Stork Groep NV
08-02-2002
Stork neemt deel aan ontwikkeling en productie JSF
Stork zal deelnemen aan de verdere ontwikkeling en productie van het
Amerikaanse gevechtsvliegtuig de 'Joint Strike Fighter'. Dit onder
voorbehoud van parlementaire goedkeuring van het vandaag in de
Nederlandse Ministerraad genomen besluit tot deelname van Nederland
aan de ontwikkelingsfase van dit zeer omvangrijke vliegtuigprogramma.
Parallel met de behandeling hiervan in de Tweede Kamer gaat de
betrokken Nederlandse luchtvaartindustrie in definitieve
onderhandeling met Lockheed Martin, de Amerikaanse onderneming die de
JSF ontwikkelt en gaat bouwen. De daaruit voortkomende omzet voor het
Nederlandse luchtvaartcluster bedraagt - in het geval dat Nederland in
een later stadium tot aanschaf overgaat - naar verwachting ruim $ 10
miljard over een periode van 25 jaar, gebaseerd op 6.000 te bouwen
vliegtuigen. Van die omzet zal Stork naar verwachting tot $ 5 miljard
gaan realiseren. Voor Stork wordt dat dan de grootste opdracht in het
175-jarig bestaan van de onderneming.
Stork topman Aad Veenman: "Deze opdracht betekent een decennialange
degelijke en waardevaste activiteitenstroom voor de bedrijven van het
Nederlandse luchtvaartcluster, dat door de participatie in de JSF een
sterke economische en technologische impuls krijgt, met alle spin-off
vandien. Deze opdracht draagt bovendien bij aan een goede mix van
civiele en militaire luchtvaartprogramma's, die eveneens belangrijk is
voor de continuïteit. Voor Stork, een belangrijk onderdeel van het
Nederlandse luchtvaartcluster, is de opdracht een bevestiging van de
juistheid van de strategische koers die onze onderneming na de
overname van de Fokker-activiteiten in 1996 beoogt. Tevens betekent
deze betrokkenheid een prolongatie van de al tientallen jaren
bestaande goede samenwerking met Lockheed Martin".
Omdat Nederland volwaardig partner in de ontwikkeling wordt op een niveau direct onder de Amerikaanse en Britse industrie, betaalt ons land $ 800 miljoen mee in de totale ontwikkelingskosten van $ 26 miljard. De voordelen daarvan komen voor een groot deel ten gunste van het Ministerie van Defensie en voor het overige ten gunste van de industrie. Vanaf het begin van de productiefase (2006) zal de Nederlandse industrie een deel hiervan aan de Nederlandse overheid terugbetalen in de vorm van 3,5% van de gerealiseerde omzet. Lockheed Martin heeft Stork Aerospace en andere Nederlandse bedrijven al vanaf 1997 betrokken in de voorontwerpfase, die inmiddels met succes is afgesloten. Zoals bekend heeft Lockheed Martin van de Amerikaanse regering de definitieve opdracht ('de opdracht van de eeuw') voor doorontwikkeling en productie in de wacht gesleept. Door in partnership te ontwikkelen, bouwt de Nederlandse industrie kennis op en geeft dat bovendien de garantie voor betrokkenheid bij de bouw van alle JSF-vliegtuigen. De Nederlandse vliegtuigindustrie zal voor ca. 5% participeren in elk te produceren vliegtuig (naar verwachting in totaal 6.000 tot 2028). Dit in tegenstelling tot de vroegere compensatieopdrachten, waarbij alleen een bijdrage werd geleverd naar rato van de toestellen voor het 'eigen' land (Nederland zal zelf naar verwachting minder dan 100 vliegtuigen aanschaffen).
Stork activiteiten voor de JSF
De bijdrage van Stork Aerospace aan het nieuwe gevechtsvliegtuig Joint
Strike Fighter zal naar verwachting bestaan uit:
1. Ontwerp en productie van hoogwaardige bewegende vleugel- en
staartdelen en de
vleugel- en staartvoorrand op basis van innovatieve technologie.
2. Ontwerp en productie van lichtgewicht composiet deuren en luiken
(waaronder
toegangsdeuren naar motoren, bewapening en onderhoudspunten).
3. Ontwerp en productie van de complete geïntegreerde
vliegtuigbekabeling.
4. Ontwerp en productie van de complete bekabeling voor de Pratt &
Whitney motoren
van de JSF.
5. Productie en verbeteringsontwerp van de nozzles voor de Pratt &
Whitney motoren
6. Geïntegreerde logistieke support, reserve onderdelen en delen van
het onderhoud
gericht op de gebruiksfase van de vliegtuigen.
Met onmiddellijke ingang gaan Stork-teams in Nederland en in de
Verenigde Staten aan de slag ter voorbereiding van uit te voeren
ontwikkel- en ontwerpwerkzaamheden.
Daarmee zal bij Stork met onmiddellijke ingang gewerkt worden aan de
ontwikkeling, engineering en productievoorbereiding van delen van de
JSF. Vanaf 2006 wordt tevens geproduceerd voor de eerste complete
vliegtuigen die worden ingezet voor tests en kwalificaties. De derde
fase is de productiefase, die in 2009 aanvangt en waarin vliegtuigen
voor afnemers gemaakt worden.
Nieuwe productietechnieken
In dit kader onderhandelt Stork met Lockheed Martin over nieuwe
productietechnieken om met geavanceerde materialen (composieten)
seriematig vliegtuigonderdelen te vervaardigen, waardoor ze 25%
goedkoper worden ten opzichte van gangbare productietechnieken. Met
deze productietechnieken kan Stork vervolgens een vooraanstaande
plaats innemen bij al haar Aerospace programma's.
Voor de nieuwe productielijn, waarin Lockheed Martin meer dan
honderdmiljoen dollar zal gaan investeren, werkt Stork samen met het
Nederlandse Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) dat de afgelopen 3
jaar hoogwaardige technologie heeft ontwikkeld voor een nieuw procédé
voor productie van vliegtuigonderdelen gemaakt van composietmateriaal.
Stork Aerospace
Stork Aerospace is gespecialiseerd in structuurdelen,
elektrische/elektronische componenten en onderhoudsconcepten voor
civiele en militaire vliegtuigen en voor de ruimtevaart. De groep
realiseerde in 2000 met ca. 4.000 medewerkers een omzet van EUR 584
miljoen van de totale Stork omzet van EUR 2,6 miljard.
Informatie voor de pers:
Stork N.V.
Dick Kors
Tel. 035 - 695 75 55
06 - 51 98 40 54