Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Overheid nodigt kiezers uit om te gaan stemmen

6 februari 2002

Vandaag is de campagne "Verkiezingen. U komt toch ook?" van start gegaan. Minister De Vries (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) heeft daartoe vanmiddag samen met Tweede-Kamervoorzitter mevrouw Van Nieuwenhoven en de heren Van Geel (IPO) en Van Oorschot (VNG) symbolisch een uitnodiging aan alle kiezers op de bus gedaan. Met deze campagne worden kiezers actief uitgenodigd om te gaan stemmen bij de aankomende verkiezingen (6 maart voor de gemeenteraden, 15 mei voor de Tweede Kamer en 11 maart 2003 voor de provinciale staten).

Vanaf vandaag zijn op de publieke en de commerciële zenders verschillende radio- en televisiespots te zien en te horen, waarin mensen op straat elkaar vertellen waarom ze gaan stemmen. Per verkiezing worden tien verschillende spots gemaakt die zich richten op redenen om te gaan stemmen, de datum van de verkiezingen, de internetsite of de herinnerings-sms.

Het welkomstpakket voor nieuwe stemmers is nieuw. Gemeenten zijn in de gelegenheid om deze pakketten naar kiesgerechtigden te versturen die bij de aankomende verkiezingen voor het eerst mogen stemmen. In totaal worden nu 460.000 pakketten verstuurd. In het welkomstpakket zit een uitnodiging om te gaan stemmen, een oproepkaart met uitleg, een folder met informatie over de verkiezingen, een woordenlijst en een stickervel met herinneringsstickers voor in de agenda.

Bij deze campagne is gekozen voor een nieuwe aanpak. Niet alleen feitelijke informatie over de verkiezingen wordt gegeven, de overheid roept kiezers op gebruik te maken van hun stemrecht. Dit gebeurt door in de uitingen een feestelijke stemming te creëren. Het doel is, behalve om te wijzen op de datum, om kiezers bewust te maken van het belang van verkiezingen en hun stemrecht. Zodoende hoopt de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een bijdrage te kunnen leveren aan verhoging van de opkomst.

Thema van de campagne is het uitnodigen van kiesgerechtigden om te gaan stemmen. De pay-off luidt dan ook: Verkiezingen. U komt toch ook?. Voor de uitingen gericht op jongeren wordt Verkiezingen. Jij komt toch ook? gebruikt. De campagne is ontwikkeld door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in samenwerking met reclamebureau ComBat uit Amsterdam.

De campagne (voor de gemeenteraads-, de Tweede-Kamer en de provinciale-statenverkiezingen) kost ruim 4 miljoen euro. De deelcampagne voor de allochtone kiezers kost 650.000 euro gebruikt. Daarvan is 420.000 euro afkomstig uit de begroting van Grote steden- en Integratiebeleid. In samenwerking met het Landelijk Overleg Minderheden (LOM) zijn vier korte documentaires gemaakt voor de allochtone kiezers. Deze documentaires worden onder andere via de lokale televisie vertoond.

Vijf kunstenaars zijn gevraagd om speciaal voor deze campagne een kunstwerk te maken. Deze werken worden in alle uitingen, zoals bijvoorbeeld de abri-posters, gebruikt.

Alle gemeenten konden bij het ministerie materiaal aanschaffen: welkomstpakketten, posters, banners, stemlokaalpakketten (met wegwijsborden, een aardigheidje voor de stembureauleden, posters voor op het stembureau en spandoeken), folders en advertentiestoppervellen.

Van alle gemeenten in Nederland doet ruim 80% mee aan deze campagne. Dat is ongeveer vier keer zoveel als bij de verkiezingencampagne in 1998-1999.


---