Gemeente Barendrecht

Commissie voor de Bezwaar- en Beroepschriften vergadert

Op donderdag 24 januari vergadert de commissie voor de Bezwaar- en Beroepschriften in de instructieruimte van het gemeentehuis. Aanvang openbaar deel 20.15 uur.

In deze vergadering worden de volgende bezwaren behandeld:


-Behandeling van het bezwaarschrift gericht tegen de door burgemeester en wethouders verleende bouwvergunning tot het uitbreiden van basisschool "De Akker".


-Behandeling van het bezwaarschrift gericht tegen het verlenen van ontheffingen van het verbod op geluidhinder aan Combinatie Dive-under Barendrecht en Combinatie Drechtrail.


-Behandeling van het bezwaarschrift gericht de door burgemeester en wethouders geweigerde bouwvergunning voor vijf reclame-uitingen aan de gevel van het pand Kamerlingh Onnesweg 28.


-Behandeling van een verzoek tot pre-advies op een twee-tal bezwaarschriften op het bomenplan Middeldijk.

De secretaris van deze commissie is de heer H.E.C. Neppelenbroek, tel. 698 242.

Ter inzage

De stukken liggen ter inzage bij Bureau Communicatie, kamer E 127. Voor openingstijden: zie boven.

Bouwen en Milieu

Meldingen bouwvoornemen en -aanvragen

Bij de afdeling Bouwen en Milieu zijn de volgende meldingen/aanvragen ingediend:


-3e Barendrechtseweg 415 (BA 2002-8), voor het vergroten van de woning (9-1-2002);


-van Eesterenveld 2 (MB 2002-2), voor het plaatsen van een dakkapel (7-1-2002);


-van Hulststraat 11 (BA 2002-9), voor het plaatsen van een dakkapel (10-1-2002);


-Marjoleinlaan 51 (MB 2002-3), voor het plaatsen van een blokhut (9-1-2002);


-Middeldijk 52a (MB 2002-4), voor het vergroten van de woning (11-1-2002);


-Middelweg 7 (BA 2002-7), voor het oprichten van een industriegebouw met kantoorruimte (8-1-2002).

De bouwaanvragen/meldingen zijn ontvangen op de datum die erbij vermeld staat en ingediend bij Bouw- en Woningtoezicht, loket E007 (begane grond).

Vrijstellingen

Burgemeester en wethouders van Barendrecht maken bekend dat een verzoek om bouwvergunning is ontvangen voor:


-het oprichten van 329 woningen in het deelplan Havenkwartier (Carnisselande) onder nummer BA2001-366. Het bouwplan is in strijd met het geldende bestemmingsplan "Carnisselande-Zuid".

Burgemeester en wethouders van Barendrecht hebben het voornemen ten behoeve van dit bouwplan vrijstelling van dit bestemmingsplan te verlenen op grond van artikel 19 lid 1 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.

Ter inzage

Het bouwplan ligt met ingang van vrijdag 18 januari 2002 tot en met donderdag 14 februari 2002, gedurende vier weken, voor een ieder ter inzage op het gemeentehuis, afdeling Bouwen en Milieu, loket kamer E007 (ingang Rijnstraat). Het loket van Bouw- en woningtoezicht in het gemeentehuis is geopend van maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 16.30 uur. Buiten deze tijden kunt u op afspraak terecht.

Bedenkingen

Een ieder die bedenkingen heeft tegen het verlenen van vrijstelling kan deze tot en met donderdag 14 februari 2002 schriftelijk naar voren brengen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Barendrecht, Postbus 501, 2990 EA te Barendrecht.

Inspraak op vrijstellingsverzoek

Burgemeester en wethouders geven een ieder de mogelijkheid om in te spreken op de vrijstellingsverzoeken voor het bouwen van:


-een viaduct over rijksweg A15 en


-een viaduct over de Carnisserbaan in Carnisselande ten behoeve van de Tramplus.

Door het RET Projectbureau tramplus zijn verzoeken om vrijstelling ingediend voor het bouwen van een viaduct over rijksweg A15 (ons kenmerk BA2001-451) en een viaduct over de Carnisserbaan (BA2001-450) in Carnisselande. De bouwplannen zijn in strijd met het geldende bestemmingsplan "Buitengebied 1986". Het college is voornemens om een vrijstellingsprocedure in gang te zetten voor het bouwen van deze viaducten. Voordat deze procedure wordt gestart, wordt een ieder op grond van artikel 6a van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (WRO) in de gelegenheid gesteld om tijdens een inspraakronde van vier weken zijn of haar reactie schriftelijk naar voren te brengen.

Ter inzage

De stukken liggen van vrijdag 18 januari 2002 tot en met donderdag 14 februari 2002 voor een ieder ter inzage op het gemeentehuis, afdeling Bouwen en Milieu, loket E007 (Bouw-en woningtoezicht). Het gemeentehuis is geopend van maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot 16.30 uur. Buiten deze tijden kunt u op afspraak terecht.

Verdere procedure

Inspraakreacties kunnen binnen de bovengenoemde termijn schriftelijk bij ons college worden ingebracht. Na afloop van de inzagetermijn worden alle inspraakreacties gebundeld en van commentaar voorzien. De inspraakreacties zullen door het college meegewogen worden bij het besluit tot het in gang zetten de vrijstellingsprocedure. Wanneer die procedure wordt gestart, zal het verzoek om vrijstelling met de daarbij behorende ruimtelijke onderbouwing op grond van artikel 19a, lid 4 WRO gedurende vier weken ter inzage worden gelegd. Binnen die periode kan een ieder zijn schriftelijke zienswijzen naar voren brengen. Wanneer zienswijzen worden ingediend, zal een hoorzitting voor de wethouder ruimtelijke ordening worden gehouden. Vervolgens zal het college een besluit op de zienswijzen nemen en besluiten of de procedure wordt voortgezet met het aanvragen van een verklaring van geen bezwaar bij Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland. Wanneer deze wordt afgegeven, kan de uiteindelijke vrijstelling worden verleend.

Rectificatie van een publicatie in De Schakel van 10-01-2002,

inzake te verlenen vrijstellingen op grond van artikel 19.3 van de Woningwet en artikel 50.6 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.

Het hier vermelde adres Mozartlaan 97 moet zijn Mozartstraat 97.

Verleend

Verleende bouwvergunning/vrijstelling/positieve reactie op melding bouwvoornemen:


-Maaskantveld 28 (BA 2001-437), voor het plaatsen van twee dakkapellen (8-1-2002);


-Arent Maertensvliet 42 (MB 2001-185), voor het plaatsen van een dakkapel

(10-1-2002);


-Meerwedesingel 38 (MB 2001-189), voor het plaatsen van een blokhut (10-1-2002);


-Middenbaan 83-85 (BA 2001-400), voor het veranderen van de horecagelegenheid

(10-1-2002);


-Voordijk 260 (MB 2001-190), voor het plaatsen van een dakkapel (10-1-2002).

Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden binnen zes weken, na verzenddatum van de vergunning, een schriftelijk gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders, postbus 501, 2990 EA Barendrecht. Hebt u bezwaar ingediend, dan kunt u bij de President van de Rechtbank Rotterdam (Sector bestuursrecht, postbus 50951, 3001 BM) verzoeken om de werking van de beschikking te schorsen.

Ter inzage

De bouwvergunningen met bijbehorende tekeningen liggen gedurende bovengenoemde periode ter inzage bij Bouw- en Woningtoezicht, loket E007 (begane grond).

Verleende monumentenvergunning.

Burgemeester en wethouders maken bekend dat een vergunning op grond van de gemeentelijke monumentenverordening is verleend voor het vervangen van de garagedeur in het pand Singel 35.

De vergunning ligt vanaf de datum van verzending aan de aanvrager (15 januari 2002) gedurende 6 weken ter inzage in het gemeentehuis (ingang Rijnstraat), balie ruimtelijke ordening (E007).

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen schriftelijk gemotiveerd bezwaar maken tegen de verleende vergunning binnen 6 weken na verzending hiervan.

Het bezwaarschrift dient gericht te zijn aan burgemeester en wethouders van Barendrecht, postbus 501, 2990 EA Barendrecht.

Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van de vergunning niet. Hiervoor dient nadat een bezwaarschrift is ingediend een verzoek om voorlopige voorziening ingediend te worden bij de President van de Arrondissementsrechtbank te Rotterdam, sector bestuursrecht, postbus 50591, 3007 BM Rotterdam.

De gebruikelijke openingstijden zijn van toepassing.

Theaternieuws

In de komende weken staan de volgende voorstellingen geprogrammeerd:

Datum

Artiest(en)

Voorstelling

Prijs

Pashouders

Do.17-1

Will van Kralingen e.a.

Wie is er bang voor Virginia Woolf

14,80

12,50

Za. 19-1

Slagerij van Kampen

UITVERKOCHT

UITVERKOCHT

Zo. 20-1

Theater Artemis

Maanvirus

Aanvang: 14.00 uur

7,90

6,80


Wo.23-1/Do. 24-1

Jos Brink e.a.

Sonneveld

22,60

21,60

Vr. 25-1

Jasperina de Jong

Marlene Dietrich

18,10

17,00

Za. 26-1

Bert Klunder

De Aanklager

11,30

10,20

Wo.30-


1


Speeltheater

Ik teken wat ik wil

Aanvang: 14.00 uur

5,70

4,50

Do.31-1

Crème Fraîche

CINQ

12,50

11,30

Losse verkoop

Voorstellingen beginnen om 20.15 uur, tenzij anders is aangegeven. Voor alle voorstellingen zijn er kaartjes in de losse verkoop verkrijgbaar, uiteraard zolang de voorraad strekt. Openingstijden balie: maandag tot en met vrijdag 13.30 - 16.30 uur, vrijdagavond 19.00 - 20.30 uur en vanaf een uur vóór de voorstelling, tel. 615 958.

OPENBARE WERKEN

Binnendienst

Verleende kapvergunningen

Op grond van artikel 4.5.2 van APV - Barendrecht is een kapvergunning verleend voor het rooien van:


-1e Barendrechtseweg 174 1 Acer (esdoorn)



-Talmaweg 135 1 Salix (wilg)


-Rietgors 136 1 Salix (wilg)


-Achterzeedijk 6 1 Salix (wilg)


-Riet 17 1 Betula (berk)


-10 bomen Ziedewijdsedijk, 1 Betula (berk)

(het één en ander in verband inrichten 2 Alnus (els)

omgeving Barbapappavijver) 1 Platanus (plataan)

3 Salix (treurwilg)


1 Salix (wilg)



1 Sorbus (lijsterbes)



1 Fraxinus (es)


Indien u het niet eens bent met dit besluit, dan kunt u binnen zes weken een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Barendrecht. Indien u wilt voorkomen dat de boom (of bomen) al gekapt wordt (of worden), dan dient u schorsing te vragen van het besluit bij de President van de Rechtbank Rotterdam, t.a.v. de sector Bestuursrecht, Postbus 50951, 3007 BM Rotterdam. Aan de rechtbankprocedure zijn kosten verbonden.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met mevr. B.Rousse, telefoon: 0180 - 643 163.

OPENBARE WERKEN

Buitendienst

Rooster oud papier/oud ijzer

Oud papier (za):

26/1,23/2,30/3,27/4,25/5,29/6,27/7,31/8,28/9,26/10,30/11,21/12

Oud ijzer (wo):

30/1,27/2,27/3,24/4,29/5,26/6,31/7,28/8,25/9,30/10,27/11,18/12

Openingstijden


-Afvalaanbiedstation (tel. 613 019):

maandag t/m vrijdag: 07.30-16.00 uur

zaterdag: 08.30-12.30 uur


-Burgerzaken (tel. 698 225):

maandag 09.00-16.30 uur


19.00-20.30 uur


dinsdag/vrijdag 09.00-12.30 uur

woensdag/donderdag 09.00-16.30 uur


-Kringloopwinkel (tel. 629 782):

dinsdag t/m zaterdag 10.00-17.00 uur


-WijkWinkel (tel. 654 949):

maandag/dinsdag 13.30-16.30 uur

woensdag 14.00-17.00 uur

donderdag/vrijdag 09.30-12.30 uur

Gemeente reguleert vervoer gevaarlijke stoffen

De commissie Openbare Werken en Sociale Zaken heeft ingestemd met het voorstel om het vervoer van gevaarlijke stoffen te routeren. Routeren is het specifiek aanwijzen van wegen voor het transport van gevaarlijke stoffen. Hierdoor is het mogelijk om het vervoer van dergelijke transporten beter te reguleren.

Op dit moment zijn in Barendrecht geen wegen aangewezen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Dit betekent dat elk willekeurig transport met een begin- of eindbestemming in Barendrecht via de kortst mogelijke route dient te rijden. Een ontheffing of meldplicht is daarbij niet van toepassing. In de nieuwe situatie gaat dat veranderen. Er worden routes benoemd vanaf de afritten van de rijkswegen A15 en A29 naar alle huidige en toekomstige bedrijventerreinen en er komt een route die via de 3e Barendrechtseweg en de Achterzeedijk naar Heerjansdam leidt. De aangewezen wegen worden met borden aangeduid en uiteraard sluiten ze aan op de vastgestelde routes van de aangrenzende gemeenten. Voor het vervoer van gevaarlijke stoffen op alle wegen die niet daarvoor zijn aangewezen is voortaan een ontheffing nodig.

Op basis van het besluit van b&w zijn alle wegen en gebieden die gelden als route voor vervoer van gevaarlijke stoffen definitief aangewezen. De nieuwe regeling wordt ook nog gecommuniceerd richting bedrijven, waarna het geheel naar verwachting in de maand mei in werking treedt. Overigens is deze regeling niet van invloed op de snelwegen rondom Barendrecht. Deze zijn reeds door het ministerie van verkeer en waterstaat aangewezen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen.

Collecte

Voor de periode 13 januari tot en met 26 januari is een collectevergunning verleend aan de Nationale Eurocollecte vanuit de St. Collectenplan.

In deze periode is het niemand anders toegestaan te collecteren. Iedere collectant heeft een legitimatiebewijs bij zich. U kunt hier altijd naar vragen.

Gemeenteraadsverkiezingen 6 maart

Op 6 maart aanstaande worden er weer gemeenteraadsverkiezingen gehouden. Als u op die dag naar de stembus gaat, bepaalt u samen met de andere kiezers welke politieke partijen straks mogen plaatsnemen in de raadzaal van het gemeentehuis, hoeveel zetels elke partij krijgt toegewezen en hoe het college van burgemeester en wethouders wordt samengesteld. Het is dus erg belangrijk dat u uw stem laat horen. Immers, de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders nemen veel beslissingen die van invloed zijn op de kwaliteit van uw directe woon- en leefomgeving. En daar heeft u dagelijks mee te maken!

Met het oog op de verkiezingen van 6 maart plaatsen we de komende weken een serie artikelen over de gemeente: over het werk en het belang van het gemeentelijke bestuur. Deze week: het bestuur van de gemeente

Wie besturen de gemeente en hoe doen ze dat? Hieronder geven we in het kort antwoord op deze vragen.

Bestuur is drieledig

Het bestuur van de gemeente bestaat uit drie delen: de gemeenteraad, de wethouders en de burgemeester. Als u denkt dat de burgemeester de hoogste baas van de gemeente is, dan heeft u het mis. Dat is namelijk de gemeenteraad, de afvaardiging van de bevolking. Als de burgemeester of de wethouders een plan bedenken dat de raad niet goedkeurt, gaat het dus niet door.

De gemeenteraad vergadert maandelijks

Een raadslid mag geen hekel hebben aan vergaderen. De raad vergadert eens per maand, onder leiding van de burgemeester. Maar als raadslid vergader je ook met je eigen fractie en ga je naar bijeenkomsten van je eigen partij. Bovendien zit je namens je fractie in minstens één raadscommissie. In zo'n commissie worden bepaalde onderwerpen of plannen uitgebreid besproken, voordat ze in de raad worden behandeld.

Raadscommissie

Stel, u leest in de krant dat de gemeente moet bezuinigen en dat zij van plan is uw voetbalclub daarom minder subsidie te geven. Voordat dit voorstel in de raad wordt behandeld, wordt het eerst in de raadscommissie Sport & Cultuur besproken. Deze commissie bekijkt het voorstel van alle kanten en geeft dan een advies aan de gemeenteraad.

Iedereen mag de vergaderingen van de raadscommissies bijwonen. De agenda's van deze vergaderingen worden altijd van tevoren op de gemeentelijke informatiepagina in de Schakel bekendgemaakt. Als u dus wilt weten wat uw voetbalclub boven het hoofd hangt, kunt u er bij zijn als het subsidievoorstel in de commissie wordt besproken. In een raadscommissie mag u bovendien zelf het woord voeren. U moet zich dan wel van tevoren als spreker bij de secretaris van de commissie aanmelden. Bent u verhinderd maar wilt u wel weten wat er is besproken, dan kunt u op het gemeentehuis het verslag van de vergadering lezen.

De gemeenteraad

Nadat de raadscommissie zich over het voorstel heeft gebogen, is het woord aan de gemeenteraad. Die neemt de uiteindelijke beslissing. De raad kan het plan goedkeuren, verwerpen of er veranderingen in aanbrengen. De raad beslist niet alleen over door het college ingediende raadsvoorstellen, maar stelt ook de beleidskaders vast en controleert achteraf of het college zijn werk goed doet.

Als u een raadsvergadering bijwoont kunt u beleven wat gemeentepolitiek is. Daar wordt namelijk duidelijk hoe elke politieke partij denkt over bijvoorbeeld het korten op subsidies voor sportverenigingen.

Raadsleden van dezelfde partij vormen samen een fractie. In de vergaderingen van de gemeenteraad en van de raadscommissies maakt elke fractie kenbaar wat zij over de onderwerpen op de agenda denkt. Die heeft de fractie van tevoren intern besproken, waarna zij haar standpunt heeft bepaald. Juist door de verschillen in standpunten tussen de fracties ontstaat een discussie en kunt u zien waar elke partij 'staat'.

Het is gebruikelijk dat de grootste fracties één of meer wethouders 'leveren' voor het college van burgemeester en wethouders (b en w). Het Barendrechtse college telt op dit moment vier wethouders, twee van de VVD, één van de PvdA en één van het CDA.

De fracties die geen wethouder in het college hebben, worden vervolgens de 'oppositie' genoemd. In Barendrecht zijn dit momenteel D66 en SGP/ChristenUnie. Als de fractie klein is, moeten haar leden van veel markten thuis zijn. Daarom hebben ze in hun raadswerk vaak steun van partijgenoten die hen helpen bij de voorbereiding van de raads- en commissievergaderingen.

De wethouders

Kent u de namen van de wethouders in Barendrecht? Momenteel zijn dat Ett Schoehuizen en Klaas Orsel (beide VVD), Kees Silvis (CDA) en Dirk Vermaat (PvdA). Echter, lang niet iedereen weet ze te noemen, maar toch zijn de wethouders belangrijke figuren in het bestuur van de gemeente. Zij zijn de leden van het college van b en w, het dagelijks bestuur van de gemeente. Het college doet voorstellen aan de raad en neemt besluiten over het dagelijkse reilen en zeilen in een gemeente. Het college vergadert iedere dinsdag. Ook in zo'n vergadering wordt vaak uitgebreid gediscussieerd. Elke wethouder vertegenwoordigt immers een politieke partij en doet z'n best om de standpunten van die partij te verdedigen. Voorheen werden wethouders door en uit de gemeenteraad gekozen; ze waren tegelijkertijd raadslid en wethouder. Vanaf maart
2002 met de invoering van het dualisme is dat niet meer het geval. Wethouders hoeven niet eerst in de gemeenteraad verkozen te worden, ze maken na benoeming geen deel meer uit van de gemeenteraad.

Wethouders en ambtenaren

Elke wethouder is verantwoordelijk voor de gang van zaken op een aantal terreinen, zoals financiën of verkeer en vervoer. Dat pakket wordt zijn 'portefeuille' genoemd. Als politicus maakt een wethouder politieke keuzes. Hij of zij heeft echter tegelijkertijd met de gemeenteambtenaren te maken, die de maatregelen uitvoeren. Een wethouder moet daarom een goede verstandhouding hebben met zijn ambtenaren, zodat ze hem van de belangrijkste zaken op de hoogte houden en loyaal het beleid uitvoeren.

De burgemeester

U kunt misschien geen namen noemen van raadsleden of van wethouders in Barendrecht, maar tien tegen één dat u wel weet wie de burgemeester is. Hij is het meest zichtbaar in de gemeente. Toch is de burgemeester het enige lid van het gemeentebestuur dat niet wordt gekozen. Veel mensen vinden echter dat ook de burgemeester gekozen zou moeten worden. Hierover is landelijk een uitgebreide discussie gevoerd. Voorlopig is besloten de situatie niet te veranderen, al zal bij de keuze van de burgemeester de gemeenteraad meer invloed krijgen.

De burgemeester wordt benoemd door de Koningin, voor een periode van zes jaar. Elke zes jaar rapporteert de gemeenteraad aan de Koningin of de burgemeester zijn werk wel goed heeft gedaan. Is dat het geval dan adviseert de raad de vorstin hem of haar opnieuw te benoemen. Dat advies gaat eerst naar de commissaris van de koningin van uw provincie.

Onze burgemeester, de heer M.Th. van de Wouw, is in december 2001 herbenoemd voor een periode van zes jaar. Het ligt echter niet in de lijn der verwachting dat de burgemeester zijn derde ambtstermijn in Barendrecht daadwerkelijk zal uitdienen. In de zomer van 2005 bereikt Van de Wouw de pensioengerechtigde leeftijd.

Als u een raadsvergadering bijwoont, zult u altijd de burgemeester zien. Hij is voorzitter van de raad en van het college van b en w. Ook heeft hij net als de wethouders een eigen portefeuille. De burgemeester is altijd verantwoordelijk voor de handhaving van de openbare orde en veiligheid in uw gemeente. Hij staat aan het hoofd van de plaatselijke politie en de brandweer. Samen met collega's van omringende gemeenten bestuurt hij de politieregio waar onze gemeente onder valt.

Volgende week besteden we aandacht aan: de burger en het gemeentebeleid.

Noteer nu vast in uw agenda: woensdag 6 maart stemmen voor de gemeenteraad. Bent u 18 jaar of ouder, dan valt binnenkort de oproepingskaart voor de gemeenteraadsverkiezingen bij u in de bus. Bewaar deze goed en maak op 6 maart gebruik van uw stemrecht!

STEMMEN IN EEN STEMBUREAU NAAR KEUZE

De burgemeester van Barendrecht maakt bekend dat het bij de aanstaande verkiezing van de leden van de raad van de gemeente op woensdag 6 maart 2002 een kiezer is toegestaan zijn/haar stem uit te brengen in een stembureau naar keuze.

Daarbij gelden de volgende bepalingen:
A. SCHRIFTELIJK VERZOEK

1. Bij afdeling Burgerzaken van de gemeente zijn kosteloos formulieren verkrijgbaar voor verzoekschriften om in een stembureau naar keuze aan de stemming te mogen deelnemen.
2
. Het verzoekschrift, alsmede de oproepingskaart (indien reeds verstrekt), moeten uiterlijk op de veertiende dag voor de verkiezing, dus voor 20 februari 2001, door de kiezer worden ingediend bij de burgemeester van de gemeente, waar hij/zij op dinsdag 22 januari 2002 als kiezer is geregistreerd. Indien de kiezer reeds een oproepingskaart heeft ontvangen, voegt hij/zij deze bij het verzoek.

3. Het verzoek wordt niet ingewilligd, wanneer het de verzoeker is toegestaan om bij volmacht aan de stemming te mogen deelnemen.
4. Bij inwilliging van het verzoek wordt de beslissing op de oproepingskaart gesteld, die daardoor wordt omgezet in een kiezerspas.
B. MONDELINGE AANVRAAG:


1. De kiezer dient hiertoe, na ontvangst van de oproepingskaart, doch uiterlijk op de vijfde dag voor de verkiezing, dus uiterlijk op 1 maart 2002, de oproepingskaart over te leggen bij Bureau Burgerzaken van zijn/haar woonplaats op dinsdag 22 januari 2002.


2. Bij inwilliging van het verzoek wordt de beslissing op de oproepingskaart gesteld, die daardoor wordt omgezet in een kiezerspas.

Nadere inlichtingen worden verstrekt door Bureau Burgerzaken, Binnenhof 1.

STEMMEN BIJ VOLMACHT

De burgemeester van Barendrecht maakt bekend dat h et bij de aanstaande verkiezing

van de leden van de raad van de gemeente op woensdag 6 maart 2002 een kiezer is

toegestaan bij volmacht te mogen stemmen. Daarbij gelden de volgende bepalingen.
A. MACHTIGING DOOR SCHRIFTELIJKE AANVRAAG:

1. Bij afdeling Burgerzaken van de gemeente zijn kosteloos formulieren verkrijgbaar voor de verzoekschriften om bij volmacht te mogen stemmen.

2. Het verzoekschrift moet uiterlijk op de veertiende dag voor de verkiezing, dus 20 februari 2002 door de kiezer worden ingediend bij de burgemeester van de gemeente, waar hij/zij op dinsdag 22 januari 2002 als kiezer is geregistreerd.

3. Het verzoek wordt niet ingewilligd wanneer het aan de verzoeker is toegestaan om in een stembureau naar keuze aan de stemming te mogen deelnemen.

4. Degene die zich bereid heeft verklaard als gemachtigde op te treden, moet op dinsdag 22 januari 2002 in Barendrecht als kiezer zijn geregistreerd.

5. Bij inwilliging van het verzoek ontvangt de gemachtigde een volmachtbewijs. De volmachtstem dient tegelijk met de eigen stem te worden uitgebracht.
B. MACHTIGING DOOR OVERDRACHT VAN DE OPROEPINGSKAART:


6. De kiezer kan ook, in plaats van een verzoekschrift in te dienen, na ontvangst van de oproepingskaart, tot en met de dag van de stemming, zelf een andere kiezer machtigen voor hem/haar te stemmen. Dit geschiedt door de oproepingskaart aan die kiezer over te dragen.


7. Een op deze wijze aangewezen gemachtigde moet op dinsdag 22 januari
2002 in hetzelfde stemdistrict als kiezer zijn geregistreerd als degene die de volmacht geeft.


8. De aldus gemachtigde kan de volmachtstem uitsluitend tegelijk met zijn/haar eigen stem, in het stemdistrict waar hij/zij staat ingeschreven, uitbrengen.

Een kiezer mag niet meer dan 2 (twee) volmachten aannemen. Een volmachtgever is niet bevoegd de volmacht in te trekken of zelf aan de stemming deel te nemen.

Nadere inlichtingen worden verstrekt door Bureau Burgerzaken, Binnenhof 1.

BEPERKING UITGIFTE VERZOEKSCHRIFTEN

De burgemeester van Barendrecht maakt bekend, dat voor de op woensdag
6 maart 2002 te houden verkiezing van de leden van de raad van de gemeente het besluit tot beperking van de uitgifte van verzoeken om bij volmacht te mogen stemmen, bij de afdeling burgerzaken voor een ieder ter inzage is gelegd.

Nadere inlichtingen worden verstrekt door Bureau Burgerzaken, Binnenhof 1.

Toegankelijkheid NS station

Voor mensen die minder valide zijn, is het op dit moment wellicht lastig om gebruik te maken van NS station Barendrecht. Daarom is er voor minder validen een speciale regeling. Daarbij gaat NS ervan uit dat u vanaf station Barendrecht per taxi of rolstoeltaxi naar het dichtstbijzijnde goed toegankelijke NS station op uw route wordt vervoerd. Dit vervoer tussen de stations is gratis mits u in het bezit bent van een geldig plaatsbwijs.

U kunt hiervoor contact opnemen met Bureau Assistentieverlening Gehandicapten, tel. 030-230 55 66. De medewerkers staan u graag te woord op werkdagen van 8.00 uur tot


16.00 uur. Wanneer u gebruik wil maken van deze regeling, bel dan minimaal 1 dag van te voren.

Verkeerskwesties nader bekeken

In 2002 wil de gemeente Barendrecht u langs deze weg informeren over actuele of interessante zaken op het gebied van verkeer en vervoer. Daarbij wordt eens per twee weken een apart onderwerp toegelicht. Vandaag gaan we in op de achtergrond van 30 kilometer zones en over twee weken stellen we de handhaving van verkeersregels aan de orde. Voor algemene vragen of opmerkingen over verkeer en vervoer kunt u terecht op het maandelijks spreekuur Openbare Ruimte. Daarvoor kunt u zich aanmelden via nummer (0180) 698 720.

WAAROM 30KM/UUR-ZONES? Eén van de belangrijkste oorzaken van de verkeersonveiligheid in woon- en verblijfsgebieden is de hoge snelheid van gemotoriseerd verkeer. Onveiligheid die niet alleen bepaald wordt door de ongevallen die gebeuren, maar ook door bijna-ongevallen en de dreiging die van het verkeer uitgaat. Om hieraan paal en perk te stellen heeft de overheid het mogelijk gemaakt een maximumsnelheid van
30km/uur voor wegen binnen de bebouwde kom in te voeren.

In de verblijfsgebieden dient het autoverkeer ondergeschikt te zijn aan de veiligheid en de bewegingsvrijheid van de langzaam verkeersdeelnemer: voetgangers, fietsers, (spelende) kinderen en ouderen. Een lagere snelheid dan de binnen de bebouwde kom toegestane
50km/uur heeft minder ongevallen tot gevolg. Immers bij een lagere snelheid heeft de bestuurder van een motorvoertuig meer tijd beschikbaar om de situatie om zich heen in zich op te nemen. Bij een onverwachte stop is de remweg veel kleiner, hetgeen erg belangrijk is.

GEEN 33 MAAR 15 METER! Bij een snelheid van 30km/uur is de remweg van een auto 15 meter. In de gebieden waar nog geen 30km/uur is ingesteld en dus de maximumsnelheid nog steeds 50km/uur bedraagt is de remweg ongeveer 33 meter. Als een kind plotseling oversteekt op ongeveer 15 meter afstand voor een auto, kan bij een snelheid van 30km/uur de auto nog juist tot stilstand komen voor het overstekende kind. Bij een snelheid van 50km/uur lukt dat niet en wordt het kind aangereden. De grote winst van een 30km-limiet in verblijfsgebieden is dan ook dat het aantal ongevallen en bijna-ongevallen zal verminderen en vooral dat de aard van toch opgelopen letsel veel minder ernstig zal zijn.

WELKE BEBORDING? Er zijn twee mogelijkheden om de 30km-limiet aan te geven. Het ronde bord 30 en het zonebord 30. Het zonebord hoeft alleen geplaatst te worden op de inkomende wegen van een verblijfsgebied. Hetzelfde geldt voor het bord "einde-zone" op de uitgaande wegen. In de 30km/uur-zone zal men vaak voorzieningen aantreffen, zoals bijvoorbeeld verkeersdrempels, plateaus en punaises, die bedoeld zijn om de snelheid van het verkeer af te remmen.

WAT ZIJN DE VOORWAARDEN? Om te voorkomen dat de 30km-limiet lukraak worden toegepast, waardoor de effectiviteit van de maatregel zou worden aangetast, zijn landelijk een aantal voorwaarden gesteld aan het instellen van deze maximumsnelheid. De voorwaarden hebben voornamelijk betrekking op de situatie ter plaatse: de straat of de weg dient er zodanig uit te zien dat 30km/uur (of een nog lagere snelheid) als een logische snelheid wordt ervaren.

WAT VERWACHTEN WE VAN AUTOMOBILISTEN? Automobilisten dienen de snelheidsbeperking niet te ervaren als een aantasting van hun vrijheid, maar wel als een goede maatregel die ongevallen en letsel kan voorkomen. Niet alleen het aanbrengen van verkeersremmende maatregelen zal leiden tot een verlaging van de snelheid van het verkeer. Juist binnen de 30km/uur-zone wordt een beroep gedaan op het weggedrag van de automobilist.

WAT KUNT U VAN DE GEMEENTE VERWACHTEN? Zoals u wellicht al opgemerkt heeft, zijn de meeste wijken binnen de gemeente Barendrecht op dit moment ingericht als 30km/uur-zone. Er zijn nog enkele wegvakken die nog moeten worden ingericht. De bedoeling is dat deze wegvakken binnen afzienbare tijd ook ingericht zijn.

Voor informatie over de 30km/uur-zone's kunt u zich ook rechtstreeks wenden tot de heren M.M.A. Boer of

E. Jankowski van de afdeling Openbare Werken, telefoon 698385 of
698427.


Kijk met betrekking tot de achtergronden van 30km/uur-zone's ook eens op
www.3vo.nl of www.minvenw.nl

Tekst bij foto: uit-ingang 30km/uur-zone Schaatsbaan aansluiting Dorpsstraat middels een inritconstructie en de bebording


17 januari 2002