Gemeente Haarlemmermeer
* Besluiten B&W
+ 8 februari 2002
... B & W-nieuws week 6
Bestuursdienst
Omnibus 2001
Het college heeft kennis genomen van het Omnibusrapport 2001. De
raadscommissie ABM ontvangt het rapport ter advisering aan het
college.
Het is goed wonen in Haarlemmermeer, zowel in Hoofddorp en
Nieuw-Vennep als in de kleinere kernen. Het groene en ruime
woonklimaat speelt daarbij een grote rol. Goed onderhoud van dat
groen vindt men heel belangrijk. Wel willen mensen meer
uitgaansgelegenheden, waaronder een bioscoop en is het
winkelcentrum in Hoofddorp niet aantrekkelijk om recreatief te
winkelen. Over gemeentebestuur en de organisatie zijn mensen
kritisch. Zo zouden politici en ambtenaren beter moeten luisteren
naar de inwoners en meer betrokken moeten zijn. Dit zijn een paar
conclusies uit het pas verschenen Omnibus-onderzoek. Daarin zijn de
meningen van inwoners van de gemeente onderzocht over vrije tijd,
openbare ruimte, wonen en voorzieningen, winkelen in Hoofddorp
Centrum, relaties tussen inwoners en bestuur en ICT.
In tegenstelling tot andere jaren is dit keer niet met een enquête
gewerkt. In plaats daarvan zijn groepen inwoners uitgenodigd om een
avond over een bepaald thema te komen praten. In totaal hebben zo'n
115 mensen aan deze gesprekken deelgenomen.
Deze werkwijze maakt het mogelijk dieper op opvattingen en ideeën
in te gaan. Met sommige uitkomsten is de gemeente al aan de slag.
Zo wordt het Hoofddorpse winkelcentrum aangepakt en wordt bekeken
wat een goede plek voor een bioscoop is. Andere uitkomsten krijgen
de komende maanden aandacht. De gemeente verandert bijvoorbeeld
haar beleid ten aanzien van vrije tijd en de onderzoeksuitkomsten
krijgen daarin een plaats. Verder bekijkt de gemeenteraad mede naar
aanleiding van de resultaten op welke manieren de relaties tussen
de gemeente en de inwoners te verbeteren zijn. De gemeentekrant
besteedt de komende tijd aandacht aan de resultaten en
vervolgacties van de omnibus.
Dualisering
De raad zal vanaf 14 maart in nieuwe samenstelling en nieuwe
werkwijze van start gaan. Dit betekent de werkwijze van het
gemeentebestuur aanpassen aan de Wet Dualisering Gemeentebestuur en
besluiten nemen over de nieuwe mogelijkheden voor ondersteuning van
de raad. De werkgroep dualisering (bestaande uit de burgemeester en
vier fractievoorzitters) heeft enkele producten voor deze nieuwe
werkwijze opgesteld en aan de hand daarvan een aantal
raadsvoorstellen voorbereid. Het college stelt de raad voor om in
haar vergadering van 14 maart deze voorstellen vast te stellen. Het
gaat hierbij om:
* het reglement van orde voor de raadsvergaderingen waarbij het
recht van interpellatie, de griffier en de rol van wethouders als
gasten van de raad nieuw is,
* een geactualiseerde verordening op de raadscommissies waarbij
raadscommissies niet langer adviesorgaan zijn voor het college
maar de besluitvorming van de raad voorbereiden en verder het
aantal fractie-assistenten wordt teruggebracht tot één per
fractie,
* een geactualiseerd delegatiebesluit 2002, waarin de nieuwe
taakverdeling tussen college en raad tot uitdrukking komt.
Het college heeft kennis genomen van de stand van zaken rond het
instellen van een raadsgriffie en de werving van een griffier. Een
uitgewerkt functieprofiel wordt op 14 maart aan de raad
voorgesteld. De raadscommissie ABM behandelt de onderwerpen ter
advisering aan de raad.
Het college heeft besloten de vrijdagen 10 mei en 27 december 2002
als verplichte vrije dagen aan te wijzen. De gemeentelijke
organisatie is dan gesloten.
Het college stelt de raad voor het Bijlagenboek bij de
Meerjarenbeleidsbegroting 2002-2005 en de tweede wijziging van de
begroting 2002 vast te stellen. De raadscommissie ABM ontvangt het
voorstel ter advisering aan de raad.
Brandweer
Het college heeft kennis genomen van het eindrapport 'Periodieke
Bedrijfsdoorlichting Brandweer Haarlemmermeer' en het
'implementatieplan verbeterpunten'. Bij de doorlichting is gebruik
gemaakt van een inmiddels beproefd model, waarin zes aspecten
worden beoordeeld: organisatie en aansturing, personeelsmanagement,
beleidsproces, bedrijfsprocessen, financieel proces en
kwaliteitszorg.
De bedrijfsdoorlichting of audit is allereerst een instrument om
processen door te lichten, vooral gericht op procesverbetering om
in de toekomst beter te kunnen sturen. Het gaat dan om vragen als:
welke processen en procedures zijn beschreven, wordt er in de
praktijk naar gewerkt, en zijn de processen doelmatig en
doeltreffend? Dit heeft een lijst sterke en zwakke punten
opgeleverd, die uiteindelijk vertaald zijn in vijf, concrete
verbeterpunten die de Brandweer voor de korte termijn (2002 en
begin 2003) het meest urgent acht. Het gaat dan om:
1. Het vaststellen van een toekomstvisie Brandweer
De toekomstvisie vormt het kader waarlangs de Brandweer de komende
jaren haar activiteiten zal uitvoeren. Deze richt zich onder meer
op vrijwilligheid nu en in de toekomst, de ontwikkelingen op
Schiphol en de inzet op preventie en handhaving.
2. Het ontwikkelen van de aansturing van de Brandweer
Voor een duidelijke en transparante aansturing van de dienst zijn
goed ontwikkelde plannen nodig, zoals een sturingsvisie,
personeelsbeleidsplan, automatiseringsplan en
samenwerkingsovereenkomsten met DOW en FAD.
3. Het communiceren over toekomstvisie en wijze van aansturing
De toekomstvisie en wijze van aansturing zijn van groot belang.
Daarom is een overall in- en extern communicatieplan voor de
Brandweer noodzakelijk.
4. Het realiseren van werkplannen
Een van de concrete uitwerkingen van punt 2 is het maken van
werkplannen voor de sectoren. Hierin zijn de activiteiten per
sector voor de komende jaren op gestructureerde wijze vastgelegd.
5. Het beschrijven van (risicovolle) werkprocessen
Een tweede belangrijke, concrete uitwerking van punt 2 is het
beschrijven van de meest risicovolle (financiële, juridische en
politieke) werkprocessen. Dit vormt een van de waarborgen voor het
rechtmatig en doelmatig handelen van de Brandweer.
Elk kwartaal rapporteert de Brandweer aan het college over de
ontwikkeling, voortgang en uitvoering van de verbeterpunten. Voor
de begeleiding en uitvoering vraagt zij externe ondersteuning,
alsook ondersteuning van de afdeling Communicatie. De Brandweer is
de eerste dienst (van de zes) die de audit heeft afgerond. Elke
dienst van de gemeente wordt eens in de vier jaar doorgelicht. De
raadscommissie ABM ontvangt de nota en het implementatieplan ter
kennisname.
Ruimte, Wonen en Economie
Het college heeft een aanpassing in de Regeling voor het toewijzen
van kavels voor individuele woningbouw vastgesteld. In de regeling
is in 1978 een bepaling opgenomen dat diegene die al eerder een
kavel aangekocht hebben niet binnen een termijn van 3 jaar weer in
aanmerking kunnen komen voor een bouwkavel. In 1994 is de termijn
gewijzigd in 6 jaar. Nu de inschrijving voor bouwkavels in
Floriande start doet zich de vraag voor of deze bepaling nog steeds
van kracht is c.q. zou moeten zijn. De 6-jaars bepaling is destijds
in de regeling opgenomen omdat het aanbod van kavels lagers was dan
de vraag. Inmiddels is door onder andere stijging van het
prijsniveau de verhouding tussen het uiteindelijk aantal
geïnteresseerden en het aanbod niet meer zo scheef. Reden voor het
college om de 6-jaarsbepaling te laten vervallen.
Welzijn, Onderwijs en Cultuur
Het college heeft kennis genomen van de jaarrekening en het
jaarverslag 2000 van Stichting De Meerse, centrum voor kunst en
cultuur. Het college stelt de subsidie definitief vast op ¤
2.471.967,72. De raadscommissie WOC ontvangt de rekening en het
verslag ter kennisname.
Het college heeft besloten een subsidie van ¤ 3.516,80 toe te
kennen aan kunstenaar B. Nieuwenhuysen voor de promotie van zijn
werk.
Openbare Werken
Het college verleent haar medewerking aan de planontwikkeling van
de locatie hoek Venneperweg/ Beinsdorpstraat in Nieuw-Vennep (14
tot 16 woningen) en de locatie Venneperweg in Beinsdorp (20
woningen).
Het college heeft besloten om percelen grond met een oppervlakte
van 5077 m² in Lisserbroek te verkopen aan Timpaan Zuid voor 25
grondgebonden koopwoningen voor een grondprijs van ¤
2.823.390,00 en voor 16 koopappartementen voor een grondprijs van
¤ 1.479.820,76.
Aan deze tekst kunt u geen rechten ontlenen