---

Ministerie van Defensie



---

AWACS in Amerika

NAVO-radarvliegtuigen in de V.S.: al meer dan 200 missies

12-02-2002

Sinds half oktober hebben de inmiddels zeven E-3A Sentry radarvliegtuigen van de NAVO meer dan tweehonderd missies boven de Verenigde Staten gevlogen. Deze missies zijn bij elkaar goed voor dik 2.500 vlieguren. De toestellen, afkomstig van de vliegbasis Geilenkirchen in Duitsland, patrouilleren vooral boven het oosten van de V.S. en met name in de regio rond de hoofdstad Washington. Van de ongeveer 200 leden van het NAVO-detachement in Amerika, zijn er 16 afkomstig uit Nederland. Daarbij gaat het om 12 burgermedewerkers van het bondgenootschap en vier Nederlandse militairen.

De NAVO-steun aan de Verenigde Staten staat te boek als operatie "Eagle Assist". In eerste instantie bestond de hulp van het bondgenootschap uit vijf radarvliegtuigen, later volgden er nog twee. De Verenigde Staten vroegen de NAVO om AWACS-vliegtuigen (Airborne Warning And Control Station) omdat hun eigen toestellen als gevolg van de internationale strijd tegen het terrorisme elders in de wereld nodig waren. Inmiddels staan op vliegbasis Tinker meer NAVO-toestellen dan Amerikaanse. De Amerikaanse toestellen zijn ingezet voor patrouilles boven Afghanistan en omliggende gebieden. Daarnaast stationeert de United States Air Force sinds jaar en dag permanent vier toestellen op bases in andere delen van de wereld. 'Toestellen uit Groot-Brittannië en Frankrijk hebben de Europese taken van de NAVO E-3s overgenomen, zodat deze de oversteek naar de Verenigde Staten konden maken, zegt voorlichter sergeant-majoor Johan. Uit voorzorg worden op hun verzoek alleen de voornamen van de NAVO-medewerkers genoemd.

Het merendeel van de patrouillevluchten vindt plaats boven het oosten van de VS, met name rond de hoofdstad Washington D.C. op een afstand van zon drie uur vliegen. In de eerste maanden zijn er ook vluchten geweest naar de Westkust, en nog meer naar het noorden, richting de staat New York. De vluchten die we nu maken zijn niet zo heel spectaculair; je draait eigenlijk iedere dag dezelfde orbits. We zijn er inmiddels ook al aan gewend dat de missies behoorlijk lang duren, gemiddeld twaalf uur. Maar er is al eens een AWACS zeventien uur onderweg geweest, zegt co-piloot kapitein Andy.

De Amerikanen zijn erg blij met de steun die ze uit Europa krijgen, getuige het warme welkom dat ieder detachement dat om de zes weken wisselt wacht en de bereidheid van de gastheren om alle faciliteiten, zoals bijvoorbeeld onderhoudsruimten op de basis, ter beschikking te stellen. Ieder NAVO-land, en dus ook de Verenigde Staten want die leveren zelf immers ook een deel van het personeel op Geilenkirchen, neemt op deze wijze deel aan de strijd tegen het internationale terrorisme. Onze vliegtuigen zijn dan misschien afkomstig van één vliegbasis in Duitsland, qua bemanning is in ieder geval door deze mix van nationaliteiten sprake van een echte internationale operatie, aldus eerste luitenant Guus. (foto's: Peter Wiezoreck)
* Dossier: Afghanistan/Strijd tegen het terrorisme
AWACS cockpit