Stichting Economische Stimulering Knooppunt Arnhem-Nijmegen
Tijd van de belfabrieken is voorbij
REGIONALE CALLCENTERS BLIJKEN IDEALE FLEX-WERKGEVER
Elst 8 februari 2002 De Stichting ESKAN heeft met behulp van het
Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) een onderzoek
verricht naar de arbeidsmarkt voor callcenters in de regio Arnhem
Nijmegen. Uit de studie, mede ondersteund door het Europees Fonds voor
Regionale Ontwikkeling, gemeente Arnhem en Nijmegen, Knooppunt
Arnhem-Nijmegen, Eurowerk en het Bureau Arbeidsvoorziening, blijkt dat
callcenters een waardevolle maatschappelijke functie vervullen, met
name voor werknemers die werk willen combineren met zorgtaken of het
volgen van een opleiding.
Callcenters in de regio hebben een grote vraag naar werknemers.
Hierdoor en vanwege de steeds grotere vraag naar kwaliteit vanuit het
publiek, komt de regionale arbeidsmarkt voor telefonische zakelijke
dienstverlening onder druk te staan. Dit komt mede door de vestiging
van enkele grote callcenters in de regio en door de algehele druk op
de arbeidsmarkt. ESKAN onderzocht wat voor soort mensen in de
callcenters werkzaam zijn, welke vaardigheden en kennis ze nodig
hebben en hoe bedrijven hierop inspelen. Het onderzoek werd uitgevoerd
om een beter beeld te krijgen van de telebusiness sector in de regio.
Door Callcenters te wijzen op kansen en bedreigingen wil ESKAN deze
economisch en sociaal belangrijke sector verder versterken.
De acht onderzochte callcenters rekruteren hun medewerkers dichtbij huis. De gemiddelde reistijd naar het werk bedraagt 31 minuten. De helft van de medewerkers klantcontact heeft een partner en een kwart thuiswonende kinderen, die vaak nog zeer jong zijn. De meeste callcentermedewerkers werken nog maar relatief kort bij hun werkgever, ongeveer 2 jaar. Een gemiddelde werkweek bedraagt 30 uur. Dit wordt over het algemeen ook als het ideale aantal werkuren beschouwd.
Wild West voorbij
Volgens ESKAN-directeur Theo Föllings is de tijd van de belfabriek
voorbij. Na enkele Wild-west jaren lijkt de telefonische zakelijke
dienstverlening steeds verder te professionaliseren. Callcenters
blijken prima werkgevers voor bijvoorbeeld herintreders of studenten.
Heel veel 40+ -ers hebben dankzij een baan in een callcenter leren
werken met moderne media. Het werk is zeer geschikt voor mensen die
flexibiliteit belangrijk vinden, omdat ze daarnaast studeren of
zorgtaken verrichten. Dat flexibel werk sluit aan bij het profiel van
de zakensteden Arnhem en Nijmegen. De zakelijke dienstverlening is
gebaat bij een flexibele en dynamische arbeidsmarkt. Maar, er komt wel
steeds meer nadruk te liggen op kwaliteit. Klanten willen met één
telefoontje snel en goed geholpen worden. Dit stelt eisen aan de
hoeveelheid, maar zeker ook aan de kwaliteit van callcenter personeel.
Geen aparte opleiding
ESKAN heeft met het onderzoek ook gekeken naar het onderwijs. Een
belangrijke conclusie is dat van medewerkers steeds vaker wordt
verwacht dat zij een afgeronde MBO opleiding hebben. Er is echter geen
behoefte aan een aparte callcenter opleiding op MBO-niveau. De aanpak
van het ROC Nijmegen en het ROC Rijn IJssel, het integreren van
modules binnen bestaande opleidingen lijkt volgens de onderzoekers de
beste oplossing.
Voldoende ruimte
Gezien het profiel van de ideale callcenter medewerker en het
arbeidspotentieel van de regio is er voor de callcenter sector de
komende jaren voldoende ruimte voor groei. Föllings: Daarbij is het
van het grootste belang dat werkgevers hun werknemers weten te binden
en boeien. Een belangrijke arbeidsvoorwaarde is het aanbieden van
goede trainingen die direct tot resultaat leiden. Callcenters met een
goed opleidingsbeleid blijken in de praktijk een aantrekkelijke
werkgever.
Meer info:
ESKAN, Theo Föllings, directeur tel. 0481-361326