VERBETEREN VAN HET AANBESTEDINGSPROCES BIJ BOUWPROJECTEN
Dinsdag 19 februari 2002
't Spant te Bussum
logo0012-kl.jpg (4947 bytes)
---
* Beoordelen van integriteit van aannemers
* Instrumenten bij fraude- en corruptiebestrijding in de bouw
* Een voorstel voor een nieuw aanbestedingsmodel belicht
Uw dagvoorzitter:
Prof.mr. W.G.Ph.E. Wedekind
Hoogleraar aanbestedingsrecht aan de Universiteit van Amsterdam en Of
Counsel bij Landwell, advocaten en notarissen te Amsterdam
Voor dit congres zijn 4 punten van de Nederlandse Orde van Advocaten
te behalen.
---
Het aanbesteden van bouwprojecten
De laatste tijd is het aanbestedingsproces bij bouwprojecten
veelvuldig in het nieuws geweest. Er wordt gesproken over
schaduwboekhoudingen, illegale prijsafspraken, de staat voor honderden
miljoenen opgelicht en corrupte ambtenaren. De zaak heeft zich
ontwikkeld tot een heuse affaire die 'bouwfraude' is gaan heten. Een
parlementaire enquete is gestart en de tijd is nu aangebroken om het
proces van aanbesteding van bouwprojecten eens onder de loep te nemen
en concrete oplossingen te zoeken. De problematiek van de
overheidsopdrachten heeft in de laatste jaren al veel aandacht
gekregen op verschillende niveaus, maar wat zijn nu eigenlijk de
mogelijkheden waar álle partijen tevreden mee kunnen zijn?
Instrumenten bij corruptiebestrijding
Het wetsontwerp BIBOB (Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het
Openbaar Bestuur) werd eind 1999 ingediend bij de Tweede Kamer,
waarbij het onderzoeken van de integriteit van (rechts-)personen
centraal staat. Het gaat dus om het zoeken naar aanwijzingen voor het
bestaan van - risico's voor - criminaliteit in bepaalde
maatschappelijke sectoren. Een dergelijk onderzoek kan uitmonden in
een advies dat erop is gericht besluitvorming door de overheid met
integere partijen te bevorderen.
De gemeente Amsterdam is al jaren aan de slag met de bestrijding van
de verwevenheid van de georganiseerde criminaliteit met de bouwsector.
Het bureau SBA (Screenings- en Bewakingsaanpak) screent ondernemingen
op financieel economische stabiliteit en integriteit voordat zij in
aanmerking komen voor een opdracht ten gevolge van een (Europese)
aanbesteding. Er moet aan veel voorwaarden worden voldaan voordat een
screening kan plaatsvinden en voordat er bewakingsactiviteiten in een
contract kunnen worden opgenomen. Het SBA brengt uiteindelijk een
advies uit aan de verantwoordelijke bestuurder en de aanbestedende
dienst.
Voorstel voor nieuw aanbestedingsmodel
Met name grote infrastructurele bouwprojecten staan op dit moment
negatief in het nieuws. Er verwezenlijken zich tal van kostbare
risico's waarmee geen rekening is gehouden tijdens de contracteerfase.
Dat leidt tot aanzienlijke kostenoverschrijdingen, juridisering van
het realisatieproces en negatieve politieke aandacht. Oorzaak van deze
problemen is de bestaande aanbestedingsmethodiek. Recent onderzoek
heeft uitgewezen dat met een andere manier van aanbesteden risico's in
een veel eerder stadium dan nu vaak het geval is, aan het licht kunnen
worden gebracht. Die nieuwe aanbestedingsmethode gaat tevens uit van
de premisse dat aannemers zelf in hun aanbieding een risicoverdeling
opnemen. Het nieuwe aanbestedingsmodel bevat voldoende prikkels om de
aannemer 'scherp' te houden en biedt zowel aanbesteders als aannemers
een aantal voordelen ten opzichte van de huidige situatie. Indirect
draagt het nieuwe model ertoe bij dat problemen worden voorkomen en
opgelost in de verticale verhouding tussen aanbesteder en aannemers.
Eventuele horizontale bouwkartels tussen aannemers onderling worden
daarmee voorkomen.
Het congres
Tijdens het congres staat het aanbestedingsproces bij bouwprojecten
centraal. In het ochtendprogramma zal worden ingegaan op het
wetsontwerp BIBOB, de aanpak van de screening van georganiseerde
criminaliteit bij aanbestedingen in de gemeente Amsterdam en de visie
van het College Bescherming Persoonsgegevens met betrekking tot de in
acht te nemen spelregels bij het doorlichten van potentiele
zakenpartners. In het middagprogramma komt een nieuwe methode van
aanbesteden aan de orde alsook de visie vanuit de bouwwereld.
Voor wie is het congres van belang?
* Advocaten;
* Leden van de Rechterlijke Macht;
* Directeuren, bedrijfsjuristen en juridisch adviseurs van
bouwbedrijven, projectontwikkelaars, adviesbureaus in de bouw,
architecten- en ingenieursbureaus;
* Hoofden inkoop en aanbesteding, hoofden juridische zaken en
(juridische) beleidsmedewerkers van de afdelingen bouwzaken, bouw-
en woningtoezicht, ruimtelijke ordening, stedenbouw en
volkshuisvesting, van ministeries, provincies, gemeenten,
Rijkswaterstaat en waterschappen.
---
PROGRAMMA
9.30 Ontvangst en registratie deelnemers
10.00 Opening door de dagvoorzitter
Prof.mr. W.G.Ph.E. Wedekind, hoogleraar aanbestedingsrecht aan de
Universiteit van Amsterdam en Of Counsel bij Landwell, advocaten en
notarissen te Amsterdam
10.15 Het wetsontwerp BIBOB (Bevordering Integriteitsbeoordelingen
door het Openbaar Bestuur) belicht
Mr. P.P. Reimer, plv. juridisch adviseur van het Ministerie van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
* Uitleg van het wetsontwerp in grote lijnen
* BIBOB in Europa: artikel 46 van het wetgevend pakket
* Criminaliteitsbestrijding bij aanbestedingen
10.55 Koffie-/theepauze
11.15 De aanpak van de georganiseerde criminaliteit bij (Europese)
aanbestedingen in Amsterdam
L. van der Wielen, Manager Bureau Screenings- en Bewakingsaanpak (SBA)
te Amsterdam
* Stand van zaken
* Wat is de taak van het bureau Screenings- en Bewakingsaanpak (SBA)
11.55 Screening op betrouwbaarheid van (integere) zakenpartners
Mr. J. de Zeeuw, senior juridisch beleidsmedewerker, College
Bescherming Persoonsgegevens
* (On)mogelijkheden tot het doorlichten van toekomstige relaties
* Privacyregels bij de verwerking van persoonsgegevens ten behoeve
van een integere aanpak van de georganiseerde criminaliteit
* Rechtswaarborgen van de betrokkenen
12.35 Mogelijkheid tot het stellen van vragen en discussie
13.00 Lunch
14.15 Efficiënter aanbesteden van infrastructurele projecten
Mr.dr. C.E.C. Jansen, universitair hoofddocent privaatrecht en Centrum
voor Aansprakelijkheidsrecht, KU Brabant, alsmede part-time
bedrijfsjurist Koninklijke Volker Wessels Stevin N.V.
* Informatiegebreken op het moment van contracteren als oorzaak van
de huidige problemen (kostenoverschrijdingen, claims,
ongeoorloofde afspraken)
* Ideaalmodel voor een efficiëntere manier van aanbesteden
* Positieve prikkels voor bouwers, voordelen voor aanbesteders
14.55 Kofie-/theepauze
15.15 Visie van de AVBB
E. Brinkman, voorzitter Algemeen Verbond Bouwbedrijf (AVBB)
* Wat is het optimale proces voor openbare aanbestedingen bij grote
bouwprojecten?
15.55 Mogelijkheid tot het stellen van vragen en discussie
16.30 Afsluiting van het seminar en uitnodiging voor de borrel
---
Datum en plaats
Dinsdag 19 februari 2002 in 't Spant te Bussum.
Aanmelding
U kunt zich aanmelden door het daarvoor bestemde aanmeldingsformulier
in te vullen en te e-mailen. Twee weken voor aanvang van het congres
ontvangt u van ons een bewijs van inschrijving en een
routebeschrijving.
Kosten
De kosten voor deelname aan dit congres bedragen EUR. 450,- (Hfl.
991,67) excl. BTW per persoon. Bij deze prijs zijn koffie/thee, lunch
en uitgebreide congresdocumentatie inbegrepen.
Verhinderd?
Als u zich reeds heeft ingeschreven en u bent door omstandigheden
alsnog verhinderd, dan is uw eventuele vervanger van harte welkom.
Indien u uw inschrijving wilt annuleren dient u rekening te houden met
de volgende regelingen: U kunt tot 2 weken voor de datum van
plaatsvinden van het congres annuleren. Annulering dient per
aangetekend schrijven te geschieden. Bij annulering tot 2 weken voor
de datum van plaatsvinden van het congres, berekenen wij u 50,- (Hfl.
110,20) excl. BTW aan administratiekosten. Bij latere annulering bent
u echter het volledige bedrag verschuldigd. De documentatie wordt u
dan automatisch toegezonden.