Gemeente Amsterdam
---
|
Nieuwe aanpak fietsendiefstal in Amsterdam
De gemeente Amsterdam gaat samen met politie, Openbaar Ministerie en
de branche de fietsendiefstal aanpakken. Speerpunt in 2002 wordt het
tegengaan van fietsendiefstal en -heling op het Stationseiland en het
Binnengasthuisterrein. Daarnaast wordt ingezet op het vereenvoudigen
van de aangifte en registratie van gebruikte fietsen, en op meer
fietsenstallingen en -rekken. Het college van B&W heeft ingestemd met
deze aanpak in het werkprogramma Fietsendiefstalpreventie 2002-2006.
Voor burgemeester Cohen maakt het aanpakken van fietsendiefstal
onderdeel uit van een bredere aanpak om normen en waarden in ere te
houden en te herstellen en om het veiligheidsgevoel van burgers te
verbeteren.
In de politieregio Amsterdam-Amstelland wordt jaarlijks 16% van het
totaal aantal fietsen gestolen, zo blijkt uit de Politiemonitor
Bevolking 2001. Mede daardoor rijden veel Amsterdammers op een slechte
fiets, hebben geen fiets (meer) of durven hun dure fiets niet te
gebruiken. Dit is een slechte ontwikkeling, omdat de fiets een
belangrijk vervoermiddel is in Amsterdam. Fietsen is gezond,
milieuvriendelijk en het levert een onmisbare bijdrage aan zowel de
bereikbaarheid als de leefbaarheid van de stad. Door de omvang van het
probleem blijkt ook dat de normen van sommige mensen vervagen. Steeds
meer slachtoffers van fietsdiefstal vinden het niet erg om een
gestolen fiets te kopen of om zelf een fiets te stelen. Het helen van
fietsen is dan ook een veelvoorkomend delict. Onvoldoende aandacht
voor fietsdiefstal leidt dus tot erosie van normen.
De aanpak van de fietsendiefstal, zoals voorgesteld in het
werkprogramma Fietsendiefstalpreventie 2002-2006, moet het aantal
fietsendiefstallen in Amsterdam in 2006 terugbrengen tot maximaal 12%.
Dat is nog steeds veel, maar dan wordt in ieder geval de trend
omgebogen. Het programma kent twee pijlers, namelijk de aanpak van
locaties waar veel fietsen worden gestolen en doorverkocht, en het
doorbreken van de keten van niet-geregistreerde fietsen. De
locatiegerichte aanpak (in samenwerking met de Dienst Binnenstad) op
het Binnengasthuisterrein en het Stationseiland moet bijdragen tot een
mentaliteits- en gedragsverandering onder fietsbezitters en vooral
onder gelegenheidsdieven en helers.
In Amsterdam bestaat een groot grijs gebied aan gestolen fietsen. Van
een groot deel van de gebruikte fietsen in Amsterdam is namelijk niet
bekend of ze gestolen zijn of niet. Door registratie van met name
gebruikte fietsen weet de consument zeker dat hij geen gestolen fiets
koopt. Ook wordt de aangifte van gestolen fietsen vergemakkelijkt.
Door de eenvoudigere aangiftemogelijkheid zal eerder aangifte worden
gedaan waardoor de pakkans van dieven weer wordt vergroot. Het
terugbezorgen van de fiets bij de eigenaar en stafrechtelijke
vervolging van dieven en helers komt hierdoor dichterbij. Door een
goed registratiesysteem kan de politie effectiever werken zonder dat
hier meer capaciteit voor nodig is (beter blauw in plaats van meer
blauw).
Tenslotte zullen de stadsdelen en de centrale stad zorgen voor meer
fietsenstallingen en fietsenrekken. Jaarlijks zullen er drie
fietsenstallingen worden gebouwd. Door mobiele bewaakte stallingen zal
de diefstal bij evenementen worden tegengegaan.
Hans Joosten
^
-
© gemeente Amsterdam - 6-02-2002