Gemeente Barendrecht

Gemeenteraad vergadert

Op maandag 28 januari vergadert de gemeenteraad in de raadzaal van het gemeentehuis. Aanvang 20.00 uur.

Op de agenda staan onder meer de volgende voorstellen:


-tot vaststelling van de Verordening gemeentelijke ombudsman Barendrecht;


-tot het ongegrond verklaren van een bezwaarschrift tegen het raadsbesluit van 23 april 2001 tot vaststelling van een voorbereidingsbesluit voor het plangebied Carnisselande;


-tot afwijzing van een verzoek om toekenning van een planschadevergoeding op grond van artikel 49 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening wegens waardevermindering van de woning Marijkesingel 38;


-tot toekenning van een planschadevergoeding op grond van artikel 49 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening wegens waardevermindering van de woning Ziedewijdsedijk 30;


-tot toekenning van een planschadevergoeding op grond van artikel 49 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening wegens waardevermindering van de woningen Willem Alexanderplantsoen 171, 175, 181 en 185;


-tot benoeming van leden van de Emancipatieraad;

-tot toekenning van de rijksbijdrage voor educatie en de rijksbijdrage voor inburgering van nieuwkomers voor 2002 aan het regionaal opleidingscentrum Albeda;


-tot vaststelling van de Monumentenverordening;

-tot wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van afvalstoffenheffing en reinigingsrechten in verband met het ondergronds inzamelen van huisvuil bij hoogbouw.

Ter inzage

De stukken voor deze vergadering liggen ter inzage bij Bureau Communicatie, kamer E 127. Openingstijden: zie bovenaan.

Collegespreekuur

Het eerstvolgende maandelijkse spreekuur van het college is op maandag 28 januari.


-wethouder K.J. Orsel: 17.00 - 18.00 uur;


-wethouder C. Silvis: 16.30 - 17.30 uur;


-wethouder D. Vermaat: 16.30 - 17.30 uur;


-wethouder G.A.C. Schoehuizen: 16.30 - 17.30 uur.
Het spreekuur is NIET op afspraak. De burgemeester houdt geen spreekuur op een vaste tijd. Voor een afspraak met hem kunt u contact opnemen met de bestuurssecretaresse mw. I.T. van Prehn, tel. 698 206.

Welke vraag aan wie stellen?


-burgemeester Van de Wouw: alg. bestuurlijke zaken, openbare orde en veiligheid, coördinatie van beleid, communicatie, econ. zaken, intern. betrekkingen, kabinet, mediabeleid, onderwijs/volwasseneneducatie;


-wethouder Orsel (VVD): railinfrastructuur, regionale zaken, sport- en recreatiebeleid, cultuur (theater, bibl., muz. school, kreatief werkhuis), personeelszaken;


-wethouder Silvis (CDA): ruimtelijke ordening, volkshuisv. en woonruimtezaken, stads- en dorpsvernieuwing, volkstuinen, monumentenzorg;


-wethouder Schoehuizen (VVD): jeugd- en jongerenwerk, ouderenbeleid, financiën en grondbedrijf, nutsbedrijven, emancipatiezaken en minderh. beleid, volksgez., gehandicaptenbeleid, subsidiebeleid algemeen;


-wethouder Vermaat (PvdA): organisatie en informatiebeleid, sociale zaken en maatsch. werk, kinderopvang, werkgelegenheid, openbare werken, verkeer en vervoer, milieubeleid, bureau activering en werkprojecten.

Raadscommissies vergaderen

Financiën en Welzijn c.a.

De commissie Financiën en Welzijn vergadert op woensdag 30 januari in de raadzaal van het gemeentehuis. Aanvang 21.00 uur.

Agendapunten zijn:


-Fusie Rio.

Besproken wordt o.a. het fusieplan Regionaal Indicatie Orgaan ZuidHollandse eilanden (RIOZHE). Geadviseerd wordt om de Stichting Regionaal Indicatie Orgaan Barendrecht Albrandswaard Ridderkerk (RioBAR) op te heffen.


-Bouw botendok op scoutingterrein aan de Noldijk.
De commissie buigt zich over de aanvraag van de zeeverkennersgroep "Brandaen" tot het verkrijgen van een investeringssubsidie in de bouwkosten voor een botendok op het terrein aan de Noldijk.


-Doelmatigheidsonderzoek Allerhande.

De stichting Allerhande voert een groot aantal werkzaamheden uit voor de Gemeente Barendrecht. In dit onderzoek is bekeken of een en ander efficiënt en effectief gebeurt.


-Inventarisatie Open Eind Regelingen.

Sommige uitgaven kunnen door de gemeente vooraf moeilijk ingeschat worden. Een voorbeeld hiervan zijn uitgaven in het kader van WVG. Vooraf is onbekend hoeveel aanvragen binnenkomen. Aan de orde komt een inventarisatie van dit soort budgetten en de mogelijkheid om middels egalisatiereserves grote schommelingen in uitgaven te voorkomen.


-Jaarstukken 2000 van de Stichting Gebouwen Beheer.
De Stichting Gebouwen Beheer is beheerder en eigenaar van het gemeentehuis in Barendrecht. Aan de orde is de jaarrekening over 2000 van deze Stichting.


-Beheers- en Controleverordening.

Deze verordening stelt regels omtrent de financiële organisatie van de gemeente en de controle daarop.


-Uitbreiding van de gemeenschappelijke regeling Volksgezondheid Rotterdam en omstreken.

Gesproken wordt over de toetreding van de gemeenten Bergschenhoek, Berkel en Rodenrijs en Bleiswijk tot de gemeenschappelijke regeling Volksgezondheid Rotterdam en omstreken.


-Problematiek rondom de jeugd in park Buitenoord.
Aan de orde komt de brief waarin aandacht van de Gemeente Barendrecht wordt gevraagd voor de problemen in park Buitenoord.

De secretaris van deze raadscommissie is de directeur van de sector Middelen, mevrouw A.M. van den Berg, toestel 698 400.

Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting c.a.

Op donderdag 31 januari komt de commissie Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting bijeen in de raadzaal van het gemeentehuis. Aanvang 20.00 uur.

De agenda is als volgt:


- Advisering m.b.t. het in de overleg- en inspraakprocedure brengen van het voorontwerp-bestemmingsplan 1e herziening Carnisselande-zuid
* Bespreking nota van uitgangspunten Gaatkensplaat
* Bespreking voorlopig ontwerp bedrijventerrein Vaanpark IV

- Bespreking eindrapport onderzoek Inspectie Ruimtelijke Ordening m.b.t. naleving en handhaving RO-wet- en regelgeving in de gemeente Barendrecht


- Advisering m.b.t. vaststelling voorbereidingsbesluit bedrijventerrein Ziedewij

De secretaris van deze raadscommissie is de directeur van de sector Grondgebied, de heer P. Timmer, tel. 698 320.

Ter inzage

De stukken voor deze vergaderingen liggen ter inzage bij Bureau Communicatie, kamer E 127. U kunt een set opvragen bij de secretaris van de commissie.

Spreekrecht

U kunt tijdens een commissievergadering inspreken naar aanleiding van een agendapunt. De maximale spreektijd is vijf minuten. Een verzoek tot spreken dient uiterlijk vóór 16.00 uur van de dag waarop de vergadering plaatsvindt te worden ingediend bij de secretaris van de commissie, zulks onder vermelding van het punt of de punten van de agenda van de openbare vergadering waarover men wil spreken.

Commissie voor de Bezwaar- en Beroepschriften vergadert

Vanavond vergadert de commissie voor de Bezwaar- en Beroepschriften in de instructieruimte van het gemeentehuis. Aanvang openbaar deel 20.15 uur.

In deze vergadering worden de volgende bezwaren behandeld:


-Behandeling van het bezwaarschrift gericht tegen de door burgemeester en wethouders verleende bouwvergunning tot het uitbreiden van basisschool "De Akker".


-Behandeling van het bezwaarschrift gericht tegen het verlenen van ontheffingen van het verbod op geluidhinder aan Combinatie Dive-under Barendrecht en Combinatie Drechtrail.


-Behandeling van het bezwaarschrift gericht de door burgemeester en wethouders geweigerde bouwvergunning voor vijf reclame-uitingen aan de gevel van het pand Kamerlingh Onnesweg 28.

De secretaris van deze commissie is mevrouw G. Figge, tel. 698 241.

Ter inzage

De stukken liggen ter inzage bij Bureau Communicatie, kamer E 127. Voor openingstijden: zie boven.

Bouwen en Milieu

Meldingen bouwvoornemen en -aanvragen

Bij de afdeling Bouwen en Milieu zijn de volgende meldingen/aanvragen ingediend:


-Binnenlandse Baan 28 (BA 2002-10), voor het plaatsen van een gevelreclame (14-1-2002);


-Van Brakelvliet 45 (BA 2002-14), voor het plaatsen van twee dakkapellen (17-1-2002);


-Doormanplein 3 A en B (BA 2002-11), voor het samenvoegen van het eetcafe en de winkel (14-1-2002);


-Espenwede 6 (MB 2002-6), voor het plaatsen van een dakkapel (16-1-2002);


-Gent 3 (BA 2002-16), voor het oprichten van een tijdelijk ketenpark (17-1-2002);


-Jaagpad 20 (MB 2002-7), voor het plaatsen van een dakkapel (17-1-2002);


-Noldijk 2-6 (BA 2002-12), voor het oprichten van een warenhuis (15-1-2002);


-Schoener 30 (BA 2002-13), voor het vergroten van de woning (16-1-2002);


-Veluwemeer 16 (BA 2002-15), voor het vergroten van de woning (17-1-2002);


-Van der Vlugtveld 10 (MB 2002-5), voor het plaatsen van een dakkapel (15-1-2002).

De bouwaanvragen/meldingen zijn ontvangen op de datum die erbij vermeld staat en ingediend bij Bouw- en Woningtoezicht, loket E007 (begane grond).

Vrijstellingen

Burgemeester en wethouders van Barendrecht maken bekend dat een verzoek om bouwvergunning is ontvangen voor:


- het oprichten van 9 woningen en 10 appartementen aan de Gebroken Meeldijk en de Gouwe (BA 2000-201).

Het bouwplan is in strijd met het geldende bestemmingsplan "Zuid".

Burgemeester en wethouders van Barendrecht hebben het voornemen ten behoeve van dit bouwplan vrijstelling van dit bestemmingsplan te verlenen op grond van artikel 19 lid 2 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.

Ter inzage

Het bouwplan ligt met ingang van vrijdag 25 januari tot en met donderdag 21 februari 2002, gedurende vier weken, voor een ieder ter inzage op het gemeentehuis, afdeling Bouwen en Milieu, loket E 007, ingang Rijnstraat (Bouw-en woningtoezicht). Het loket is geopend van maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 16.30 uur. Buiten deze tijden kunt u op afspraak terecht.

Zienswijzen

Een ieder die zienswijzen heeft tegen het verlenen van vrijstelling kan deze tot en met donderdag 21 februari 2002 schriftelijk naar voren brengen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Barendrecht, Postbus 501, 2990 EA te Barendrecht.

Het college van burgemeester en wethouders hebben besloten op grond van artikel 17 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening een tijdelijke vrijstelling te verlenen voor het gebruik van het pand Fuikkant 22 als praktijkruimte voor 2 verloskundigen en 2 oefentherapeuten Cesar. De vrijstelling geldt voor een periode van 2,5 jaar, te rekenen vanaf de verzenddatum van het besluit (16 januari 2002).

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na verzending van het besluit een schriftelijk gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders van Barendrecht, postbus 501, 2990 EA Barendrecht.

Het indienen van een bezwaarschrift schorst niet de werking van de vrijstelling. Hiervoor dient naast het bezwaarschrift ook een verzoek om voorlopige voorziening ingediend te worden bij de President van de Arrondissementsrechtbank te Rotterdam, sector bestuursrecht, postbus 50591, 3007 BM Rotterdam.

Burgemeester en wethouders maken bekend dat een verzoek om bouwvergunning is ontvangen voor:


- het plaatsen van twee dakopbouwen op twee woningen aan de Braassemermeer 36 en 38 (BA2001-423).

Het bouwplan is in strijd met het bestemmingsplan "Buitengebied 1986".

Burgemeester en wethouders hebben het voornemen om ten behoeve van dit bouwplan vrijstelling van het bestemmingsplan te verlenen op grond van artikel 19, lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.

Ter inzage

Het bouwplan ligt met ingang van vrijdag 25 januari 2002 tot en met donderdag 21 februari 2002, gedurende vier weken voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis, afdeling Bouwen en Milieu, loket E007 (ingang Rijnstraat). Het gemeentehuis is geopend van maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 16.30 uur. Buiten deze tijden kunt u op afspraak terecht.

Zienswijzen

Een ieder die zienswijze heeft tegen het verlenen van vrijstelling kan deze tot en met donderdag 21 februari 2002 schriftelijk naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders van Barendrecht, postbus 501, 2990 EA Barendrecht.

Opheffen aanhoudingsplicht

Burgemeester en wethouders van Barendrecht maken bekend dat een verzoek om aanvraag om bouwvergunning is ontvangen voor:


- het vergroten van de woning Mazurkastraat 23 (BA 2001-430).
Het bouwplan is in strijd met het geldende bestemmingsplan "Nieuweland" maar in overeenstemming met het in voorbereiding zijnde voorontwerpbestemmingsplan "Molenvliet-Nieuweland".

Omdat de aanvraag ligt binnen het gebied waarvoor het ontwerpbestemmingsplan te inzage is gelegd of: het bestemmingsplan is vastgesteld maar nog niet in werking is getreden dient de aanvraag te worden aangehouden. De gevraagde vergunning kan alleen verleend worden als de aanhoudingsplicht als bedoeld in artikel 50, lid 1, van de Woningwet wordt opgeheven. Burgemeester en Wethouders hebben het voornemen op grond van artikel 50. lid 6, van de Woningwet hiertoe over te gaan en vrijstelling te verlenen van het bestemmingsplan "Nieuweland", met toepassing van artikel 19 lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.

Ter inzage

Het bouwplan ligt met ingang van vrijdag 25 januari tot en met donderdag 21 februari 2002 voor een ieder gedurende vier weken ter inzage op het gemeentehuis, afdeling Bouwen en Milieu, loket E007 ingang Rijnstraat. Het gemeentehuis is geopend van maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 16.30 uur. Buiten deze tijden kunt u op afspraak terecht.

Zienswijzen

Een ieder die zienswijzen heeft tegen het opheffen van de aanhoudingsplicht kan deze tot en met donderdag 21 februari 2002 schriftelijk naar voren brengen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Barendrecht, Postbus 501, 2990 EA te Barendrecht.

Verleend

Verleende bouwvergunning/vrijstelling/positieve reactie op melding bouwvoornemen:


-Boeier 126 (BA 2001-432), voor het wijzigen van de gevel (15-1-2002);

-Brucknerstraat 68 (BA 2001-463), voor het plaatsen van twee dakkapellen (16-1-2002);


-Van Eesterenveld 17 (BA 2001-388), voor het plaatsen van twee dakkapellen (16-1-2002);


-Haagwinde 12 (MB 2001-188), voor het plaatsen van een dakkapel (15-1-2002);


-Prins Hendrikstraat 18 (BA 2001-456), voor het vergroten van de woning (16-1-2002);


-Middeldijkerplein 3 (BA 2001-379), voor het vergroten van een onderwijsgebouw (De Zeppelin) (17-1-2002);


-Cornelis de Mooystraat 30 (MB 2001-183), voor het plaatsen van een blokhut (15-1-2002);


-Cornelis de Mooystraat 31 (MB 2001-187), voor het plaatsen van een blokhut (15-1-2002);


-Septadomus/bedrijvenpark Vaanpark 2 (MB 2001-150), voor het plaatsen van een transformatorhuisje (17-1-2002);


-Talmaweg 74 (BA 2001-425), voor het vergroten van de woning (15-1-2002);


-Vrijenburgweg ten zuiden van de Voordijk (MB 2001-184), voor het tijdelijk plaatsen van een abri (15-1-2002);


-Wilhelminastraat 37 (BA 2001-403), voor het veranderen van de berging (16-1-2002);


-Wilhelminastraat 49 (BA 2001-420), voor het vergroten van de woning (16-1-2002);

Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden binnen zes weken, na verzenddatum van de vergunning, een schriftelijk gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders, postbus 501, 2990 EA Barendrecht. Hebt u bezwaar ingediend, dan kunt u bij de President van de Rechtbank Rotterdam (Sector bestuursrecht, postbus 50951, 3001 BM) verzoeken om de werking van de beschikking te schorsen.

Ter inzage

De bouwvergunningen met bijbehorende tekeningen liggen gedurende bovengenoemde periode ter inzage bij Bouw- en Woningtoezicht, loket E007 (begane grond).

Inspraak bestemmingsplan Ter Leede

Kort geleden heeft de gemeente Barendrecht toestemming gekregen van de provincie en het rijk om de woningbouwlocatie Ter Leede verder te ontwikkelen. De reden hiervan is dat andere woningbouwlocaties in de regio stagneren en Barendrecht nog beschikte over de locatie Ter Leede, waarvoor het voornemen bestond om deze al in 1997 te realiseren. Voorlopig is toestemming ontvangen voor de bouw van 219 woningen, naast de 37 woningen die als herhuisvestingslocatie al gebouwd zijn. De wens bestaat dan ook om zo spoedig mogelijk tot de realisatie van de bouwplannen over te gaan.

Als eerste stap zullen wij een bestemmingsplanherziening in procedure brengen. Het bestemmingsplan heeft zowel betrekking op de uitbreiding met 219 woningen als de reeds gebouwde 37 woningen. De procedure vangt aan met het verlenen van inspraak op het voorontwerp-bestemmingsplan Ter Leede.

Het voorontwerp-bestemmingsplan Ter Leede ligt hiertoe vanaf maandag 4 februari 2002 gedurende vier weken voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis, ingang Rijnstraat, balie ruimtelijke ordening (E007). Tevens kunt u het voorontwerp-bestemmingsplan inzien op maandagavond 4 februari 2002 van 19.30 tot 21.30 uur in Theater Het Kruispunt, Middenbaan 111. Hier zijn medewerkers van de gemeente en projectontwikkelaar Kanters aanwezig om het plan toe te lichten en uw vragen te beantwoorden. De informatie richt zich met name op het bestemmingsplan. Als u informatie wenst over het kopen van een woning in Ter Leede kunt u contact opnemen met de makelaar, Veldhoen en Oversier, telefoon 0186-621300.

Met eventuele vragen kunt u ook terecht bij de behandelend medewerker, de heer C. de Kreek. Hij is telefonisch bereikbaar onder nummer 698343.

Zolang het bestemmingsplan ter inzage ligt kunt u schriftelijk reageren bij het college van burgemeester en wethouders, postbus 501, 2990 EA Barendrecht. Uw reactie zal betrokken worden bij de verdere voortgang van de bestemmingsplanprocedure. U ontvangt altijd een antwoord op uw inspraakreactie. Ook zult u in de gelegenheid gesteld worden uw reactie mondeling toe te lichten bij de raadscommissie.

De gebruikelijke openingstijden zijn van toepassing.

Theaternieuws

In de komende weken staan de volgende voorstellingen geprogrammeerd:

Datum

Artiest(en)

Voorstelling

Prijs

Pashouders

Do. 24-1

Jos Brink e.a.

Sonneveld

22,60

21,60

Vr. 25-1

Jasperina de Jong

Marlene Dietrich

18,10

17,00

Za. 26-1

Bert Klunder

De Aanklager

11,30

10,20

Wo.30-


1


Speeltheater

Ik teken wat ik wil

Aanvang: 14.00 uur

5,70

4,50

Do.31-1

Crème Fraîche

CINQ

12,50

11,30

Losse verkoop

Voorstellingen beginnen om 20.15 uur, tenzij anders is aangegeven. Voor alle voorstellingen zijn er kaartjes in de losse verkoop verkrijgbaar, uiteraard zolang de voorraad strekt. Openingstijden balie: maandag tot en met vrijdag 13.30 - 16.30 uur, vrijdagavond 19.00 - 20.30 uur en vanaf een uur vóór de voorstelling, tel. 615 958.

OPENBARE WERKEN

Buitendienst

Afvalaanbiedstation gesloten

Op zaterdag 2 februari a.s. is het afvalaanbiedstation gesloten!

Oud papier

Op zaterdag 26 januari, de laatste zaterdag van de maand, kunt u weer oud papier buiten zetten. Het oud papier hoeft niet in een gemeentelijke huisvuilzak, maar dient wel goed gebundeld of verpakt te zijn.

Oud ijzer

Woensdag 30 januari is de laatste woensdag van de maand. Op die dag kunt u uw oud ijzer 's morgens aan de stoeprand zetten. Denkt u eraan dit bijtijds te doen. Wat niet is meegenomen dient u zelf weer weg te halen.

Rooster oud papier/oud ijzer

Oud papier (za):
26/1,23/2,30/3,27/4,25/5,29/6,27/7,31/8,28/9,26/10,30/11,21/12

Oud ijzer (wo):
30/1,27/2,27/3,24/4,29/5,26/6,31/7,28/8,25/9,30/10,27/11,18/12

Openingstijden


-Afvalaanbiedstation (tel. 613 019):

maandag t/m vrijdag: 07.30-16.00 uur

zaterdag: 08.30-12.30 uur


-Burgerzaken (tel. 698 225):

maandag 09.00-16.30 uur

19.00-20.30 uur

dinsdag/vrijdag 09.00-12.30 uur

woensdag/donderdag 09.00-16.30 uur


-Kringloopwinkel (tel. 629 782):

dinsdag t/m zaterdag 10.00-17.00 uur


-WijkWinkel (tel. 654 949):

maandag/dinsdag 13.30-16.30 uur

woensdag 14.00-17.00 uur

donderdag/vrijdag 09.30-12.30 uur

Met het oog op de verkiezingen van 6 maart plaatsen we de komende weken een serie artikelen over de gemeente: over het werk en het belang van het gemeentelijke bestuur. Deze week: de burger en het gemeentebeleid

U vindt dat de speelplaats in uw wijk verloedert of u ergert zich aan al het onkruid en vuil op straat. U wilt dat de gemeente aan deze zaken aandacht besteedt. Maar hoe raakt u hierover met de gemeente in gesprek?

De gemeente luistert

'Ik kan het gemeentehuis wel bellen, maar dat helpt toch niet.' Veel mensen denken dat de gemeente haar eigen gang maar gaat en pas luistert als er ongelukken gebeuren of als een groep boze inwoners met spandoeken voor het gemeentehuis staat. Dat is echter niet zo. Sterker nog, de gemeente laat het liever niet zo ver komen en realiseert zich daarbij dat ze ook niet alles alleen kan regelen, maar daarvoor anderen nodig heeft - ook u. Uw kennis, ervaring en ideeën kunnen heel waardevol zijn bij de aanpak van problemen in Barendrecht.

Inspraak is niet meer genoeg

U bent in het verleden misschien wel eens naar een inspraakavond geweest over een bouwplan of over iets dergelijks. En u kunt zich misschien herinneren dat u daar teleurgesteld vandaan kwam. Daarom houdt de gemeente nu steeds meer informatie- en discussieavonden op een moment dat een plan nog allesbehalve af is. U kunt op zo'n avond uw wensen en ideeën naar voren brengen en die worden waar mogelijk in het plan verwerkt. Natuurlijk gebeurt dat niet met al uw wensen, er zijn nu eenmaal altijd grenzen aan de uitvoerbaarheid en aan de financiën. En ook moet de gemeenteraad politieke afwegingen maken. Maar als de gemeente echt goed naar u luistert, krijgt u ook te horen waarom het één wel en het ander niet kan. Daarom blijft het meestal niet bij één discussieavond.

'Oude' manieren om naar u te luisteren

Er zijn altijd al manieren geweest waarop u aan de gemeente kon laten weten wat u wilde. Die worden nog steeds gebruikt. Zo kunt u bellen met de gemeente om te melden dat er bij u in de straat een lantaarnpaal stuk is. Ook kunt u een brief schrijven aan bijvoorbeeld de raadscommissie Openbare Werken en Sociale Zaken, over het drukke verkeerspunt bij u in de straat. Het verschil met een aantal jaren geleden is, dat de gemeente sneller reageert op uw telefoontje of uw brief en er ook beter naar u wordt geluisterd. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat u altijd uw zin krijgt. Als de wethouder toch liever geen verkeersdrempels in uw straat wil aanleggen, zal hij echter z'n best doen om u de redenen daarvan uit te leggen.

De media spelen ook een belangrijke rol. De gemeente is namelijk verplicht de aanvraag voor vele soorten vergunningen van tevoren aan het publiek bekend te maken. Zij doet dit onder andere via de gemeentelijke informatiepagina in de Schakel. Bij zo'n aanvraag staat altijd binnen hoeveel tijd u kunt reageren als u bezwaar heeft tegen het verlenen van een vergunning.

'Nieuwe' manieren om naar u te luisteren

Een van de nieuwere manieren waarop gemeenten met burgers in gesprek gaan, is via een gemeentelijke website op het internet. In Barendrecht staat deze ontwikkeling echter nog in de kinderschoenen. Met behulp van enquêtes en het organiseren van discussie-avonden gaat de gemeente wel het gesprek met de burger aan, over bijvoorbeeld de toekomst van het Barendrechtse Centrum.

Met zekere regelmaat komen het gemeentebestuur en de ambtenaren het gemeentehuis uit en zoeken u op. Bewonersorganisaties, belangenclubs van gehandicapten, ouderen of uitkeringsgerechtigden, sportclubs, jongerenverenigingen, vrouwenorganisaties en ondernemersverenigingen zijn voorbeelden van groepen inwoners met wie bestuur en ambtenaren regelmatig praten. En dat hoeft lang niet altijd over een plan te gaan. Het kan ook zijn dat u wordt gevraagd uw hart te luchten over problemen in de buurt, zodat de gemeente samen met u naar een oplossing kan zoeken.

Daarnaast houdt de gemeente iedere twee jaar een omnibusonderzoek onder de inwoners van 18 jaar en ouder om de mening van de Barendrechtse burger over tal van zaken te krijgen en de tevredenheid te meten.

De gemeente probeert ook steeds vaker om, nog voordat er een plan is ontwikkeld, te weten te komen hoe u over het een en ander denkt. Voorbeelden hiervan het (her)inrichten van speelplekken in de wijk en de aanleg van hondenuitlaatplaatsen en -losloopgebieden. De gemeente vraagt u hierbij concreet mee te denken over de inrichting en/of bepaling van de locatie.

De gemeente wil samen met u aan de slag

Het gemeentebestuur beseft dat het geen zin heeft om problemen alleen op te lossen en vraagt u om medewerking. Bel of schrijf de gemeente als u vindt dat er iets in uw buurt moet veranderen, kom naar de discussieavonden, spreek wethouders of raadsleden aan als u ergens ontevreden of tevreden over bent en probeer mee te denken over oplossingen. Soms betekent dat, dat u ook zelf de handen uit de mouwen moet steken. Want bouwen aan een goede woon-, werk- en leefomgeving doen we met elkaar.

Volgende week komen drie bewoners aan het woord die spreken over hun beweegredenen om te gaan stemmen op 6 maart.

Noteer nu vast in uw agenda: woensdag 6 maart stemmen voor de gemeenteraad. Bent u 18 jaar of ouder, dan valt binnenkort de oproepingskaart voor de gemeenteraadsverkiezingen bij u in de bus. Bewaar deze goed en maak op 6 maart gebruik van uw stemrecht!

ZITTING VAN HET HOOFDSTEMBUREAU INZAKE BESLISSING

GELDIGHEID INGELEVERDE KANDIDATENLIJSTEN

De voorzitter van het hoofdstembureau voor de op woensdag 6 maart 2002 te houden verkiezing van de leden van de raad van de gemeente maakt, ingevolge artikel I 4 van de Kieswet bekend, dat dit bureau op vrijdag 25 januari 2002 om 16.00 uur, in B. & W. kamer in een openbare zitting zal beslissen over:


- de geldigheid van de ingeleverde kandidatenlijsten;

- het handhaven van de daarop voorkomende kandidaten;

- het handhaven van de daarboven geplaatste aanduiding van een politieke groepering.

NUMMERING VAN DE LIJSTEN VAN KANDIDATEN

BESLISSING GELDIGHEID LIJSTENCOMBINATIES

TER INZAGELEGGING GELDIGE LIJSTEN VAN KANDIDATEN

De voorzitter van het centraal stembureau voor de verkiezing van de leden van de raad van de gemeente maakt bekend dat op donderdag 24 januari 2002 om 16.00 uur, in een openbare zitting in B. & W. kamer de nummering van de ingeleverde lijsten van kandidaten en de beslissing over de geldigheid van de lijstencombinaties voor de op woensdag 6 maart 2002 te houden verkiezing van de leden van de raad van de gemeente zal plaatshebben.

De lijsten van kandidaten met vermelding van de daaraan toegekende nummers worden voor een ieder ter inzage gelegd bij Bureau Burgerzaken, Binnenhof 1, vanaf vrijdag 25 januari 2002.

Vrijwilligers Vacaturebank Barendrecht

Barendrechtse instellingen zoeken onder meer:


-Enthousiaste vrijwilligers voor de PR van de Dierenbescherming.
Een aantal keer staat de Dierenbescherming afdeling Barendrecht op (info)markten

e.d. ter promotie van de afdeling Barendrecht. Benodigde kwaliteiten: enthousiasme en

hart voor dieren en hun rechten.

Tijd: 3 beschikbare zaterdagen per jaar.


-Een aantal collectanten voor de Hartstichting, die in de maand april huis-aan-huis willen

collecteren.

De Vrijwilligers Vacaturebank is te vinden op de volgende locaties:


-Dorpsstraat 150: op maandag en donderdag van 13.30 uur tot 15.30 uur en

op dinsdag en vrijdag van 9.30 uur tot 12.00 uur.


-WijkWinkel in de Waterpoort, Carnisselande Middeldijkerplein 9:
op dinsdag van 13.30 tot 16.30 uur.

Tevens kunt u telefonisch een afspraak maken op een tijdstip dat u schikt.

Tel.: 0180-626 437.

Milieukalender 2002

In de afgelopen weken is de milieukalender 2002 verspreid. Heeft u geen kalender ontvangen, dan kunt u een exemplaar afhalen bij de receptiebalie in het gemeentehuis.

Vergadering Monumentencommissie

Op maandag 28 januari vergadert de Monumentencommissie in het gemeentehuis. De vergadering begint om 20.00 uur en wordt gehouden in de B&W-kamer.

Vlaginstructie 2 februari 2002

In verband met de festiviteiten ter gelegenheid van het huwelijk van Z.K.H. de Prins van Oranje en mevrouw Máxima Zorreguieta zal op zaterdag 2 februari 2002 op alle rijksgebouwen de Nederlandse vlag met oranje wimpel worden gevoerd. Net als op Koninginnendag kunt u meevlaggen van zonsopgang tot zonsondergang.

Werkzaamheden Gebroken Meeldijk

De 1e fase van de onderdoorgang in de Gebroken Meeldijk is afgerond.

Het station is nu vanaf de zijde van het bedrijventerrein bereikbaar via deze tunnel.

Vanaf februari 2002 wordt gestart met de werkzaamheden voor de 2e fase van de onderdoorgang Gebroken Meeldijk. De werkzaamheden vinden nu plaats vanaf de zijde van het centrum van Barendrecht. Ter plaatse van de kruising van de Gebroken Meeldijk met de Stationsweg wordt een verdiept plein aangelegd.

De aannemerscombinatie Hegeman Besix Mowlem heeft bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Barendrecht een verzoek ingediend voor het verlenen van een ontheffing op de Algemene Plaatselijke verordening. De ontheffing wordt aangevraagd voor het uitvoeren van werkzaamheden in de nachten van 16, 17 en 18 februari 2002. De werkzaamheden bestaan uit het intrillen van stalen damwanden ter plaatse van de voormalige spoorwegovergang in de Gebroken Meeldijk.

De werkzaamheden veroorzaken een overschrijding van de normen zoals gesteld in de van toepassing zijnde circulaire bouwlawaai. De overschrijding vindt plaats bij een beperkt aantal woningen in de directe omgeving.

De werkzaamheden worden uitgevoerd in het zogenaamde profiel van vrije ruimte van de spoorbaan. Werkzaamheden binnen het profiel van vrije ruimte kunnen alleen worden uitgevoerd tijdens een buitendienststelling. Deze buitendienststelling is door Railned verleend voor 16, 17 en 18 februari 2002.

Het besluit over het verlenen van ontheffing op de APV wordt in de komende vergadering van het college van burgemeester en wethouders genomen.

U kunt uw zienswijze op voorhand schriftelijk bij het college kenbaar maken.

Indien het college besluit tot het verlenen van ontheffing op de APV kunt u hiertegen bezwaar maken. Dit bezwaar heeft geen schorsende werking. Indien u de werkzaamheden wilt laten schorsen moet een daartoe strekkend verzoek indienen bij de bestuursrechter.

Nadere informatie over deze werkzaamheden worden telefonisch verstrekt door de heer J.H. Mooij, telefoon 0180 698 454.

Eventuele zienswijzen en bezwaren kunnen worden ingediend bij:

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Barendrecht

Postbus 501

2990 EA Barendrecht

Een verzoek tot schorsing kunt u indienen bij:

De arrondissementsrechtbank Rotterdam

Afdeling Bestuursrecht

Postbus 50951

3007 BM Rotterdam

24 januari 2002