AutoRai
6-2-2002
Nederlandse consument wordt de dupe van Brusselse voorstellen
De koper van een nieuwe auto in Nederland lijkt de dupe te worden van de dadendrang van de Europese Commissie, die naar verwacht zal leiden tot harmonisering van de netto prijzen voor nieuwe autos in Europa.
De verwachting is dat in reactie op de voorstellen van Monti,
Eurocommissaris van Concurrentiezaken, de autofabrikanten de Europese
netto prijzen voor nieuwe autos zullen harmoniseren. En dat is slecht
nieuws voor de Nederlandse kopers. In Nederland is de netto prijs van
nieuwe personenautos laag. Op die manier wordt de consument
gecompenseerd voor de hoge belastingdruk in ons land. Europese
prijsharmonisatie betekent dan ook maar één ding: nieuwe autos in
Nederland worden duurder, als de Europese commissie haar zin krijgt.
Dit stelt de RAI Vereniging, afdeling Autos in een eerste reactie op
het nieuws uit Straatsburg en Brussel.
Ook op andere punten heeft de afdeling Autos van de RAI, die de
fabrikanten en importeurs van autos in ons land vertegenwoordigt,
kritiek op de voorstellen. De voorstellen van Monti zijn zeer
tweeslachtig. Zo staat het importeurs vrij om het distributienetwerk
in eigen land te bepalen op basis van kwalitatieve en kwantitatieve
criteria. Maar vervolgens stelt Eurocommissaris Monti dat iedere
erkende dealer overal in Nederland en daarbuiten eigen vestigingen kan
beginnen. Het effect van deze tweeslachtigheid in de voorstellen is
dat het systeem van distributie van nieuwe autos minder efficiënt zal
worden. De RAI Vereniging, afdeling Autos, verwacht dat de extra
kosten die hiervan het gevolg zijn zullen worden afgewenteld op de
consument.
De RAI Vereniging, afdeling Autos, stelt zich inmiddels hardop de
vraag waarom de distributie van nieuwe autos, als enige sector in
Europa, gecompliceerde eigen regelgeving nodig heeft.