Gemeente Barendrecht
Raadscommissies vergaderen
Openbare Werken en Sociale Zaken c.a.
De commissie Openbare Werken en Sociale Zaken vergadert op maandag 11
februari in de raadzaal van het gemeentehuis. Aanvang 20.00 uur.
Op de agenda staan onder meer de volgende punten:
-Legalisering software kantoorautomatisering.
Bespreekstuk betreffende het aantal benodigde licenties op het vlak
van kantoorautomatisering.
-Voortgang I&A plan.
Eind 2000 heeft de raad het I&A plan voor de gemeente Barendrecht
vastgesteld. Naar aanleiding hiervan wordt de status van diverse
projecten bekeken en wordt vooruit gekeken naar 2002.
-Wijziging verordening kinderopvang.
De commissie wordt gevraagd in te stemmen met de wijziging van de
verordening kinderopvang.
-Concept gemeentelijk duurzaamheidsplan 2002.
De commissie wordt gevraagd in te stemmen met de voorgestelde
hoofdstukindeling van het gemeentelijk duurzaamheidsplan. Tevens wordt
gevraagd per thema aan te geven op welk ambitieniveau de komende jaren
ingezet moet worden en wordt gevraagd aan te geven of er nog thema's
ingevoegd dienen te worden.
De secretaris van deze raadscommissie is de chef van de afdeling
Openbare Werken Beheer, de heer J. van der Linden, tel. 698 360.
Financiën en Welzijn c.a.
De commissie Financiën en Welzijn vergadert op woensdag 13 februari in
de raadzaal van het gemeentehuis. Aanvang 20.00 uur.
Agendapunten zijn:
-
Doelmatigheidsonderzoek belastingen
In de commissie worden de uitkomsten besproken van een onderzoek dat
is uitgevoerd naar de effectiviteit en efficiency van het proces van
heffing van gemeentelijke belastingen.
-Inventarisatie Open Eind Regelingen.
Sommige uitgaven kunnen door de gemeente vooraf moeilijk ingeschat
worden. Een voorbeeld hiervan zijn uitgaven in het kader van WVG.
Vooraf is onbekend hoeveel aanvragen binnenkomen. Aan de orde komt een
inventarisatie van dit soort budgetten en de mogelijkheid om middels
egalisatiereserves grote schommelingen in uitgaven te voorkomen
-Uitbreiding van de gemeenschappelijke regeling Volksgezondheid
Rotterdam en omstreken
Gesproken wordt over de toetreding van de gemeenten Bergschenhoek,
Berkel en Rodenrijs en Bleiswijk tot de gemeenschappelijke regeling
Volksgezondheid Rotterdam en omstreken.
-Problematiek rondom de jeugd in park Buitenoord
Aan de orde komt een brief waarin aandacht van de Gemeente Barendrecht
wordt gevraagd voor de problemen in park Buitenoord.
-Antispeculatiebeding
Aan de commissie wordt gevraagd in te stemmen met de aanpassing van
artikel 13- het antispeculatiebeding - in de algemene
verkoopvoorwaarden bouwgrond Gemeente Barendrecht per 1 maart 2002.
-Privatiseringsovereenkomst Smitshoek
Er wordt aan de commissie instemming gevraagd met het onderbrengen van
beheer en onderhoud van sportpark Smitshoek, onder de in de
privatiseringsovereenkomst genoemde uitgangspunten, bij de
sportvereniging Smitshoek.
-Investeringssubsidie nevenvestiging bibliotheek
Besluitvorming wordt gevraagd over het ter beschikking stellen van een
extra bedrag voor bouwkosten en inrichting van de nevenvestiging.
-Evaluatie Wijkwinkel
Voorstel waarin o.a. de sluiting van de wijkwinkel en aanpassing van
de subsidie in dit kader aan de orde komen.
-Startnotitie gemeentelijk preventief gezondheidsbeleid
De commissie wordt gevraagd in te stemmen met de startnotitie, die een
plan van aanpak omvat om de nota gezondheidsbeleid op te stellen.
De secretaris van deze raadscommissie is het afdelingshoofd Financiën,
de heer E. Melskens, toestel 698 416.
Algemene Bestuurlijke Aangelegenheden
Op donderdag 14 februari vergadert de commissie Algemene Bestuurlijke
Aangelegenheden in de raadzaal van het gemeentehuis. Aanvang 19.00
uur.
De agendapunten zijn in de loop van deze week bekend. U kunt ze
opvragen bij de secretaris van de commissie.
De secretaris van deze raadscommissie is de directeur van de sector
Samenlevingszaken, de heer G.J. Bravenboer, tel. 698 240.
Extra commissie: Openbare Werken en Sociale Zaken c.a.
De extra commissie Openbare Werken en Sociale Zaken vergadert op
donderdag 14 februari in de raadzaal van het gemeentehuis. Aanvang
20.00 uur.
De commissie staat geheel in het teken van de discussie rondom de
eventuele openstelling van de onderdoorgang onder de A29. De eerder
genoemde datum 21 februari komt hiermee te vervallen.
De secretaris van deze raadscommissie is de chef van de afdeling Openbare Werken Beheer, de heer J. van der Linden, tel. 698 360.
Ter inzage
De stukken voor deze vergaderingen liggen ter inzage bij Bureau
Communicatie, kamer E 127. U kunt een set opvragen bij de secretaris
van de commissie.
Spreekrecht
U kunt tijdens een commissievergadering inspreken naar aanleiding van
een agendapunt. De maximale spreektijd is vijf minuten. Een verzoek
tot spreken dient uiterlijk vóór 16.00 uur van de dag waarop de
vergadering plaatsvindt te worden ingediend bij de secretaris van de
commissie, zulks onder vermelding van het punt of de punten van de
agenda van de openbare vergadering waarover men wil spreken.
Gewijzigde en vastgestelde verordeningen/tarieventabel 2002
Van de volgende verordening is de tarieventabel gewijzigd en vastgesteld in de raadsvergadering van 28 januari 2002:
-1e wijzigingsverordening op de heffing en de invordering van
afvalstoffenheffing en reinigingsrechten.
Het tarief voor de afvalstoffenheffing (woonhuizen) en
reinigingsrechten (bedrijven) is verhoogd met 0,45 per maand per
perceel in verband met het ondergronds gaan inzamelen van huisvuil bij
gestapelde/hoogbouw in de gemeente.
De heffing volgens genoemde verordening is ingegaan op 1 januari 2002.
De betreffende verordening ligt ter inzage bij Bureau Communicatie,
kamer E 127 (ingang Rijnstraat). De tarieventabel is verkrijgbaar
tegen betaling van legeskosten in het gemeentehuis.
Bouwen en Milieu
Meldingen bouwvoornemen en -aanvragen
Bij de afdeling Bouwen en Milieu zijn de volgende meldingen/aanvragen
ingediend:
-1e Barendrechtseweg 178 (BA 2002-028), voor het veranderen van de
dakconstructie (29-01-2002);
-Dorpsstraat 140 (BA 2002-025), voor het vernieuwen van een
garage/berging (25-01-2002);
-Gebroken Meeldijk 123 (BA 2002-027), voor het wijzigen van de voor-
en achtergevel (28-01-2002);
-Middeldijk ter hoogte van Ikea (MB 2002-013), voor het plaatsen van
een schakelkast (30-01-2002);
-Ravelplantsoen 2 (BA 2002-029), voor het bouwen van een dakopbouw
(30-01-2002);
-van Riedevliet 64 (BA 2002-030),voor het plaatsen van twee
dakkapellen (30-01-2002);
-Steekkant 56 (BA 2002-026), voor het plaatsen van een
rookgasafvoerkanaal (25-01-2002).
De bouwaanvragen/meldingen zijn ontvangen op de datum die erbij
vermeld staat en ingediend bij Bouw- en Woningtoezicht, loket E007
(begane grond).
Vrijstellingen
Burgemeester en wethouders van Barendrecht maken bekend dat een
aanvraag om bouwvergunning is ontvangen voor:
-het bouwen van een bedrijfsverzamelgebouw (fase IV) op het
bedrijventerrein Bijdorp (BA 2001- 348). Het bouwplan is in strijd met
het geldende bestemmingsplan.
Burgemeester en wethouders van Barendrecht hebben het voornemen ten
behoeve van dit bouwplan vrijstelling van het bestemmingsplan te
verlenen met toepassing van artikel 15 van de Wet op de Ruimtelijke
Ordening.
Ter inzage
Het bouwplan ligt met ingang van vrijdag 8 februari tot en met
donderdag 21 februari 2002 voor een ieder ter inzage op het
gemeentehuis, afdeling Bouwen en Milieu, kamer E007 ingang Rijnstraat.
Het gemeentehuis is geopend van maandag tot en met vrijdag van 9.00
uur tot 16.30 uur. Buiten deze tijden kunt u op afspraak terecht.
Zienswijzen
Een ieder die zienswijzen heeft tegen het verlenen van vrijstelling
kan deze tot en met donderdag 21 februari 2002 schriftelijk naar voren
brengen bij het college van Burgemeester en Wethouders van
Barendrecht, Postbus 501, 2990 EA te Barendrecht.
Opheffen aanhoudingsplicht
Burgemeester en wethouders van Barendrecht maken bekend dat een
verzoek om aanvraag om bouwvergunning is ontvangen voor:
-het wijzigen van de gevel van de garage van Strausslaan 1 (BA
2001-453)
-het realiseren van een uitbouw achter de woning Verdistraat 98 (BA
2002-001)
-het realiseren van een uitbouw achter de woning Verdistraat 82 (BA
2002-002)
Deze bouwplannen zijn in overeenstemming met het geldende
bestemmingsplan "Nieuweland".
Tevens is een verzoek om aanvraag om bouwvergunning ontvangen voor:
-het realiseren van twee dakkapellen op de woning Van der Dussenvliet
23 (BA 2002-005).
Dit bouwplan is in overeenstemming met het geldende bestemmingsplan
"Molenvliet".
Omdat de aanvragen binnen het gebied liggen waarvoor het
ontwerpbestemmingsplan ter inzage is gelegd of: het bestemmingsplan is
vastgesteld maar nog niet in werking is getreden dienen de aanvragen
te worden aangehouden. De gevraagde vergunningen kunnen alleen
verleend worden als de aanhoudingsplicht als bedoeld in artikel 50,
lid 1, van de Woningwet wordt opgeheven. Burgemeester en Wethouders
hebben het voornemen op grond van artikel 50, lid 4, van de Woningwet
hiertoe over te gaan.
Ter inzage
De bouwplannen liggen met ingang van vrijdag 8 februari tot en met
donderdag 7 maart 2002 voor een ieder gedurende vier weken ter inzage
op het gemeentehuis, afdeling Bouwen en Milieu, loket E007 - ingang
Rijnstraat. Het gemeentehuis is geopend van maandag tot en met vrijdag
van 09.00 uur tot 16.30 uur. Buiten deze tijden kunt u op afspraak
terecht.
Zienswijzen
Een ieder die zienswijzen heeft tegen het opheffen van de
aanhoudingsplicht kan deze tot en met donderdag 7 maart 2002
schriftelijk naar voren brengen bij het college van Burgemeester en
Wethouders van Barendrecht, Postbus 501, 2990 EA te Barendrecht.
Burgemeester en wethouders van Barendrecht maken bekend dat een verzoek om aanvraag om bouwvergunning is ontvangen voor:
- het realiseren van een botendok aan de Noldijk 73a (BA 2001-418).
Het bouwplan is in strijd met het geldende bestemmingsplan
"Buitengebied 1986" en in overeenstemming met het in voorbereiding
zijnde voorontwerpbestemmingsplan "Buitengebied-Oost".
Omdat de aanvraag ligt binnen het gebied waarvoor het
ontwerpbestemmingsplan te inzage is gelegd of: het bestemmingsplan is
vastgesteld maar nog niet in werking is getreden dient de aanvraag te
worden aangehouden. De gevraagde vergunning kan alleen verleend worden
als de aanhoudingsplicht als bedoeld in artikel 50, lid 1, van de
Woningwet wordt opgeheven. Burgemeester en Wethouders hebben het
voornemen op grond van artikel 50, lid 7, van de Woningwet hiertoe
over te gaan met toepassing van artikel 19,lid 3 van de Wet op de
Ruimtelijke Ordening.
Ter inzage
Het bouwplan ligt met ingang van vrijdag 8 februari tot en met
donderdag 7 maart 2002 voor een ieder gedurende vier weken ter inzage
op het gemeentehuis, afdeling Bouwen en Milieu, kamer E007 (ingang
Rijnstraat). Het gemeentehuis is geopend van maandag tot en met
vrijdag van 09.00 uur tot 16.30 uur. Buiten deze tijden kunt u op
afspraak terecht.
Zienswijzen
Een ieder die zienswijzen heeft tegen het opheffen van de
aanhoudingsplicht kan deze tot en met donderdag 7 maart 2002
schriftelijk naar voren brengen bij het college van Burgemeester en
Wethouders van Barendrecht, Postbus 501, 2990 EA te Barendrecht.
Verleend
Verleende bouwvergunning/vrijstelling/positieve reactie op melding
bouwvoornemen:
-tussen de Achterzeedijk en de Kilweg (BA 2000-406), voor het
oprichten van een afvalwaterzuiveringsinstallatie met een
bedrijfsgebouw (30-01-2002);
-Avenue Carnisse (BA 2001-202), voor het oprichten van twee
appartementsgebouwen (30-01-2002);
-van Beethovensingel 18 (BA 2001-291), voor het vergroten van een
dakkapel (25-01-2002);
-Donge 22 (MB 2002-001), voor het plaatsen van een dakkapel
(29-01-2002);
-Dordtsestraatweg 56 (BA 2001-353), voor het vergroten van de woning
(29-01-2002);
-Emmastraat 24 (MB 2001-191), voor het plaatsen van een blokhut
(28-01-2002);
-Mozartstraat 47 (BA 2001-386), voor het plaatsen van een dakkapel
(25-01-2002);
-Serenadelaan 1 (BA 2001-287), voor het vergroten van de garage
(29-01-2002);
-Standerdmolen 69 (BA 2001-414), voor het plaatsen van een dakkapel
(29-01-2002);
-Voordijk 392 (BA 2001-377), voor het vergroten van de woning
(25-01-2002);
-Waddenring 43 (BA 2001-370), voor het vergroten van de woning
(29-01-2002).
Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden binnen
zes weken, na verzenddatum van de vergunning, een schriftelijk
gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester
en wethouders, postbus 501, 2990 EA Barendrecht. Hebt u bezwaar
ingediend, dan kunt u bij de President van de Rechtbank Rotterdam
(Sector bestuursrecht, postbus 50951, 3001 BM) verzoeken om de werking
van de beschikking te schorsen.
Ter inzage
De bouwvergunningen met bijbehorende tekeningen liggen gedurende
bovengenoemde periode ter inzage bij Bouw- en Woningtoezicht, loket
E007(begane grond).
Voorbereidingsbesluiten ter inzage
De gemeenteraad heeft in zijn vergadering van 28 januari 2002 voor de
volgende gebieden een voorbereidingsbesluit vastgesteld:
-het gebied van het voorontwerpbestemmingsplan Molenvliet-Nieuweland
-het perceel Molenleede 8
Ter inzage
U kunt de voorbereidingsbesluiten en de daarbij behorende tekeningen
vanaf de datum van inwerkingtreding, vrijdag 8 februari 2002, inzien
bij de afdeling Bouwen en Milieu, loket E 007 (ruimtelijke ordening).
Bezwaren
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan door belanghebbenden
een bezwaarschrift worden ingediend binnen 6 weken na de dag van
publicatie van dit besluit. Het bezwaarschrift moet worden ingediend
bij de gemeenteraad van Barendrecht, Postbus 501, 2990 EA te
Barendrecht.
De gebruikelijke openingstijden zijn van toepassing.
Theaternieuws
In de komende weken staan de volgende voorstellingen geprogrammeerd:
Datum
Artiest(en)
Voorstelling
Prijs
Pashouders
Do. 7-2
Bolder & Plante
Bigger Better Bolder & Plante
11,30
10,20
Vr. 8-2
Guido Weijers, Droog Brood, Rooijackers Kamps en Kamps
Cabaritis II
12,50
11,30
Do. 14-2
An Pierlé
Live in Concert
11,30
9,10
Vr. 15-2
Hans Dagelet & Filmorkest Max Tak
Vijfkamers
12,50
11,30
Za. 16-2
Erik van Muiswinkel en Diederik van Vleuten
Mannen met Vaste Lasten
Try out
UITVERKOCHT
UITVERKOCHT
Wo. 20-2
Teatro Munganga
Mama Pia
Aanvang: 14.00 uur
5,70
4,50
Do. 21-2
ZEP
Sex sells
11,30
9,10
Vr. 22-2
Plien & Bianca
Ngorongoro
UITVERKOCHT
UITVERKOCHT
Za. 23-2
André Manuel
Tier
11,30
10,20
Do. 28-2
Gé Reinders
Kump Good
11,30
10,20
Losse verkoop
Voorstellingen beginnen om 20.15 uur, tenzij anders is aangegeven.
Voor alle voorstellingen zijn er kaartjes in de losse verkoop
verkrijgbaar, uiteraard zolang de voorraad strekt. Openingstijden
balie: maandag tot en met vrijdag 13.30 - 16.30 uur, vrijdagavond
19.00 - 20.30 uur en vanaf een uur vóór de voorstelling, tel. 615 958.
Filmtheater Het Kruispunt
Filmagenda
Datum: Film: Leeftijd Aanvang
Wo. 13-2 Nynke v.a. 12 jaar 20.30 uur
Wo. 20-2 Jalla!Jalla! alle leeftijden 20.30 uur
Wo. 27-2 Discovery of Heaven v.a. 16 jaar 20.30 uur
Wo. 6-3 Pauline & Paulette alle leeftijden 20.30 uur
Kaarten voor de overige films kosten 4,50 voor kinderen tot 12 jaar, CJP-pashouders en CKV-pashouders 5,70 voor volwassenen en zijn verkrijgbaar bij de kassa in het Kruispunt gedurende de gewone openingstijden en vanaf een uur voor aanvang van de filmvoorstelling.
OPENBARE WERKEN
Binnendienst
Afsluiting Rijnstraat
In verband met werkzaamheden aan het gemeentehuis zal de Rijnstraat
tussen de Merwedestraat en de Maasstraat vanaf heden tot week 52
wekelijks van maandag tot en met donderdag afgesloten zijn voor
motorvoertuigen.
Werkzaamheden in de omgeving van de HSL kunstwerken in Barendrecht
De combinatie Dive Under Barendrecht heeft bij het college van
burgemeester en wethouders van de gemeente Barendrecht een verzoek
ingediend voor het verlenen van een ontheffing op de Algemene
Plaatselijke verordening. De ontheffing wordt aangevraagd voor het
uitvoeren van werkzaamheden in de nachten van het weekend van 16 maart
en het weekend van 6 april 2002. De werkzaamheden bestaan uit het
inbrengen van stalen hulpbruggen ter plaats van de HSL kunstwerken,
juist ten noorden van rijksweg A15.
De werkzaamheden veroorzaken een zeer geringe overschrijding van de
normen zoals gesteld in de van toepassing zijnde circulaire
bouwlawaai.
Het besluit over het verlenen van ontheffing op de APV wordt in de
aanstaande vergadering door het college van burgemeester en wethouders
genomen.
U kunt uw zienswijze op voorhand schriftelijk bij het college kenbaar
maken.
Indien het college besluit tot het verlenen van ontheffing op de APV
kunt u hiertegen bezwaar maken. Dit bezwaar heeft geen schorsende
werking. Indien u de werkzaamheden wilt laten schorsen moet een
daartoe strekkend verzoek indienen bij de bestuursrechter.
Nadere informatie over deze werkzaamheden worden telefonisch verstrekt door de heer J.H. Mooij, telefoon 0180- 698 454.
Eventuele zienswijzen en bezwaren kunnen worden ingediend bij:
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Barendrecht
Postbus 501
2990 EA Barendrecht
Een verzoek tot schorsing kunt u indienen bij:
De arrondissementsrechtbank Rotterdam
Afdeling Bestuursrecht
Postbus 50951
3007 BM Rotterdam
Verkeersbesluiten
Burgemeester en wethouders maken bekend dat zij de volgende
verkeersbesluiten hebben vastgesteld:
Besluit 2002-16:
Zuid-westzijde van de Lorentzweg tussen de aansluiting met de
Dierensteinweg en het viaduct A15.
-Instellen parkeerverbod
Besluit 2002-17:
Stationsweg aansluiting Gebroken Meeldijk/ ter hoogte van de
voormalige spoorwegovergang Gebroken Meeldijk.
-Instellen geslotenverklaring voor alle verkeer
In verband met de bouw van de onderdoorgang Gebroken Meeldijk zal tot
in 2004 het gedeelte Stationsweg aansluiting Gebroken Meeldijk/ ter
hoogte van de voormalige spoorwegovergang Gebroken Meeldijk afgesloten
worden voor alle verkeer.
Dit verkeersbesluit, 2002-17, komt te vervallen nadat de
voetgangers-fietstunnel Gebroken Meeldijk, de
voetgangers-fietsdoorsteek zuidelijke deel Stationsweg aansluiting
Gebroken Meeldijk en de noordelijke aansluiting Stationsweg- Gebroken
Meeldijk allen gerealiseerd en opengesteld zijn. Naar verwachting zal
dit in 2004 zijn.
Consequenties afwikkeling verkeer
Voor het gemotoriseerd verkeer zal tijdens de afsluiting een
omleidingsroute vanaf de rondweg zijn aangegeven. Er wordt met deze
omleidingsroute gestreefd naar het afwikkelen van het autoverkeer via
de ontsluitingswegen en het weren van autoverkeer uit de Oranjewijk.
Voetgangers en fietsers op het zuidelijk deel van de Stationsweg
kunnen het NS- station en de Binnenlandse Baan e.a. via de Emmastraat
of de Prins Hendrikstraat bereiken.
Tegen deze maatregelen kan iedere belanghebbende tijdens de
inzagetermijn, tot en met donderdag 21 maart 2002 bezwaar maken. Het
bezwaarschrift dient gericht te worden aan het college van
burgemeester en wethouders, postbus 501, 2990 EA Barendrecht. Na of
bij het indienen van bezwaar kan aan de president van de
Arrondissementsrechtbank te Rotterdam (sector Bestuursrecht), postbus
50951, 3007 BM Rotterdam, worden verzocht een voorlopige voorziening
te treffen.
Ter inzage
De verkeersbesluiten 2002-16, instellen parkeerverbod Lorentzweg,
tekeningnummer DI-13-113 en 2002-17, geslotenverklaring Stationsweg,
tekeningnummer ND-13-98 liggen gedurende bovengenoemde periode ter
inzage bij Bureau Communicatie, kamer E 127.
Afsluiting 2e Barendrechtseweg
I.v.m. de realisatie van een nieuwe duiker welke de watergang
Molenvliet moet gaan verbinden met de singel langs de Botter is het
noodzakelijk dat de 2e Barendrechtseweg tussen huisnummer 300 en 302
wordt afgesloten.
Deze afsluiting zal ingaan op 18 februari 2002 en zal duren tot en met
15 maart 2002, echter niet voordat de werkzaamheden aan de
Barendrechtseweg, gedeelte J.G. Oemvliet-Middeldijk zijn afgerond.
Vanaf de rotonde Buitenlandsebaan / Jaagpad kan gereden worden tot en
met huisnummer 300. Molenvliet en het gedeelte 2e Barendrechtseweg tot
en met huisnummer 302 is bereikbaar vanaf de Middeldijk/3e
Barendrechtseweg.
Een omleidingroute zal worden aangegeven d.m.v. gele routeborden.
Informatie omtrent de omleiding wordt verzorgd door dhr. E. Jankowski
bereikbaar onder telnr. 0180 - 698 427 en dhr Dijker, telnr.
0180-698364. Informatie omtrent de werkzaamheden wordt verstrekt door
mevr. I.J.Bakker, bereikbaar onder telnr. 0180 - 698428, van de
afdeling openbare werken.
Fietsers en voetgangers
In verband met de werkzaamheden zal voor de fietsers en voetgangers
een passeervoorziening worden getroffen, waardoor de fietsers en
voetgangers hun weg kunnen vervolgen.
Er moet wel rekening worden gehouden met enige hinder i.v.m. de
werkzaamheden.
Wijziging busroutes 184 en 267
-Lijn 184
Tijdens fase 1 zal lijn 184 een gewijzigde route rijden.
Deze route zal lopen over de J.G.Oemvliet -2e Barendrechtseweg - Middeldijk - Leedeweg Ziedewijdsebaan - Buitenlandsebaan v.v.
De haltes aan de Buitenlandsebaan tussen de Ziedewijdsebaan en de
Barendrechtseweg vervallen.
Vervangende haltes zijn :
-J.G. Oemvliet
-2e Barendrechtseweg t.h.v. Middeldijk
-Ziedewijdse Baan t.h.v. Punter
-Buitenlandse Baan t.h.v. sporthal de Driesprong
-Lijn 267
Tijdens de afsluiting zal lijn 267 de gewijzigde route blijven rijden.
Deze route zal lopen over de Barendrechtseweg - Buitenlandsebaan - Ziedewijdsebaan-Leedeweg en daarna de normale route.
De haltes Middeldijk zullen vervallen en de vervangende haltes zijn de vervallen haltes van lijn 184 op de Buitenlandsebaan.
Ook zijn er op de Leedeweg twee vervangende haltes ingesteld voor de vervallen haltes op de 3e Barendrechtseweg t.h.v. de noodschool.
Verleende vergunning uitrit
Op grond van artikel 2.1.5.3 van de Algemene Plaatselijke Verordening
is een vergunning verleend voor:
-het aanleggen van een uitrit bij Standerdmolen 48.
Indien u het niet eens bent met dit besluit, dan kunt u binnen zes
weken een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en
wethouders van Barendrecht.
Informatieavond inrichting 30 km/uur-zone op busroute 184 door de wijk
Nieuweland
aanhefIn het kader van de uitvoering van het verkeersveiligheidsplan
is door de afdeling openbare werken beheer een voorlopig ontwerp
gemaakt om de busroute van lijn 184 door de wijk Nieuweland in te
richten als 30km/uur-zone. Om tot een goed definitief ontwerp te komen
is het belangrijk dat iedere bewoner en belanghebbende invloed kan
uitoefenen op dit ontwerp. Hiertoe ligt het voorlopig ontwerp vanaf
vandaag ter inzage op het gemeentehuis bij Bureau Communicatie, kamer
E 127. Daarnaast wordt op 13 februari een inloopavond georganiseerd
voor alle belangstellenden in de vergaderruimte van theater "Het
Kruispunt" tussen 19.30 uur en 21.00 uur. Op deze avond zijn
medewerkers van de gemeente aanwezig om u vragen te beantwoorden. Er
zijn ook overzichtstekeningen opgehangen. Tevens wordt u de
gelegenheid gegeven om vragen en suggesties aan te dragen door middel
van reactieformulieren. Voor nadere informatie kunt u contact opnemen
met de heer M.M.A. Boer van de afdeling openbare werken beheer,
bereikbaar onder telefoonnummer 0180 - 698 385.
OPENBARE WERKEN
Buitendienst
Rooster oud papier/oud ijzer
Oud papier (za):
23/2,30/3,27/4,25/5,29/6,27/7,31/8,28/9,26/10,30/11,21/12
Oud ijzer (wo):
27/2,27/3,24/4,29/5,26/6,31/7,28/8,25/9,30/10,27/11,18/12
Openingstijden
-Afvalaanbiedstation (tel. 613 019):
maandag t/m vrijdag: 07.30-16.00 uur
zaterdag: 08.30-12.30 uur
-Burgerzaken (tel. 698 225):
maandag 09.00-16.30 uur
19.00-20.30 uur
dinsdag/vrijdag 09.00-12.30 uur
woensdag/donderdag 09.00-16.30 uur
-Kringloopwinkel (tel. 629 782):
dinsdag t/m zaterdag 10.00-17.00 uur
-WijkWinkel (tel. 654 949):
maandag/dinsdag 13.30-16.30 uur
woensdag 14.00-17.00 uur
donderdag/vrijdag 09.30-12.30 uur
Vrijwilligers Vacaturebank Barendrecht
Barendrechtse instellingen zoeken onder meer:
-voor de Stichting Elf Ranken: vrijwilligers voor diverse
activiteiten.
Taken: bewoners begeleiden naar ziekenhuisbezoek
assisteren bij rondbrengen van de maaltijden
assisteren bij schenken van koffie en thee
meehelpen in de huiswinkel
Tijd: nader overeen te komen.
-voor het gezinsvervangend tehuis Meliom: vrijwilligers, die met een
mannelijke bewoner met een verstandelijke of meervoudige handicap
op de dinsdagavond of vrijdagmorgen wil gaan zwemmen.
De Vrijwilligers Vacaturebank is te vinden op de volgende locaties:
-Dorpsstraat 150: op maandag en donderdag van 13.30 uur tot 15.30 uur
en
op dinsdag en vrijdag van 9.30 uur tot 12.00 uur.
-WijkWinkel in de Waterpoort, Carnisselande Middeldijkerplein 9:
op dinsdag van 13.30 tot 16.30 uur.
Tevens kunt u telefonisch een afspraak maken op een tijdstip dat u
schikt.
Tel.: 0180-626 437.
Winnaars 'pinactie'
De gemeente Barendrecht en Theater Het Kruispunt hielden in januari
een actie waarbij mensen werden gestimuleerd te pinnen. Dit om
eventuele problemen als gevolg van de invoering van de euro te
vermijden. Uiteindelijk is de entree van de euro ook bij de gemeente
en Het Kruispunt prima verlopen. Mede door de vele pintransacties was
er steeds voldoende wisselgeld. Daarom willen we langs deze weg
iedereen hartelijk danken die aan de 'pinactie' heeft meegedaan. Onder
de deelnemers zijn inmiddels drie exemplaren van het spel
'Euromonopoly' verloot. De winnaars daarvan zijn Mevrouw A.J.
Souverein (Fuikkant 11), De heer W.J. Jongenelen (Ariahof 8) en de
heer M.N. Kruit (van Minnebekevliet 17). Deze mensen zijn inmiddels
telefonisch benaderd.
De euro is van ons allemaal !
Commissievergadering over zaak `Bustunnel A29'
Donderdag 14 februari is er een speciale vergadering van de
raadcommissie Openbare Werken en Sociale Zaken over de eventuele
(tijdelijke) openstelling van de bustunnel onder de A29 (Harmonielaan)
voor autoverkeer. Deze vergadering begint om 20.00 uur en in
tegenstelling tot eerdere berichten is de plaats van handeling niet
theater Het Kruispunt maar de raadzaal van het gemeentehuis.
In oktober 2001 kwam de zaak `Bustunnel A29' opnieuw op de politieke
agenda. Door middel van een motie werd het college van burgemeester en
wethouders gevraagd te onderzoeken of en zo ja onder welke voorwaarden
de veelbesproken onderdoorgang alsnog open kan voor autoverkeer. Naar
aanleiding van die vraag heeft het verkeersbureau Goudappel-Coffeng de
situatie uitvoerig onderzocht. De resultaten van dat onderzoek zijn 15
januari bekendgemaakt op een druk bezochte informatie-avond. Tijdens
die avond kwam ook nog een aantal nieuwe punten naar voren, die door
de gemeente nader zijn onderzocht.
Positieve aspecten bij (tijdelijke) openstelling bustunnel A29
Het openstellen van de onderdoorgang A29 heeft uiteraard tot gevolg
dat rijroutes binnen de gemeente korter worden. Bovendien is het in
dat geval niet langer nodig om ontheffingen te verstrekken en ook zal
er geen schade meer ontstaan door bestuurders die zonder ontheffing de
onderdoorgang inrijden. Het afgelopen jaar is dat vijf maal gebeurd,
hetgeen steeds een gemiddelde hersteltijd van ruim vier dagen tot
gevolg had. Daarnaast speelt ook nog het psychologisch effect. Door
(tijdelijke) openstelling vermindert het onbehaaglijke gevoel van de
burgers en bedrijven dat er slechts één hoofdweg is tussen
Barendrecht-Carnisselande en Barendrecht-Centrum. Frequenter gebruik
van het wegvak kan leiden tot een lichte verhoging van de sociale
veiligheid. Daarnaast kan concreet gemeten worden of de voorspellingen
van Goudappel-Coffeng correct zijn.
Negatieve aspecten bij (tijdelijke) openstelling bustunnel A29
Er kunnen, volgens Goudappel-Coffeng, met name op de Dierensteinweg
grote capaciteitsproblemen ontstaan en ook de gelijkvloerse kruising
van langzaam verkeer en motorvoertuigen ter hoogte van de Lübeck is
een belangrijk potentieel conflictpunt. Bovendien zal ook het
busverkeer als gevolg van een eventuele (tijdelijke) openstelling
vertragingen ondervinden en dit geldt in geval van calamiteiten ook
voor de nood- en hulpdiensten die moeten uitwijken naar minder
geschikte routes zoals de onderdoorgangen in de Voordijk en de
Middeldijk. De verhoging van de verkeersdruk leidt tot geluidsoverlast
voor woningen aan de Carnisseweg, in een deel van Nieuweland en langs
de noordelijke rondweg. De bedrijven die gevestigd zijn op de
bedrijventerreinen langs het noordelijk deel van de rondweg
ondervinden naar alle waarschijnlijkheid bereikbaarheidsproblemen. De
gemeente verwacht zowel van de zijde van de gedupeerde bewoners als
van de bedrijven schadeclaims. Verder speelt dat de Stadsregio voor de
huidige bustunnel een subsidie heeft afgegeven van 4.676.000. De
Stadsregio beraadt zich nog op het mogelijk terugvorderen van deze
subsidie bij (tijdelijke) openstelling voor autoverkeer. Overigens
hangt er aan tijdelijke openstelling van de onderdoorgang een extra
prijskaartje van naar schatting 100.000 en definitieve openstelling
zou een kostenpost tot gevolg hebben van ruim 800.000 (excl.
terugbetaling subsidie). Dit in verband met aanvullende maatregelen
van verkeerskundige aard.
Commissievergadering
De hele situatie wordt duidelijk uiteengezet in een informatiepakket.
Dit pakket is deze week verstuurd aan de leden van de gemeenteraad, de
pers en iedereen die de afgelopen maand(en) interesse voor het
onderwerp heeft getoond. Dit pakket omvat:
Het rapport van verkeerskundig Bureau Goudappel Coffeng
De onderliggende ambtelijke adviezen
Een plattegrond waarop de gevolgen voor heel Barendrecht duidelijk
zijn aangegeven.
Als u ook graag een pakket wilt ontvangen kunt u zich wenden tot de
afdeling Openbare Werken, tel. (0180) 698 720.
Overigens staat het iedereen vrij om tijdens de commissievergadering
zijn standpunt kenbaar te maken aan de politieke fracties en aan
verkeerswethouder Dirk Vermaat. Daarbij is het wel van belang dat er
vooraf spreektijd (maximaal 5 minuten per persoon of organisatie)
wordt aangevraagd. Dat kan tot donderdag 14 februari 16.00 uur bij de
secretaris van de commissie, de heer J. van der Linden: tel (0180) 698
360. Gezien de te verwachte drukte bij de commissievergadering zal de
gemeente ervoor zorgen dat de vergadering door middel van een beeld-
en geluidsverbinding niet alleen in de raadzaal maar ook in de hal van
het gemeentehuis te volgen is.
Naar aanleiding van de commissievergadering zal het college van
burgemeester en wethouders haar definitieve standpunt bepalen. Dat
standpunt komt tot uiting in
het advies dat de gemeenteraad nog zal bespreken. Mocht de behandeling
in de
raad leiden tot (tijdelijke) openstelling, dan zal het college van b&w
deze
verandering door middel van een verkeersbesluit doorvoeren.
Met het oog op de verkiezingen van 6 maart plaatsen we in deze rubriek een serie artikelen over de gemeente: over het werk en het belang van het gemeentelijke bestuur. Deze week: de taken van de gemeente.
Het gemeentebestuur regelt de directe 'huishouding' van de gemeente.
De afgelopen tien jaar is die huishouding fors gegroeid omdat het Rijk
steeds meer taken aan de gemeenten heeft overgedragen. Het is daarom
onmogelijk een volledig overzicht te geven van alle terreinen waarmee
het gemeentebestuur zich bezighoudt. In grote lijnen kunnen we u daar
echter wel iets over vertellen.
Openbare orde & veiligheid
De burgemeester is verantwoordelijk voor het handhaven van de openbare
orde. Als hij vindt dat de openbare orde in gevaar is, kan hij
maatregelen nemen, ongeacht of de gemeenteraad het hiermee eens is of
niet. Namens zijn gemeente zit de burgemeester, samen met collega's
uit een aantal andere gemeenten, in het bestuur van de politieregio.
De burgemeester is daarnaast ook verantwoordelijk voor het goed
functioneren van de brandweer en de ambulancedienst.
De gemeente spant zich in om de veiligheid en leefbaarheid van uw
omgeving te verbeteren. Door met bewoners en bewonersorganisaties te
praten, hoort zij wat de werkelijke problemen zijn. Samen met
bijvoorbeeld de politie, de brandweer, winkeliers, maatschappelijke
instellingen, bewonersorganisaties, de horeca en woningbouwcorporaties
bekijkt zij vervolgens wat een ieder aan de oplossing van een probleem
kan bijdragen. Het aanpakken van bijvoorbeeld overlast door jongeren
wordt zo niet alleen een kwestie van meer politietoezicht, maar ook
van het organiseren van betere jeugdvoorzieningen en het gezamenlijk
zoeken naar oplossingen.
Bouwen
Op de borden bij bouwplaatsen zult u niet altijd de naam van de
gemeente aantreffen, maar u kunt er zeker van zijn dat zij er altijd
bij betrokken is. De projectontwikkelaar of de woningbouwcorporatie,
de aannemer(s) en de architect kunnen geen twee stenen op elkaar
metselen zonder de medewerking van de gemeente. Omgekeerd heeft de
gemeente hen ook nodig. De gemeente is immers verantwoordelijk voor de
huisvesting van al haar inwoners.
De gemeente bepaalt waar woningen (of andere bouwwerken) mogen worden
gebouwd en wat voor soort woningen dat moeten zijn. Dat gebeurt onder
andere op basis van het bestemmingsplan. Een projectontwikkelaar die
bijvoorbeeld een flatgebouw wil neerzetten op een plek waar volgens
het bestemmingsplan laagbouw moet komen, krijgt geen toestemming om te
bouwen. Ook zijn er technische voorschriften waar een bouwwerk aan
moet voldoen. Tenslotte stelt de gemeente 'eisen van welstand', die
betrekking hebben op het uiterlijk van het bouwwerk.
Bouwvergunningen
Wie iets wil bouwen of verbouwen heeft daarvoor vaak een vergunning
nodig van de gemeente. Als u een schuurtje in uw achtertuin wilt
zetten heeft u een ander soort vergunning nodig dan een
projectontwikkelaar die een nieuwe woonwijk wil bouwen. De regels rond
bouwen en verbouwen zijn nogal ingewikkeld en veranderen ook steeds.
Het is daarom dringend aan te raden om altijd contact te zoeken met de
afdeling Bouw- en Woningtoezicht van de gemeente als u iets wilt
bouwen of verbouwen.
Groene gebieden
In het bestemmingsplan van de gemeente staat waar gebouwd mag worden.
Maar er staat ook in waar helemaal niet gebouwd mag worden: met andere
woorden waar het 'groen' moet blijven. De gemeenteraad stelt het
bestemmingsplan vast. U heeft daarbij volop inspraak. Er zijn
uitgebreide wettelijke procedures om de inspraak te regelen voor een
nieuw bestemmingsplan of voor veranderingen in het bestaande plan.
Bedrijven
Meer bedrijven, dat betekent meer banen. Daarom doet de gemeente haar
best om bedrijven aan te trekken. Zij doet dit door bedrijfsterreinen
aan te leggen en te zorgen voor een bijpassende infrastructuur, maar
ook door haar oor te luister te leggen bij ondernemers. Door al dan
niet vergunningen te verstrekken of door bepaalde voorwaarden te
stellen, kan een gemeente daarnaast bepalen welke bedrijven zich wel
en welke zich niet binnen haar grenzen mogen vestigen.
Inzamelen huisvuil
Gemeenten hebben volgens de wet de plicht om het huisvuil in te
zamelen. Vroeger had u één vuilnisbak en gaf u uw schillen mee aan de
schillenboer. Nu gooit u het glas in de glasbak en houdt u het oud
papier apart. Het inzamelen van het huisvuil is er voor de gemeente
niet simpeler op geworden, onder andere doordat zij sinds een paar
jaar wettelijk verplicht is om het groenten-, fruit- en tuinafval
apart in te zamelen. Dat wordt vervolgens gecomposteerd. Het past
allemaal in de pogingen om onze afvalberg niet nog meer te laten
groeien.
Schone straten
Hondenpoep en zwerfvuil staan bovenaan het lijstje met dagelijkse
ergernissen. Met machines en met de ouderwetse bezem gaat de gemeente
deze problemen te lijf, maar ook met een strenger toezicht. Als u uw
hond uitlaat waar dat verboden is, loopt u vaker dan vroeger het
risico om een bekeuring te krijgen. Ook als u huisvuil te vroeg langs
de straat zet of niet juist aanbiedt treedt de gemeente bestraffend
op.
Aanleg en onderhoud wegen
U kunt een gevaarlijke kuil in de weg nog maar net ontwijken.
Vervolgens belt u de gemeente om de kuil te melden. Tien tegen één dat
deze gevaarlijke situatie snel is verholpen. De gemeente heeft
namelijk een wettelijke plicht om de lokale wegen te onderhouden. Alle
gemeentelijke wegen zijn opgenomen in een onderhoudsplan en worden
geregeld geïnspecteerd, net als de straatverlichting. Maar de
gemeentelijke 'wegwerkers' zien ook niet meteen elke losliggende
stoeptegel of kapotte lantaarnpaal. Meldingen van bewoners zijn bij de
gemeente dan ook welkom.
Loket voor paspoorten, rijbewijzen en adreswijzigingen
Als u een paspoort, een Europese identiteitskaart of een rijbewijs
nodig heeft, komt u, pasfoto's in de hand, aan het gemeentelijke
loket. Daar kunt u het gevraagde document later ook afhalen. De
gemeente is streng met de beveiliging van dit soort documenten. Daarom
wil zij bij het verstrekken van bijvoorbeeld een nieuw paspoort of
rijbewijs het oude document terughebben.
Bent u verhuisd, dan moet u zich melden in uw nieuwe gemeente. Daar
wordt u dan ingeschreven in het bevolkingsregister. De nieuwe gemeente
zorgt ervoor dat u bij de oude wordt uitgeschreven.
Als u al minstens vijf jaar in Nederland woont, geen Nederlander bent
maar dat wel wilt worden, moet u ook bij de gemeente zijn. Daar kunt u
informatie krijgen over de voorwaarden waaraan u moet voldoen om tot
Nederlander genaturaliseerd te worden.
Scholen
De gemeente is verantwoordelijk voor alle onderwijsvoorzieningen, of
het nu openbare of bijzondere (zoals christelijke of katholieke)
scholen zijn. De gemeente krijgt daarvoor een budget van de
Rijksoverheid, dat zij vervolgens verdeelt. Voor die tijd was de
gemeente alleen verantwoordelijk voor het openbare onderwijs. Behalve
dat de gemeente verantwoordelijk is voor de onderwijsvoorzieningen,
moet zij er ook op toezien dat de Leerplichtwet wordt nageleefd.
Cultuur, sport en recreatie
De gemeente is wettelijk verplicht om ervoor te zorgen dat er een
plaatselijke bibliotheek is. Verder geeft zij subsidies aan festivals
en culturele evenementen of aan de plaatselijke sportvereniging of
toneelclub. Ook kan de gemeente kunst aankopen voor de openbare
ruimte, zoals in wijken en parken. Zij zorgt verder voor het onderhoud
van sportvelden en de gemeentelijke sporthal. Vanwege de hoge kosten
schakelt de gemeente daar steeds vaker sponsors bij in. Mogelijkheden
voor recreatie neemt zij op in het bestemmingsplan: hier komt een
basketbalveldje voor jongeren, daar een speeltuin of wandelgebied.
De genoemde taken zijn slechts een greep uit het totale dienstenpakket van de gemeente en zijn bedoeld om u een indruk te geven van de werkzaamheden van de gemeente. Volgende week besteden we aandacht aan: dualisme in het gemeentebestuur en de werkwijze van de stemcomputer.
Volgende week besteden we aandacht aan: dualisme in het
gemeentebestuur.
Noteer nu vast in uw agenda: woensdag 6 maart stemmen voor de
gemeenteraad. Bent u 18 jaar of ouder, dan valt binnenkort de
oproepingskaart voor de gemeenteraadsverkiezingen bij u in de bus.
Bewaar deze goed en maak op 6 maart gebruik van uw stemrecht!
Politieke partijen op internet
De Barendrechtse politieke fracties hebben allemaal een eigen
internetsite. Hierop vindt u onder andere meer informatie over de
verkiezingsprogramma's en kandidaten. De sites zijn onderling sterk
verschillend. Zo kunt u op de ene discussiëren via een forum en biedt
een andere site vooral veel informatie. De webadressen zijn:
www.vvd-barendrecht.nl,
www.cda.nl/barendrecht,
www.barendrecht.pvda.nl,
www.d66barendrecht.nl,
www.lingam.nl/grnlinks/barendrecht.htm,
www.sgp-christenunie.freeservers.com.
Gemeente Barendrecht start tweede fase inbraakpreventieproject
In februari 2002 start de gemeente Barendrecht in samenwerking met de
politie een slotenservice en beveiligingsbedrijf te Barendrecht de
tweede fase van het inbraakpreventieproject op. De eerste fase, welke
in 2000 en 2001 heeft gelopen binnen de Oranjebuurt, is thans zo goed
als afgelopen. In drie perioden verspreid over het jaar 2002 en
mogelijk begin 2003 zal de gehele wijk Buitenoord door de gemeente
worden aangeschreven en gewezen worden op de mogelijkheden van het
inbraakpreventieproject.
Door middel van het project wordt getracht een goede inbraakpreventie
te stimuleren. Deze stimulatie heeft betrekking op een bijdrage in de
kosten om een huis te beveiligen tot het niveau `politiekeurmerk
veilig wonen'. De stimulering bedraagt 10%, met een maximum van 45,00
van de kosten van de inbraakwerende middelen en de aanbreng daarvan.
Gelet op het maatschappelijk probleem inbraak heeft de politie het
`keurmerk veilig wonen' ontwikkeld, welke gericht is op een
preventieve werking van organisatorische, sociale en natuurlijke
bouwkundige maatregelen. De kans neemt met 80% af voor een geslaagde
inbraak bij huizen die conform het genoemde keurmerk zijn beveiligd.
Bovendien geven veel verzekeraars 10% tot 15% korting op de premie van
de inboedelverzekering.
Om deze redenen is de Gemeente Barendrecht van mening dat het
`keurmerk veilig wonen' gestimuleerd dient te worden. In de wijk
Carnisselande moeten daarom alle opgeleverde woningen aan de
voorschriften van het politiekeurmerk voldoen. Voor de overige wijken
binnen Barendrecht zal de gemeente de bewoners gefaseerd aanschrijven
en wijzen op de mogelijkheden van het inbraakpreventieproject.
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de heer A.P. van den
Berg, beleidsmedewerker Veiligheid van de gemeente Barendrecht. U kunt
de heer Van den Berg gedurende kantooruren bereiken onder
doorkiesnummer (0180) 698 318.
7 februari 2002