Gemeente Barendrecht

Raadscommissies vergaderen

Openbare Werken en Sociale Zaken c.a.

De commissie Openbare Werken en Sociale Zaken vergadert op maandag 11 februari in de raadzaal van het gemeentehuis. Aanvang 20.00 uur.

Op de agenda staan onder meer de volgende punten:


-Legalisering software kantoorautomatisering.
Bespreekstuk betreffende het aantal benodigde licenties op het vlak van kantoorautomatisering.


-Voortgang I&A plan.

Eind 2000 heeft de raad het I&A plan voor de gemeente Barendrecht vastgesteld. Naar aanleiding hiervan wordt de status van diverse projecten bekeken en wordt vooruit gekeken naar 2002.


-Wijziging verordening kinderopvang.

De commissie wordt gevraagd in te stemmen met de wijziging van de verordening kinderopvang.


-Concept gemeentelijk duurzaamheidsplan 2002.
De commissie wordt gevraagd in te stemmen met de voorgestelde hoofdstukindeling van het gemeentelijk duurzaamheidsplan. Tevens wordt gevraagd per thema aan te geven op welk ambitieniveau de komende jaren ingezet moet worden en wordt gevraagd aan te geven of er nog thema's ingevoegd dienen te worden.

De secretaris van deze raadscommissie is de chef van de afdeling Openbare Werken Beheer, de heer J. van der Linden, tel. 698 360.

Financiën en Welzijn c.a.

De commissie Financiën en Welzijn vergadert op woensdag 13 februari in de raadzaal van het gemeentehuis. Aanvang 20.00 uur.

Agendapunten zijn:


-
Doelmatigheidsonderzoek belastingen

In de commissie worden de uitkomsten besproken van een onderzoek dat is uitgevoerd naar de effectiviteit en efficiency van het proces van heffing van gemeentelijke belastingen.


-Inventarisatie Open Eind Regelingen.

Sommige uitgaven kunnen door de gemeente vooraf moeilijk ingeschat worden. Een voorbeeld hiervan zijn uitgaven in het kader van WVG. Vooraf is onbekend hoeveel aanvragen binnenkomen. Aan de orde komt een inventarisatie van dit soort budgetten en de mogelijkheid om middels egalisatiereserves grote schommelingen in uitgaven te voorkomen


-Uitbreiding van de gemeenschappelijke regeling Volksgezondheid Rotterdam en omstreken

Gesproken wordt over de toetreding van de gemeenten Bergschenhoek, Berkel en Rodenrijs en Bleiswijk tot de gemeenschappelijke regeling Volksgezondheid Rotterdam en omstreken.


-Problematiek rondom de jeugd in park Buitenoord
Aan de orde komt een brief waarin aandacht van de Gemeente Barendrecht wordt gevraagd voor de problemen in park Buitenoord.


-Antispeculatiebeding

Aan de commissie wordt gevraagd in te stemmen met de aanpassing van artikel 13- het antispeculatiebeding - in de algemene verkoopvoorwaarden bouwgrond Gemeente Barendrecht per 1 maart 2002.


-Privatiseringsovereenkomst Smitshoek

Er wordt aan de commissie instemming gevraagd met het onderbrengen van beheer en onderhoud van sportpark Smitshoek, onder de in de privatiseringsovereenkomst genoemde uitgangspunten, bij de sportvereniging Smitshoek.


-Investeringssubsidie nevenvestiging bibliotheek
Besluitvorming wordt gevraagd over het ter beschikking stellen van een extra bedrag voor bouwkosten en inrichting van de nevenvestiging.


-Evaluatie Wijkwinkel

Voorstel waarin o.a. de sluiting van de wijkwinkel en aanpassing van de subsidie in dit kader aan de orde komen.


-Startnotitie gemeentelijk preventief gezondheidsbeleid
De commissie wordt gevraagd in te stemmen met de startnotitie, die een plan van aanpak omvat om de nota gezondheidsbeleid op te stellen.

De secretaris van deze raadscommissie is het afdelingshoofd Financiën, de heer E. Melskens, toestel 698 416.

Algemene Bestuurlijke Aangelegenheden

Op donderdag 14 februari vergadert de commissie Algemene Bestuurlijke Aangelegenheden in de raadzaal van het gemeentehuis. Aanvang 19.00 uur.

De agendapunten zijn in de loop van deze week bekend. U kunt ze opvragen bij de secretaris van de commissie.

De secretaris van deze raadscommissie is de directeur van de sector Samenlevingszaken, de heer G.J. Bravenboer, tel. 698 240.

Extra commissie: Openbare Werken en Sociale Zaken c.a.

De extra commissie Openbare Werken en Sociale Zaken vergadert op donderdag 14 februari in de raadzaal van het gemeentehuis. Aanvang 20.00 uur.

De commissie staat geheel in het teken van de discussie rondom de eventuele openstelling van de onderdoorgang onder de A29. De eerder genoemde datum 21 februari komt hiermee te vervallen.

De secretaris van deze raadscommissie is de chef van de afdeling Openbare Werken Beheer, de heer J. van der Linden, tel. 698 360.

Ter inzage

De stukken voor deze vergaderingen liggen ter inzage bij Bureau Communicatie, kamer E 127. U kunt een set opvragen bij de secretaris van de commissie.

Spreekrecht

U kunt tijdens een commissievergadering inspreken naar aanleiding van een agendapunt. De maximale spreektijd is vijf minuten. Een verzoek tot spreken dient uiterlijk vóór 16.00 uur van de dag waarop de vergadering plaatsvindt te worden ingediend bij de secretaris van de commissie, zulks onder vermelding van het punt of de punten van de agenda van de openbare vergadering waarover men wil spreken.

Gewijzigde en vastgestelde verordeningen/tarieventabel 2002

Van de volgende verordening is de tarieventabel gewijzigd en vastgesteld in de raadsvergadering van 28 januari 2002:


-1e wijzigingsverordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing en reinigingsrechten.

Het tarief voor de afvalstoffenheffing (woonhuizen) en reinigingsrechten (bedrijven) is verhoogd met 0,45 per maand per perceel in verband met het ondergronds gaan inzamelen van huisvuil bij gestapelde/hoogbouw in de gemeente.

De heffing volgens genoemde verordening is ingegaan op 1 januari 2002. De betreffende verordening ligt ter inzage bij Bureau Communicatie, kamer E 127 (ingang Rijnstraat). De tarieventabel is verkrijgbaar tegen betaling van legeskosten in het gemeentehuis.

Bouwen en Milieu

Meldingen bouwvoornemen en -aanvragen

Bij de afdeling Bouwen en Milieu zijn de volgende meldingen/aanvragen ingediend:


-1e Barendrechtseweg 178 (BA 2002-028), voor het veranderen van de dakconstructie (29-01-2002);


-Dorpsstraat 140 (BA 2002-025), voor het vernieuwen van een garage/berging (25-01-2002);


-Gebroken Meeldijk 123 (BA 2002-027), voor het wijzigen van de voor- en achtergevel (28-01-2002);


-Middeldijk ter hoogte van Ikea (MB 2002-013), voor het plaatsen van een schakelkast (30-01-2002);


-Ravelplantsoen 2 (BA 2002-029), voor het bouwen van een dakopbouw (30-01-2002);


-van Riedevliet 64 (BA 2002-030),voor het plaatsen van twee dakkapellen (30-01-2002);


-Steekkant 56 (BA 2002-026), voor het plaatsen van een rookgasafvoerkanaal (25-01-2002).

De bouwaanvragen/meldingen zijn ontvangen op de datum die erbij vermeld staat en ingediend bij Bouw- en Woningtoezicht, loket E007 (begane grond).

Vrijstellingen

Burgemeester en wethouders van Barendrecht maken bekend dat een aanvraag om bouwvergunning is ontvangen voor:


-het bouwen van een bedrijfsverzamelgebouw (fase IV) op het bedrijventerrein Bijdorp (BA 2001- 348). Het bouwplan is in strijd met het geldende bestemmingsplan.

Burgemeester en wethouders van Barendrecht hebben het voornemen ten behoeve van dit bouwplan vrijstelling van het bestemmingsplan te verlenen met toepassing van artikel 15 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.

Ter inzage

Het bouwplan ligt met ingang van vrijdag 8 februari tot en met donderdag 21 februari 2002 voor een ieder ter inzage op het gemeentehuis, afdeling Bouwen en Milieu, kamer E007 ingang Rijnstraat. Het gemeentehuis is geopend van maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot 16.30 uur. Buiten deze tijden kunt u op afspraak terecht.

Zienswijzen

Een ieder die zienswijzen heeft tegen het verlenen van vrijstelling kan deze tot en met donderdag 21 februari 2002 schriftelijk naar voren brengen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Barendrecht, Postbus 501, 2990 EA te Barendrecht.

Opheffen aanhoudingsplicht

Burgemeester en wethouders van Barendrecht maken bekend dat een verzoek om aanvraag om bouwvergunning is ontvangen voor:


-het wijzigen van de gevel van de garage van Strausslaan 1 (BA 2001-453)


-het realiseren van een uitbouw achter de woning Verdistraat 98 (BA 2002-001)


-het realiseren van een uitbouw achter de woning Verdistraat 82 (BA 2002-002)

Deze bouwplannen zijn in overeenstemming met het geldende bestemmingsplan "Nieuweland".

Tevens is een verzoek om aanvraag om bouwvergunning ontvangen voor:


-het realiseren van twee dakkapellen op de woning Van der Dussenvliet 23 (BA 2002-005).

Dit bouwplan is in overeenstemming met het geldende bestemmingsplan "Molenvliet".

Omdat de aanvragen binnen het gebied liggen waarvoor het ontwerpbestemmingsplan ter inzage is gelegd of: het bestemmingsplan is vastgesteld maar nog niet in werking is getreden dienen de aanvragen te worden aangehouden. De gevraagde vergunningen kunnen alleen verleend worden als de aanhoudingsplicht als bedoeld in artikel 50, lid 1, van de Woningwet wordt opgeheven. Burgemeester en Wethouders hebben het voornemen op grond van artikel 50, lid 4, van de Woningwet hiertoe over te gaan.

Ter inzage

De bouwplannen liggen met ingang van vrijdag 8 februari tot en met donderdag 7 maart 2002 voor een ieder gedurende vier weken ter inzage op het gemeentehuis, afdeling Bouwen en Milieu, loket E007 - ingang Rijnstraat. Het gemeentehuis is geopend van maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 16.30 uur. Buiten deze tijden kunt u op afspraak terecht.

Zienswijzen

Een ieder die zienswijzen heeft tegen het opheffen van de aanhoudingsplicht kan deze tot en met donderdag 7 maart 2002 schriftelijk naar voren brengen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Barendrecht, Postbus 501, 2990 EA te Barendrecht.

Burgemeester en wethouders van Barendrecht maken bekend dat een verzoek om aanvraag om bouwvergunning is ontvangen voor:


- het realiseren van een botendok aan de Noldijk 73a (BA 2001-418).
Het bouwplan is in strijd met het geldende bestemmingsplan "Buitengebied 1986" en in overeenstemming met het in voorbereiding zijnde voorontwerpbestemmingsplan "Buitengebied-Oost".

Omdat de aanvraag ligt binnen het gebied waarvoor het ontwerpbestemmingsplan te inzage is gelegd of: het bestemmingsplan is vastgesteld maar nog niet in werking is getreden dient de aanvraag te worden aangehouden. De gevraagde vergunning kan alleen verleend worden als de aanhoudingsplicht als bedoeld in artikel 50, lid 1, van de Woningwet wordt opgeheven. Burgemeester en Wethouders hebben het voornemen op grond van artikel 50, lid 7, van de Woningwet hiertoe over te gaan met toepassing van artikel 19,lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.

Ter inzage

Het bouwplan ligt met ingang van vrijdag 8 februari tot en met donderdag 7 maart 2002 voor een ieder gedurende vier weken ter inzage op het gemeentehuis, afdeling Bouwen en Milieu, kamer E007 (ingang Rijnstraat). Het gemeentehuis is geopend van maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 16.30 uur. Buiten deze tijden kunt u op afspraak terecht.

Zienswijzen

Een ieder die zienswijzen heeft tegen het opheffen van de aanhoudingsplicht kan deze tot en met donderdag 7 maart 2002 schriftelijk naar voren brengen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Barendrecht, Postbus 501, 2990 EA te Barendrecht.

Verleend

Verleende bouwvergunning/vrijstelling/positieve reactie op melding bouwvoornemen:


-tussen de Achterzeedijk en de Kilweg (BA 2000-406), voor het oprichten van een afvalwaterzuiveringsinstallatie met een bedrijfsgebouw (30-01-2002);


-Avenue Carnisse (BA 2001-202), voor het oprichten van twee appartementsgebouwen (30-01-2002);


-van Beethovensingel 18 (BA 2001-291), voor het vergroten van een dakkapel (25-01-2002);


-Donge 22 (MB 2002-001), voor het plaatsen van een dakkapel (29-01-2002);


-Dordtsestraatweg 56 (BA 2001-353), voor het vergroten van de woning (29-01-2002);


-Emmastraat 24 (MB 2001-191), voor het plaatsen van een blokhut (28-01-2002);


-Mozartstraat 47 (BA 2001-386), voor het plaatsen van een dakkapel (25-01-2002);


-Serenadelaan 1 (BA 2001-287), voor het vergroten van de garage (29-01-2002);


-Standerdmolen 69 (BA 2001-414), voor het plaatsen van een dakkapel (29-01-2002);


-Voordijk 392 (BA 2001-377), voor het vergroten van de woning (25-01-2002);


-Waddenring 43 (BA 2001-370), voor het vergroten van de woning (29-01-2002).

Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden binnen zes weken, na verzenddatum van de vergunning, een schriftelijk gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders, postbus 501, 2990 EA Barendrecht. Hebt u bezwaar ingediend, dan kunt u bij de President van de Rechtbank Rotterdam (Sector bestuursrecht, postbus 50951, 3001 BM) verzoeken om de werking van de beschikking te schorsen.

Ter inzage

De bouwvergunningen met bijbehorende tekeningen liggen gedurende bovengenoemde periode ter inzage bij Bouw- en Woningtoezicht, loket E007(begane grond).

Voorbereidingsbesluiten ter inzage

De gemeenteraad heeft in zijn vergadering van 28 januari 2002 voor de volgende gebieden een voorbereidingsbesluit vastgesteld:


-het gebied van het voorontwerpbestemmingsplan Molenvliet-Nieuweland

-het perceel Molenleede 8

Ter inzage

U kunt de voorbereidingsbesluiten en de daarbij behorende tekeningen vanaf de datum van inwerkingtreding, vrijdag 8 februari 2002, inzien bij de afdeling Bouwen en Milieu, loket E 007 (ruimtelijke ordening).

Bezwaren

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan door belanghebbenden een bezwaarschrift worden ingediend binnen 6 weken na de dag van publicatie van dit besluit. Het bezwaarschrift moet worden ingediend bij de gemeenteraad van Barendrecht, Postbus 501, 2990 EA te Barendrecht.

De gebruikelijke openingstijden zijn van toepassing.

Theaternieuws

In de komende weken staan de volgende voorstellingen geprogrammeerd:

Datum

Artiest(en)

Voorstelling

Prijs

Pashouders

Do. 7-2

Bolder & Plante

Bigger Better Bolder & Plante

11,30

10,20

Vr. 8-2

Guido Weijers, Droog Brood, Rooijackers Kamps en Kamps

Cabaritis II

12,50

11,30

Do. 14-2

An Pierlé

Live in Concert

11,30

9,10

Vr. 15-2

Hans Dagelet & Filmorkest Max Tak

Vijfkamers

12,50

11,30

Za. 16-2

Erik van Muiswinkel en Diederik van Vleuten

Mannen met Vaste Lasten

Try out

UITVERKOCHT

UITVERKOCHT

Wo. 20-2

Teatro Munganga

Mama Pia

Aanvang: 14.00 uur

5,70


4,50

Do. 21-2

ZEP

Sex sells

11,30


9,10

Vr. 22-2

Plien & Bianca

Ngorongoro

UITVERKOCHT

UITVERKOCHT

Za. 23-2

André Manuel

Tier

11,30

10,20

Do. 28-2

Gé Reinders

Kump Good

11,30

10,20

Losse verkoop

Voorstellingen beginnen om 20.15 uur, tenzij anders is aangegeven. Voor alle voorstellingen zijn er kaartjes in de losse verkoop verkrijgbaar, uiteraard zolang de voorraad strekt. Openingstijden balie: maandag tot en met vrijdag 13.30 - 16.30 uur, vrijdagavond 19.00 - 20.30 uur en vanaf een uur vóór de voorstelling, tel. 615 958.

Filmtheater Het Kruispunt

Filmagenda

Datum: Film: Leeftijd Aanvang

Wo. 13-2 Nynke v.a. 12 jaar 20.30 uur

Wo. 20-2 Jalla!Jalla! alle leeftijden 20.30 uur

Wo. 27-2 Discovery of Heaven v.a. 16 jaar 20.30 uur

Wo. 6-3 Pauline & Paulette alle leeftijden 20.30 uur

Kaarten voor de overige films kosten 4,50 voor kinderen tot 12 jaar, CJP-pashouders en CKV-pashouders 5,70 voor volwassenen en zijn verkrijgbaar bij de kassa in het Kruispunt gedurende de gewone openingstijden en vanaf een uur voor aanvang van de filmvoorstelling.

OPENBARE WERKEN

Binnendienst

Afsluiting Rijnstraat

In verband met werkzaamheden aan het gemeentehuis zal de Rijnstraat tussen de Merwedestraat en de Maasstraat vanaf heden tot week 52 wekelijks van maandag tot en met donderdag afgesloten zijn voor motorvoertuigen.

Werkzaamheden in de omgeving van de HSL kunstwerken in Barendrecht

De combinatie Dive Under Barendrecht heeft bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Barendrecht een verzoek ingediend voor het verlenen van een ontheffing op de Algemene Plaatselijke verordening. De ontheffing wordt aangevraagd voor het uitvoeren van werkzaamheden in de nachten van het weekend van 16 maart en het weekend van 6 april 2002. De werkzaamheden bestaan uit het inbrengen van stalen hulpbruggen ter plaats van de HSL kunstwerken, juist ten noorden van rijksweg A15.

De werkzaamheden veroorzaken een zeer geringe overschrijding van de normen zoals gesteld in de van toepassing zijnde circulaire bouwlawaai.

Het besluit over het verlenen van ontheffing op de APV wordt in de aanstaande vergadering door het college van burgemeester en wethouders genomen.

U kunt uw zienswijze op voorhand schriftelijk bij het college kenbaar maken.

Indien het college besluit tot het verlenen van ontheffing op de APV kunt u hiertegen bezwaar maken. Dit bezwaar heeft geen schorsende werking. Indien u de werkzaamheden wilt laten schorsen moet een daartoe strekkend verzoek indienen bij de bestuursrechter.

Nadere informatie over deze werkzaamheden worden telefonisch verstrekt door de heer J.H. Mooij, telefoon 0180- 698 454.

Eventuele zienswijzen en bezwaren kunnen worden ingediend bij:

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Barendrecht

Postbus 501

2990 EA Barendrecht

Een verzoek tot schorsing kunt u indienen bij:

De arrondissementsrechtbank Rotterdam

Afdeling Bestuursrecht

Postbus 50951

3007 BM Rotterdam

Verkeersbesluiten

Burgemeester en wethouders maken bekend dat zij de volgende verkeersbesluiten hebben vastgesteld:

Besluit 2002-16:

Zuid-westzijde van de Lorentzweg tussen de aansluiting met de Dierensteinweg en het viaduct A15.


-Instellen parkeerverbod

Besluit 2002-17:

Stationsweg aansluiting Gebroken Meeldijk/ ter hoogte van de voormalige spoorwegovergang Gebroken Meeldijk.


-Instellen geslotenverklaring voor alle verkeer
In verband met de bouw van de onderdoorgang Gebroken Meeldijk zal tot in 2004 het gedeelte Stationsweg aansluiting Gebroken Meeldijk/ ter hoogte van de voormalige spoorwegovergang Gebroken Meeldijk afgesloten worden voor alle verkeer.

Dit verkeersbesluit, 2002-17, komt te vervallen nadat de voetgangers-fietstunnel Gebroken Meeldijk, de
voetgangers-fietsdoorsteek zuidelijke deel Stationsweg aansluiting Gebroken Meeldijk en de noordelijke aansluiting Stationsweg- Gebroken Meeldijk allen gerealiseerd en opengesteld zijn. Naar verwachting zal dit in 2004 zijn.

Consequenties afwikkeling verkeer

Voor het gemotoriseerd verkeer zal tijdens de afsluiting een omleidingsroute vanaf de rondweg zijn aangegeven. Er wordt met deze omleidingsroute gestreefd naar het afwikkelen van het autoverkeer via de ontsluitingswegen en het weren van autoverkeer uit de Oranjewijk. Voetgangers en fietsers op het zuidelijk deel van de Stationsweg kunnen het NS- station en de Binnenlandse Baan e.a. via de Emmastraat of de Prins Hendrikstraat bereiken.

Tegen deze maatregelen kan iedere belanghebbende tijdens de inzagetermijn, tot en met donderdag 21 maart 2002 bezwaar maken. Het bezwaarschrift dient gericht te worden aan het college van burgemeester en wethouders, postbus 501, 2990 EA Barendrecht. Na of bij het indienen van bezwaar kan aan de president van de Arrondissementsrechtbank te Rotterdam (sector Bestuursrecht), postbus 50951, 3007 BM Rotterdam, worden verzocht een voorlopige voorziening te treffen.

Ter inzage

De verkeersbesluiten 2002-16, instellen parkeerverbod Lorentzweg, tekeningnummer DI-13-113 en 2002-17, geslotenverklaring Stationsweg, tekeningnummer ND-13-98 liggen gedurende bovengenoemde periode ter inzage bij Bureau Communicatie, kamer E 127.

Afsluiting 2e Barendrechtseweg

I.v.m. de realisatie van een nieuwe duiker welke de watergang Molenvliet moet gaan verbinden met de singel langs de Botter is het noodzakelijk dat de 2e Barendrechtseweg tussen huisnummer 300 en 302 wordt afgesloten.

Deze afsluiting zal ingaan op 18 februari 2002 en zal duren tot en met 15 maart 2002, echter niet voordat de werkzaamheden aan de Barendrechtseweg, gedeelte J.G. Oemvliet-Middeldijk zijn afgerond. Vanaf de rotonde Buitenlandsebaan / Jaagpad kan gereden worden tot en met huisnummer 300. Molenvliet en het gedeelte 2e Barendrechtseweg tot en met huisnummer 302 is bereikbaar vanaf de Middeldijk/3e Barendrechtseweg.

Een omleidingroute zal worden aangegeven d.m.v. gele routeborden. Informatie omtrent de omleiding wordt verzorgd door dhr. E. Jankowski bereikbaar onder telnr. 0180 - 698 427 en dhr Dijker, telnr. 0180-698364. Informatie omtrent de werkzaamheden wordt verstrekt door mevr. I.J.Bakker, bereikbaar onder telnr. 0180 - 698428, van de afdeling openbare werken.

Fietsers en voetgangers

In verband met de werkzaamheden zal voor de fietsers en voetgangers een passeervoorziening worden getroffen, waardoor de fietsers en voetgangers hun weg kunnen vervolgen.

Er moet wel rekening worden gehouden met enige hinder i.v.m. de werkzaamheden.

Wijziging busroutes 184 en 267


-Lijn 184

Tijdens fase 1 zal lijn 184 een gewijzigde route rijden.

Deze route zal lopen over de J.G.Oemvliet -2e Barendrechtseweg - Middeldijk - Leedeweg Ziedewijdsebaan - Buitenlandsebaan v.v.

De haltes aan de Buitenlandsebaan tussen de Ziedewijdsebaan en de Barendrechtseweg vervallen.

Vervangende haltes zijn :


-J.G. Oemvliet


-2e Barendrechtseweg t.h.v. Middeldijk



-Ziedewijdse Baan t.h.v. Punter


-Buitenlandse Baan t.h.v. sporthal de Driesprong

-Lijn 267

Tijdens de afsluiting zal lijn 267 de gewijzigde route blijven rijden.

Deze route zal lopen over de Barendrechtseweg - Buitenlandsebaan - Ziedewijdsebaan-Leedeweg en daarna de normale route.

De haltes Middeldijk zullen vervallen en de vervangende haltes zijn de vervallen haltes van lijn 184 op de Buitenlandsebaan.

Ook zijn er op de Leedeweg twee vervangende haltes ingesteld voor de vervallen haltes op de 3e Barendrechtseweg t.h.v. de noodschool.

Verleende vergunning uitrit

Op grond van artikel 2.1.5.3 van de Algemene Plaatselijke Verordening is een vergunning verleend voor:


-het aanleggen van een uitrit bij Standerdmolen 48.
Indien u het niet eens bent met dit besluit, dan kunt u binnen zes weken een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Barendrecht.

Informatieavond inrichting 30 km/uur-zone op busroute 184 door de wijk Nieuweland

aanhefIn het kader van de uitvoering van het verkeersveiligheidsplan is door de afdeling openbare werken beheer een voorlopig ontwerp gemaakt om de busroute van lijn 184 door de wijk Nieuweland in te richten als 30km/uur-zone. Om tot een goed definitief ontwerp te komen is het belangrijk dat iedere bewoner en belanghebbende invloed kan uitoefenen op dit ontwerp. Hiertoe ligt het voorlopig ontwerp vanaf vandaag ter inzage op het gemeentehuis bij Bureau Communicatie, kamer E 127. Daarnaast wordt op 13 februari een inloopavond georganiseerd voor alle belangstellenden in de vergaderruimte van theater "Het Kruispunt" tussen 19.30 uur en 21.00 uur. Op deze avond zijn medewerkers van de gemeente aanwezig om u vragen te beantwoorden. Er zijn ook overzichtstekeningen opgehangen. Tevens wordt u de gelegenheid gegeven om vragen en suggesties aan te dragen door middel van reactieformulieren. Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de heer M.M.A. Boer van de afdeling openbare werken beheer, bereikbaar onder telefoonnummer 0180 - 698 385.

OPENBARE WERKEN

Buitendienst

Rooster oud papier/oud ijzer

Oud papier (za):
23/2,30/3,27/4,25/5,29/6,27/7,31/8,28/9,26/10,30/11,21/12

Oud ijzer (wo):
27/2,27/3,24/4,29/5,26/6,31/7,28/8,25/9,30/10,27/11,18/12

Openingstijden


-Afvalaanbiedstation (tel. 613 019):

maandag t/m vrijdag: 07.30-16.00 uur

zaterdag: 08.30-12.30 uur


-Burgerzaken (tel. 698 225):

maandag 09.00-16.30 uur

19.00-20.30 uur

dinsdag/vrijdag 09.00-12.30 uur

woensdag/donderdag 09.00-16.30 uur


-Kringloopwinkel (tel. 629 782):

dinsdag t/m zaterdag 10.00-17.00 uur


-WijkWinkel (tel. 654 949):

maandag/dinsdag 13.30-16.30 uur

woensdag 14.00-17.00 uur

donderdag/vrijdag 09.30-12.30 uur

Vrijwilligers Vacaturebank Barendrecht

Barendrechtse instellingen zoeken onder meer:


-voor de Stichting Elf Ranken: vrijwilligers voor diverse activiteiten.

Taken: bewoners begeleiden naar ziekenhuisbezoek

assisteren bij rondbrengen van de maaltijden

assisteren bij schenken van koffie en thee

meehelpen in de huiswinkel

Tijd: nader overeen te komen.


-voor het gezinsvervangend tehuis Meliom: vrijwilligers, die met een
mannelijke bewoner met een verstandelijke of meervoudige handicap

op de dinsdagavond of vrijdagmorgen wil gaan zwemmen.

De Vrijwilligers Vacaturebank is te vinden op de volgende locaties:


-Dorpsstraat 150: op maandag en donderdag van 13.30 uur tot 15.30 uur en

op dinsdag en vrijdag van 9.30 uur tot 12.00 uur.


-WijkWinkel in de Waterpoort, Carnisselande Middeldijkerplein 9:
op dinsdag van 13.30 tot 16.30 uur.

Tevens kunt u telefonisch een afspraak maken op een tijdstip dat u schikt.

Tel.: 0180-626 437.

Winnaars 'pinactie'

De gemeente Barendrecht en Theater Het Kruispunt hielden in januari een actie waarbij mensen werden gestimuleerd te pinnen. Dit om eventuele problemen als gevolg van de invoering van de euro te vermijden. Uiteindelijk is de entree van de euro ook bij de gemeente en Het Kruispunt prima verlopen. Mede door de vele pintransacties was er steeds voldoende wisselgeld. Daarom willen we langs deze weg iedereen hartelijk danken die aan de 'pinactie' heeft meegedaan. Onder de deelnemers zijn inmiddels drie exemplaren van het spel 'Euromonopoly' verloot. De winnaars daarvan zijn Mevrouw A.J. Souverein (Fuikkant 11), De heer W.J. Jongenelen (Ariahof 8) en de heer M.N. Kruit (van Minnebekevliet 17). Deze mensen zijn inmiddels telefonisch benaderd.

De euro is van ons allemaal !

Commissievergadering over zaak `Bustunnel A29'

Donderdag 14 februari is er een speciale vergadering van de raadcommissie Openbare Werken en Sociale Zaken over de eventuele (tijdelijke) openstelling van de bustunnel onder de A29 (Harmonielaan) voor autoverkeer. Deze vergadering begint om 20.00 uur en in tegenstelling tot eerdere berichten is de plaats van handeling niet theater Het Kruispunt maar de raadzaal van het gemeentehuis.

In oktober 2001 kwam de zaak `Bustunnel A29' opnieuw op de politieke agenda. Door middel van een motie werd het college van burgemeester en wethouders gevraagd te onderzoeken of en zo ja onder welke voorwaarden de veelbesproken onderdoorgang alsnog open kan voor autoverkeer. Naar aanleiding van die vraag heeft het verkeersbureau Goudappel-Coffeng de situatie uitvoerig onderzocht. De resultaten van dat onderzoek zijn 15 januari bekendgemaakt op een druk bezochte informatie-avond. Tijdens die avond kwam ook nog een aantal nieuwe punten naar voren, die door de gemeente nader zijn onderzocht.

Positieve aspecten bij (tijdelijke) openstelling bustunnel A29

Het openstellen van de onderdoorgang A29 heeft uiteraard tot gevolg dat rijroutes binnen de gemeente korter worden. Bovendien is het in dat geval niet langer nodig om ontheffingen te verstrekken en ook zal er geen schade meer ontstaan door bestuurders die zonder ontheffing de onderdoorgang inrijden. Het afgelopen jaar is dat vijf maal gebeurd, hetgeen steeds een gemiddelde hersteltijd van ruim vier dagen tot gevolg had. Daarnaast speelt ook nog het psychologisch effect. Door (tijdelijke) openstelling vermindert het onbehaaglijke gevoel van de burgers en bedrijven dat er slechts één hoofdweg is tussen Barendrecht-Carnisselande en Barendrecht-Centrum. Frequenter gebruik van het wegvak kan leiden tot een lichte verhoging van de sociale veiligheid. Daarnaast kan concreet gemeten worden of de voorspellingen van Goudappel-Coffeng correct zijn.

Negatieve aspecten bij (tijdelijke) openstelling bustunnel A29

Er kunnen, volgens Goudappel-Coffeng, met name op de Dierensteinweg grote capaciteitsproblemen ontstaan en ook de gelijkvloerse kruising van langzaam verkeer en motorvoertuigen ter hoogte van de Lübeck is een belangrijk potentieel conflictpunt. Bovendien zal ook het busverkeer als gevolg van een eventuele (tijdelijke) openstelling vertragingen ondervinden en dit geldt in geval van calamiteiten ook voor de nood- en hulpdiensten die moeten uitwijken naar minder geschikte routes zoals de onderdoorgangen in de Voordijk en de Middeldijk. De verhoging van de verkeersdruk leidt tot geluidsoverlast voor woningen aan de Carnisseweg, in een deel van Nieuweland en langs de noordelijke rondweg. De bedrijven die gevestigd zijn op de bedrijventerreinen langs het noordelijk deel van de rondweg ondervinden naar alle waarschijnlijkheid bereikbaarheidsproblemen. De gemeente verwacht zowel van de zijde van de gedupeerde bewoners als van de bedrijven schadeclaims. Verder speelt dat de Stadsregio voor de huidige bustunnel een subsidie heeft afgegeven van 4.676.000. De Stadsregio beraadt zich nog op het mogelijk terugvorderen van deze subsidie bij (tijdelijke) openstelling voor autoverkeer. Overigens hangt er aan tijdelijke openstelling van de onderdoorgang een extra prijskaartje van naar schatting 100.000 en definitieve openstelling zou een kostenpost tot gevolg hebben van ruim 800.000 (excl. terugbetaling subsidie). Dit in verband met aanvullende maatregelen van verkeerskundige aard.

Commissievergadering

De hele situatie wordt duidelijk uiteengezet in een informatiepakket. Dit pakket is deze week verstuurd aan de leden van de gemeenteraad, de pers en iedereen die de afgelopen maand(en) interesse voor het onderwerp heeft getoond. Dit pakket omvat:

Het rapport van verkeerskundig Bureau Goudappel Coffeng

De onderliggende ambtelijke adviezen

Een plattegrond waarop de gevolgen voor heel Barendrecht duidelijk zijn aangegeven.

Als u ook graag een pakket wilt ontvangen kunt u zich wenden tot de afdeling Openbare Werken, tel. (0180) 698 720.

Overigens staat het iedereen vrij om tijdens de commissievergadering zijn standpunt kenbaar te maken aan de politieke fracties en aan verkeerswethouder Dirk Vermaat. Daarbij is het wel van belang dat er vooraf spreektijd (maximaal 5 minuten per persoon of organisatie) wordt aangevraagd. Dat kan tot donderdag 14 februari 16.00 uur bij de secretaris van de commissie, de heer J. van der Linden: tel (0180) 698 360. Gezien de te verwachte drukte bij de commissievergadering zal de gemeente ervoor zorgen dat de vergadering door middel van een beeld- en geluidsverbinding niet alleen in de raadzaal maar ook in de hal van het gemeentehuis te volgen is.

Naar aanleiding van de commissievergadering zal het college van burgemeester en wethouders haar definitieve standpunt bepalen. Dat standpunt komt tot uiting in

het advies dat de gemeenteraad nog zal bespreken. Mocht de behandeling in de

raad leiden tot (tijdelijke) openstelling, dan zal het college van b&w deze

verandering door middel van een verkeersbesluit doorvoeren.

Met het oog op de verkiezingen van 6 maart plaatsen we in deze rubriek een serie artikelen over de gemeente: over het werk en het belang van het gemeentelijke bestuur. Deze week: de taken van de gemeente.

Het gemeentebestuur regelt de directe 'huishouding' van de gemeente. De afgelopen tien jaar is die huishouding fors gegroeid omdat het Rijk steeds meer taken aan de gemeenten heeft overgedragen. Het is daarom onmogelijk een volledig overzicht te geven van alle terreinen waarmee het gemeentebestuur zich bezighoudt. In grote lijnen kunnen we u daar echter wel iets over vertellen.

Openbare orde & veiligheid

De burgemeester is verantwoordelijk voor het handhaven van de openbare orde. Als hij vindt dat de openbare orde in gevaar is, kan hij maatregelen nemen, ongeacht of de gemeenteraad het hiermee eens is of niet. Namens zijn gemeente zit de burgemeester, samen met collega's uit een aantal andere gemeenten, in het bestuur van de politieregio. De burgemeester is daarnaast ook verantwoordelijk voor het goed functioneren van de brandweer en de ambulancedienst.

De gemeente spant zich in om de veiligheid en leefbaarheid van uw omgeving te verbeteren. Door met bewoners en bewonersorganisaties te praten, hoort zij wat de werkelijke problemen zijn. Samen met bijvoorbeeld de politie, de brandweer, winkeliers, maatschappelijke instellingen, bewonersorganisaties, de horeca en woningbouwcorporaties bekijkt zij vervolgens wat een ieder aan de oplossing van een probleem kan bijdragen. Het aanpakken van bijvoorbeeld overlast door jongeren wordt zo niet alleen een kwestie van meer politietoezicht, maar ook van het organiseren van betere jeugdvoorzieningen en het gezamenlijk zoeken naar oplossingen.

Bouwen

Op de borden bij bouwplaatsen zult u niet altijd de naam van de gemeente aantreffen, maar u kunt er zeker van zijn dat zij er altijd bij betrokken is. De projectontwikkelaar of de woningbouwcorporatie, de aannemer(s) en de architect kunnen geen twee stenen op elkaar metselen zonder de medewerking van de gemeente. Omgekeerd heeft de gemeente hen ook nodig. De gemeente is immers verantwoordelijk voor de huisvesting van al haar inwoners.

De gemeente bepaalt waar woningen (of andere bouwwerken) mogen worden gebouwd en wat voor soort woningen dat moeten zijn. Dat gebeurt onder andere op basis van het bestemmingsplan. Een projectontwikkelaar die bijvoorbeeld een flatgebouw wil neerzetten op een plek waar volgens het bestemmingsplan laagbouw moet komen, krijgt geen toestemming om te bouwen. Ook zijn er technische voorschriften waar een bouwwerk aan moet voldoen. Tenslotte stelt de gemeente 'eisen van welstand', die betrekking hebben op het uiterlijk van het bouwwerk.

Bouwvergunningen

Wie iets wil bouwen of verbouwen heeft daarvoor vaak een vergunning nodig van de gemeente. Als u een schuurtje in uw achtertuin wilt zetten heeft u een ander soort vergunning nodig dan een projectontwikkelaar die een nieuwe woonwijk wil bouwen. De regels rond bouwen en verbouwen zijn nogal ingewikkeld en veranderen ook steeds. Het is daarom dringend aan te raden om altijd contact te zoeken met de afdeling Bouw- en Woningtoezicht van de gemeente als u iets wilt bouwen of verbouwen.

Groene gebieden

In het bestemmingsplan van de gemeente staat waar gebouwd mag worden. Maar er staat ook in waar helemaal niet gebouwd mag worden: met andere woorden waar het 'groen' moet blijven. De gemeenteraad stelt het bestemmingsplan vast. U heeft daarbij volop inspraak. Er zijn uitgebreide wettelijke procedures om de inspraak te regelen voor een nieuw bestemmingsplan of voor veranderingen in het bestaande plan.

Bedrijven

Meer bedrijven, dat betekent meer banen. Daarom doet de gemeente haar best om bedrijven aan te trekken. Zij doet dit door bedrijfsterreinen aan te leggen en te zorgen voor een bijpassende infrastructuur, maar ook door haar oor te luister te leggen bij ondernemers. Door al dan niet vergunningen te verstrekken of door bepaalde voorwaarden te stellen, kan een gemeente daarnaast bepalen welke bedrijven zich wel en welke zich niet binnen haar grenzen mogen vestigen.

Inzamelen huisvuil

Gemeenten hebben volgens de wet de plicht om het huisvuil in te zamelen. Vroeger had u één vuilnisbak en gaf u uw schillen mee aan de schillenboer. Nu gooit u het glas in de glasbak en houdt u het oud papier apart. Het inzamelen van het huisvuil is er voor de gemeente niet simpeler op geworden, onder andere doordat zij sinds een paar jaar wettelijk verplicht is om het groenten-, fruit- en tuinafval apart in te zamelen. Dat wordt vervolgens gecomposteerd. Het past allemaal in de pogingen om onze afvalberg niet nog meer te laten groeien.

Schone straten

Hondenpoep en zwerfvuil staan bovenaan het lijstje met dagelijkse ergernissen. Met machines en met de ouderwetse bezem gaat de gemeente deze problemen te lijf, maar ook met een strenger toezicht. Als u uw hond uitlaat waar dat verboden is, loopt u vaker dan vroeger het risico om een bekeuring te krijgen. Ook als u huisvuil te vroeg langs de straat zet of niet juist aanbiedt treedt de gemeente bestraffend op.

Aanleg en onderhoud wegen

U kunt een gevaarlijke kuil in de weg nog maar net ontwijken. Vervolgens belt u de gemeente om de kuil te melden. Tien tegen één dat deze gevaarlijke situatie snel is verholpen. De gemeente heeft namelijk een wettelijke plicht om de lokale wegen te onderhouden. Alle gemeentelijke wegen zijn opgenomen in een onderhoudsplan en worden geregeld geïnspecteerd, net als de straatverlichting. Maar de gemeentelijke 'wegwerkers' zien ook niet meteen elke losliggende stoeptegel of kapotte lantaarnpaal. Meldingen van bewoners zijn bij de gemeente dan ook welkom.

Loket voor paspoorten, rijbewijzen en adreswijzigingen

Als u een paspoort, een Europese identiteitskaart of een rijbewijs nodig heeft, komt u, pasfoto's in de hand, aan het gemeentelijke loket. Daar kunt u het gevraagde document later ook afhalen. De gemeente is streng met de beveiliging van dit soort documenten. Daarom wil zij bij het verstrekken van bijvoorbeeld een nieuw paspoort of rijbewijs het oude document terughebben.

Bent u verhuisd, dan moet u zich melden in uw nieuwe gemeente. Daar wordt u dan ingeschreven in het bevolkingsregister. De nieuwe gemeente zorgt ervoor dat u bij de oude wordt uitgeschreven.

Als u al minstens vijf jaar in Nederland woont, geen Nederlander bent maar dat wel wilt worden, moet u ook bij de gemeente zijn. Daar kunt u informatie krijgen over de voorwaarden waaraan u moet voldoen om tot Nederlander genaturaliseerd te worden.

Scholen

De gemeente is verantwoordelijk voor alle onderwijsvoorzieningen, of het nu openbare of bijzondere (zoals christelijke of katholieke) scholen zijn. De gemeente krijgt daarvoor een budget van de Rijksoverheid, dat zij vervolgens verdeelt. Voor die tijd was de gemeente alleen verantwoordelijk voor het openbare onderwijs. Behalve dat de gemeente verantwoordelijk is voor de onderwijsvoorzieningen, moet zij er ook op toezien dat de Leerplichtwet wordt nageleefd.

Cultuur, sport en recreatie

De gemeente is wettelijk verplicht om ervoor te zorgen dat er een plaatselijke bibliotheek is. Verder geeft zij subsidies aan festivals en culturele evenementen of aan de plaatselijke sportvereniging of toneelclub. Ook kan de gemeente kunst aankopen voor de openbare ruimte, zoals in wijken en parken. Zij zorgt verder voor het onderhoud van sportvelden en de gemeentelijke sporthal. Vanwege de hoge kosten schakelt de gemeente daar steeds vaker sponsors bij in. Mogelijkheden voor recreatie neemt zij op in het bestemmingsplan: hier komt een basketbalveldje voor jongeren, daar een speeltuin of wandelgebied.

De genoemde taken zijn slechts een greep uit het totale dienstenpakket van de gemeente en zijn bedoeld om u een indruk te geven van de werkzaamheden van de gemeente. Volgende week besteden we aandacht aan: dualisme in het gemeentebestuur en de werkwijze van de stemcomputer.

Volgende week besteden we aandacht aan: dualisme in het gemeentebestuur.

Noteer nu vast in uw agenda: woensdag 6 maart stemmen voor de gemeenteraad. Bent u 18 jaar of ouder, dan valt binnenkort de oproepingskaart voor de gemeenteraadsverkiezingen bij u in de bus. Bewaar deze goed en maak op 6 maart gebruik van uw stemrecht!

Politieke partijen op internet

De Barendrechtse politieke fracties hebben allemaal een eigen internetsite. Hierop vindt u onder andere meer informatie over de verkiezingsprogramma's en kandidaten. De sites zijn onderling sterk verschillend. Zo kunt u op de ene discussiëren via een forum en biedt een andere site vooral veel informatie. De webadressen zijn:

www.vvd-barendrecht.nl,
www.cda.nl/barendrecht,
www.barendrecht.pvda.nl,
www.d66barendrecht.nl,
www.lingam.nl/grnlinks/barendrecht.htm,
www.sgp-christenunie.freeservers.com.

Gemeente Barendrecht start tweede fase inbraakpreventieproject

In februari 2002 start de gemeente Barendrecht in samenwerking met de politie een slotenservice en beveiligingsbedrijf te Barendrecht de tweede fase van het inbraakpreventieproject op. De eerste fase, welke in 2000 en 2001 heeft gelopen binnen de Oranjebuurt, is thans zo goed als afgelopen. In drie perioden verspreid over het jaar 2002 en mogelijk begin 2003 zal de gehele wijk Buitenoord door de gemeente worden aangeschreven en gewezen worden op de mogelijkheden van het inbraakpreventieproject.

Door middel van het project wordt getracht een goede inbraakpreventie te stimuleren. Deze stimulatie heeft betrekking op een bijdrage in de kosten om een huis te beveiligen tot het niveau `politiekeurmerk veilig wonen'. De stimulering bedraagt 10%, met een maximum van 45,00 van de kosten van de inbraakwerende middelen en de aanbreng daarvan.

Gelet op het maatschappelijk probleem inbraak heeft de politie het `keurmerk veilig wonen' ontwikkeld, welke gericht is op een preventieve werking van organisatorische, sociale en natuurlijke bouwkundige maatregelen. De kans neemt met 80% af voor een geslaagde inbraak bij huizen die conform het genoemde keurmerk zijn beveiligd. Bovendien geven veel verzekeraars 10% tot 15% korting op de premie van de inboedelverzekering.

Om deze redenen is de Gemeente Barendrecht van mening dat het `keurmerk veilig wonen' gestimuleerd dient te worden. In de wijk Carnisselande moeten daarom alle opgeleverde woningen aan de voorschriften van het politiekeurmerk voldoen. Voor de overige wijken binnen Barendrecht zal de gemeente de bewoners gefaseerd aanschrijven en wijzen op de mogelijkheden van het inbraakpreventieproject.

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de heer A.P. van den Berg, beleidsmedewerker Veiligheid van de gemeente Barendrecht. U kunt de heer Van den Berg gedurende kantooruren bereiken onder doorkiesnummer (0180) 698 318.

7 februari 2002