CDA

Mosterd: samenwerkingsschool alleen in uitzonderingssituaties

De samenwerkingsschool - waarin bijzonder en openbaar onderwijs worden verenigd - hoort beperkt te blijven tot situaties waarin knelpunten moeten worden opgelost.

De CDA-fractie vindt dat het voorstel van de regering om naast de openbare school en de bijzondere school de samenwerkingsschool als nieuwe variant in de Grondwet op te nemen, het duale onderwijsbestel teveel wordt aangetast. De fractie voelt zich hierin gesteund door de kritiek op de regeringsplannen van de Raad van State en de Onderwijsraad.

\"Gelet op onze pluriforme samenleving is een blijvend pluriform onderwijsaanbod gewenst. In de praktijk kunnen uit efficiency-overwegingen de samenwerkingsscholen het bijzonder maar ook het openbaar onderwijs gaan verdringen. Dan is er duidelijk sprake van een verschraling/verwatering van het onderwijsaanbod. Extreem gesteld zou de samenwerkingsschool de enige vorm van onderwijs in een gemeente kunnen worden\", aldus Tweede Kamerlid Aart Mosterd.

Op dit moment zijn er 90 samenwerkingsscholen die zijn ontstaan uit openbaar en bijzonder onderwijs. Deze samenwerkingsscholen zijn vaak ontstaan in dunbevolkte gebieden waar openbaar en bijzonder onderwijs zelfstandig niet konden blijven bestaan. Hier heeft het CDA begrip voo, maar om de samenwerkingsschool nu als een echte variant in de Grondwet op te nemen, gaat het CDA te ver. Mosterd wil dat in de Grondwet wordt opgenomen in welke situaties er sprake kan zijn van de uitzondering \"samenwerkingsschool\".

De regeringszienswijze dat bij fusie tot een samenwerkingsschool twee tegengestelde visies (bijzonder en openbaar) worden verenigd tot een nieuwe, waarbij beide herkenbaar moeten blijven, veegt Mosterd als onwerkbaar van tafel. Alleen in probleemsituaties kan de samenwerkingsschool een (tijdelijke) oplossing bieden, vindt hij.

Woordvoerder: Aart Mosterd tel 070-3182548

Voor verdere informatie: Marianne Fennema tel.070-3182512 06-53267862