Verbond van verzekeraars

Goedkeuring eerste voertuigvolgsystemen

De Stichting Certificering Motorrijtuigbeveiliging (SCM) heeft de eerste voertuigvolgsystemen goedgekeurd. Met behulp van deze systemen kunnen gestolen voertuigen worden getraceerd en gevolgd door de Particuliere Alarmcentrales (PAC), die melding krijgen van de politie of andere instanties.

Vanuit de verzekeringsbranche bestaat de behoefte technologieën te ontwikkelen die een voertuig snel en efficiënt kunnen lokaliseren na diefstal. Uit cijfers van de SCM, die verantwoordelijk is voor de kwaliteitsbewaking op de inbouw van antidiefstalsystemen, blijkt dat in 2001 slechts 43,7 procent van de gestolen autos van nul tot drie jaar wordt teruggevonden.
Een voertuigvolgsysteem wordt onzichtbaar in de auto gemonteerd en werkt via GPS-satellieten. De eigenaar kan na diefstal contact opnemen met de politie, die vervolgens melding maakt bij een officiële meldkamer (PAC) die de opvolging coördineert. Om nodeloze meldingen zoveel mogelijk te beperken, zijn er protocollen tussen de politie en PAC afgesproken.

Drie systemen
In totaal heeft de SCM drie voertuigvolgsystemen goedgekeurd die komen van de Armada, AVL Systems en Viasat. De systemen zijn ondergebracht in de nieuwe SCM-klassen 4 (voertuigvolgsysteem in combinatie met startonderbreking) en 5 (systeem in combinatie met klasse-3-alarm en systemen inclusief alarmfunctie). De SCM verwacht dat de voertuigvolgsystemen in het begin vooral in 'duurdere auto's' worden ingebouwd, die zeer gewild zijn in het autocriminaliteitscircuit. Zo kan het systeem van AVL Systems standaard worden ingebouwd in BMW's; Viasat heeft een soortgelijke afspraak met Mercedes.

Bondig, februari 2002