Ministerie van Algemene Zaken
1red10566
8-2-2002, NOS, Met het oog op morgen, Radio 1, 23.07 uur
MINISTER-PRESIDENT KOK NA AFLOOP VAN DE WEKELIJKSE
MINISTERRAAD, OVER DE NEDERLANDSE DEELNAME AAN DE
ONTWIKKELING VAN DE JSF
GREYN:
Meneer Kok, u zei net: het dossier van de Joint Strike Fighter is afgehecht. Dat klinkt
heel bloederig.
KOK:
Nee, bedoeld is te zeggen dat we natuurlijk heel veel aandacht hebben gegeven aan de
risicoverdeling, ook tussen bedrijfsleven, industrie en de overheid. En ook dat we
natuurlijk rond willen hebben het plaatje van de voorfinanciering. Als je deelneemt in
de ontwikkeling van een vliegtuig dan gaat daar een bepaald bedrag aan
voorfinanciering mee gepaard. Voor een deel betaalt de industrie daar zelf aan mee,
voor een ander deel komt dat voor rekening van de overheid. Je moet natuurlijk in naam
van de belastingbetaler veilig stellen dat dat na verloop van vele jaren met rente terug
komt, dat uiteindelijk de overheid er niet bij inschiet, althans niet de belastingbetaler bij
inschiet. Dat bedoel ik met het afhechten.
GREYN:
Maar was het ook niet in politieke zin een beetje bloederig? Als het klopt wat we
allemaal gehoord hebben, dan waren er toch nogal wat ministers die vraagtekens
plaatsten?
KOK:
Ja natuurlijk, maar zo'n besluit gaat natuurlijk niet zomaar en er liggen uiteraard wat
uiteenlopende opvattingen over het onderwerp, over de vraag of je nu reeds zou moeten
kiezen, dat spreekt vanzelf. Uiteindelijk kom je wel tot een besluit en dat is ook een
besluit waar, zoals altijd, de ministers aan gehouden zijn, ongeacht de opvattingen, want
het kabinet spreekt met één mond.
GREYN:
Maar kun je zeggen dat u bij het scheiden van de markt straks bent u niet meer
minister-president nog gauw even een zware hypotheek heeft gesloten?
KOK:
Nee, vind ik niet. In de eerste plaats is er toch enige beleidsruimte, zeker in de eerste
jaren, ook daar waar het gaat om heroverweging. Dat is niet ons voornemen natuurlijk,
want we gaan hier vol overtuiging in, maar het is niet helemaal dichtgemetseld. Het
vraagt wel een zekere prijs natuurlijk, maar het kan. Dat is één. Twee: voor zover de
begroting voor de komende jaren ook enigszins zou worden belast hierdoor, of op
specifieke onderdelen of in algemene termen, komt het geld waarmee de begroting
wordt belast met rente terug, dus het is echt een sluitend geheel. Verder is het zo dat
toch na alle waarschijnlijkheid, een zeer, zeer grote waarschijnlijkheid, de JSF ook
straks de meest in aanmerking komende kandidaat zal zijn voor koop, als opvolger van
de F16. En naar de mate waarin dat als vaststaand kan worden aangenomen, is het ook
aantrekkelijk om te kijken hoe je dan de industrie, dat is dus ook werkgelegenheid,
technologie, innovatie daarvan kunt laten profiteren. De Nederlandse industrie en ook
de werkgelegenheid krijgt er een positieve impuls van mee.
GREYN:
Maar we hebben het wel over een flink bedrag. Er is nu al sprake van 6 miljard euro, dat
is 14, 15 miljard gulden, dat zijn me nogal bedragen.
KOK:
Ja, maar men moet er van uitgaan dat vroeger of later natuurlijk sowieso die F16 moet
worden vervangen. En we gaan natuurlijk niet over op een tijdperk zonder luchtmacht
of zonder een goed gevechtsvliegtuig. Dus dat als gegeven nemend, ook als gegeven
nemend dat er een blijvende behoefte zal zijn aan gevechtsvliegtuigen, ook in
Nederland, is vervolgens de vraag: is de JSF dan naar verwachting een verstandige
koop? Het antwoord daarop is ja. En dan komt vervolgens de vraag of je om industrie-
politieke redenen want ook de vakbeweging is hier zoals bekend krachtig voorstander
van dat er een zodanig arrangement steekt, ook deelnemen in de ontwikkeling, dat het
ook voor de economie van Nederland aantrekkelijke kanten heeft.
GREYN:
Maar is het al een beetje helder hoeveel banen zoiets oplevert?
KOK:
Het gaat denk ik alles bij elkaar om als je het in banen vertaalt er zijn ook wel eens
wat ramingen naar gedaan laten we zeggen een duizend arbeidsplaatsen, maar dan
voor een duur van 25 jaar, dus ongeveer 25.000 manjaren. De heer Dijkstal noemde van
de week ook dat aantal van 25.000 voor de radio. Het gaat dus niet om 25.000
arbeidsplaatsen, maar wel om 25.000 mensjaren. Dat is heel wat. En daarnaast moeten
we niet vergeten dat natuurlijk ook de kwaliteit van de werkgelegenheid belangrijk is,
want je hebt daarmee ook toegang tot technologie. Het is hoogwaardig en betekent dat
ook de hele kennissector, kennistechnologie, hierdoor in Nederland op een behoorlijk
peil blijft en ook nieuwe kansen krijgt en na het wegvallen van Fokker indertijd is er
toch wel een licht gat ontstaan en we geven daarmee ook aan die luchtvaart-cluster van
de industrie een betere toekomst.
GREYN:
Nu zijn met name in uw eigen partij, de PvdA-fractie, wat vragen opgekomen, omdat
men daar zegt: is het niet gewoon veel verstandiger om een volgend kabinet dat te laten
doen? Het klinkt wel heel redelijk om te zeggen: er komt een nieuw kabinet; laat die
nou besluiten hoe dat er verder uitziet.
KOK:
Ja, dat klinkt redelijk. Aan een nieuw kabinet straks is ook op zichzelf een afweging,
zoals ik net ook probeerde aan te geven, maar het is wel zo dat nu voorligt de
mogelijkheid om deel te nemen in die tweede fase van de ontwikkeling van het vliegtuig
met een aantrekkelijke hoeveelheid orders en ook een financieringsplaat daarbij die
voldoende sluitend is. En dat is een gelegenheid die zich nu voordoet. Dus niet beslissen
is ook beslissen, dan laat je dat dus lopen. Dat kan, maar dat plaats ik tegenover de
redenering `laten we toch even wachten totdat er een nieuw kabinet is'. We hebben nu
de kans om op een deal in te steken.
(letterlijke tekst, ongecorrigeerd, SR)