Gemeente Woerden
Tracéstudie randwegen
Inleiding Deelplan Randwegen
In 1998 is in opdracht van de gemeenteraad van Woerden een
structuurvisie ontwikkeld voor de kern van Woerden voor de periode
2005 tot 2015, getiteld Verkeersstructuurplan 2015. De gemeenteraad
van Woerden heeft besloten - als uitwerking van deze structuurvisie -
een aantal deelplannen te vervaardigen. Het deelplan Randwegen maakt
hier onderdeel van uit. Daarnaast speelde een rol de noodzaak voor een
aansluiting van Veldhuizen (Leidsche Rijn) op de A 12. Ook was er
behoefte aan een integrale visie, met aandacht voor regionale
problemen en ontwikkelingen op de lange termijn in de regio Woerden
Utrecht.
Het Verkeersstructuurplan is gericht op het minder belasten van de
interne wegenstructuur. Dit moet worden gerealiseerd door buitenom
randwegen te realiseren met ontsluitingen enerzijds naar woonkernen en
centrum en anderzijds naar de snelweg. Daarnaast zijn er interne
hoofdwegen nodig, met een beperkt aantal kruisingen en lagere
snelheden dan op de randwegen, om het verkeer goed af te wikkelen.
Beide soorten wegen maken dat voor interne verplaatsingen de fiets
aantrekkelijker wordt en conflicten tussen auto- en fietsverkeer
zoveel mogelijk worden vermeden.
Om welke wegen gaat het?
In het deelplan Randwegen wordt per traject een aantal tracés
aangegeven - met bijkomende effecten en gevolgen - waaruit een
voorkeurstracé naar voren komt. Om de verkeersdrukte te verminderen
worden de volgende randwegen voorgesteld:
* westelijke randweg Woerden (tussen Rietveld en de zuidelijke
randweg)
* westelijke parallelweg (vanaf randweg Woerden langs de A 12 in
westelijke richting naar aansluiting Waarder)
* zuidelijke randweg (tussen westelijke randweg Woerden en
Europabaan)
* oostelijke randweg (tussen Breeveldtunnel en oostelijke
parallelstructuur) en de randweg Harmelen
* oostelijke parallelweg (verbinding tussen oostelijke randweg
Woerden/westelijke randweg Harmelen en de aansluiting A 12
Veldhuizen)
* oostelijke parallelweg (verbinding tussen bedrijventerrein Polanen
en oostelijke randweg Woerden/westelijke randweg Harmelen)
Van de westelijke randweg Harmelen en de ontsluitingsweg Kamerik
noord-oost wordt geen afweging gemaakt in de studie, omdat de tracés
van deze wegen al vastgesteld zijn.
Toelichting op elk deeltraject
Bij de toelichting zijn wij uitgegaan van de voorkeurstracés. De
andere alternatieven liggen ter inzage in Koepel.
Westelijke randweg Woerden
Dit tracédeel loopt vanaf de provinciale weg N458 (Rietveld) via een
brug over de Oude Rijn naar het zuiden. Ten noorden van Molenvliet
wordt de Hollandbaan aangesloten op de randweg. Het tracé loopt
vervolgens langs de woonwijk naar het zuiden. Ten zuiden van de wijk
Molenvliet wordt de westelijke randweg Woerden aangesloten op de
parallelweg west.
Randweg tussen Rietveld en Molenvliet
Randweg Rietveld-Molenvliet
Westelijke parallelweg
Het in het rapport geadviseerde tracé blijft eerst ten noorden van de
spoorlijn Utrecht-Leiden. Oversteek spoorlijn bij de bestaande overweg
onder Nieuwerbrug. Vanaf daar volgt het tracé de Molendijk die leidt
naar de aansluiting op de A 12 bij Waarder. Een onderdeel van deze weg
is de door de gemeente Bodegraven gewenste aansluiting op de Hoge
Rijndijk.
Tracé noordelijk langs spoorlijn, met aansluiting op Molendijk en Hoge
Rijndijk
Zuidelijke randweg
De Waardsedijk opwaarderen tot zuidelijke randweg, tot aan het
kruispunt met de Hollandbaan. Dit tracédeel kan dan worden aangesloten
op de westelijke randweg Woerden ten zuiden van Molenvliet. Het
fietsverkeer is dan aangewezen op de Waardsebaan, die voor die functie
geherwaardeerd en heringericht wordt.
Opwaarderen Waardsedijk, aansluiten op parallelweg west
Oostelijke randweg
Het tracé loopt vanaf de Breeveldtunnel tussen de spoorlijn en het
volkstuinencomplex door en buigt vervolgen in zuidelijke richting af
naar de A 12 toe waar de weg aangesloten wordt op de oostelijke
parallelweg. Er wordt voor gekozen om de ligging van het tracé volgend
te laten zijn op de landschappelijke en ruimtelijke ontwikkeling
(landinrichting).
Oostelijke randweg tussen Woerden en Harmelen
Oostelijke randweg tussen Woerden en Harmelen
Oostelijke parallelweg
De oostelijke parallelweg vanaf de Breeveldtunnel en randweg Harmelen
moeten beiden aantakken op de parallelweg richting Leidsche Rijn. De
ligging van de parallelweg is duidelijk: zoveel mogelijk bundelen met
de A 12.
Het deel van de parallelweg Oost van het bedrijventerrein Polanen en
de oostelijke randweg heeft bij aanleg voornamelijk betekenis voor
bedrijven op het bedrijventerrein Polanen. Dit tracédeel is optioneel.
randweg breeveld-harmelen
Breeveld-Harmelen randweg harmelen-veldhuizen
Harmelen-Leidsche Rijn
Randweg Harmelen west
In 2002 wordt gestart met de bouw van een nieuwe brug over de Oude
Rijn aan de westzijde van Harmelen. Deze oeververbinding vormt de
eerste aanzet tot de westelijke randweg voor Harmelen die aan de
zuidzijde een verbinding moet krijgen met de parallelstructuur langs
de A12.
Het tracé van de randweg Harmelen is opgenomen in het voorontwerp
bestemmingsplan Westelijke Randweg Harmelen, d.d. 27 oktober 2000. In
deze tracéstudie wordt geen nieuwe afweging gemaakt.
randweg Harmelen west
Ontsluitingsweg Kamerik noord-oost
Deze verbindingsweg, die tevens dient ter ontsluiting van de nieuwe
woningen, is de schakel tussen de huidige Wethouder Van Leeuwenbrug
over de wetering bij Overstek en de Spruitweg.
Het tracé van de ontsluitingsweg kamer Noord-oost is opgenomen in het
voorontwerp bestemmingsplan Kamerik Noord-oost.
Totaal overzicht
Situatie Woerden
Situatie Harmelen
Klik voor een grotere weergave op het plaatje
Kosten
Project Kostenraming
Kamerik
Oostelijke ontsluitingsweg 1.134.450
Woerden
Westelijke verbindingsweg A12 6.806.700,-
Westelijke randweg Woerden Totaal 18.831.879,-
Zuidelijke randweg
Oostelijke randweg
Bestaande verbinding A12
Harmelen
Westelijke randweg 7.260.500,-
Excl. grondverwerving Excl. brug over Oude Rijn (kosten brug:
1.134.450,=)
Parallelweg Harmelen-Veldhuizen A12
Openbare procedure tracéstudie randwegen
De conclusies van de tracéstudie zijn in het overleg van het College
van Burgemeester en Wethouders op 18 december 2001 besproken en
overgenomen.
De verdere procedure is als volgt:
Op 1 februari 2002 is de openbare voorbereidingsprocedure voor de
tracéstudie randwegen gestart. De tracéstudie met bijlagen liggen in
de periode van 1 februari 2002 tot en met 7 maart 2002 ter inzage in
de koepel van het stadhuis van Woerden. Tijdens deze periode is het
mogelijk schriftelijk te reageren op de stukken. Schriftelijke
reacties kunt u sturen naar het College van Burgemeester & Wethouders,
Postbus 45, 3440 AA Woerden.
Op 6 februari 2002 zal de raadscommissie voor Openbare Ruimte,
Verkeer, Milieu en Landelijk Gebied de tracéstudie inhoudelijk
bespreken. De commissie reageert dan n.a.v. de presentatie van het
plan, die op 16 januari jl. gehouden is.
Op 27 februari 2002, om 20:00 uur in het stadhuis van Woerden, zal er
een inspraakavond worden gehouden. Op deze avond wordt de tracéstudie
toegelicht en bestaat er de mogelijkheid tot het mondeling stellen van
vragen en geven van zienswijzen. Deze avond is voor iedereen
toegankelijk en aanmelden is niet noodzakelijk. Na deze avond hebt u
nog tot 7 maart om reacties in te dienen.
Op 22 mei 2002 zal de tracéstudie - met inbegrip van de schriftelijke
en mondelinge reacties worden behandeld in de raadscommissie voor
Openbare Ruimte, Verkeer, Milieu en Landelijk Gebied. Na de
behandeling in de raadscommissie worden de tracéstudie en de
inspraakreacties op 27 juni 2002 ter beoordeling voorgelegd aan de
gemeenteraad.
Meer informatie?
Wilt u meer informatie of inzicht in de details van de voorgestelde
trajecten, dan ligt het complete rapport ter inzage in de koepel van
het stadhuis. Heeft u nog vragen, dan kunt u contact opnemen met
Veronique Peijnenburg, te bereiken op telefoonnummer (0348) 428 829,
of per e-mail peijnenburg.v@woerden.nl.