Euronext Brussels
Persberichten - 08/02/2002
Agfa - HealthCares leiderschap op de markt voor medisch beeldbeheer bevestigd door onafhankelijke analisten van Frost & Sullivan.
Agfa HealthCare ook bekroond voor zijn Market Engineering-groeistrategie.
Mortsel, België (8 februari 2002) - Advies
en marktonderzoeksbureau Frost & Sullivan (http://frost.com) deed
onlangs studiewerk naar de Europese markt voor beheer van medische
beelden. Het onderzoek verscheen in december van vorig jaar en Agfa
HealthCare komt er als marktleider uit naar voor. In het verslag
schrijft Frost & Sullivan: Agfa bouwt in de verschillende Europese
landen aan een sterk merkimago en dat draagt zeker en vast bij tot die
leidende positie, een positie die vooral een gevolg is van de
toonaangevende rol die het bedrijf speelt in het Verenigd Koninkrijk,
België, Italië en Frankrijk. In het kader van dit onderzoek kreeg Agfa
Healthcare ook een Frost & Sullivan Market Engineering Award for
Growth Strategy uitgereikt, een jaarlijkse bekroning voor
ondernemingen die in hun sector een uitzonderlijke groeistrategie tot
stand brengen. Onderzoeksanalist Axel Baccari gaf vier redenen voor
die bekroning. De eerste was het niveau van de technologische
innovaties waarmee Agfa HealthCare voor de dag komt. Dit blijkt
duidelijk uit de strategie achter de overnames van de onderneming,
verduidelijkt Baccari in het rapport. De overname van Quadrat in 2000
was erop gericht het proces van de integratie van beeldmateriaal en
informatie van patiënten te versnellen, hetgeen toch een van de
belangrijke trends is op de Europese markt. De overname van een
RIS-bedrijf illustreert duidelijk Agfas streven naar integratie. De
overname van Talk Technology in april 2001 bewijst bovendien dat Agfa
op lange termijn werkt, met andere woorden ervan overtuigd is dat
spraakherkenningstechnologie de basis zal vormen voor de oplossingen
van de toekomst. Tot slot lanceerde Agfa begin 2001 een nieuwe
EPR-oplossing waaruit blijkt dat Agfa werkt in de richting van de idee
van een virtueel ziekenhuis. De tweede reden hield verband met de
strategische overnames en allianties die Agfa HealthCare tot stand
bracht. De overname van Mitra zal Agfa in staat stellen om een
belangrijkere rol te spelen op de markt voor beeldopbouw en
informatiebeheersystemen binnen de sector radiologie, vervolgt
Baccari. Daarnaast ging Agfa ook een samenwerkingsverband aan met
MediVision Medical Imaging, waaruit Agfas streven blijkt om ook in
andere afdelingen, zoals oogheelkunde, PACS-oplossingen voor te
stellen. Deze alliantie bewijst dat Agfa in zijn expansiestrategie ook
de ogen gericht houdt op andere specialismen. Baccari vermeldde ook de
recente naamswijziging van Agfa HealthCare. De idee daarachter bestaat
eruit de naam te associëren met de hele sector van de gezondheidszorg,
veeleer dan met louter digitale beeldvorming. In zekere zin verraadt
de naamsverandering dus iets van het feit dat het bedrijf zijn
doelmarkt aan het uitbreiden is, analyseert hij. De vierde reden die
Baccari opgeeft voor het toekennen van die ME Award aan Agfa
Healthcare is: de combinatie van factoren, zoals technologische
innovatie, agressieve overnamepolitiek, expansie van de doelmarkt en
de idee van het opbouwen van een hechtere band met de klanten via
PACS-scholen, stuk voor stuk elementen die bijdragen tot de
ontwikkeling van een absoluut unieke verkoopstrategie. Agfa HealthCare
krijgt die ME Award van Frost & Sullivan al voor de tweede keer. De
onderneming bedacht Agfa Healthcare halverwege vorig jaar ook met de
Frost & Sullivan Merger and Acquisition Strategy Award voor de markt
van informatiesystemen voor de radiologie. De uitreiking volgde op
maanden van onderzoek naar het Effect van PACs op de Amerikaanse markt
voor radiologie-informatiesystemen in ziekenhuizen. Frost & Sullivan
motiveerde die keuze toen als volgt: Een van de knapste overnames van
dit jaar (2001) is volgens ons die van het Canadese Mitra door Agfa.
Met het afronden van de overname in november 2001 is Agfa klaar om
Mitras OEM-klantenbasis, bestaande uit meer dan 1.200 tussenpersonen,
te integreren, alsook Mitras recent opgerichte web-afdeling. "Mitra is
als toonaangevende wereldwijde producent van
radiologie-interfaceproducten een standaard merknaam en onze eigen
maatstaf voor succes op die markt. Hoewel de details van de overname
op dit ogenblik nog niet bekend zijn, ziet het ernaar uit dat Agfa nu
in een positie verkeert om langs een zij-ingang de Amerikaanse markt
voor standalone RIS/PACS te betreden, door de distributie voort te
zetten aan de agenten die inspelen op de toenemende vraag naar PACS
als interface met de brede markt voor standalone RIS." Als ze dat
willen, kunnen ze een gecombineerde verkoopstrategie hanteren voor
RIS, PACS en de Mitra-verkoopkanalen op de Amerikaanse markt. Over
Agfa De Agfa-Gevaert Groep is een van 's werelds toonaangevende
bedrijven in beeldvorming. Agfa ontwikkelt, produceert en verkoopt
analoge en digitale systemen, in hoofdzaak bestemd voor de grafische
industrie, de gezondheidszorg, non-destructive testing, micrografie en
cinefilm, en fotografie. Agfa heeft zijn hoofdkwartier in Mortsel /
België. De onderneming is actief in 40 landen en heeft 120 agenten
doorheen de wereld. Samen hebben zij in 2000 een omzet van 5,260
miljard euro tot stand gebracht.
Bron: Agfa
Provider: Euronext Brussels