Verbond van verzekeraars
Goedkeuring eerste voertuigvolgsystemen
De Stichting Certificering Motorrijtuigbeveiliging (SCM) heeft de
eerste voertuigvolgsystemen goedgekeurd. Met behulp van deze systemen
kunnen gestolen voertuigen worden getraceerd en gevolgd door de
Particuliere Alarmcentrales (PAC), die melding krijgen van de politie
of andere instanties.
Vanuit de verzekeringsbranche bestaat de behoefte technologieën te
ontwikkelen die een voertuig snel en efficiënt kunnen lokaliseren na
diefstal. Uit cijfers van de SCM, die verantwoordelijk is voor de
kwaliteitsbewaking op de inbouw van antidiefstalsystemen, blijkt dat
in 2001 slechts 43,7 procent van de gestolen autos van nul tot drie
jaar wordt teruggevonden.
Een voertuigvolgsysteem wordt onzichtbaar in de auto gemonteerd en
werkt via GPS-satellieten. De eigenaar kan na diefstal contact opnemen
met de politie, die vervolgens melding maakt bij een officiële
meldkamer (PAC) die de opvolging coördineert. Om nodeloze meldingen
zoveel mogelijk te beperken, zijn er protocollen tussen de politie en
PAC afgesproken.
Drie systemen
In totaal heeft de SCM drie voertuigvolgsystemen goedgekeurd die komen
van de Armada, AVL Systems en Viasat. De systemen zijn ondergebracht
in de nieuwe SCM-klassen 4 (voertuigvolgsysteem in combinatie met
startonderbreking) en 5 (systeem in combinatie met klasse-3-alarm en
systemen inclusief alarmfunctie). De SCM verwacht dat de
voertuigvolgsystemen in het begin vooral in 'duurdere auto's' worden
ingebouwd, die zeer gewild zijn in het autocriminaliteitscircuit. Zo
kan het systeem van AVL Systems standaard worden ingebouwd in BMW's;
Viasat heeft een soortgelijke afspraak met Mercedes.
Bondig, februari 2002