Gemeente Amsterdam


---
|
Nieuwe aanpak fietsendiefstal in Amsterdam

Nieuwe aanpak fietsendiefstal in Amsterdam

De gemeente Amsterdam gaat samen met politie, Openbaar Ministerie en de branche de fietsendiefstal aanpakken. In 2002 wordt de nadruk gelegd op het tegengaan van fietsendiefstal en -heling op het Stationseiland De fiets: een belangrijk vervoermiddel in Amsterdam en het Binnengasthuisterrein. Het aangeven en registreren van gebruikte fietsen wordt vereenvoudigd. Daarnaast komen er meer fietsenstallingen en -rekken. Jaarlijks zullen drie fietsenstallingen worden gebouwd en zijn er bewaakte stallingen tijdens evenementen. Het college van B&W heeft ingestemd met deze aanpak in het werkprogramma Fietsendiefstalpreventie 2002-2006. Voor burgemeester Cohen maakt het aanpakken van fietsendiefstal onderdeel uit van een bredere aanpak om normen en waarden in ere te houden en te herstellen en om het veiligheidsgevoel van burgers te verbeteren.

Uit de Politiemonitor Bevolking 2001 blijkt dat jaarlijks 16% van het totaal aantal fietsen in de politieregio Amsterdam-Amstelland wordt gestolen. Mede daardoor durven Amsterdammers hun dure fiets niet te gebruiken en rijden op slecht onderhouden fietsen of hebben geen fiets (meer). Dit is een slechte ontwikkeling, omdat de fiets een belangrijk vervoermiddel is in Amsterdam. Fietsen is gezond, milieuvriendelijk en het levert een onmisbare bijdrage aan zowel de bereikbaarheid als de leefbaarheid van de stad. Door de omvang van het probleem blijkt ook dat de normen van sommige mensen vervagen. Steeds meer slachtoffers van fietsdiefstal vinden het niet erg om een gestolen fiets te kopen of om zelf een fiets te stelen. Het helen van fietsen is dan ook een veelvoorkomend delict.

De aanpak van de fietsendiefstal moet het aantal fietsendiefstallen in Amsterdam in 2006 terugbrengen tot maximaal 12%. Uiteraard is dit nog steeds een hoog percentage, maar de negatieve ontwikkeling is hiermee ten einde. Het programma heeft twee hoofdpunten. Ten eerste de aanpak van locaties waar veel fietsen worden gestolen en doorverkocht en ten tweede het verminderen van het grote aantal niet-geregistreerde fietsen. In Amsterdam bestaat een groot grijs gebied aan gestolen fietsen. Van een groot deel van de gebruikte fietsen in Amsterdam is namelijk niet bekend of ze gestolen zijn of niet. Door registratie van met name gebruikte fietsen weet de consument zeker dat hij geen gestolen fiets koopt of niet. Door een goed registratiesysteem kan de politie effectiever werken zonder dat hier meer capaciteit voor nodig is (beter blauw in plaats van meer blauw).

^


-

© gemeente Amsterdam - 6-02-2002