BOVAG
Bron: Persberichten
Datum: 12-2-2002
---
Nederlandse Dealer Associatie vraagt Jorritsma BPM te verlagen
In een brandbrief aan minister Jorritsma van Economische Zaken vraagt de Nederlandse Dealer Associatie (NDA), een afdeling van BOVAG, de kopers van personenauto's in ons land niet de dupe te laten worden van de prijsharmonisatie van personenauto's in Europa. Volgens de NDA moet, om dat te voorkomen, de Belasting Personenauto's en Motorrijwielen (BPM) daartoe op korte termijn worden verlaagd.
Door de prijsharmonisatie zullen de catalogusprijzen van personenauto's in ons land de komende tijd sterk kunnen gaan stijgen. De harmonisatie van de autoprijzen zonder belastingen (de zg. kale autoprijzen) is door de fabrikanten al ingezet en wordt versterkt door de invoering van de euro. Nu Eurocommissaris Monti zijn plannen voor nieuwe regels voor de Europese autodistributie deze week heeft bekendgemaakt, verwacht de NDA dat de prijsharmonisatie zich versneld zal gaan doorzetten om te voorkomen dat dealers in lidstaten met een lage kale prijs meer auto's gaan exporteren naar lidstaten met een hogere kale prijs. Als de kale prijzen in ons land echter stijgen, zullen de prijzen voor de consument extra stijgen omdat in ons land de speciale belasting BPM op nieuwe personenauto's wordt geheven.
In Nederland zijn de kale autoprijzen laag vergeleken met die in de
omringende landen. De autofabrikanten hebben namelijk jarenlang in
lidstaten met een hoge belastingdruk op auto's, deze kale autoprijzen
kunstmatig laag gehouden om de catalogusprijzen, inclusief
belastingen, op een redelijk niveau te kunnen presenteren.
Nu dit beleid onder druk van de Europese harmonisatie en de nieuwe
regelgeving voor de autodistributie wordt verlaten, krijgen de kopers
van personenauto's de rekening gepresenteerd.
Veel van de Europese lidstaten kennen helemaal geen belasting op
personenauto's als de BPM. De btw in ons land behoort bepaald ook niet
tot de laagste. De totale belastingdruk op personenauto's, in ons land
ca. 50 %, steekt schril af tegen die in de buurlanden België (23 %),
Engeland (17,5 %) en Duitsland (16 %) die nagenoeg uitsluitend btw
heffen op een nieuwe auto. Alleen de belastingdruk in lidstaten waar,
wellicht mede daardoor, relatief weinig nieuwe auto's worden verkocht,
overtroeft nog die in Nederland.
---