Gemeente Rotterdam
Raadsvergadering van 7 februari
Medio maart komt er een rapportage over de financiële problematiek bij
het Centrum voor Dienstverlening, Vrouwenopvang en Leger des Heils,
als de gegevens van alle drie instellingen binnen zijn. Tegen die tijd
zal ook duidelijk zijn hoeveel extra rijksmiddelen de gemeente
tegemoet kan zien voor het jaar 2002. Het geld zal geheel moeten
worden aangewend om de tekorten in de sector te dekken. De vier grote
steden zijn het niet eens met het verdelingsvoorstel van het Rijk en
hebben dat aan de orde gesteld tijdens het bestuurlijk overleg met de
minister en staatssecretaris. Ze hebben daarover ook een brief
geschreven. Het Rijk wil ¤ 7,5 mln van de ¤ 22,5 mln
afzonderen voor het compenseren van de negatieve gevolgen van een
nieuw verdelingssysteem binnen de vrouwenopvang, terwijl dit niet de
bedoeling was van de besluitvorming in de Tweede Kamer. Door, zoals
gevraagd door onder meer de gemeenten, geld toe te voegen aan de
doeluitkering maatschappelijke opvang/ verslavingsbeleid en
vrouwenopvang krijgt de gemeente zelf beleidsvrijheid. Een goed beeld
van de problemen is nog niet te geven omdat de gegevens van alle
instellingen nog niet binnen zijn. De vraag is of er aanvullende
maatregelen nodig zijn. Dankzij onderbesteding in de afgelopen jaren
kunnen eventuele onverhoopte tekorten worden opgelost. Dit heeft
wethouder ir. H. Meijer geantwoord op vragen van het SP-raadslid mw.
dr. B.T.H.M. Palm.
Extra geld sociale impuls Wijkaanpak
De Gemeenteraad heeft ¤ 9,76 miljoen beschikbaar gesteld voor een
extra sociale impuls voor de Wijkaanpak. Dit geld is bedoeld om de
sociale infrastructuur in relatief kwetsbare Rotterdamse gebieden goed
op poten te zetten. Het geld is op dezelfde manier verdeeld als het
overige geld voor de wijkaanpak: stedelijke initiatieven, geld voor de
zes strategische wijkaanpakgebieden (Voortvarend Charlois, Werk voor
Delfshaven, Feijenoord impuls, Eigenzinnig Hoogvliet, Nieuw
Crooswijk/Veilingterrein en Noord aan de Rotte) en een bedrag voor de
overige wijkaanpakgebieden. Ook is er geld voor accountmanagers voor
de betrokken gemeentelijke diensten.
Geld voor Millinxparkhuis
De Gemeenteraad heeft twee leningen verstrekt voor een totaalbedrag
van ¤ 3.131.921,-- voor de bouw van het Millinxparkhuis, een
multifunctioneel wijkcentrum voor de Millinxbuurt. De lening bestaat
uit twee componenten, waarvan een deel, ¤ 1.477.537,-- wordt
geleend tegen een rente van 0,5%. Het andere deel, ¤
1.654.386,--, is aflossingsvrij. In het geval de exploitatie van het
buurtcentrum niet rendabel zou blijken te zijn, wordt dit deel omgezet
in een eenmalige subsidie. De verwachting is dat met het
aantrekkelijker worden van de Millinxbuurt, het centrum ook
commercieel kan worden geëxploiteerd. Het Millinxparkhuis biedt onder
andere ruimte aan een kinderdagverblijf, een theater- en muziekruimte
die gebruikt kan worden voor evenementen en vergaderingen, twee
schoollokalen ter vervanging van de noodlokalen van basisschool de
Akker en computer- en cursuslokalen.
Herinrichting Afrikaanderplein
De Gemeenteraad heeft ¤ 2,27 miljoen beschikbaar gesteld voor de
herinrichting van het Afrikaanderplein. Met het voorstel voor
herinrichting komt de raad tegemoet aan de breed gedragen wens om het
plein te vernieuwen. Veelvuldig overleg met de betrokken
(wijk)partijen heeft tot het huidige ontwerp geleid. Dit ontwerp gaat
uit van een groot open middenveld (grasveld met boomgroepen) met
daaromheen een parkomloop van natuursteen en een parkhek. Sport- en
spelvoorzieningen blijven bij elkaar en worden uitgebreid met een
verhard trapveld/schoolplein. Het ontwerp heeft geen betrekking op de
markt, maar is voldoende flexibel om op de toekomstige ontwikkelingen
rond de markt in te kunnen spelen.
Glasvezelkabels in pilotgebieden Lloydkwartier en Nesselande
De Gemeenteraad heeft ¤ 4,54 miljoen beschikbaar gesteld voor een
proef (pilot) om alle woningen en bedrijven in de nieuwe wijken
Nesselande en het Lloydkwartier aan te sluiten op een
glasvezelnetwerk. Zonder gemeentelijke participatie komt een
grootschalige aanleg van de glasvezelnetwerken tot in elke straat - de
zogenaamde "last mile"- niet snel van de grond. De grote
telecomaanbieders, die nu zelf nog voor de bekabeling zorgen, beperken
de aanleg van het glasvezelnet vaak tot rendabele kantorenlocaties en
hoogbouwprojecten. Met een glasvezelnetwerk komt de ontwikkeling van
hoogwaardige ICT-diensten voor bedrijven, scholen, zorginstellingen en
huishoudens sneller op gang. Belangrijk is verder dat de overlast voor
burgers beperkt blijft als de bekabeling in dezelfde (gemeentelijke)
handen is. De Gemeente kan aanbieders verplichten van het publieke
netwerk gebruik te maken.
Volmarijnstraat 5 geschrapt voor particuliere woningverbetering
De Gemeenteraad heeft het pand aan de Volmarijnstraat 5 geschrapt van
de lijst van gebouwen die aangewezen zijn voor particuliere
woningverbetering. Het gebouw is in zo'n slechte staat dat het niet
verantwoord is het pand te behouden. Het pand vormt een eenheid met de
panden 's Gravendijkwal 105-109. De fundering is erg slecht, waardoor
de gebouwen scheef zijn gaan staan. In de Volmarijnstraat worden
sloop- en nieuwbouwwerkzaamheden uitgevoerd. Een deel van die
vernieuwing wordt gefinancierd uit het budget voor particuliere
woonverbetering 2000-2004.
Flipsezaal Doelen wordt verbouwd
Het Concert- en congresgebouw de Doelen krijgt voor de verbouwing van
de Eduard Flipsezaal een kapitaalkrediet van ¤ 410.000,-. De
verbouwing moet uiteindelijk leiden tot een podium voor concertante
voorstellingen op het gebied van jazz, geïmproviseerde muziek,
hedendaagse gecomponeerde muziek en wereldmuziek. Binnen vier jaar
kunnen tachtig voorstellingen per jaar worden geprogrammeerd. De
nieuwe Flipsezaal levert een bijdrage aan de verbetering van het
muziekklimaat en het Rotterdamse jazzklimaat in het bijzonder. Met dit
raadsbesluit is de motie-Hellwig afgedaan.
Regelingen voor dualisering (deel)gemeentebestuur
De Gemeenteraad heeft in verband met de verwachte dualisering per 7
maart van het (deel)gemeentebestuur een aantal regelingen besproken.
In een gedualiseerd systeem worden het lidmaatschap van de raad en het
wethouderschap losgekoppeld; wethouders zijn dus geen lid meer van de
Gemeenteraad. Dit werkt ook door voor de deelgemeenteraden. De raad
heeft in verband met de dualisering ook ingestemd met de
eindrapportage van de commissie Verbetering Lokaal Bestuur en de
commissie opgeheven. Een aantal aanbevelingen is verwerkt in de
verschillende verordeningen; de inzichten van de commissie over de
vernieuwing van de politieke cultuur worden meegenomen in een
introductieprogramma voor de nieuwe Gemeenteraad.
In de nieuwe situatie bepaalt de raad zelf de agenda voor de
raadsvergadering; het presidium van de raad (voorzitter +
plaatsvervangers en fractievoorzitters) stelt de voorlopige agenda
vast. Wethouders kunnen worden uitgenodigd bij de vergadering. De
burgemeester blijft voorzitter; de Gemeenteraad benoemt uit zijn leden
een eerste en tweede plaatsvervanger. De Gemeenteraad krijgt een
griffier en een griffie. Commissies stellen zelf hun agenda vast. Een
raadslid is voortaan voorzitter van een raadscommissie; wethouders
kunnen worden uitgenodigd om een commissie bij te wonen. De
Gemeenteraad krijgt het recht van enquête. De Gemeenteraad heeft
kennis genomen van het Reglement van Orde voor zijn vergaderingen en
met de bouwstenen voor de commissieverordeningen. De nieuwe raad moet
deze vaststellen. Met de stemmen van SP en Stadspartij tegen heeft de
raad de verordening voor de deelgemeenten vastgesteld. Een D66
amendement om de deelraden vrij te laten in de keuze of de voorzitter
van het dagelijks bestuur ook voorzitter van de deelraad moet worden
kreeg alleen steun van SP en Stadspartij en werd dus verworpen. In een
volgend vergadering beslist de Gemeenteraad over de verordening voor
de Stadscentrumraad en voor de wijkraad voor Pernis. De
Stadscentrumraad moet nog advies uitbrengen; de wijkraad heeft te
kennen gegeven niet mee te willen in de dualisering.