Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie
Bob jij of bob ik?
Op vrijdag 14 december is de nieuwe alcoholverkeerscampagne van het
Ministerie van Verkeer en Waterstaat van start gegaan.Samen met
verkeersveiligheidsorganisatie 3VO, Koninklijk Horeca Nederland en
Branch Vereniging Alcohol zal zij Bob gaan promoten. De boodschap van
de campagne is dat je bij een avondje uit of een feestje onderling de
afspraak maakt wie Bob is en dus nuchter blijft om vrienden veilig
naar huis te brengen. Radio- en tvspotjes, advertenties en billboards
zullen het publiek adviseren tijden het uitgaan een Bob aan te wijzen.
De Bob-campagne komt oorspronkelijk uit Belgie. De kreet "Ik ben Bob
vanavond" is daar de laatste 5 jaar uitgegroeid tot een begrip. Een
gele sleutelhanger, het bewijs dat iemand Bob is, is immens populair
en schijnt bij de helft van de Belgen aan de sleutel te hangen. Wegens
het grote succes aldaar wordt de campagne nu overgenomen door
Nederland, Frankrijk en Griekenland.
Bob in de Nederlandse Media:
* TeamAlert organiseert 100% safe dance-party for lifelovers
only (13/12/01)
* Een Bob drinkt niet, hij zal rijden (Parool, 5/12/2001)
* Bob drinkt niet maar rijdt. Mediaspecialist Dijkstra over Bob
(Spits 5/12/2001)
* Bob? Leuk? (Volkskrant, 6/12/2001)
Rijden onder invloed; waarom gevaarlijk?
Informatie hierover kunt u vinden op onze jongerensite over alcohol:
www.benjijsterkerdandrank.nl
Externe links:
* Nederlandse Bob-campagne door ministerie van Verkeer en
Waterstaat: Persbericht + Bob-site
* jaarrapport 2000 Verkeersongevallen (Adviesdiens Verkeer en
Vervoer van het ministerie van Verkeer en Waterstaat) (onder
menu-onderdeel Verkeersveiligheid)
* Belgische Bob-site
* Artikelen:
+ Tijger Bob vaak een vrouw, feest op een sapje (Volkskrant
5/12/01)
+ NIeuwe alcoholcampagne: 'Hij is vanavond de Bob (Volkskrant
4/12/01)
+ Bob wie? (Parool 7/12/01)