Euronext Brussels

Persberichten - 08/02/2002

Agfa - HealthCares leiderschap op de markt voor medisch beeldbeheer bevestigd door onafhankelijke analisten van Frost & Sullivan.

Agfa HealthCare ook bekroond voor zijn Market Engineering-groeistrategie.

Mortsel, België (8 februari 2002) - Advies
en marktonderzoeksbureau Frost & Sullivan (http://frost.com) deed onlangs studiewerk naar de Europese markt voor beheer van medische beelden. Het onderzoek verscheen in december van vorig jaar en Agfa HealthCare komt er als marktleider uit naar voor. In het verslag schrijft Frost & Sullivan: Agfa bouwt in de verschillende Europese landen aan een sterk merkimago en dat draagt zeker en vast bij tot die leidende positie, een positie die vooral een gevolg is van de toonaangevende rol die het bedrijf speelt in het Verenigd Koninkrijk, België, Italië en Frankrijk. In het kader van dit onderzoek kreeg Agfa Healthcare ook een Frost & Sullivan Market Engineering Award for Growth Strategy uitgereikt, een jaarlijkse bekroning voor ondernemingen die in hun sector een uitzonderlijke groeistrategie tot stand brengen. Onderzoeksanalist Axel Baccari gaf vier redenen voor die bekroning. De eerste was het niveau van de technologische innovaties waarmee Agfa HealthCare voor de dag komt. Dit blijkt duidelijk uit de strategie achter de overnames van de onderneming, verduidelijkt Baccari in het rapport. De overname van Quadrat in 2000 was erop gericht het proces van de integratie van beeldmateriaal en informatie van patiënten te versnellen, hetgeen toch een van de belangrijke trends is op de Europese markt. De overname van een RIS-bedrijf illustreert duidelijk Agfas streven naar integratie. De overname van Talk Technology in april 2001 bewijst bovendien dat Agfa op lange termijn werkt, met andere woorden ervan overtuigd is dat spraakherkenningstechnologie de basis zal vormen voor de oplossingen van de toekomst. Tot slot lanceerde Agfa begin 2001 een nieuwe EPR-oplossing waaruit blijkt dat Agfa werkt in de richting van de idee van een virtueel ziekenhuis. De tweede reden hield verband met de strategische overnames en allianties die Agfa HealthCare tot stand bracht. De overname van Mitra zal Agfa in staat stellen om een belangrijkere rol te spelen op de markt voor beeldopbouw en informatiebeheersystemen binnen de sector radiologie, vervolgt Baccari. Daarnaast ging Agfa ook een samenwerkingsverband aan met MediVision Medical Imaging, waaruit Agfas streven blijkt om ook in andere afdelingen, zoals oogheelkunde, PACS-oplossingen voor te stellen. Deze alliantie bewijst dat Agfa in zijn expansiestrategie ook de ogen gericht houdt op andere specialismen. Baccari vermeldde ook de recente naamswijziging van Agfa HealthCare. De idee daarachter bestaat eruit de naam te associëren met de hele sector van de gezondheidszorg, veeleer dan met louter digitale beeldvorming. In zekere zin verraadt de naamsverandering dus iets van het feit dat het bedrijf zijn doelmarkt aan het uitbreiden is, analyseert hij. De vierde reden die Baccari opgeeft voor het toekennen van die ME Award aan Agfa Healthcare is: de combinatie van factoren, zoals technologische innovatie, agressieve overnamepolitiek, expansie van de doelmarkt en de idee van het opbouwen van een hechtere band met de klanten via PACS-scholen, stuk voor stuk elementen die bijdragen tot de ontwikkeling van een absoluut unieke verkoopstrategie. Agfa HealthCare krijgt die ME Award van Frost & Sullivan al voor de tweede keer. De onderneming bedacht Agfa Healthcare halverwege vorig jaar ook met de Frost & Sullivan Merger and Acquisition Strategy Award voor de markt van informatiesystemen voor de radiologie. De uitreiking volgde op maanden van onderzoek naar het Effect van PACs op de Amerikaanse markt voor radiologie-informatiesystemen in ziekenhuizen. Frost & Sullivan motiveerde die keuze toen als volgt: Een van de knapste overnames van dit jaar (2001) is volgens ons die van het Canadese Mitra door Agfa. Met het afronden van de overname in november 2001 is Agfa klaar om Mitras OEM-klantenbasis, bestaande uit meer dan 1.200 tussenpersonen, te integreren, alsook Mitras recent opgerichte web-afdeling. "Mitra is als toonaangevende wereldwijde producent van radiologie-interfaceproducten een standaard merknaam en onze eigen maatstaf voor succes op die markt. Hoewel de details van de overname op dit ogenblik nog niet bekend zijn, ziet het ernaar uit dat Agfa nu in een positie verkeert om langs een zij-ingang de Amerikaanse markt voor standalone RIS/PACS te betreden, door de distributie voort te zetten aan de agenten die inspelen op de toenemende vraag naar PACS als interface met de brede markt voor standalone RIS." Als ze dat willen, kunnen ze een gecombineerde verkoopstrategie hanteren voor RIS, PACS en de Mitra-verkoopkanalen op de Amerikaanse markt. Over Agfa De Agfa-Gevaert Groep is een van 's werelds toonaangevende bedrijven in beeldvorming. Agfa ontwikkelt, produceert en verkoopt analoge en digitale systemen, in hoofdzaak bestemd voor de grafische industrie, de gezondheidszorg, non-destructive testing, micrografie en cinefilm, en fotografie. Agfa heeft zijn hoofdkwartier in Mortsel / België. De onderneming is actief in 40 landen en heeft 120 agenten doorheen de wereld. Samen hebben zij in 2000 een omzet van 5,260 miljard euro tot stand gebracht.

Bron: Agfa
Provider: Euronext Brussels