Gemeente Westervoort

Inzage aanvraag vergunning Algemene Plaatselijke Verordening en ontheffing artikel 35 van de Drank-en Horecawet
* Stichting Darpsswing organiseren muziekevenement op 1 en 2 juni 2002 op het Dorpsplein.

* de heer Rietmulder ontheffing artikel 35 van de Drank-en Horecawet ten behoeve van alle horeca-activiteiten tijdens het muziekevenement Darpsswing.

Deze aanvragen liggen vanaf 14 februari 2002 gedurende twee weken voor een ieder ter inzage, afdeling AJZ, kamer 108, u wordt hierbij in de gelegenheid uw eventuele bedenkingen naar voren te brengen.

Aláááf

Rond carnaval gaan er heel wat glazen alcohol doorheen, vooral het bier is amper aan te slepen. Het woord alaaf zegt ook al genoeg. Het werkwoord laven betekent niet alleen de keel smeren, maar ook dronken maken.

Trage lever
Wie zich laaft aan alcohol, doet dat niet voor niets: alcohol wérkt! Je gaat je losser voelen en de stemming stijgt. Ga je door, dan word je laveloos.

Als je stopt met drinken, word je na verloop van tijd ook weer nuchter. Dat is niet vanwege de koffie, of omdat je aan het eind wat hebt gegeten. Nee, je wordt weer nuchter omdat de lever alcohol wegwerkt. Gelukkig werkt de lever met een trage sukkelgang, anders zou het gelaaf allemaal voor niets zijn. Dan zou alle alcohol gelijk worden weggewerkt, nog vóórdat je er wat van merkt. Voor ieder glas heeft de lever bijna anderhalf uur nodig om de alcohol af te breken. Wie dus meer drinkt dan één glas per anderhalf uur, raakt onder invloed. En daar is het bij alcohol allemaal om begonnen.

Bob jij of Bob ik?
Voor weggebruikers is die trage lever echter ook het addertje onder het asfalt: wie onder invloed gaat autorijden, riskeert een hoop ellende. Want los van de kans op een ongeluk, loop je bij een alcoholcontrole geheid tegen de lamp. Als je met een groep bent, kun je vast wat regelen. Spreek van tevoren af wie Bob is. Dan blijft het een carnavalsfeest.

Alaaf!

Snoeiprogramma bomen 2002

De gemeenteraad heeft besloten dat op 18 februari 2002 een grootschalig snoeiprogramma van bomen binnen de gemeente van start gaat.

Op diverse plaatsen is er een snoeiachterstand ontstaan. Een inhaalslag is daarom van groot belang.

Bomen hebben onderhoud nodig voor hun gesteldheid en voor de veiligheid van ons allen. De inhaalslag vindt plaats in de periode februari tot en met augustus 2002.

Omdat elke boom zijn eigen snoeiseizoen heeft, worden de bomen in de periode februari tot augustus gefaseerd gesnoeid volgens landelijke kwaliteitsrichtlijnen. Tegelijkertijd worden visuele boomcontroles uitgevoerd om aanvullend inzicht te krijgen in de gesteldheid van de bomen.

Bij het snoeien van bomen zijn een aantal aspecten van belang voor de prioriteit bij het snoeien:


1ste prioriteit:
Takken die voorzienbare gevaar opleveren voor de veiligheid van de directe omgeving zoals: dood hout, ernstig beschadigde takken, takken met een slechte takaanzet (plakoksels) takken van opkroonbomen die onvoldoende vrije doorgang bieden.


2de prioriteit:
Probleemtakken die de blijvende kroon negatief beïnvloeden, zoals dubbele top, zuiger, schuur- of veegtakken.


3de prioriteit:
De dikste takken uit de tijdelijke kroon


4de prioriteit:
De takken die de functie van bijvoorbeeld straatmeubilair e.d. hinderen.

Dit zijn de belangrijkste prioriteiten die als basis dienen voor de keuze bij het snoeien.

Als burger kunt u overlast ondervinden van deze werkzaamheden. U moet denken aan oponthoud door verkeersafzettingen of het verplaatsen van uw auto. In uw eigen tuin bent u zelf aansprakelijk voor het onderhoud en veiligheid van uw bomen. Wij willen u verzoeken om ook die bomen te onderhouden.

Het komende half jaar kunt u mogelijk overlast ondervinden, maar daarna is de boomgesteldheid in Westervoort weer op aanvaardbaar niveau. Aansluitend zal het reguliere onderhoud van de bomen opgepakt worden, waardoor periodieke overlast onvermijdbaar is.

Voor vragen en opmerkingen kunt u tijdens werkdagen tussen 9.00 en 16.00 uur contact opnemen met

A. Hoogenkamp, opzichter groenvoorziening op telefoonnummer 026 - 3179363

Afvalbrengstation

Aan de Beijerinckweg in Arnhem wordt momenteel een nieuw afvalbrengstation gebouwd. Vanaf het moment van openstelling kunnen ook de Westervoortse inwoners hier terecht. Hierover volgt nog nadere berichtgeving.

Zolang het afvalbrengstation in Arnhem nog niet klaar is, kunt u met uw overtollige huishoudelijke afval terecht bij de gemeentewerf aan Het Ambacht 62 op:

* donderdag: 15.00 uur 17.00 uur

* zaterdag: 13.00 uur 16.00 uur

Daarnaast kunt u terecht bij het Afvalbrengstation-Zuid. Adres: Industrieterrein Overmaat 17 (Arnhem-Zuid). Openingstijden: 09.00 uur tot 17.00 uur. Bij een bezoek aan dit afvalbrengstation is legitimatie verplicht. Meer informatie: ARA NV, Arnhem, tel. (026-)4460490 .

Vandalismemeter

In deze rubriek informeert de gemeente u regelmatig over vandalismeschades. Met deze informatie wil de gemeente bereiken dat inwoners van de gemeente Westervoort zich bewust worden van de kosten die ontstaan door vandalisme. De gemeente verwacht met deze publicaties te bereiken dat door oplettendheid en betrokkenheid vandalisme afneemt. Nieuw zijn ditmaal de cijfers over het vierde kwartaal van 2001.

In het volgend overzicht vindt u de vandalismeschade in euros per kwartaal en het totaal over 2001, uitgesplitst naar de verschillende categorieën:

Het cijfermatig overzicht laat zich als volgt in een grafiek vertalen:

U kunt constateren dat het schadebedrag in het vierde kwartaal ten opzichte van het 2e en 3e kwartaal fors is toegenomen. In het vierde kwartaal bleken basisschool De Verrekijker (v/h Jan Ligthartschool) en jongerencentrum At Last het doelwit van vandalen voor respectievelijk 4.750,00 ( 10.472,00) en 4.793,00 ( 10.560,00). De dader of daders zijn (nog) onbekend.

Daarnaast is natuurlijk het totale schadebedrag voor vandalisme over 2001 ( 40.983,25 / 90.315,19) ronduit fors te noemen.

De openbare ruimte is er voor iedereen. Dus ook voor u. U kunt erop toezien dat de openbare ruimte niet wordt vernield. U kunt personen aanspreken op hun gedrag. Ook kunt u er voor zorgen dat vervuiling van de openbare ruimte wordt beperkt. Zo kunt u bijvoorbeeld gezamenlijk met uw buurt er voor zorgen dat een speelterrein wordt schoongehouden. Een opgeruimd speelterrein nodigt minder tot vernieling uit.

In de meeste gevallen zijn veroorzakers van vandalismeschade niet te achterhalen. Dit betekent dat de gemeente, en dus u als inwoner, opdraait voor de kosten. Voor dit forse bedrag had de gemeente een speeltuin kunnen inrichten of groen kunnen aanplanten. De gemeente Westervoort roept u dan ook op om bij vandalisme actie te ondernemen, bijvoorbeeld door het aanspreken van betrokkene(n) of het bellen van de politie. In de gevallen waarin geen spoed maar wel politie nodig is, kunt u bellen met (0900) 8844.

Voor klachten over de openbare ruimte, waaronder vandalismeschade, kunt u contact opnemen met de Bel- en Herstellijn, telefoonnummer (026) 3179555, op werkdagen tussen 9.00 en 10.00 uur.

Verordening voorzieningen gehandicapten (wvg)

Burgemeester en wethouders van de gemeente Westervoort maken het volgende bekend.

In zijn vergadering van 14 januari 2002 heeft de gemeenteraad, de gewijzigde "Verordening voorzieningen gehandicapten" vastgesteld. De gemeenteraad heeft tevens bepaald dat er sprake is van spoedeisendheid met betrekking tot de inwerkingtreding van de verordening.

Burgemeester en wethouders van de gemeente Westervoort hebben op 5 februari 2002 besloten dat het besluit van de gemeenteraad de "Verordening voorzieningen gehandicapten" vast te stellen, referendabel is en dat over dat besluit een referendum kan worden gehouden, als voldaan wordt aan de eisen van de Tijdelijke referendumwet (Trw). Omdat de gemeenteraad heeft bepaald dat er sprake is van spoedeisendheid ligt de datum van inwerkingtreding binnen 6 weken na bekendmaking (artikel 28 Trw).

Tegen het besluit met betrekking tot de referendabiliteit staat op grond van artikel 144 van de Trw rechtstreeks beroep open op de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. De indieningstermijn bedraagt zes dagen, gerekend vanaf de bekendmakingsdatum van dit besluit.

De verordening ligt met ingang van 12 februari 2002 voor een ieder ter inzage op de afdeling Sociale Zaken en Arbeidsvoorziening van het gemeentehuis, Dorpsplein1 te Westervoort. U kunt daar terecht op werkdagen van 10.00 tot 12.00 en buiten deze uren op afspraak.

Aanpassing verordening algemene bijstandsnormen

Burgemeester en wethouders van de gemeente Westervoort maken het volgende bekend.

In zijn vergadering van 14 januari 2002 heeft de gemeenteraad, nadat de cliëntenraad van Westervoort positief heeft geadviseerd, de gewijzigde Verordening Algemene bijstandsnormen vastgesteld. De gemeenteraad heeft tevens bepaald dat er sprake is van spoedeisendheid met betrekking tot de inwerkingtreding van bovengenoemde verordening.

In deze Verordening is het toeslagen- en verlagingsbeleid Algemene bijstandswet (Abw) vastgelegd.

De Verordening is inhoudelijk niet gewijzigd. Om praktische redenen is ervoor gekozen de Verordening aan te passen. Begrippen die reeds in de Algemene bijstandswet zijn omschreven, zijn niet langer opgenomen in de Verordening. Tevens is nu toegevoegd dat de Verordening alleen betrekking heeft op personen jonger dan 65 jaar. Personen van 65 jaar hebben op grond van de Abw geen recht op een gemeentelijke toeslag, zij ontvangen reeds een uitkering welke hoger is dan de norm met een gemeentelijke toeslag van 20% van het minimumloon. De Verordening is in werking getreden met ingang van 1 januari 2002.

Burgemeester en wethouders van de gemeente Westervoort hebben op 5 februari 2002 besloten dat het besluit van de gemeenteraad de Verordening Algemene bijstandsnormen vast te stellen, referendabel is en dat over dat besluit een referendum kan worden gehouden als voldaan wordt aan de eisen van de Tijdelijke referendumwet (Trw). Omdat de gemeenteraad heeft bepaald dat er sprake is van spoedeisendheid ligt de datum van inwerkingtreding binnen 6 weken na bekendmaking (artikel 28 Trw).

Tegen het besluit met betrekking tot de referendabiliteit staat op grond van artikel 144 van de Trw rechtstreeks beroep open op de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. De indieningstermijn bedraagt zes dagen, gerekend vanaf de bekendmakingsdatum van dit besluit.

De verordening ligt met ingang van 12 februari 2002 voor een ieder ter inzage op de afdeling Sociale Zaken en Arbeidsvoorziening van het gemeentehuis, Dorpsplein 1 te Westervoort. U kunt daar terecht op werkdagen van 10.00 uur tot 12.00 uur en buiten deze uren op afspraak.

Goedgekeurd bestemmingsplan Hamerden-II

Het college van burgemeester en wethouders van Westervoort maakt bekend, dat Gedeputeerde Staten van Gelderland bij besluit van 18 januari 2002, nr. RE2001.114725, het bestemmingsplan Hamerden-II hebben goedgekeurd.

Dit bestemmingsplan voorziet in bewoning van het pand Hamersestraat 16a en er wordt een actuele bestemming (dienstverlening en wonen) gegeven aan het daarnaast gelegen pand Hamersestraat 16.

Het besluit van Gedeputeerde Staten alsmede het bestemmingsplan liggen met ingang van 14 februari 2002 gedurende zes weken voor een ieder ter inzage ter gemeentesecretarie, afdeling AJZ/VROM. Inzage kan worden verkregen op het gemeentehuis:

* op alle werkdagen van 08.00 uur - 12.30 uur of op afspraak van 14.00 uur - 16.00 uur;

* op maandag op afspraak van 18.00 uur - 21.00 uur
Aangezien niemand bedenkingen bij Gedeputeerde Staten heeft ingebracht, kunnen alleen belanghebbenden, die aan kunnen tonen dat zij zich redelijkerwijs niet tot Gedeputeerde Staten konden wenden, gedurende de termijn van terinzagelegging bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 AE s-Gravenhage, beroep instellen tegen het goedkeuringsbesluit.

Aanvullend kan een verzoek om voorlopige voorziening worden ingediend bij de voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, waardoor het besluit niet in werking treedt voordat op het verzoek is beslist. Bij gebreke van een verzoek om voorlopige voorziening treedt het goedkeuringsbesluit in werking daags na afloop van de beroepstermijn.