THE BOSTON CONSULTING GROUP
Banken laten winsten bij betalingsverkeer liggen
The Boston Consulting Group stelt dat het betalingsverkeer meer als
een strategische bedrijfsactiviteit dan als kostenpost moet worden
gezien.
Het betalingsverkeer draagt 35% - 40% aan de inkomsten en kosten van
banken en heeft een vergaande invloed op de algehele winstgevendheid,
maar wordt niet als zodanig belangrijk behandeld. Volgens het laatste
Global Payments rapport van The Boston Consulting Group (BCG) kunnen
de betalingen echter het startpunt zijn voor een daadwerkelijke
voorsprong op de concurrentie. Global Payments 2002 is het vijfde deel
uit deze serie rapporten die een standaard naslagwerk is geworden voor
de bedrijfstak die zich met betalingsverkeer bezighoudt. Het rapport
doet aanbevelingen ten aanzien van actiepunten die de totale
bankinkomsten met 7% kunnen doen toenemen en de kosten met 5% kunnen
doen afnemen. Wereldwijd bedragen de inkomsten uit het afwikkelen van
betalingsverkeer per jaar bijna $260 miljard en tegen het jaar 2009
zullen zij toenemen tot $386 miljard.
'Het betalingsverkeer is veel belangrijker dan men gewoonlijk erkent,'
aldus Frans Blom, vice president van BCG. 'De banken moeten het
betalingsverkeer gaan beschouwen als onderdeel van hun strategische
kernactiviteiten en het belang ervan voor de onderneming als geheel
erkennen. Wanneer het managen van het betalingsverkeer gebeurt aan de
hand van een duidelijke en coherente strategie, dan kan het
daadwerkelijk een aanzet geven tot concurrentievoordelen en
consistente winstgevendheid, zowel in goede als in slechte tijden.'
In het rapport wordt er op gewezen dat het betalingsverkeer waarbij
kritische informatie wordt uitgewisseld, de kern van de interacties
tussen bank en klant vormt. Vaak is het de basis voor de algehele
relatie met een bank. Weinig banken doen hier hun voordeel mee, omdat
de informatie en de verantwoordelijkheid met betrekking tot het
betalingsverkeer versnipperd zijn over de diverse afdelingen binnen
een bank. Zodoende is moeilijk in te schatten hoe het betalingsverkeer
de klant beïnvloedt en welke invloed het heeft op de winst van de
bank.
In het rapport wordt tevens uitgelegd waarom banken de traditionele
misvatting overboord moeten zetten dat het betalingsverkeer een
verzameling van simpele kantooractiviteiten is, waarbij men gebruik
maakt van een gezamenlijke netwerkinfrastructuur, die differentiatie
onmogelijk maakt. De banken concentreren zich met name op de
samenwerking binnen die gezamenlijke netwerken, maar zij zouden ook
moeten onderkennen dat het betalingsverkeer een zeer competitieve
activiteit kan zijn. 'Fel concurreren kan aanmerkelijk vruchten
afwerpen,' merkt Blom op.
Global Payments 2002 biedt een gedetailleerde analyse van twee
zakelijke modellen:
19)Eigendomsvoordelen Model: Hoe een individuele bank het meeste
profijt kan trekken uit activiteiten, die volledig onder haar eigendom
en controle vallen.
20)Netwerkvoordelen Model: Hoe een bank het meeste profijt kan trekken
uit de gezamenlijke netwerkinfrastructuur.
'Betalingsverkeer is voor een bank een kernactiviteit,' zegt Frans
Blom. 'Alleen met een duidelijke strategie voor het betalingsverkeer
kunnen banken de enorme waarde daarvan te gelde maken. Het is hoogst
riskant om geen strategie te hebben voor een activiteit, die gemiddeld
ongeveer eenderde bijdraagt aan de inkomsten en tot wel 40% aan de
kosten.'
Het rapport verschaft de lezer een volledig statistisch overzicht over
de bedrijfstak voor het betalingsverkeer met representatieve cijfers
over kosten en winsten in Amerika, Europa, Azië en de Stille
Zuidzee-regio. Voor het hogere management van financiële instellingen
vormt Global Payments 2002 een zeer waardevol en inspirerend
hulpmiddel bij het bepalen van hun concurrentiepositie en een
concurrerende strategie.
Over The Boston Consulting Group (BCG)
The Boston Consulting Group (BCG) is een wereldwijde topmanagement
consulting organisatie. In 34 landen werken ruim 2.400 consultants
verspreid over 52 kantoren. In Nederland adviseren momenteel ruim 80
consultants multinationals en de
top van het Nederlandse bedrijfsleven op het gebied van strategie,
organisatie en bedrijfsprocessen.
Voor nadere informatie: The Boston Consulting Group
Frans Blom, Vice President of
Vie Blonk, Manager Marketing & Communication
Tel: (035) 548 68 00
Website: www.bcg.com
12 feb 02 09:35