Beers Bedrijfsauto
Fleet management in Scania stijl
---
06/02/2002
· Positiebepaling en routeplanning
· Communicatie en berichtenverzending
· Via het Internet werkende interface op kantoor
Scania introduceert nu diverse aanvullingen op haar reeks fleet
management producten. De apparatuur in de cabine (een handheld
computer die op de CAN-bus is aangesloten) kan worden uitgebreid met
diverse communicatiemodules die een veel grotere interactie tussen
kantoor en de voertuigen en chauffeurs mogelijk maken. De via het
Internet werkende gebruikersinterface op kantoor geeft toegang tot een
serie nieuwe fleet management diensten. De nieuwe producten zullen
vanaf het voorjaar 2002 geleidelijk beschikbaar komen.
Scania's fleet management benadering is gebaseerd op een open
systeemarchitectuur, die veel ruimte voor uitbreiding biedt en tevens
met systemen van derden te combineren is.
Scania's Fleet Analysis Systeem is nu uitgebreid met een reeks nieuwe
modules die op verschillende manieren te combineren zijn, afhankelijk
van de behoeften van de vervoerder. De belangrijkste componenten zijn
het Fleet Management Portaal, de Vehicle Data Communicator en het
Fleet Analysis Systeem versie 2. De systemen worden verkocht en
volledig ondersteund als Scania accessoires vanaf september 2002.
Fleet Management Portaal - de nieuwe interface voor op kantoor
De kantoorinterface voor Scania's Fleet Management Systeem werkt nu
via het Internet, waardoor er wereldwijd 24 uur per dag toegang
mogelijk is. De toegang is met een wachtwoord beveiligd zodat
gebruikers uitsluitend over de eigen voertuiggegevens kunnen
beschikken.
Het portaal levert positiegegevens voor elk voertuig van het wagenpark
dat van de bijbehorende apparatuur is voorzien. De van de CAN-bus
verkregen informatie kan op verschillende manieren worden verwerkt. Zo
kan de informatie worden gesorteerd op groepen chauffeurs of
voertuigen en kan het systeem verschillende soorten verslagen
produceren.
De gebruikersinterface is heel simpel en kan aan de behoeften van de
klant worden aangepast. De toegang tot de wagenparkgegevens wordt
verkregen via de lokale websites van de Scania-importeurs.
Aanvankelijk zullen er vijf talenversies leverbaar zijn (Nederlands,
Engels, Frans, Duits en Zweeds).
Technisch gezien is voor de toegang tot het portaal alleen een PC met
internet-aansluiting nodig. De beveiliging en back-up van de website
worden door Scania verzorgd en alleen de gebruiker heeft toegang tot
de gegevens.
Apparatuur in het voertuig
De basisuitvoering van het systeem in het voertuig is de Vehicle Data
Communicator, die gegevens van het voertuig naar het portaal verzendt
zonder dat hiervoor een handeling van de chauffeur nodig is. De
positie van alle voertuigen van het wagenpark kan op kantoor worden
gecontroleerd, hetgeen desgewenst ook voor geselecteerde gegevens van
de CAN-bus van het voertuig geldt. De parameters die verzonden kunnen
worden, zijn: aantal afgelegde kilometers, brandstofverbruik (totaal
en stationair) en de draaitijd van de motor (totaal en stationair). De
Vehicle Data Communicator is ontwikkeld voor een optimale interactie
met de Trip Analyser.
Het meer geavanceerde on-board communicatiesysteem is het Fleet
Analysis Systeem, dat gebaseerd is op een handheld computer (Casio
Cassiopeia) die een groot aantal nieuwe functies biedt, inclusief
communicatie en berichtenverzending via de Vehicle Data Communicator.
De handheld computer fungeert als display en via touch screen kan de
chauffeur verschillende opdrachten voor verschillende handelingen
geven.
Het Fleet Analysis Systeem is ontwikkeld voor de registratie en
vergelijking van gegevens over individuele voertuigen en chauffeurs.
De verbruiks- en prestatiecijfers kunnen worden gebruikt om vast te
stellen op welke gebieden er ruimte voor efficiency-verbetering is.
· TripAnalyser is de software voor de handheld computer, die
gebruikt wordt voor de opslag, verwerking en weergave van de gegevens
van de CAN-bus.
· Messaging maakt de communicatie tussen voertuig en kantoor
door middel van tekstberichten mogelijk. Het systeem kan worden
gebruikt om rij-instructies te geven. Een aantal vooraf geformuleerde
berichten vergemakkelijkt de communicatie en vermindert de kans op
misverstanden. Dankzij de Messaging-functie kunnen de telefoonkosten
sterk dalen doordat de communicatie duidelijker en efficiënter
verloopt. De berichten worden via het GSM-net verzonden (SMS).
· DriveTime houdt de rijtijd van de chauffeur bij, met
inbegrip van zijn pauzes, stops, maaltijden, enz. De verschillende
modi worden via toetsen op de touch screen geselecteerd. DriveTime
fungeert op die manier als adviseur en herinnert de chauffeur aan zijn
rij-uren en werkplanning.
· Moving map is standaard routeplanner software die de
hoofdwegen in een bepaald gebied weergeeft. De gebruiker beslist welke
geografische gebieden (inclusief stedenkaarten) hij voor een bepaalde
vervoersopdracht wil downloaden.
· Phone is een in het voertuig geïntegreerd
handsfree-telefoonsysteem met een adressen- en telefoonboek. De
chauffeur krijgt hiertoe via de touch screen van de handheld computer
gemakkelijk toegang.
· Alarm is een voor noodsituaties ontwikkelde functie die een
waarschuwing naar het portaal verzendt bij activering van het
alarmsysteem van het voertuig (Scania VPS). Tevens kan bij benadering
de positie van het voertuig als tekstbericht worden doorgegeven en als
SMS-bericht naar een bepaald telefoonnummer worden verzonden. Het
alarmsysteem vergroot de veiligheid en beveiliging voor zowel de
chauffeur als de vervoerder. Sommige verzekeringsmaatschappijen geven
een korting op de premie bij gebruik van dit systeem.
Het Fleet Analysis Systeem versie 1, met de desktop-cradle als
kantoorinterface, blijft gewoon leverbaar en de log files zijn
compatibel met versie 2.
Voertuigparameters die via de CAN-bus in het voertuig beschikbaar
zijn:
· Totale draaitijd (uren:minuten)
· Rijtijd, draaitijd PTO, stationairtijd (uren:minuten)
· Afstand (km)
· Rijsnelheid (km/uur) - actueel of gemiddeld
· Totaal brandstofverbruik (liter)
· Brandstofverbruik (l/100 km) - actueel of gemiddeld
· Brandstofsnelheid (l/uur) - actueel of gemiddeld
· Koelvloeistoftemperatuur (°C) - actueel of gemiddeld
· Oliedruk (bar) - actueel of gemiddeld (alleen sommige
motoren)
· Toerental (omw/min) - actueel of gemiddeld
· Turbolaaddruk (bar) - actueel of gemiddeld
· Aantal keren remmen
· Aantal keren hard remmen