Euro Foundation for Business Qualification
Terug
12 februari 2002
Convoi Europe realiseert een deel van de hoge snelheidslijn (H.S.L.)
Om Nederland aan te sluiten op het Europese netwerk van snelle
treinverbindingen, wordt tot medio 2005 met een groot aantal
werknemers voor een kleine twaalf miljard gulden de HSL-Zuid
aangelegd: honderd kilometer spoor van Amsterdam tot aan de Belgische
grens bij Hazeldonk.
Ruim een kwart van dat traject loopt door Brabant en kost ruim twee
miljard gulden. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft in de
Brabantse provincie zes contracten verleend voor de aanleg van een en
ander.
Het Brabants deel van het spoor betreft 27 kilometer. Hierin zijn een
aantal kunstwerken opgenomen. Het betreft 3 verdiepte liggingen in
Brabant (Prinsenbeek en Galder), 3 bruggen in Brabant (Hollandsch
Diep, Mark en Aa of Weerijs), een groot aantal viaducten, 4 tunnels en
1 aquaduct.
Het deel van het hijswerk dat Convoi voor zijn rekening neemt betreft
vooral werkzaamheden op het traject van Hazeldonk tot ongeveer
knooppunt Princeville bij Breda. Convoi draagt zorg voor het hijswerk
bij uiteindelijk 8 kunstwerken.
Momenteel ligt het zwaartepunt van de werkzaamheden bij Galder. Hier
wordt een verdiepte ligging met onderdoorgang bij de A16 gerealiseerd.
De inzet van kranen betreft een tweetal rupshijskraan en diverse
tonnages telescoopkranen. In de komende tijd zullen op diverse
deelprojecten kraanwerkzaamheden starten waardoor de afname van
Convoi-kranen steeds verder zal toenemen.
Het project krijgt binnenkort ook nog een internationaal tintje, want
door gebrek aan Nederlands bouwpersoneel zullen straks 100
timmerlieden van een Portugese aannemer worden ingezet om toch
voldoende capaciteit te garanderen.
http://www.convoi.com/columns/columns80.htm
Copyright © 2002 EFBQ | E-mail netherlands@efbq.com