Beers Bedrijfsauto
Scania op Bedrijfsauto RAI:
Nadruk op IT, transportefficiëntie en verkeersveiligheid
---
06/02/2002
Scania introduceert vandaag een nieuwe fleet management systeem voor
vervoerders. Door via het Internet een verbinding tussen het wagenpark
en kantoor te creeren, ontstaan er nieuwe mogelijkheden voor de
controle van en interactie met het wagenpark. Dit alles zorgt voor een
grotere efficiëntie en een hoger rendement op de vervoersactiviteiten.
Scania heeft ook verder gewerkt aan de twee initiatieven op
veiligheidsgebied die in november vorig jaar in Brussel werden
gepresenteerd: de verkiezing van de Beste Jonge Europese
Vrachtwagenchauffeur en het initiatief voor een databank met
wegeninformatie. Bij beide initiatieven zijn zowel EU-instanties als
andere belanghebbenden in Europa betrokken.
Nieuw fleet management systeem
Scania's fleet management systeem omvat nu een aantal nieuwe modules
die op verschillende manieren te combineren zijn, afhankelijk van de
behoeften van de vervoerder. Er zijn twee mogelijkheden:
een-richtingscommunicatie, waarbij elk voertuig uit het wagenpark op
kantoor kan worden gecontroleerd, en twee-richtingscommunicatie
waarbij interactie tussen voertuig en kantoor mogelijk is. De
Messaging-functie, die gebruik maakt van SMS-berichten, kan worden
gebruikt om ritinstructies te geven. Er zijn ook positiebepalings- en
alarmmodules leverbaar.
Dankzij de eenvoudige kantoorinterface die via het Internet werkt, is
er via de lokale websites van de Scania-importeurs 24 uur per dag
toegang mogelijk. De beveiliging met een wachtwoord waarborgt dat
gebruikers alleen toegang tot hun eigen gegevens hebben.
De prestatie- en gebruiksgegevens van elk voertuig kunnen op
verschillende manieren worden verwerkt. Het systeem is ontworpen voor
de registratie en vergelijking van gegevens over individuele
voertuigen en chauffeurs. De verbruiks- en prestatiecijfers kunnen in
detail worden gevolgd en er kan worden vastgesteld op welke gebieden
er ruimte voor efficiencyverbetering is.
De apparatuur in de cabine bestaat uit een handheld computer met
touchscreen die alle informatie verwerkt en van een geïntegreerde
mobiele telefoon is voorzien.
Veiligheidsinitiatieven
Op de conferentie over veiligheid in Brussel in november 2001, waar
Scania als gastheer optrad, heeft Scania twee initiatieven
gepresenteerd die gericht zijn op het vergroten van de
verkeersveiligheid. Tot de deelnemers behoorden meer dan 250
beleidsmakers van de Europese Commissie, het Europees Parlement en
andere EU-functionarissen, verkeersveiligheidsdeskundigen,
journalisten en vertegenwoordigers uit de industrie.
Op de conferentie presenteerde de EU haar ambitie om het aantal fatale
verkeersongelukken in de periode 2000-2010 te halveren van meer dan
40.000 tot 20.000.
Young European Truck Driver Contest:
Het huidige tekort aan vrachtautochauffeurs in Europa betekent dat
minder ervaren chauffeurs de weg op gaan. Het doel van dit initiatief
is dan ook het vergroten van de veiligheid, het verbeteren van de
vakbekwaamheid van chauffeurs en het beïnvloeden van de mentaliteit
ten aanzien van het besturen van een vrachtauto. Scania is voornemens
het project samen het Directoraat-Generaal Vervoer en Energie van de
Europese Commissie uit te voeren.
Jonge chauffeurs zullen worden uitgenodigd om deel te nemen aan een
competitie waarin bepaald wordt wie het veiligst en het meest
efficiënt rijdt en waaraan de EU-landen en diverse andere landen
meedoen. Er zullen eerst regionale en nationale kwalificatierondes
worden gehouden. In de Europese finale die waarschijnlijk in het begin
van 2003 plaatsvindt, zullen alle belangrijke vaardigheden die een
goede chauffeur moet hebben worden getest. Degene die uiteindelijk als
beste en veiligst rijdende vrachtautochauffeur van Europa wordt
aangewezen zal een voorbeeldfunctie voor andere jonge chauffeurs
hebben.
Databank met wegeninformatie en informatie voor zware voertuigen:
Een goed functionerende, digitale wegeninfrastructuur op pan-Europees
niveau is van wezenlijk belang voor de verdere ontwikkeling van
intelligente transportsystemen (ITS). Wegenverkeersdiensten,
kaartenmakers en particuliere ondernemingen in verschillende EU-landen
werken nu gezamenlijk aan de uitwerking van een projectvoorstel voor
een geharmoniseerde Europese oplossing voor wegeninformatie (HERDS).
Het is de bedoeling dat hiermee de weg wordt vrijgemaakt voor de
totstandbrenging van een digitale Europese wegeninfrastructuur.
HERDS zal op de vastgestelde gebruikerseisen worden gebaseerd. Door het initiatief van Scania zullen belanghebbenden op het gebied van het wegvervoer en de verkeersveiligheid samenwerken om vast te stellen welke parameters er nodig zijn voor de opname van gegevens over zware voertuigen in de databank, hoe de toegang hiertoe kan worden geregeld, hoe de gegevens geactualiseerd moeten worden, enz.
Tot de speciale eisen voor vrachtauto's behoren gewichts-, hoogte-, lengte- en breedterestricties en geluids- en milieunormen. De opname van informatie over de snelste, veiligste of kortste route voor zware voertuigen zou voor vervoerders nuttig zijn om maximale efficiëntie te realiseren en het milieu zo weinig mogelijk te belasten. Bovendien zouden hierdoor de files - en de stress - afnemen.
De belanghebbenden zijn onder meer EU-organisaties, nationale wegenverkeersdiensten, ondernemingen die internetkaarten maken, transportondernemers, onderzoeksinstellingen, leveranciers van auto-onderdelen en -systemen alsmede andere vrachtautofabrikanten.