uit de boom. 'Televisiemaatschappijen willen bijvoorbeeld alleen content leveren als de gewone man die kan ontvangen. Maar voor die ontvangst heeft de gewone man speciale technologie nodig, en die technologie koopt hij niet als er geen content is.' En zo is de vicieuze cirkel rond.


Killer-applicaties
Volgens Adriaans ontbreekt het ook nog aan de killer-applicaties die de consument echt warm kunnen maken voor nieuwe multimedia-toepassingen. 'Er zijn een heleboel leuke kleine nieuwe toepassingen, maar het zijn allemaal gadgets. Bovendien zijn de mensen op deze morning-after, na de ondergang van de dotcoms, een beetje technologie-moe. Ook schiet de gebruiksvriendelijkheid van de nieuwe toepassingen vaak schromelijk tekort. Dat komt de doorbraak van nieuwe multimedia-toepassingen niet ten goede.' De killer-applicaties kunnen volgens Adriaans ook liggen het vlak van business to business. Zon killer-applicatie is een toepassing die waarde schept voor de klant, die alleen met technologie gerealiseerd kan worden en die breed toepasbaar is. Wat deze applicaties voor de multimedia zullen worden is moeilijk te voorspellen, maar ik denk aan bijvoorbeeld de medische wetenschap. Daar kunnen straks wellicht alle röntgenfotos en bijvoorbeeld MRI-scans van een patiënt via multimedia makkelijk toegankelijk worden voor alle artsen van die patiënt, van de chirurg tot de huisarts.


Werkgroep
Adriaans is voorzitter van een werkgroep die op dit moment een lange-termijn visie voor de ontwikkeling van onze multimedia-industrie aan het opstellen is. De voorlopige visie wordt half december gepresenteerd aan deskundigen uit het veld (o.m. bedrijven en universiteiten), die er dan vrijelijk op mogen schieten. Het definitieve document is begin januari klaar, waarna bedrijven en universiteiten ermee aan de slag kunnen.

De werkgroep zal proberen oplossingen te formuleren voor de problemen die de groei van de multimedia-industrie in de weg staan. In de eerste plaats moeten bedrijven en universiteiten volgens Adriaans meer gaan samenwerken op het gebied van de research en development. Maar ook zullen bedrijven onderling meer met elkaar moeten optrekken, en dan met name de grote bedrijven met de kleine. Grote bedrijven moeten meer samenwerken met innovatieve starters, en die starters moeten ook sneller dóórgroeien. Voor de ontwikkeling en productie van grote, innovatieve multimedia-toepassingen heb je echt bedrijven nodig met zon vijfhonderd, zeshonderd medewerkers. Als starters mom and dad-bedrijfjes blijven, slaan we internationaal geen deuk in een pakje boter.