Gemeente Barendrecht
Commissie voor de Bezwaar- en Beroepschriften vergadert
Op donderdag 24 januari vergadert de commissie voor de Bezwaar- en
Beroepschriften in de instructieruimte van het gemeentehuis. Aanvang
openbaar deel 20.15 uur.
In deze vergadering worden de volgende bezwaren behandeld:
-Behandeling van het bezwaarschrift gericht tegen de door burgemeester
en wethouders verleende bouwvergunning tot het uitbreiden van
basisschool "De Akker".
-Behandeling van het bezwaarschrift gericht tegen het verlenen van
ontheffingen van het verbod op geluidhinder aan Combinatie Dive-under
Barendrecht en Combinatie Drechtrail.
-Behandeling van het bezwaarschrift gericht de door burgemeester en
wethouders geweigerde bouwvergunning voor vijf reclame-uitingen aan de
gevel van het pand Kamerlingh Onnesweg 28.
-Behandeling van een verzoek tot pre-advies op een twee-tal
bezwaarschriften op het bomenplan Middeldijk.
De secretaris van deze commissie is de heer H.E.C. Neppelenbroek, tel.
698 242.
Ter inzage
De stukken liggen ter inzage bij Bureau Communicatie, kamer E 127.
Voor openingstijden: zie boven.
Bouwen en Milieu
Meldingen bouwvoornemen en -aanvragen
Bij de afdeling Bouwen en Milieu zijn de volgende meldingen/aanvragen
ingediend:
-3e Barendrechtseweg 415 (BA 2002-8), voor het vergroten van de woning
(9-1-2002);
-van Eesterenveld 2 (MB 2002-2), voor het plaatsen van een dakkapel
(7-1-2002);
-van Hulststraat 11 (BA 2002-9), voor het plaatsen van een dakkapel
(10-1-2002);
-Marjoleinlaan 51 (MB 2002-3), voor het plaatsen van een blokhut
(9-1-2002);
-Middeldijk 52a (MB 2002-4), voor het vergroten van de woning
(11-1-2002);
-Middelweg 7 (BA 2002-7), voor het oprichten van een industriegebouw
met kantoorruimte (8-1-2002).
De bouwaanvragen/meldingen zijn ontvangen op de datum die erbij
vermeld staat en ingediend bij Bouw- en Woningtoezicht, loket E007
(begane grond).
Vrijstellingen
Burgemeester en wethouders van Barendrecht maken bekend dat een
verzoek om bouwvergunning is ontvangen voor:
-het oprichten van 329 woningen in het deelplan Havenkwartier
(Carnisselande) onder nummer BA2001-366. Het bouwplan is in strijd met
het geldende bestemmingsplan "Carnisselande-Zuid".
Burgemeester en wethouders van Barendrecht hebben het voornemen ten
behoeve van dit bouwplan vrijstelling van dit bestemmingsplan te
verlenen op grond van artikel 19 lid 1 van de Wet op de Ruimtelijke
Ordening.
Ter inzage
Het bouwplan ligt met ingang van vrijdag 18 januari 2002 tot en met
donderdag 14 februari 2002, gedurende vier weken, voor een ieder ter
inzage op het gemeentehuis, afdeling Bouwen en Milieu, loket kamer
E007 (ingang Rijnstraat). Het loket van Bouw- en woningtoezicht in het
gemeentehuis is geopend van maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur
tot 16.30 uur. Buiten deze tijden kunt u op afspraak terecht.
Bedenkingen
Een ieder die bedenkingen heeft tegen het verlenen van vrijstelling
kan deze tot en met donderdag 14 februari 2002 schriftelijk naar voren
brengen bij het college van Burgemeester en Wethouders van
Barendrecht, Postbus 501, 2990 EA te Barendrecht.
Inspraak op vrijstellingsverzoek
Burgemeester en wethouders geven een ieder de mogelijkheid om in te
spreken op de vrijstellingsverzoeken voor het bouwen van:
-een viaduct over rijksweg A15 en
-een viaduct over de Carnisserbaan in Carnisselande ten behoeve van de
Tramplus.
Door het RET Projectbureau tramplus zijn verzoeken om vrijstelling
ingediend voor het bouwen van een viaduct over rijksweg A15 (ons
kenmerk BA2001-451) en een viaduct over de Carnisserbaan (BA2001-450)
in Carnisselande. De bouwplannen zijn in strijd met het geldende
bestemmingsplan "Buitengebied 1986". Het college is voornemens om een
vrijstellingsprocedure in gang te zetten voor het bouwen van deze
viaducten. Voordat deze procedure wordt gestart, wordt een ieder op
grond van artikel 6a van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (WRO) in de
gelegenheid gesteld om tijdens een inspraakronde van vier weken zijn
of haar reactie schriftelijk naar voren te brengen.
Ter inzage
De stukken liggen van vrijdag 18 januari 2002 tot en met donderdag 14
februari 2002 voor een ieder ter inzage op het gemeentehuis, afdeling
Bouwen en Milieu, loket E007 (Bouw-en woningtoezicht). Het
gemeentehuis is geopend van maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur
tot 16.30 uur. Buiten deze tijden kunt u op afspraak terecht.
Verdere procedure
Inspraakreacties kunnen binnen de bovengenoemde termijn schriftelijk
bij ons college worden ingebracht. Na afloop van de inzagetermijn
worden alle inspraakreacties gebundeld en van commentaar voorzien. De
inspraakreacties zullen door het college meegewogen worden bij het
besluit tot het in gang zetten de vrijstellingsprocedure. Wanneer die
procedure wordt gestart, zal het verzoek om vrijstelling met de
daarbij behorende ruimtelijke onderbouwing op grond van artikel 19a,
lid 4 WRO gedurende vier weken ter inzage worden gelegd. Binnen die
periode kan een ieder zijn schriftelijke zienswijzen naar voren
brengen. Wanneer zienswijzen worden ingediend, zal een hoorzitting
voor de wethouder ruimtelijke ordening worden gehouden. Vervolgens zal
het college een besluit op de zienswijzen nemen en besluiten of de
procedure wordt voortgezet met het aanvragen van een verklaring van
geen bezwaar bij Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland. Wanneer deze
wordt afgegeven, kan de uiteindelijke vrijstelling worden verleend.
Rectificatie van een publicatie in De Schakel van 10-01-2002,
inzake te verlenen vrijstellingen op grond van artikel 19.3 van de Woningwet en artikel 50.6 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.
Het hier vermelde adres Mozartlaan 97 moet zijn Mozartstraat 97.
Verleend
Verleende bouwvergunning/vrijstelling/positieve reactie op melding
bouwvoornemen:
-Maaskantveld 28 (BA 2001-437), voor het plaatsen van twee dakkapellen
(8-1-2002);
-Arent Maertensvliet 42 (MB 2001-185), voor het plaatsen van een
dakkapel
(10-1-2002);
-Meerwedesingel 38 (MB 2001-189), voor het plaatsen van een blokhut
(10-1-2002);
-Middenbaan 83-85 (BA 2001-400), voor het veranderen van de
horecagelegenheid
(10-1-2002);
-Voordijk 260 (MB 2001-190), voor het plaatsen van een dakkapel
(10-1-2002).
Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden binnen
zes weken, na verzenddatum van de vergunning, een schriftelijk
gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester
en wethouders, postbus 501, 2990 EA Barendrecht. Hebt u bezwaar
ingediend, dan kunt u bij de President van de Rechtbank Rotterdam
(Sector bestuursrecht, postbus 50951, 3001 BM) verzoeken om de werking
van de beschikking te schorsen.
Ter inzage
De bouwvergunningen met bijbehorende tekeningen liggen gedurende
bovengenoemde periode ter inzage bij Bouw- en Woningtoezicht, loket
E007 (begane grond).
Verleende monumentenvergunning.
Burgemeester en wethouders maken bekend dat een vergunning op grond
van de gemeentelijke monumentenverordening is verleend voor het
vervangen van de garagedeur in het pand Singel 35.
De vergunning ligt vanaf de datum van verzending aan de aanvrager (15 januari 2002) gedurende 6 weken ter inzage in het gemeentehuis (ingang Rijnstraat), balie ruimtelijke ordening (E007).
Bezwaar
Belanghebbenden kunnen schriftelijk gemotiveerd bezwaar maken tegen de
verleende vergunning binnen 6 weken na verzending hiervan.
Het bezwaarschrift dient gericht te zijn aan burgemeester en wethouders van Barendrecht, postbus 501, 2990 EA Barendrecht.
Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van de vergunning niet. Hiervoor dient nadat een bezwaarschrift is ingediend een verzoek om voorlopige voorziening ingediend te worden bij de President van de Arrondissementsrechtbank te Rotterdam, sector bestuursrecht, postbus 50591, 3007 BM Rotterdam.
De gebruikelijke openingstijden zijn van toepassing.
Theaternieuws
In de komende weken staan de volgende voorstellingen geprogrammeerd:
Datum
Artiest(en)
Voorstelling
Prijs
Pashouders
Do.17-1
Will van Kralingen e.a.
Wie is er bang voor Virginia Woolf
14,80
12,50
Za. 19-1
Slagerij van Kampen
UITVERKOCHT
UITVERKOCHT
Zo. 20-1
Theater Artemis
Maanvirus
Aanvang: 14.00 uur
7,90
6,80
Wo.23-1/Do. 24-1
Jos Brink e.a.
Sonneveld
22,60
21,60
Vr. 25-1
Jasperina de Jong
Marlene Dietrich
18,10
17,00
Za. 26-1
Bert Klunder
De Aanklager
11,30
10,20
Wo.30-
1
Speeltheater
Ik teken wat ik wil
Aanvang: 14.00 uur
5,70
4,50
Do.31-1
Crème Fraîche
CINQ
12,50
11,30
Losse verkoop
Voorstellingen beginnen om 20.15 uur, tenzij anders is aangegeven.
Voor alle voorstellingen zijn er kaartjes in de losse verkoop
verkrijgbaar, uiteraard zolang de voorraad strekt. Openingstijden
balie: maandag tot en met vrijdag 13.30 - 16.30 uur, vrijdagavond
19.00 - 20.30 uur en vanaf een uur vóór de voorstelling, tel. 615 958.
OPENBARE WERKEN
Binnendienst
Verleende kapvergunningen
Op grond van artikel 4.5.2 van APV - Barendrecht is een kapvergunning
verleend voor het rooien van:
-1e Barendrechtseweg 174 1 Acer (esdoorn)
-Talmaweg 135 1 Salix (wilg)
-Rietgors 136 1 Salix (wilg)
-Achterzeedijk 6 1 Salix (wilg)
-Riet 17 1 Betula (berk)
-10 bomen Ziedewijdsedijk, 1 Betula (berk)
(het één en ander in verband inrichten 2 Alnus (els)
omgeving Barbapappavijver) 1 Platanus (plataan)
3 Salix (treurwilg)
1 Salix (wilg)
1 Sorbus (lijsterbes)
1 Fraxinus (es)
Indien u het niet eens bent met dit besluit, dan kunt u binnen zes
weken een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en
wethouders van Barendrecht. Indien u wilt voorkomen dat de boom (of
bomen) al gekapt wordt (of worden), dan dient u schorsing te vragen
van het besluit bij de President van de Rechtbank Rotterdam, t.a.v. de
sector Bestuursrecht, Postbus 50951, 3007 BM Rotterdam. Aan de
rechtbankprocedure zijn kosten verbonden.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met mevr. B.Rousse,
telefoon: 0180 - 643 163.
OPENBARE WERKEN
Buitendienst
Rooster oud papier/oud ijzer
Oud papier (za):
26/1,23/2,30/3,27/4,25/5,29/6,27/7,31/8,28/9,26/10,30/11,21/12
Oud ijzer (wo):
30/1,27/2,27/3,24/4,29/5,26/6,31/7,28/8,25/9,30/10,27/11,18/12
Openingstijden
-Afvalaanbiedstation (tel. 613 019):
maandag t/m vrijdag: 07.30-16.00 uur
zaterdag: 08.30-12.30 uur
-Burgerzaken (tel. 698 225):
maandag 09.00-16.30 uur
19.00-20.30 uur
dinsdag/vrijdag 09.00-12.30 uur
woensdag/donderdag 09.00-16.30 uur
-Kringloopwinkel (tel. 629 782):
dinsdag t/m zaterdag 10.00-17.00 uur
-WijkWinkel (tel. 654 949):
maandag/dinsdag 13.30-16.30 uur
woensdag 14.00-17.00 uur
donderdag/vrijdag 09.30-12.30 uur
Gemeente reguleert vervoer gevaarlijke stoffen
De commissie Openbare Werken en Sociale Zaken heeft ingestemd met het
voorstel om het vervoer van gevaarlijke stoffen te routeren. Routeren
is het specifiek aanwijzen van wegen voor het transport van
gevaarlijke stoffen. Hierdoor is het mogelijk om het vervoer van
dergelijke transporten beter te reguleren.
Op dit moment zijn in Barendrecht geen wegen aangewezen voor het
vervoer van gevaarlijke stoffen. Dit betekent dat elk willekeurig
transport met een begin- of eindbestemming in Barendrecht via de
kortst mogelijke route dient te rijden. Een ontheffing of meldplicht
is daarbij niet van toepassing. In de nieuwe situatie gaat dat
veranderen. Er worden routes benoemd vanaf de afritten van de
rijkswegen A15 en A29 naar alle huidige en toekomstige
bedrijventerreinen en er komt een route die via de 3e Barendrechtseweg
en de Achterzeedijk naar Heerjansdam leidt. De aangewezen wegen worden
met borden aangeduid en uiteraard sluiten ze aan op de vastgestelde
routes van de aangrenzende gemeenten. Voor het vervoer van gevaarlijke
stoffen op alle wegen die niet daarvoor zijn aangewezen is voortaan
een ontheffing nodig.
Op basis van het besluit van b&w zijn alle wegen en gebieden die
gelden als route voor vervoer van gevaarlijke stoffen definitief
aangewezen. De nieuwe regeling wordt ook nog gecommuniceerd richting
bedrijven, waarna het geheel naar verwachting in de maand mei in
werking treedt. Overigens is deze regeling niet van invloed op de
snelwegen rondom Barendrecht. Deze zijn reeds door het ministerie van
verkeer en waterstaat aangewezen voor het vervoer van gevaarlijke
stoffen.
Collecte
Voor de periode 13 januari tot en met 26 januari is een
collectevergunning verleend aan de Nationale Eurocollecte vanuit de
St. Collectenplan.
In deze periode is het niemand anders toegestaan te collecteren.
Iedere collectant heeft een legitimatiebewijs bij zich. U kunt hier
altijd naar vragen.
Gemeenteraadsverkiezingen 6 maart
Op 6 maart aanstaande worden er weer gemeenteraadsverkiezingen
gehouden. Als u op die dag naar de stembus gaat, bepaalt u samen met
de andere kiezers welke politieke partijen straks mogen plaatsnemen in
de raadzaal van het gemeentehuis, hoeveel zetels elke partij krijgt
toegewezen en hoe het college van burgemeester en wethouders wordt
samengesteld. Het is dus erg belangrijk dat u uw stem laat horen.
Immers, de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders
nemen veel beslissingen die van invloed zijn op de kwaliteit van uw
directe woon- en leefomgeving. En daar heeft u dagelijks mee te maken!
Met het oog op de verkiezingen van 6 maart plaatsen we de komende
weken een serie artikelen over de gemeente: over het werk en het
belang van het gemeentelijke bestuur. Deze week: het bestuur van de
gemeente
Wie besturen de gemeente en hoe doen ze dat? Hieronder geven we in het
kort antwoord op deze vragen.
Bestuur is drieledig
Het bestuur van de gemeente bestaat uit drie delen: de gemeenteraad,
de wethouders en de burgemeester. Als u denkt dat de burgemeester de
hoogste baas van de gemeente is, dan heeft u het mis. Dat is namelijk
de gemeenteraad, de afvaardiging van de bevolking. Als de burgemeester
of de wethouders een plan bedenken dat de raad niet goedkeurt, gaat
het dus niet door.
De gemeenteraad vergadert maandelijks
Een raadslid mag geen hekel hebben aan vergaderen. De raad vergadert
eens per maand, onder leiding van de burgemeester. Maar als raadslid
vergader je ook met je eigen fractie en ga je naar bijeenkomsten van
je eigen partij. Bovendien zit je namens je fractie in minstens één
raadscommissie. In zo'n commissie worden bepaalde onderwerpen of
plannen uitgebreid besproken, voordat ze in de raad worden behandeld.
Raadscommissie
Stel, u leest in de krant dat de gemeente moet bezuinigen en dat zij
van plan is uw voetbalclub daarom minder subsidie te geven. Voordat
dit voorstel in de raad wordt behandeld, wordt het eerst in de
raadscommissie Sport & Cultuur besproken. Deze commissie bekijkt het
voorstel van alle kanten en geeft dan een advies aan de gemeenteraad.
Iedereen mag de vergaderingen van de raadscommissies bijwonen. De
agenda's van deze vergaderingen worden altijd van tevoren op de
gemeentelijke informatiepagina in de Schakel bekendgemaakt. Als u dus
wilt weten wat uw voetbalclub boven het hoofd hangt, kunt u er bij
zijn als het subsidievoorstel in de commissie wordt besproken. In een
raadscommissie mag u bovendien zelf het woord voeren. U moet zich dan
wel van tevoren als spreker bij de secretaris van de commissie
aanmelden. Bent u verhinderd maar wilt u wel weten wat er is
besproken, dan kunt u op het gemeentehuis het verslag van de
vergadering lezen.
De gemeenteraad
Nadat de raadscommissie zich over het voorstel heeft gebogen, is het
woord aan de gemeenteraad. Die neemt de uiteindelijke beslissing. De
raad kan het plan goedkeuren, verwerpen of er veranderingen in
aanbrengen. De raad beslist niet alleen over door het college
ingediende raadsvoorstellen, maar stelt ook de beleidskaders vast en
controleert achteraf of het college zijn werk goed doet.
Als u een raadsvergadering bijwoont kunt u beleven wat
gemeentepolitiek is. Daar wordt namelijk duidelijk hoe elke politieke
partij denkt over bijvoorbeeld het korten op subsidies voor
sportverenigingen.
Raadsleden van dezelfde partij vormen samen een fractie. In de
vergaderingen van de gemeenteraad en van de raadscommissies maakt elke
fractie kenbaar wat zij over de onderwerpen op de agenda denkt. Die
heeft de fractie van tevoren intern besproken, waarna zij haar
standpunt heeft bepaald. Juist door de verschillen in standpunten
tussen de fracties ontstaat een discussie en kunt u zien waar elke
partij 'staat'.
Het is gebruikelijk dat de grootste fracties één of meer wethouders
'leveren' voor het college van burgemeester en wethouders (b en w).
Het Barendrechtse college telt op dit moment vier wethouders, twee van
de VVD, één van de PvdA en één van het CDA.
De fracties die geen wethouder in het college hebben, worden
vervolgens de 'oppositie' genoemd. In Barendrecht zijn dit momenteel
D66 en SGP/ChristenUnie. Als de fractie klein is, moeten haar leden
van veel markten thuis zijn. Daarom hebben ze in hun raadswerk vaak
steun van partijgenoten die hen helpen bij de voorbereiding van de
raads- en commissievergaderingen.
De wethouders
Kent u de namen van de wethouders in Barendrecht? Momenteel zijn dat
Ett Schoehuizen en Klaas Orsel (beide VVD), Kees Silvis (CDA) en Dirk
Vermaat (PvdA). Echter, lang niet iedereen weet ze te noemen, maar
toch zijn de wethouders belangrijke figuren in het bestuur van de
gemeente. Zij zijn de leden van het college van b en w, het dagelijks
bestuur van de gemeente. Het college doet voorstellen aan de raad en
neemt besluiten over het dagelijkse reilen en zeilen in een gemeente.
Het college vergadert iedere dinsdag. Ook in zo'n vergadering wordt
vaak uitgebreid gediscussieerd. Elke wethouder vertegenwoordigt immers
een politieke partij en doet z'n best om de standpunten van die partij
te verdedigen. Voorheen werden wethouders door en uit de gemeenteraad
gekozen; ze waren tegelijkertijd raadslid en wethouder. Vanaf maart
2002 met de invoering van het dualisme is dat niet meer het geval.
Wethouders hoeven niet eerst in de gemeenteraad verkozen te worden, ze
maken na benoeming geen deel meer uit van de gemeenteraad.
Wethouders en ambtenaren
Elke wethouder is verantwoordelijk voor de gang van zaken op een
aantal terreinen, zoals financiën of verkeer en vervoer. Dat pakket
wordt zijn 'portefeuille' genoemd. Als politicus maakt een wethouder
politieke keuzes. Hij of zij heeft echter tegelijkertijd met de
gemeenteambtenaren te maken, die de maatregelen uitvoeren. Een
wethouder moet daarom een goede verstandhouding hebben met zijn
ambtenaren, zodat ze hem van de belangrijkste zaken op de hoogte
houden en loyaal het beleid uitvoeren.
De burgemeester
U kunt misschien geen namen noemen van raadsleden of van wethouders in
Barendrecht, maar tien tegen één dat u wel weet wie de burgemeester
is. Hij is het meest zichtbaar in de gemeente. Toch is de burgemeester
het enige lid van het gemeentebestuur dat niet wordt gekozen. Veel
mensen vinden echter dat ook de burgemeester gekozen zou moeten
worden. Hierover is landelijk een uitgebreide discussie gevoerd.
Voorlopig is besloten de situatie niet te veranderen, al zal bij de
keuze van de burgemeester de gemeenteraad meer invloed krijgen.
De burgemeester wordt benoemd door de Koningin, voor een periode van
zes jaar. Elke zes jaar rapporteert de gemeenteraad aan de Koningin of
de burgemeester zijn werk wel goed heeft gedaan. Is dat het geval dan
adviseert de raad de vorstin hem of haar opnieuw te benoemen. Dat
advies gaat eerst naar de commissaris van de koningin van uw
provincie.
Onze burgemeester, de heer M.Th. van de Wouw, is in december 2001
herbenoemd voor een periode van zes jaar. Het ligt echter niet in de
lijn der verwachting dat de burgemeester zijn derde ambtstermijn in
Barendrecht daadwerkelijk zal uitdienen. In de zomer van 2005 bereikt
Van de Wouw de pensioengerechtigde leeftijd.
Als u een raadsvergadering bijwoont, zult u altijd de burgemeester
zien. Hij is voorzitter van de raad en van het college van b en w. Ook
heeft hij net als de wethouders een eigen portefeuille. De
burgemeester is altijd verantwoordelijk voor de handhaving van de
openbare orde en veiligheid in uw gemeente. Hij staat aan het hoofd
van de plaatselijke politie en de brandweer. Samen met collega's van
omringende gemeenten bestuurt hij de politieregio waar onze gemeente
onder valt.
Volgende week besteden we aandacht aan: de burger en het
gemeentebeleid.
Noteer nu vast in uw agenda: woensdag 6 maart stemmen voor de
gemeenteraad. Bent u 18 jaar of ouder, dan valt binnenkort de
oproepingskaart voor de gemeenteraadsverkiezingen bij u in de bus.
Bewaar deze goed en maak op 6 maart gebruik van uw stemrecht!
STEMMEN IN EEN STEMBUREAU NAAR KEUZE
De burgemeester van Barendrecht maakt bekend dat het bij de aanstaande
verkiezing van de leden van de raad van de gemeente op woensdag 6
maart 2002 een kiezer is toegestaan zijn/haar stem uit te brengen in
een stembureau naar keuze.
Daarbij gelden de volgende bepalingen:
A. SCHRIFTELIJK VERZOEK
1. Bij afdeling Burgerzaken van de gemeente zijn kosteloos
formulieren verkrijgbaar voor verzoekschriften om in een
stembureau naar keuze aan de stemming te mogen deelnemen.
2
. Het verzoekschrift, alsmede de oproepingskaart (indien reeds
verstrekt), moeten uiterlijk op de veertiende dag voor de
verkiezing, dus voor 20 februari 2001, door de kiezer worden
ingediend bij de burgemeester van de gemeente, waar hij/zij op
dinsdag 22 januari 2002 als kiezer is geregistreerd. Indien de
kiezer reeds een oproepingskaart heeft ontvangen, voegt hij/zij
deze bij het verzoek.
3. Het verzoek wordt niet ingewilligd, wanneer het de verzoeker is
toegestaan om bij volmacht aan de stemming te mogen deelnemen.
4. Bij inwilliging van het verzoek wordt de beslissing op de
oproepingskaart gesteld, die daardoor wordt omgezet in een
kiezerspas.
B. MONDELINGE AANVRAAG:
1. De kiezer dient hiertoe, na ontvangst van de oproepingskaart, doch
uiterlijk op de vijfde dag voor de verkiezing, dus uiterlijk op 1
maart 2002, de oproepingskaart over te leggen bij Bureau Burgerzaken
van zijn/haar woonplaats op dinsdag 22 januari 2002.
2. Bij inwilliging van het verzoek wordt de beslissing op de
oproepingskaart gesteld, die daardoor wordt omgezet in een kiezerspas.
Nadere inlichtingen worden verstrekt door Bureau Burgerzaken,
Binnenhof 1.
STEMMEN BIJ VOLMACHT
De burgemeester van Barendrecht maakt bekend dat h
et bij de aanstaande verkiezing
van de leden van de raad van de gemeente op woensdag 6 maart 2002 een
kiezer is
toegestaan bij volmacht te mogen stemmen. Daarbij gelden de volgende
bepalingen.
A. MACHTIGING DOOR SCHRIFTELIJKE AANVRAAG:
1. Bij afdeling Burgerzaken van de gemeente zijn kosteloos
formulieren verkrijgbaar voor de verzoekschriften om bij volmacht
te mogen stemmen.
2. Het verzoekschrift moet uiterlijk op de veertiende dag voor de
verkiezing, dus 20 februari 2002 door de kiezer worden ingediend
bij de burgemeester van de gemeente, waar hij/zij op dinsdag 22
januari 2002 als kiezer is geregistreerd.
3. Het verzoek wordt niet ingewilligd wanneer het aan de verzoeker
is toegestaan om in een stembureau naar keuze aan de stemming te
mogen deelnemen.
4. Degene die zich bereid heeft verklaard als gemachtigde op te
treden, moet op dinsdag 22 januari 2002 in Barendrecht als kiezer
zijn geregistreerd.
5. Bij inwilliging van het verzoek ontvangt de gemachtigde een
volmachtbewijs. De volmachtstem dient tegelijk met de eigen stem
te worden uitgebracht.
B. MACHTIGING DOOR OVERDRACHT VAN DE OPROEPINGSKAART:
6. De kiezer kan ook, in plaats van een verzoekschrift in te dienen,
na ontvangst van de oproepingskaart, tot en met de dag van de
stemming, zelf een andere kiezer machtigen voor hem/haar te stemmen.
Dit geschiedt door de oproepingskaart aan die kiezer over te dragen.
7. Een op deze wijze aangewezen gemachtigde moet op dinsdag 22 januari
2002 in hetzelfde stemdistrict als kiezer zijn geregistreerd als
degene die de volmacht geeft.
8. De aldus gemachtigde kan de volmachtstem uitsluitend tegelijk met
zijn/haar eigen stem, in het stemdistrict waar hij/zij staat
ingeschreven, uitbrengen.
Een kiezer mag niet meer dan 2 (twee) volmachten aannemen. Een
volmachtgever is niet bevoegd de volmacht in te trekken of zelf aan de
stemming deel te nemen.
Nadere inlichtingen worden verstrekt door Bureau Burgerzaken,
Binnenhof 1.
BEPERKING UITGIFTE VERZOEKSCHRIFTEN
De burgemeester van Barendrecht maakt bekend, dat voor de op woensdag
6 maart 2002 te houden verkiezing van de leden van de raad van de
gemeente het besluit tot beperking van de uitgifte van verzoeken om
bij volmacht te mogen stemmen, bij de afdeling burgerzaken voor een
ieder ter inzage is gelegd.
Nadere inlichtingen worden verstrekt door Bureau Burgerzaken,
Binnenhof 1.
Toegankelijkheid NS station
Voor mensen die minder valide zijn, is het op dit moment wellicht
lastig om gebruik te maken van NS station Barendrecht. Daarom is er
voor minder validen een speciale regeling. Daarbij gaat NS ervan uit
dat u vanaf station Barendrecht per taxi of rolstoeltaxi naar het
dichtstbijzijnde goed toegankelijke NS station op uw route wordt
vervoerd. Dit vervoer tussen de stations is gratis mits u in het bezit
bent van een geldig plaatsbwijs.
U kunt hiervoor contact opnemen met Bureau Assistentieverlening
Gehandicapten, tel. 030-230 55 66. De medewerkers staan u graag te
woord op werkdagen van 8.00 uur tot
16.00 uur. Wanneer u gebruik wil maken van deze regeling, bel dan
minimaal 1 dag van te voren.
Verkeerskwesties nader bekeken
In 2002 wil de gemeente Barendrecht u langs deze weg informeren over
actuele of interessante zaken op het gebied van verkeer en vervoer.
Daarbij wordt eens per twee weken een apart onderwerp toegelicht.
Vandaag gaan we in op de achtergrond van 30 kilometer zones en over
twee weken stellen we de handhaving van verkeersregels aan de orde.
Voor algemene vragen of opmerkingen over verkeer en vervoer kunt u
terecht op het maandelijks spreekuur Openbare Ruimte. Daarvoor kunt u
zich aanmelden via nummer (0180) 698 720.
WAAROM 30KM/UUR-ZONES? Eén van de belangrijkste oorzaken van de
verkeersonveiligheid in woon- en verblijfsgebieden is de hoge snelheid
van gemotoriseerd verkeer. Onveiligheid die niet alleen bepaald wordt
door de ongevallen die gebeuren, maar ook door bijna-ongevallen en de
dreiging die van het verkeer uitgaat. Om hieraan paal en perk te
stellen heeft de overheid het mogelijk gemaakt een maximumsnelheid van
30km/uur voor wegen binnen de bebouwde kom in te voeren.
In de verblijfsgebieden dient het autoverkeer ondergeschikt te zijn
aan de veiligheid en de bewegingsvrijheid van de langzaam
verkeersdeelnemer: voetgangers, fietsers, (spelende) kinderen en
ouderen. Een lagere snelheid dan de binnen de bebouwde kom toegestane
50km/uur heeft minder ongevallen tot gevolg. Immers bij een lagere
snelheid heeft de bestuurder van een motorvoertuig meer tijd
beschikbaar om de situatie om zich heen in zich op te nemen. Bij een
onverwachte stop is de remweg veel kleiner, hetgeen erg belangrijk is.
GEEN 33 MAAR 15 METER! Bij een snelheid van 30km/uur is de remweg van een auto 15 meter. In de gebieden waar nog geen 30km/uur is ingesteld en dus de maximumsnelheid nog steeds 50km/uur bedraagt is de remweg ongeveer 33 meter. Als een kind plotseling oversteekt op ongeveer 15 meter afstand voor een auto, kan bij een snelheid van 30km/uur de auto nog juist tot stilstand komen voor het overstekende kind. Bij een snelheid van 50km/uur lukt dat niet en wordt het kind aangereden. De grote winst van een 30km-limiet in verblijfsgebieden is dan ook dat het aantal ongevallen en bijna-ongevallen zal verminderen en vooral dat de aard van toch opgelopen letsel veel minder ernstig zal zijn.
WELKE BEBORDING? Er zijn twee mogelijkheden om de 30km-limiet aan te
geven. Het ronde bord 30 en het zonebord 30. Het zonebord hoeft alleen
geplaatst te worden op de inkomende wegen van een verblijfsgebied.
Hetzelfde geldt voor het bord "einde-zone" op de uitgaande wegen. In
de 30km/uur-zone zal men vaak voorzieningen aantreffen, zoals
bijvoorbeeld verkeersdrempels, plateaus en punaises, die bedoeld zijn
om de snelheid van het verkeer af te remmen.
WAT ZIJN DE VOORWAARDEN? Om te voorkomen dat de 30km-limiet lukraak
worden toegepast, waardoor de effectiviteit van de maatregel zou
worden aangetast, zijn landelijk een aantal voorwaarden gesteld aan
het instellen van deze maximumsnelheid. De voorwaarden hebben
voornamelijk betrekking op de situatie ter plaatse: de straat of de
weg dient er zodanig uit te zien dat 30km/uur (of een nog lagere
snelheid) als een logische snelheid wordt ervaren.
WAT VERWACHTEN WE VAN AUTOMOBILISTEN? Automobilisten dienen de
snelheidsbeperking niet te ervaren als een aantasting van hun
vrijheid, maar wel als een goede maatregel die ongevallen en letsel
kan voorkomen. Niet alleen het aanbrengen van verkeersremmende
maatregelen zal leiden tot een verlaging van de snelheid van het
verkeer. Juist binnen de 30km/uur-zone wordt een beroep gedaan op het
weggedrag van de automobilist.
WAT KUNT U VAN DE GEMEENTE VERWACHTEN? Zoals u wellicht al opgemerkt
heeft, zijn de meeste wijken binnen de gemeente Barendrecht op dit
moment ingericht als 30km/uur-zone. Er zijn nog enkele wegvakken die
nog moeten worden ingericht. De bedoeling is dat deze wegvakken binnen
afzienbare tijd ook ingericht zijn.
Voor informatie over de 30km/uur-zone's kunt u zich ook rechtstreeks
wenden tot de heren M.M.A. Boer of
E. Jankowski van de afdeling Openbare Werken, telefoon 698385 of
698427.
Kijk met betrekking tot de achtergronden van 30km/uur-zone's ook eens
op
www.3vo.nl of www.minvenw.nl
Tekst bij foto: uit-ingang 30km/uur-zone Schaatsbaan aansluiting
Dorpsstraat middels een inritconstructie en de bebording
17 januari 2002