Gemeente Capelle a/d IJssel
Dualisering
Prof. mr. D.J. Elzinga, voorzitter van de staatscommissie dualisme
en de lokale democratie, sprak op dinsdag 5 februari in het
gemeentehuis van Capelle aan den IJssel over zijn visie op
dualisering. Hierna kregen deelnemers van de bijeenkomst de
gelegenheid om in workshops verder met elkaar over dit thema van
gedachten te wisselen. De onderwerpen van de workshops waren: de
positie en rol raadsgriffier; de relatie tussen het college en de
gemeenteraad; de rol van de burgemeester en als laatste de burger
en dualisering. Tijdens de evaluatie, die de heer Elzinga leidde,
bleek dat de Capelse raads- en collegeleden en ambtenaren wel
vertrouwen hebben in het nieuwe systeem.
Dualisering
De gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders
ontvlechten. Dat is de kern van het wetsvoorstel dualisering
gemeentebestuur. Op 7 maart 2002, de dag na de raadsverkiezingen,
treedt de nieuwe wet in werking. De komende weken zult u regelmatig
over dit onderwerp op de hoogte worden gehouden. Hieronder kunt u
meer lezen over de toekomstige rol van de burgemeester.
Uit onderzoek blijkt dat burgers de burgemeester bij uitstek zien als 'de baas' van de gemeente. Dit beeld wordt versterkt door de vele representatieve taken die zij, omhangen met haar ambtsketen, verricht. Feitelijk besturen de gekozen volksvertegenwoordigers de stad. Al met al zijn de beleidsinhoudelijke kanten van het burgemeestersambt wat op de achtergrond geraakt. Met de nieuwe wet wordt daarom de positie van de burgemeester in het gemeentelijk bestuursstelsel verstevigd. Hoe? Dat leest u hieronder.
Allereerst zorgt de wet ervoor dat de burgemeester bij de vorming van het college wordt betrokken. De fractievoorzitters zijn namelijk verplicht om de burgemeester te informeren over de resultaten van de college-onderhandelingen. De burgemeester kan dan haar mening geven over de voorstellen voor het collegeprogramma.
College
Als voorzitter van het college krijgt de burgemeester nieuwe
bevoegdheden. Zo kan zij tussen beide komen wanneer de eenheid van
het collegebeleid op het spel staat. De burgemeester kan daarnaast
zelf onderwerpen toevoegen aan de agenda van de collegevergadering.
Ook kan zij tijdens de vergadering een eigen voorstel in bespreking
brengen met betrekking tot een agenda-onderwerp. De burgemeester
ziet er verder op toe dat het gemeentelijk beleid en de besluiten
die daaruit voortvloeien tijdig zijn voorbereid, vastgesteld en
uitgevoerd. Deze zorgplicht plaatst haar in de positie van algemeen
coördinator van het gemeentelijk beleid.
Raad
Ook in de nieuwe situatie blijft de burgemeester voorzitter van de
raad. Het is wel zaak dat zij in deze rol het belang van de raad
niet minder zwaar laat wegen dan dat van het college. De
burgemeester heeft namelijk ook een zekere verantwoordelijkheid om
het invoeren van dualisering te ondersteunen, net als de
cultuurverandering die daarbij hoort.
Evenwichtskunstenaar
Als voorzitter van raad en college moet de burgemeester handelen
als een ware evenwichtskunstenaar. Deze positie geeft haar echter
wel de mogelijkheid om het totale bestuurlijke proces binnen de
gemeente in de gaten te houden. Enkele nieuwe taken zijn daarom
uitdrukkelijk aan de burgemeester toegewezen. Het gaat daarbij
vooral om de verhouding tussen de burger en het gemeentebestuur. Zo
gaat de burgemeester toezicht houden op de kwaliteit van procedures
op het gebied van burgerparticipatie. Denk hierbij aan de bekende
inspraakprocedures of aan het uitwisselen van ideeën tussen burgers
en gemeentebestuur. Daarnaast ziet de burgemeester toe op een
zorgvuldige behandeling van bezwaarschriften en van klachten door
het gemeentebestuur. Benieuwd naar al deze contacten tussen burger
en bestuur? Lees dan het burgerjaarverslag, dat de burgemeester
jaarlijks zal uitbrengen.