EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl
Tweede Coentunnel: waar wachten we nog op?
De Tweede Coentunnel en de Westrandweg moeten vóór 2010 in gebruik
worden genomen, zo stelt het bedrijfsleven in Noord-Holland.
Overheden dienen nu alles op alles te zetten om zo snel mogelijk te
starten met de aanleg. Het tekort van 180 miljoen euro mag hiervoor
geen struikelblok vormen.
Het bedrijfsleven verwacht spoedig te worden uitgenodigd om expertise
over de financieringsstructuur van dit project in te brengen.
Het gezamenlijke bedrijfsleven in Noord-Holland schrijft dit in een
brief aan minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat.
In het Bereikbaarheidsoffensief voor de Noordelijke Randstad is 840
miljoen euro uitgetrokken voor de aanleg van de Tweede Coentunnel en
Westrandweg. Daarmee is deze verbinding voor het overgrote deel
veiliggesteld. Het bedrijfsleven roept de minister en de betrokken
overheden dan ook met klem op om nu door te pakken en de noodzakelijke
maatregelen te treffen, zodat nog in 2005 kan worden gestart met de
aanleg. Verder uitstel van deze nieuwe slagader leidt tot een
verkeersinfarct met onaanvaardbare negatieve gevolgen voor de economie
in Noord-Holland.
In de regio Amsterdam is de Coentunnel het grootste verkeersknelpunt.
Meer dan tien jaar geleden, in 1991, werd besloten om de Tweede
Coentunnel en de Westrandweg aan te leggen. Sindsdien is er alleen
maar vertraging opgetreden en zijn de aanlegkosten voor de twee
projecten inmiddels nagenoeg verdubbeld. De toezegging dat de tunnel
er komt wordt al té lang niet waargemaakt. Het vertrouwen van burgers
en bedrijven en de investeringsbereidheid van het bedrijfsleven worden
hierdoor ernstig op de proef gesteld. Dit kan de regio zich niet
veroorloven. Reistijdverliezen kosten de regionale economie inmiddels
al honderden miljoenen.
In de Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening heeft het kabinet hoge ambities
uitgesproken voor het ontwikkelen van nieuwe en het uitbreiden van
bestaande woon- en werkgebieden. De bestaande infrastructuur is
daarvoor echter volstrekt ontoereikend en dient fors te worden
uitgebreid en verbeterd. De aanleg van de Tweede Coentunnel en
Westrandweg heeft daarin de allerhoogste prioriteit.
Het financieringstekort van 180 miljoen euro dat regelmatig opduikt in
de media dreigt een geheel eigen leven te gaan leiden, terwijl dit
bedrag op de hoogste ruwe schattingen is gebaseerd. Het bedrijfsleven
verwacht spoedig door de overheid uitgenodigd te worden om expertise
in te brengen over nieuwe oplossingen, waardoor de kosten voor het
project lager kunnen uitvallen.
Terug ...