Gemeente Westervoort
Inzage aanvraag vergunning Algemene Plaatselijke Verordening en
ontheffing artikel 35 van de Drank-en Horecawet
* Stichting Darpsswing organiseren muziekevenement op 1 en 2 juni
2002 op het Dorpsplein.
* de heer Rietmulder ontheffing artikel 35 van de Drank-en Horecawet
ten behoeve van alle horeca-activiteiten tijdens het
muziekevenement Darpsswing.
Deze aanvragen liggen vanaf 14 februari 2002 gedurende twee weken voor
een ieder ter inzage, afdeling AJZ, kamer 108, u wordt hierbij in de
gelegenheid uw eventuele bedenkingen naar voren te brengen.
Aláááf
Rond carnaval gaan er heel wat glazen alcohol doorheen, vooral het
bier is amper aan te slepen. Het woord alaaf zegt ook al genoeg. Het
werkwoord laven betekent niet alleen de keel smeren, maar ook dronken
maken.
Trage lever
Wie zich laaft aan alcohol, doet dat niet voor niets: alcohol wérkt!
Je gaat je losser voelen en de stemming stijgt. Ga je door, dan word
je laveloos.
Als je stopt met drinken, word je na verloop van tijd ook weer
nuchter. Dat is niet vanwege de koffie, of omdat je aan het eind wat
hebt gegeten. Nee, je wordt weer nuchter omdat de lever alcohol
wegwerkt. Gelukkig werkt de lever met een trage sukkelgang, anders zou
het gelaaf allemaal voor niets zijn. Dan zou alle alcohol gelijk
worden weggewerkt, nog vóórdat je er wat van merkt. Voor ieder glas
heeft de lever bijna anderhalf uur nodig om de alcohol af te breken.
Wie dus meer drinkt dan één glas per anderhalf uur, raakt onder
invloed. En daar is het bij alcohol allemaal om begonnen.
Bob jij of Bob ik?
Voor weggebruikers is die trage lever echter ook het addertje onder
het asfalt: wie onder invloed gaat autorijden, riskeert een hoop
ellende. Want los van de kans op een ongeluk, loop je bij een
alcoholcontrole geheid tegen de lamp. Als je met een groep bent, kun
je vast wat regelen. Spreek van tevoren af wie Bob is. Dan blijft het
een carnavalsfeest.
Alaaf!
Snoeiprogramma bomen 2002
De gemeenteraad heeft besloten dat op 18 februari 2002 een
grootschalig snoeiprogramma van bomen binnen de gemeente van start
gaat.
Op diverse plaatsen is er een snoeiachterstand ontstaan. Een
inhaalslag is daarom van groot belang.
Bomen hebben onderhoud nodig voor hun gesteldheid en voor de
veiligheid van ons allen. De inhaalslag vindt plaats in de periode
februari tot en met augustus 2002.
Omdat elke boom zijn eigen snoeiseizoen heeft, worden de bomen in de
periode februari tot augustus gefaseerd gesnoeid volgens landelijke
kwaliteitsrichtlijnen. Tegelijkertijd worden visuele boomcontroles
uitgevoerd om aanvullend inzicht te krijgen in de gesteldheid van de
bomen.
Bij het snoeien van bomen zijn een aantal aspecten van belang voor de
prioriteit bij het snoeien:
1ste prioriteit:
Takken die voorzienbare gevaar opleveren voor de veiligheid van de
directe omgeving zoals: dood hout, ernstig beschadigde takken, takken
met een slechte takaanzet (plakoksels) takken van opkroonbomen die
onvoldoende vrije doorgang bieden.
2de prioriteit:
Probleemtakken die de blijvende kroon negatief beïnvloeden, zoals
dubbele top, zuiger, schuur- of veegtakken.
3de prioriteit:
De dikste takken uit de tijdelijke kroon
4de prioriteit:
De takken die de functie van bijvoorbeeld straatmeubilair e.d.
hinderen.
Dit zijn de belangrijkste prioriteiten die als basis dienen voor de
keuze bij het snoeien.
Als burger kunt u overlast ondervinden van deze werkzaamheden. U moet
denken aan oponthoud door verkeersafzettingen of het verplaatsen van
uw auto. In uw eigen tuin bent u zelf aansprakelijk voor het onderhoud
en veiligheid van uw bomen. Wij willen u verzoeken om ook die bomen te
onderhouden.
Het komende half jaar kunt u mogelijk overlast ondervinden, maar
daarna is de boomgesteldheid in Westervoort weer op aanvaardbaar
niveau. Aansluitend zal het reguliere onderhoud van de bomen opgepakt
worden, waardoor periodieke overlast onvermijdbaar is.
Voor vragen en opmerkingen kunt u tijdens werkdagen tussen 9.00 en
16.00 uur contact opnemen met
A. Hoogenkamp, opzichter groenvoorziening op telefoonnummer 026 -
3179363
Afvalbrengstation
Aan de Beijerinckweg in Arnhem wordt momenteel een nieuw
afvalbrengstation gebouwd. Vanaf het moment van openstelling kunnen
ook de Westervoortse inwoners hier terecht. Hierover volgt nog nadere
berichtgeving.
Zolang het afvalbrengstation in Arnhem nog niet klaar is, kunt u met
uw overtollige huishoudelijke afval terecht bij de gemeentewerf aan
Het Ambacht 62 op:
* donderdag: 15.00 uur 17.00 uur
* zaterdag: 13.00 uur 16.00 uur
Daarnaast kunt u terecht bij het Afvalbrengstation-Zuid. Adres:
Industrieterrein Overmaat 17 (Arnhem-Zuid). Openingstijden: 09.00 uur
tot 17.00 uur. Bij een bezoek aan dit afvalbrengstation is legitimatie
verplicht. Meer informatie: ARA NV, Arnhem, tel. (026-)4460490
.
Vandalismemeter
In deze rubriek informeert de gemeente u regelmatig over
vandalismeschades. Met deze informatie wil de gemeente bereiken dat
inwoners van de gemeente Westervoort zich bewust worden van de kosten
die ontstaan door vandalisme. De gemeente verwacht met deze
publicaties te bereiken dat door oplettendheid en betrokkenheid
vandalisme afneemt. Nieuw zijn ditmaal de cijfers over het vierde
kwartaal van 2001.
In het volgend overzicht vindt u de vandalismeschade in euros per
kwartaal en het totaal over 2001, uitgesplitst naar de verschillende
categorieën:
Het cijfermatig overzicht laat zich als volgt in een grafiek vertalen:
U kunt constateren dat het schadebedrag in het vierde kwartaal ten
opzichte van het 2e en 3e kwartaal fors is toegenomen. In het vierde
kwartaal bleken basisschool De Verrekijker (v/h Jan Ligthartschool) en
jongerencentrum At Last het doelwit van vandalen voor respectievelijk
4.750,00 ( 10.472,00) en 4.793,00 ( 10.560,00). De dader of daders
zijn (nog) onbekend.
Daarnaast is natuurlijk het totale schadebedrag voor vandalisme over
2001 ( 40.983,25 / 90.315,19) ronduit fors te noemen.
De openbare ruimte is er voor iedereen. Dus ook voor u. U kunt erop toezien dat de openbare ruimte niet wordt vernield. U kunt personen aanspreken op hun gedrag. Ook kunt u er voor zorgen dat vervuiling van de openbare ruimte wordt beperkt. Zo kunt u bijvoorbeeld gezamenlijk met uw buurt er voor zorgen dat een speelterrein wordt schoongehouden. Een opgeruimd speelterrein nodigt minder tot vernieling uit.
In de meeste gevallen zijn veroorzakers van vandalismeschade niet te
achterhalen. Dit betekent dat de gemeente, en dus u als inwoner,
opdraait voor de kosten. Voor dit forse bedrag had de gemeente een
speeltuin kunnen inrichten of groen kunnen aanplanten. De gemeente
Westervoort roept u dan ook op om bij vandalisme actie te ondernemen,
bijvoorbeeld door het aanspreken van betrokkene(n) of het bellen van
de politie. In de gevallen waarin geen spoed maar wel politie nodig
is, kunt u bellen met (0900) 8844.
Voor klachten over de openbare ruimte, waaronder vandalismeschade,
kunt u contact opnemen met de Bel- en Herstellijn, telefoonnummer
(026) 3179555, op werkdagen tussen 9.00 en 10.00 uur.
Verordening voorzieningen gehandicapten (wvg)
Burgemeester en wethouders van de gemeente Westervoort maken het
volgende bekend.
In zijn vergadering van 14 januari 2002 heeft de gemeenteraad, de
gewijzigde "Verordening voorzieningen gehandicapten" vastgesteld. De
gemeenteraad heeft tevens bepaald dat er sprake is van spoedeisendheid
met betrekking tot de inwerkingtreding van de verordening.
Burgemeester en wethouders van de gemeente Westervoort hebben op 5
februari 2002 besloten dat het besluit van de gemeenteraad de
"Verordening voorzieningen gehandicapten" vast te stellen,
referendabel is en dat over dat besluit een referendum kan worden
gehouden, als voldaan wordt aan de eisen van de Tijdelijke
referendumwet (Trw). Omdat de gemeenteraad heeft bepaald dat er sprake
is van spoedeisendheid ligt de datum van inwerkingtreding binnen 6
weken na bekendmaking (artikel 28 Trw).
Tegen het besluit met betrekking tot de referendabiliteit staat op
grond van artikel 144 van de Trw rechtstreeks beroep open op de
Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. De
indieningstermijn bedraagt zes dagen, gerekend vanaf de
bekendmakingsdatum van dit besluit.
De verordening ligt met ingang van 12 februari 2002 voor een ieder ter
inzage op de afdeling Sociale Zaken en Arbeidsvoorziening van het
gemeentehuis, Dorpsplein1 te Westervoort. U kunt daar terecht op
werkdagen van 10.00 tot 12.00 en buiten deze uren op afspraak.
Aanpassing verordening algemene bijstandsnormen
Burgemeester en wethouders van de gemeente Westervoort maken het
volgende bekend.
In zijn vergadering van 14 januari 2002 heeft de gemeenteraad, nadat
de cliëntenraad van Westervoort positief heeft geadviseerd, de
gewijzigde Verordening Algemene bijstandsnormen vastgesteld. De
gemeenteraad heeft tevens bepaald dat er sprake is van spoedeisendheid
met betrekking tot de inwerkingtreding van bovengenoemde verordening.
In deze Verordening is het toeslagen- en verlagingsbeleid Algemene
bijstandswet (Abw) vastgelegd.
De Verordening is inhoudelijk niet gewijzigd. Om praktische redenen is
ervoor gekozen de Verordening aan te passen. Begrippen die reeds in de
Algemene bijstandswet zijn omschreven, zijn niet langer opgenomen in
de Verordening. Tevens is nu toegevoegd dat de Verordening alleen
betrekking heeft op personen jonger dan 65 jaar. Personen van 65 jaar
hebben op grond van de Abw geen recht op een gemeentelijke toeslag,
zij ontvangen reeds een uitkering welke hoger is dan de norm met een
gemeentelijke toeslag van 20% van het minimumloon. De Verordening is
in werking getreden met ingang van 1 januari 2002.
Burgemeester en wethouders van de gemeente Westervoort hebben op 5
februari 2002 besloten dat het besluit van de gemeenteraad de
Verordening Algemene bijstandsnormen vast te stellen, referendabel is
en dat over dat besluit een referendum kan worden gehouden als voldaan
wordt aan de eisen van de Tijdelijke referendumwet (Trw). Omdat de
gemeenteraad heeft bepaald dat er sprake is van spoedeisendheid ligt
de datum van inwerkingtreding binnen 6 weken na bekendmaking (artikel
28 Trw).
Tegen het besluit met betrekking tot de referendabiliteit staat op
grond van artikel 144 van de Trw rechtstreeks beroep open op de
Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. De
indieningstermijn bedraagt zes dagen, gerekend vanaf de
bekendmakingsdatum van dit besluit.
De verordening ligt met ingang van 12 februari 2002 voor een ieder ter
inzage op de afdeling Sociale Zaken en Arbeidsvoorziening van het
gemeentehuis, Dorpsplein 1 te Westervoort. U kunt daar terecht op
werkdagen van 10.00 uur tot 12.00 uur en buiten deze uren op afspraak.
Goedgekeurd bestemmingsplan Hamerden-II
Het college van burgemeester en wethouders van Westervoort maakt
bekend, dat Gedeputeerde Staten van Gelderland bij besluit van 18
januari 2002, nr. RE2001.114725, het bestemmingsplan Hamerden-II
hebben goedgekeurd.
Dit bestemmingsplan voorziet in bewoning van het pand Hamersestraat
16a en er wordt een actuele bestemming (dienstverlening en wonen)
gegeven aan het daarnaast gelegen pand Hamersestraat 16.
Het besluit van Gedeputeerde Staten alsmede het bestemmingsplan liggen
met ingang van 14 februari 2002 gedurende zes weken voor een ieder ter
inzage ter gemeentesecretarie, afdeling AJZ/VROM. Inzage kan worden
verkregen op het gemeentehuis:
* op alle werkdagen van 08.00 uur - 12.30 uur of op afspraak van
14.00 uur - 16.00 uur;
* op maandag op afspraak van 18.00 uur - 21.00 uur
Aangezien niemand bedenkingen bij Gedeputeerde Staten heeft
ingebracht, kunnen alleen belanghebbenden, die aan kunnen tonen dat
zij zich redelijkerwijs niet tot Gedeputeerde Staten konden wenden,
gedurende de termijn van terinzagelegging bij de Afdeling
bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 AE
s-Gravenhage, beroep instellen tegen het goedkeuringsbesluit.
Aanvullend kan een verzoek om voorlopige voorziening worden ingediend
bij de voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van
State, waardoor het besluit niet in werking treedt voordat op het
verzoek is beslist. Bij gebreke van een verzoek om voorlopige
voorziening treedt het goedkeuringsbesluit in werking daags na afloop
van de beroepstermijn.