Gemeente Barendrecht
Gemeenteraad vergadert
Op maandag 28 januari vergadert de gemeenteraad in de raadzaal van het
gemeentehuis. Aanvang 20.00 uur.
Op de agenda staan onder meer de volgende voorstellen:
-tot vaststelling van de Verordening gemeentelijke ombudsman
Barendrecht;
-tot het ongegrond verklaren van een bezwaarschrift tegen het
raadsbesluit van 23 april 2001 tot vaststelling van een
voorbereidingsbesluit voor het plangebied Carnisselande;
-tot afwijzing van een verzoek om toekenning van een
planschadevergoeding op grond van artikel 49 van de Wet op de
Ruimtelijke Ordening wegens waardevermindering van de woning
Marijkesingel 38;
-tot toekenning van een planschadevergoeding op grond van artikel 49
van de Wet op de Ruimtelijke Ordening wegens waardevermindering van de
woning Ziedewijdsedijk 30;
-tot toekenning van een planschadevergoeding op grond van artikel 49
van de Wet op de Ruimtelijke Ordening wegens waardevermindering van de
woningen Willem Alexanderplantsoen 171, 175, 181 en 185;
-tot benoeming van leden van de Emancipatieraad;
-tot toekenning van de rijksbijdrage voor educatie en de rijksbijdrage
voor inburgering van nieuwkomers voor 2002 aan het regionaal
opleidingscentrum Albeda;
-tot vaststelling van de Monumentenverordening;
-tot wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van
afvalstoffenheffing en reinigingsrechten in verband met het
ondergronds inzamelen van huisvuil bij hoogbouw.
Ter inzage
De stukken voor deze vergadering liggen ter inzage bij Bureau
Communicatie, kamer E 127. Openingstijden: zie bovenaan.
Collegespreekuur
Het eerstvolgende maandelijkse spreekuur van het college is op maandag
28 januari.
-wethouder K.J. Orsel: 17.00 - 18.00 uur;
-wethouder C. Silvis: 16.30 - 17.30 uur;
-wethouder D. Vermaat: 16.30 - 17.30 uur;
-wethouder G.A.C. Schoehuizen: 16.30 - 17.30 uur.
Het spreekuur is NIET op afspraak. De burgemeester houdt geen
spreekuur op een vaste tijd. Voor een afspraak met hem kunt u contact
opnemen met de bestuurssecretaresse mw. I.T. van Prehn, tel. 698 206.
Welke vraag aan wie stellen?
-burgemeester Van de Wouw: alg. bestuurlijke zaken, openbare orde en
veiligheid, coördinatie van beleid, communicatie, econ. zaken, intern.
betrekkingen, kabinet, mediabeleid, onderwijs/volwasseneneducatie;
-wethouder Orsel (VVD): railinfrastructuur, regionale zaken, sport- en
recreatiebeleid, cultuur (theater, bibl., muz. school, kreatief
werkhuis), personeelszaken;
-wethouder Silvis (CDA): ruimtelijke ordening, volkshuisv. en
woonruimtezaken, stads- en dorpsvernieuwing, volkstuinen,
monumentenzorg;
-wethouder Schoehuizen (VVD): jeugd- en jongerenwerk, ouderenbeleid,
financiën en grondbedrijf, nutsbedrijven, emancipatiezaken en minderh.
beleid, volksgez., gehandicaptenbeleid, subsidiebeleid algemeen;
-wethouder Vermaat (PvdA): organisatie en informatiebeleid, sociale
zaken en maatsch. werk, kinderopvang, werkgelegenheid, openbare
werken, verkeer en vervoer, milieubeleid, bureau activering en
werkprojecten.
Raadscommissies vergaderen
Financiën en Welzijn c.a.
De commissie Financiën en Welzijn vergadert op woensdag 30 januari in
de raadzaal van het gemeentehuis. Aanvang 21.00 uur.
Agendapunten zijn:
-Fusie Rio.
Besproken wordt o.a. het fusieplan Regionaal Indicatie Orgaan
ZuidHollandse eilanden (RIOZHE). Geadviseerd wordt om de Stichting
Regionaal Indicatie Orgaan Barendrecht Albrandswaard Ridderkerk
(RioBAR) op te heffen.
-Bouw botendok op scoutingterrein aan de Noldijk.
De commissie buigt zich over de aanvraag van de zeeverkennersgroep
"Brandaen" tot het verkrijgen van een investeringssubsidie in de
bouwkosten voor een botendok op het terrein aan de Noldijk.
-Doelmatigheidsonderzoek Allerhande.
De stichting Allerhande voert een groot aantal werkzaamheden uit voor
de Gemeente Barendrecht. In dit onderzoek is bekeken of een en ander
efficiënt en effectief gebeurt.
-Inventarisatie Open Eind Regelingen.
Sommige uitgaven kunnen door de gemeente vooraf moeilijk ingeschat
worden. Een voorbeeld hiervan zijn uitgaven in het kader van WVG.
Vooraf is onbekend hoeveel aanvragen binnenkomen. Aan de orde komt een
inventarisatie van dit soort budgetten en de mogelijkheid om middels
egalisatiereserves grote schommelingen in uitgaven te voorkomen.
-Jaarstukken 2000 van de Stichting Gebouwen Beheer.
De Stichting Gebouwen Beheer is beheerder en eigenaar van het
gemeentehuis in Barendrecht. Aan de orde is de jaarrekening over 2000
van deze Stichting.
-Beheers- en Controleverordening.
Deze verordening stelt regels omtrent de financiële organisatie van de
gemeente en de controle daarop.
-Uitbreiding van de gemeenschappelijke regeling Volksgezondheid
Rotterdam en omstreken.
Gesproken wordt over de toetreding van de gemeenten Bergschenhoek,
Berkel en Rodenrijs en Bleiswijk tot de gemeenschappelijke regeling
Volksgezondheid Rotterdam en omstreken.
-Problematiek rondom de jeugd in park Buitenoord.
Aan de orde komt de brief waarin aandacht van de Gemeente Barendrecht
wordt gevraagd voor de problemen in park Buitenoord.
De secretaris van deze raadscommissie is de directeur van de sector Middelen, mevrouw A.M. van den Berg, toestel 698 400.
Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting c.a.
Op donderdag 31 januari komt de commissie Ruimtelijke Ordening en
Volkshuisvesting bijeen in de raadzaal van het gemeentehuis. Aanvang
20.00 uur.
De agenda is als volgt:
- Advisering m.b.t. het in de overleg- en inspraakprocedure brengen
van het voorontwerp-bestemmingsplan 1e herziening Carnisselande-zuid
* Bespreking nota van uitgangspunten Gaatkensplaat
* Bespreking voorlopig ontwerp bedrijventerrein Vaanpark IV
- Bespreking eindrapport onderzoek Inspectie Ruimtelijke Ordening
m.b.t. naleving en handhaving RO-wet- en regelgeving in de gemeente
Barendrecht
- Advisering m.b.t. vaststelling voorbereidingsbesluit
bedrijventerrein Ziedewij
De secretaris van deze raadscommissie is de directeur van de sector
Grondgebied, de heer P. Timmer, tel. 698 320.
Ter inzage
De stukken voor deze vergaderingen liggen ter inzage bij Bureau
Communicatie, kamer E 127. U kunt een set opvragen bij de secretaris
van de commissie.
Spreekrecht
U kunt tijdens een commissievergadering inspreken naar aanleiding van
een agendapunt. De maximale spreektijd is vijf minuten. Een verzoek
tot spreken dient uiterlijk vóór 16.00 uur van de dag waarop de
vergadering plaatsvindt te worden ingediend bij de secretaris van de
commissie, zulks onder vermelding van het punt of de punten van de
agenda van de openbare vergadering waarover men wil spreken.
Commissie voor de Bezwaar- en Beroepschriften vergadert
Vanavond vergadert de commissie voor de Bezwaar- en Beroepschriften in
de instructieruimte van het gemeentehuis. Aanvang openbaar deel 20.15
uur.
In deze vergadering worden de volgende bezwaren behandeld:
-Behandeling van het bezwaarschrift gericht tegen de door burgemeester
en wethouders verleende bouwvergunning tot het uitbreiden van
basisschool "De Akker".
-Behandeling van het bezwaarschrift gericht tegen het verlenen van
ontheffingen van het verbod op geluidhinder aan Combinatie Dive-under
Barendrecht en Combinatie Drechtrail.
-Behandeling van het bezwaarschrift gericht de door burgemeester en
wethouders geweigerde bouwvergunning voor vijf reclame-uitingen aan de
gevel van het pand Kamerlingh Onnesweg 28.
De secretaris van deze commissie is mevrouw G. Figge, tel. 698 241.
Ter inzage
De stukken liggen ter inzage bij Bureau Communicatie, kamer E 127.
Voor openingstijden: zie boven.
Bouwen en Milieu
Meldingen bouwvoornemen en -aanvragen
Bij de afdeling Bouwen en Milieu zijn de volgende meldingen/aanvragen
ingediend:
-Binnenlandse Baan 28 (BA 2002-10), voor het plaatsen van een
gevelreclame (14-1-2002);
-Van Brakelvliet 45 (BA 2002-14), voor het plaatsen van twee
dakkapellen (17-1-2002);
-Doormanplein 3 A en B (BA 2002-11), voor het samenvoegen van het
eetcafe en de winkel (14-1-2002);
-Espenwede 6 (MB 2002-6), voor het plaatsen van een dakkapel
(16-1-2002);
-Gent 3 (BA 2002-16), voor het oprichten van een tijdelijk ketenpark
(17-1-2002);
-Jaagpad 20 (MB 2002-7), voor het plaatsen van een dakkapel
(17-1-2002);
-Noldijk 2-6 (BA 2002-12), voor het oprichten van een warenhuis
(15-1-2002);
-Schoener 30 (BA 2002-13), voor het vergroten van de woning
(16-1-2002);
-Veluwemeer 16 (BA 2002-15), voor het vergroten van de woning
(17-1-2002);
-Van der Vlugtveld 10 (MB 2002-5), voor het plaatsen van een dakkapel
(15-1-2002).
De bouwaanvragen/meldingen zijn ontvangen op de datum die erbij
vermeld staat en ingediend bij Bouw- en Woningtoezicht, loket E007
(begane grond).
Vrijstellingen
Burgemeester en wethouders van Barendrecht maken bekend dat een
verzoek om bouwvergunning is ontvangen voor:
- het oprichten van 9 woningen en 10 appartementen aan de Gebroken
Meeldijk en de Gouwe (BA 2000-201).
Het bouwplan is in strijd met het geldende bestemmingsplan "Zuid".
Burgemeester en wethouders van Barendrecht hebben het voornemen ten
behoeve van dit bouwplan vrijstelling van dit bestemmingsplan te
verlenen op grond van artikel 19 lid 2 van de Wet op de Ruimtelijke
Ordening.
Ter inzage
Het bouwplan ligt met ingang van vrijdag 25 januari tot en met
donderdag 21 februari 2002, gedurende vier weken, voor een ieder ter
inzage op het gemeentehuis, afdeling Bouwen en Milieu, loket E 007,
ingang Rijnstraat (Bouw-en woningtoezicht). Het loket is geopend van
maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 16.30 uur. Buiten deze
tijden kunt u op afspraak terecht.
Zienswijzen
Een ieder die zienswijzen heeft tegen het verlenen van vrijstelling
kan deze tot en met donderdag 21 februari 2002 schriftelijk naar voren
brengen bij het college van Burgemeester en Wethouders van
Barendrecht, Postbus 501, 2990 EA te Barendrecht.
Het college van burgemeester en wethouders hebben besloten op grond van artikel 17 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening een tijdelijke vrijstelling te verlenen voor het gebruik van het pand Fuikkant 22 als praktijkruimte voor 2 verloskundigen en 2 oefentherapeuten Cesar. De vrijstelling geldt voor een periode van 2,5 jaar, te rekenen vanaf de verzenddatum van het besluit (16 januari 2002).
Bezwaar
Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na verzending van het besluit
een schriftelijk gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij burgemeester
en wethouders van Barendrecht, postbus 501, 2990 EA Barendrecht.
Het indienen van een bezwaarschrift schorst niet de werking van de
vrijstelling. Hiervoor dient naast het bezwaarschrift ook een verzoek
om voorlopige voorziening ingediend te worden bij de President van de
Arrondissementsrechtbank te Rotterdam, sector bestuursrecht, postbus
50591, 3007 BM Rotterdam.
Burgemeester en wethouders maken bekend dat een verzoek om
bouwvergunning is ontvangen voor:
- het plaatsen van twee dakopbouwen op twee woningen aan de
Braassemermeer 36 en 38 (BA2001-423).
Het bouwplan is in strijd met het bestemmingsplan "Buitengebied 1986".
Burgemeester en wethouders hebben het voornemen om ten behoeve van dit bouwplan vrijstelling van het bestemmingsplan te verlenen op grond van artikel 19, lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.
Ter inzage
Het bouwplan ligt met ingang van vrijdag 25 januari 2002 tot en met
donderdag 21 februari 2002, gedurende vier weken voor een ieder ter
inzage in het gemeentehuis, afdeling Bouwen en Milieu, loket E007
(ingang Rijnstraat). Het gemeentehuis is geopend van maandag tot en
met vrijdag van 09.00 uur tot 16.30 uur. Buiten deze tijden kunt u op
afspraak terecht.
Zienswijzen
Een ieder die zienswijze heeft tegen het verlenen van vrijstelling kan
deze tot en met donderdag 21 februari 2002 schriftelijk naar voren
brengen bij het college van burgemeester en wethouders van
Barendrecht, postbus 501, 2990 EA Barendrecht.
Opheffen aanhoudingsplicht
Burgemeester en wethouders van Barendrecht maken bekend dat een
verzoek om aanvraag om bouwvergunning is ontvangen voor:
- het vergroten van de woning Mazurkastraat 23 (BA 2001-430).
Het bouwplan is in strijd met het geldende bestemmingsplan
"Nieuweland" maar in overeenstemming met het in voorbereiding zijnde
voorontwerpbestemmingsplan "Molenvliet-Nieuweland".
Omdat de aanvraag ligt binnen het gebied waarvoor het
ontwerpbestemmingsplan te inzage is gelegd of: het bestemmingsplan is
vastgesteld maar nog niet in werking is getreden dient de aanvraag te
worden aangehouden. De gevraagde vergunning kan alleen verleend worden
als de aanhoudingsplicht als bedoeld in artikel 50, lid 1, van de
Woningwet wordt opgeheven. Burgemeester en Wethouders hebben het
voornemen op grond van artikel 50. lid 6, van de Woningwet hiertoe
over te gaan en vrijstelling te verlenen van het bestemmingsplan
"Nieuweland", met toepassing van artikel 19 lid 3 van de Wet op de
Ruimtelijke Ordening.
Ter inzage
Het bouwplan ligt met ingang van vrijdag 25 januari tot en met
donderdag 21 februari 2002 voor een ieder gedurende vier weken ter
inzage op het gemeentehuis, afdeling Bouwen en Milieu, loket E007
ingang Rijnstraat. Het gemeentehuis is geopend van maandag tot en met
vrijdag van 09.00 uur tot 16.30 uur. Buiten deze tijden kunt u op
afspraak terecht.
Zienswijzen
Een ieder die zienswijzen heeft tegen het opheffen van de
aanhoudingsplicht kan deze tot en met donderdag 21 februari 2002
schriftelijk naar voren brengen bij het college van Burgemeester en
Wethouders van Barendrecht, Postbus 501, 2990 EA te Barendrecht.
Verleend
Verleende bouwvergunning/vrijstelling/positieve reactie op melding
bouwvoornemen:
-Boeier 126 (BA 2001-432), voor het wijzigen van de gevel (15-1-2002);
-Brucknerstraat 68 (BA 2001-463), voor het plaatsen van twee
dakkapellen (16-1-2002);
-Van Eesterenveld 17 (BA 2001-388), voor het plaatsen van twee
dakkapellen (16-1-2002);
-Haagwinde 12 (MB 2001-188), voor het plaatsen van een dakkapel
(15-1-2002);
-Prins Hendrikstraat 18 (BA 2001-456), voor het vergroten van de
woning (16-1-2002);
-Middeldijkerplein 3 (BA 2001-379), voor het vergroten van een
onderwijsgebouw (De Zeppelin) (17-1-2002);
-Cornelis de Mooystraat 30 (MB 2001-183), voor het plaatsen van een
blokhut (15-1-2002);
-Cornelis de Mooystraat 31 (MB 2001-187), voor het plaatsen van een
blokhut (15-1-2002);
-Septadomus/bedrijvenpark Vaanpark 2 (MB 2001-150), voor het plaatsen
van een transformatorhuisje (17-1-2002);
-Talmaweg 74 (BA 2001-425), voor het vergroten van de woning
(15-1-2002);
-Vrijenburgweg ten zuiden van de Voordijk (MB 2001-184), voor het
tijdelijk plaatsen van een abri (15-1-2002);
-Wilhelminastraat 37 (BA 2001-403), voor het veranderen van de berging
(16-1-2002);
-Wilhelminastraat 49 (BA 2001-420), voor het vergroten van de woning
(16-1-2002);
Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden binnen
zes weken, na verzenddatum van de vergunning, een schriftelijk
gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester
en wethouders, postbus 501, 2990 EA Barendrecht. Hebt u bezwaar
ingediend, dan kunt u bij de President van de Rechtbank Rotterdam
(Sector bestuursrecht, postbus 50951, 3001 BM) verzoeken om de werking
van de beschikking te schorsen.
Ter inzage
De bouwvergunningen met bijbehorende tekeningen liggen gedurende
bovengenoemde periode ter inzage bij Bouw- en Woningtoezicht, loket
E007 (begane grond).
Inspraak bestemmingsplan Ter Leede
Kort geleden heeft de gemeente Barendrecht toestemming gekregen van de
provincie en het rijk om de woningbouwlocatie Ter Leede verder te
ontwikkelen. De reden hiervan is dat andere woningbouwlocaties in de
regio stagneren en Barendrecht nog beschikte over de locatie Ter
Leede, waarvoor het voornemen bestond om deze al in 1997 te
realiseren. Voorlopig is toestemming ontvangen voor de bouw van 219
woningen, naast de 37 woningen die als herhuisvestingslocatie al
gebouwd zijn. De wens bestaat dan ook om zo spoedig mogelijk tot de
realisatie van de bouwplannen over te gaan.
Als eerste stap zullen wij een bestemmingsplanherziening in procedure
brengen. Het bestemmingsplan heeft zowel betrekking op de uitbreiding
met 219 woningen als de reeds gebouwde 37 woningen. De procedure vangt
aan met het verlenen van inspraak op het voorontwerp-bestemmingsplan
Ter Leede.
Het voorontwerp-bestemmingsplan Ter Leede ligt hiertoe vanaf maandag 4
februari 2002 gedurende vier weken voor een ieder ter inzage in het
gemeentehuis, ingang Rijnstraat, balie ruimtelijke ordening (E007).
Tevens kunt u het voorontwerp-bestemmingsplan inzien op maandagavond 4
februari 2002 van 19.30 tot 21.30 uur in Theater Het Kruispunt,
Middenbaan 111. Hier zijn medewerkers van de gemeente en
projectontwikkelaar Kanters aanwezig om het plan toe te lichten en uw
vragen te beantwoorden. De informatie richt zich met name op het
bestemmingsplan. Als u informatie wenst over het kopen van een woning
in Ter Leede kunt u contact opnemen met de makelaar, Veldhoen en
Oversier, telefoon 0186-621300.
Met eventuele vragen kunt u ook terecht bij de behandelend medewerker,
de heer C. de Kreek. Hij is telefonisch bereikbaar onder nummer
698343.
Zolang het bestemmingsplan ter inzage ligt kunt u schriftelijk
reageren bij het college van burgemeester en wethouders, postbus 501,
2990 EA Barendrecht. Uw reactie zal betrokken worden bij de verdere
voortgang van de bestemmingsplanprocedure. U ontvangt altijd een
antwoord op uw inspraakreactie. Ook zult u in de gelegenheid gesteld
worden uw reactie mondeling toe te lichten bij de raadscommissie.
De gebruikelijke openingstijden zijn van toepassing.
Theaternieuws
In de komende weken staan de volgende voorstellingen geprogrammeerd:
Datum
Artiest(en)
Voorstelling
Prijs
Pashouders
Do. 24-1
Jos Brink e.a.
Sonneveld
22,60
21,60
Vr. 25-1
Jasperina de Jong
Marlene Dietrich
18,10
17,00
Za. 26-1
Bert Klunder
De Aanklager
11,30
10,20
Wo.30-
1
Speeltheater
Ik teken wat ik wil
Aanvang: 14.00 uur
5,70
4,50
Do.31-1
Crème Fraîche
CINQ
12,50
11,30
Losse verkoop
Voorstellingen beginnen om 20.15 uur, tenzij anders is aangegeven.
Voor alle voorstellingen zijn er kaartjes in de losse verkoop
verkrijgbaar, uiteraard zolang de voorraad strekt. Openingstijden
balie: maandag tot en met vrijdag 13.30 - 16.30 uur, vrijdagavond
19.00 - 20.30 uur en vanaf een uur vóór de voorstelling, tel. 615 958.
OPENBARE WERKEN
Buitendienst
Afvalaanbiedstation gesloten
Op zaterdag 2 februari a.s. is het afvalaanbiedstation gesloten!
Oud papier
Op zaterdag 26 januari, de laatste zaterdag van de maand, kunt u weer
oud papier buiten zetten. Het oud papier hoeft niet in een
gemeentelijke huisvuilzak, maar dient wel goed gebundeld of verpakt te
zijn.
Oud ijzer
Woensdag 30 januari is de laatste woensdag van de maand. Op die dag
kunt u uw oud ijzer 's morgens aan de stoeprand zetten. Denkt u eraan
dit bijtijds te doen. Wat niet is meegenomen dient u zelf weer weg te
halen.
Rooster oud papier/oud ijzer
Oud papier (za):
26/1,23/2,30/3,27/4,25/5,29/6,27/7,31/8,28/9,26/10,30/11,21/12
Oud ijzer (wo):
30/1,27/2,27/3,24/4,29/5,26/6,31/7,28/8,25/9,30/10,27/11,18/12
Openingstijden
-Afvalaanbiedstation (tel. 613 019):
maandag t/m vrijdag: 07.30-16.00 uur
zaterdag: 08.30-12.30 uur
-Burgerzaken (tel. 698 225):
maandag 09.00-16.30 uur
19.00-20.30 uur
dinsdag/vrijdag 09.00-12.30 uur
woensdag/donderdag 09.00-16.30 uur
-Kringloopwinkel (tel. 629 782):
dinsdag t/m zaterdag 10.00-17.00 uur
-WijkWinkel (tel. 654 949):
maandag/dinsdag 13.30-16.30 uur
woensdag 14.00-17.00 uur
donderdag/vrijdag 09.30-12.30 uur
Met het oog op de verkiezingen van 6 maart plaatsen we de komende
weken een serie artikelen over de gemeente: over het werk en het
belang van het gemeentelijke bestuur. Deze week: de burger en het
gemeentebeleid
U vindt dat de speelplaats in uw wijk verloedert of u ergert zich aan
al het onkruid en vuil op straat. U wilt dat de gemeente aan deze
zaken aandacht besteedt. Maar hoe raakt u hierover met de gemeente in
gesprek?
De gemeente luistert
'Ik kan het gemeentehuis wel bellen, maar dat helpt toch niet.' Veel
mensen denken dat de gemeente haar eigen gang maar gaat en pas
luistert als er ongelukken gebeuren of als een groep boze inwoners met
spandoeken voor het gemeentehuis staat. Dat is echter niet zo. Sterker
nog, de gemeente laat het liever niet zo ver komen en realiseert zich
daarbij dat ze ook niet alles alleen kan regelen, maar daarvoor
anderen nodig heeft - ook u. Uw kennis, ervaring en ideeën kunnen heel
waardevol zijn bij de aanpak van problemen in Barendrecht.
Inspraak is niet meer genoeg
U bent in het verleden misschien wel eens naar een inspraakavond
geweest over een bouwplan of over iets dergelijks. En u kunt zich
misschien herinneren dat u daar teleurgesteld vandaan kwam. Daarom
houdt de gemeente nu steeds meer informatie- en discussieavonden op
een moment dat een plan nog allesbehalve af is. U kunt op zo'n avond
uw wensen en ideeën naar voren brengen en die worden waar mogelijk in
het plan verwerkt. Natuurlijk gebeurt dat niet met al uw wensen, er
zijn nu eenmaal altijd grenzen aan de uitvoerbaarheid en aan de
financiën. En ook moet de gemeenteraad politieke afwegingen maken.
Maar als de gemeente echt goed naar u luistert, krijgt u ook te horen
waarom het één wel en het ander niet kan. Daarom blijft het meestal
niet bij één discussieavond.
'Oude' manieren om naar u te luisteren
Er zijn altijd al manieren geweest waarop u aan de gemeente kon laten
weten wat u wilde. Die worden nog steeds gebruikt. Zo kunt u bellen
met de gemeente om te melden dat er bij u in de straat een
lantaarnpaal stuk is. Ook kunt u een brief schrijven aan bijvoorbeeld
de raadscommissie Openbare Werken en Sociale Zaken, over het drukke
verkeerspunt bij u in de straat. Het verschil met een aantal jaren
geleden is, dat de gemeente sneller reageert op uw telefoontje of uw
brief en er ook beter naar u wordt geluisterd. Dat wil natuurlijk niet
zeggen dat u altijd uw zin krijgt. Als de wethouder toch liever geen
verkeersdrempels in uw straat wil aanleggen, zal hij echter z'n best
doen om u de redenen daarvan uit te leggen.
De media spelen ook een belangrijke rol. De gemeente is namelijk
verplicht de aanvraag voor vele soorten vergunningen van tevoren aan
het publiek bekend te maken. Zij doet dit onder andere via de
gemeentelijke informatiepagina in de Schakel. Bij zo'n aanvraag staat
altijd binnen hoeveel tijd u kunt reageren als u bezwaar heeft tegen
het verlenen van een vergunning.
'Nieuwe' manieren om naar u te luisteren
Een van de nieuwere manieren waarop gemeenten met burgers in gesprek
gaan, is via een gemeentelijke website op het internet. In Barendrecht
staat deze ontwikkeling echter nog in de kinderschoenen. Met behulp
van enquêtes en het organiseren van discussie-avonden gaat de gemeente
wel het gesprek met de burger aan, over bijvoorbeeld de toekomst van
het Barendrechtse Centrum.
Met zekere regelmaat komen het gemeentebestuur en de ambtenaren het
gemeentehuis uit en zoeken u op. Bewonersorganisaties, belangenclubs
van gehandicapten, ouderen of uitkeringsgerechtigden, sportclubs,
jongerenverenigingen, vrouwenorganisaties en ondernemersverenigingen
zijn voorbeelden van groepen inwoners met wie bestuur en ambtenaren
regelmatig praten. En dat hoeft lang niet altijd over een plan te
gaan. Het kan ook zijn dat u wordt gevraagd uw hart te luchten over
problemen in de buurt, zodat de gemeente samen met u naar een
oplossing kan zoeken.
Daarnaast houdt de gemeente iedere twee jaar een omnibusonderzoek
onder de inwoners van 18 jaar en ouder om de mening van de
Barendrechtse burger over tal van zaken te krijgen en de tevredenheid
te meten.
De gemeente probeert ook steeds vaker om, nog voordat er een plan is
ontwikkeld, te weten te komen hoe u over het een en ander denkt.
Voorbeelden hiervan het (her)inrichten van speelplekken in de wijk en
de aanleg van hondenuitlaatplaatsen en -losloopgebieden. De gemeente
vraagt u hierbij concreet mee te denken over de inrichting en/of
bepaling van de locatie.
De gemeente wil samen met u aan de slag
Het gemeentebestuur beseft dat het geen zin heeft om problemen alleen
op te lossen en vraagt u om medewerking. Bel of schrijf de gemeente
als u vindt dat er iets in uw buurt moet veranderen, kom naar de
discussieavonden, spreek wethouders of raadsleden aan als u ergens
ontevreden of tevreden over bent en probeer mee te denken over
oplossingen. Soms betekent dat, dat u ook zelf de handen uit de mouwen
moet steken. Want bouwen aan een goede woon-, werk- en leefomgeving
doen we met elkaar.
Volgende week komen drie bewoners aan het woord die spreken over hun
beweegredenen om te gaan stemmen op 6 maart.
Noteer nu vast in uw agenda: woensdag 6 maart stemmen voor de
gemeenteraad. Bent u 18 jaar of ouder, dan valt binnenkort de
oproepingskaart voor de gemeenteraadsverkiezingen bij u in de bus.
Bewaar deze goed en maak op 6 maart gebruik van uw stemrecht!
ZITTING VAN HET HOOFDSTEMBUREAU INZAKE BESLISSING
GELDIGHEID INGELEVERDE KANDIDATENLIJSTEN
De voorzitter van het hoofdstembureau voor de op woensdag 6 maart 2002
te houden verkiezing van de leden van de raad van de gemeente maakt,
ingevolge artikel I 4 van de Kieswet bekend, dat dit bureau op vrijdag
25 januari 2002 om 16.00 uur, in B. & W. kamer in een openbare zitting
zal beslissen over:
- de geldigheid van de ingeleverde kandidatenlijsten;
- het handhaven van de daarop voorkomende kandidaten;
- het handhaven van de daarboven geplaatste aanduiding van een
politieke groepering.
NUMMERING VAN DE LIJSTEN VAN KANDIDATEN
BESLISSING GELDIGHEID LIJSTENCOMBINATIES
TER INZAGELEGGING GELDIGE LIJSTEN VAN KANDIDATEN
De voorzitter van het centraal stembureau voor de verkiezing van de
leden van de raad van de gemeente maakt bekend dat op donderdag 24
januari 2002 om 16.00 uur, in een openbare zitting in B. & W. kamer de
nummering van de ingeleverde lijsten van kandidaten en de beslissing
over de geldigheid van de lijstencombinaties voor de op woensdag 6
maart 2002 te houden verkiezing van de leden van de raad van de
gemeente zal plaatshebben.
De lijsten van kandidaten met vermelding van de daaraan toegekende
nummers worden voor een ieder ter inzage gelegd bij Bureau
Burgerzaken, Binnenhof 1, vanaf vrijdag 25 januari 2002.
Vrijwilligers Vacaturebank Barendrecht
Barendrechtse instellingen zoeken onder meer:
-Enthousiaste vrijwilligers voor de PR van de Dierenbescherming.
Een aantal keer staat de Dierenbescherming afdeling Barendrecht op
(info)markten
e.d. ter promotie van de afdeling Barendrecht. Benodigde kwaliteiten:
enthousiasme en
hart voor dieren en hun rechten.
Tijd: 3 beschikbare zaterdagen per jaar.
-Een aantal collectanten voor de Hartstichting, die in de maand april
huis-aan-huis willen
collecteren.
De Vrijwilligers Vacaturebank is te vinden op de volgende locaties:
-Dorpsstraat 150: op maandag en donderdag van 13.30 uur tot 15.30 uur
en
op dinsdag en vrijdag van 9.30 uur tot 12.00 uur.
-WijkWinkel in de Waterpoort, Carnisselande Middeldijkerplein 9:
op dinsdag van 13.30 tot 16.30 uur.
Tevens kunt u telefonisch een afspraak maken op een tijdstip dat u
schikt.
Tel.: 0180-626 437.
Milieukalender 2002
In de afgelopen weken is de milieukalender 2002 verspreid. Heeft u
geen kalender ontvangen, dan kunt u een exemplaar afhalen bij de
receptiebalie in het gemeentehuis.
Vergadering Monumentencommissie
Op maandag 28 januari vergadert de Monumentencommissie in het
gemeentehuis. De vergadering begint om 20.00 uur en wordt gehouden in
de B&W-kamer.
Vlaginstructie 2 februari 2002
In verband met de festiviteiten ter gelegenheid van het huwelijk van
Z.K.H. de Prins van Oranje en mevrouw Máxima Zorreguieta zal op
zaterdag 2 februari 2002 op alle rijksgebouwen de Nederlandse vlag met
oranje wimpel worden gevoerd. Net als op Koninginnendag kunt u
meevlaggen van zonsopgang tot zonsondergang.
Werkzaamheden Gebroken Meeldijk
De 1e fase van de onderdoorgang in de Gebroken Meeldijk is afgerond.
Het station is nu vanaf de zijde van het bedrijventerrein bereikbaar
via deze tunnel.
Vanaf februari 2002 wordt gestart met de werkzaamheden voor de 2e fase
van de onderdoorgang Gebroken Meeldijk. De werkzaamheden vinden nu
plaats vanaf de zijde van het centrum van Barendrecht. Ter plaatse van
de kruising van de Gebroken Meeldijk met de Stationsweg wordt een
verdiept plein aangelegd.
De aannemerscombinatie Hegeman Besix Mowlem heeft bij het college van
burgemeester en wethouders van de gemeente Barendrecht een verzoek
ingediend voor het verlenen van een ontheffing op de Algemene
Plaatselijke verordening. De ontheffing wordt aangevraagd voor het
uitvoeren van werkzaamheden in de nachten van 16, 17 en 18 februari
2002. De werkzaamheden bestaan uit het intrillen van stalen damwanden
ter plaatse van de voormalige spoorwegovergang in de Gebroken
Meeldijk.
De werkzaamheden veroorzaken een overschrijding van de normen zoals
gesteld in de van toepassing zijnde circulaire bouwlawaai. De
overschrijding vindt plaats bij een beperkt aantal woningen in de
directe omgeving.
De werkzaamheden worden uitgevoerd in het zogenaamde profiel van vrije
ruimte van de spoorbaan. Werkzaamheden binnen het profiel van vrije
ruimte kunnen alleen worden uitgevoerd tijdens een
buitendienststelling. Deze buitendienststelling is door Railned
verleend voor 16, 17 en 18 februari 2002.
Het besluit over het verlenen van ontheffing op de APV wordt in de
komende vergadering van het college van burgemeester en wethouders
genomen.
U kunt uw zienswijze op voorhand schriftelijk bij het college kenbaar
maken.
Indien het college besluit tot het verlenen van ontheffing op de APV
kunt u hiertegen bezwaar maken. Dit bezwaar heeft geen schorsende
werking. Indien u de werkzaamheden wilt laten schorsen moet een
daartoe strekkend verzoek indienen bij de bestuursrechter.
Nadere informatie over deze werkzaamheden worden telefonisch verstrekt door de heer J.H. Mooij, telefoon 0180 698 454.
Eventuele zienswijzen en bezwaren kunnen worden ingediend bij:
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Barendrecht
Postbus 501
2990 EA Barendrecht
Een verzoek tot schorsing kunt u indienen bij:
De arrondissementsrechtbank Rotterdam
Afdeling Bestuursrecht
Postbus 50951
3007 BM Rotterdam
24 januari 2002