Gemeente Amsterdam
---
|
Nieuwe aanpak fietsendiefstal in Amsterdam
Nieuwe aanpak fietsendiefstal in Amsterdam
De gemeente Amsterdam gaat samen met politie, Openbaar Ministerie en
de branche de fietsendiefstal aanpakken. In 2002 wordt de nadruk
gelegd op het tegengaan van fietsendiefstal en -heling op het
Stationseiland De fiets: een belangrijk vervoermiddel in Amsterdam
en het Binnengasthuisterrein. Het aangeven en registreren van
gebruikte fietsen wordt vereenvoudigd. Daarnaast komen er meer
fietsenstallingen en -rekken. Jaarlijks zullen drie fietsenstallingen
worden gebouwd en zijn er bewaakte stallingen tijdens evenementen. Het
college van B&W heeft ingestemd met deze aanpak in het werkprogramma
Fietsendiefstalpreventie 2002-2006. Voor burgemeester Cohen maakt het
aanpakken van fietsendiefstal onderdeel uit van een bredere aanpak om
normen en waarden in ere te houden en te herstellen en om het
veiligheidsgevoel van burgers te verbeteren.
Uit de Politiemonitor Bevolking 2001 blijkt dat jaarlijks 16% van het
totaal aantal fietsen in de politieregio Amsterdam-Amstelland wordt
gestolen. Mede daardoor durven Amsterdammers hun dure fiets niet te
gebruiken en rijden op slecht onderhouden fietsen of hebben geen fiets
(meer). Dit is een slechte ontwikkeling, omdat de fiets een belangrijk
vervoermiddel is in Amsterdam. Fietsen is gezond, milieuvriendelijk en
het levert een onmisbare bijdrage aan zowel de bereikbaarheid als de
leefbaarheid van de stad. Door de omvang van het probleem blijkt ook
dat de normen van sommige mensen vervagen. Steeds meer slachtoffers
van fietsdiefstal vinden het niet erg om een gestolen fiets te kopen
of om zelf een fiets te stelen. Het helen van fietsen is dan ook een
veelvoorkomend delict.
De aanpak van de fietsendiefstal moet het aantal fietsendiefstallen in
Amsterdam in 2006 terugbrengen tot maximaal 12%. Uiteraard is dit nog
steeds een hoog percentage, maar de negatieve ontwikkeling is hiermee
ten einde. Het programma heeft twee hoofdpunten. Ten eerste de aanpak
van locaties waar veel fietsen worden gestolen en doorverkocht en ten
tweede het verminderen van het grote aantal niet-geregistreerde
fietsen. In Amsterdam bestaat een groot grijs gebied aan gestolen
fietsen. Van een groot deel van de gebruikte fietsen in Amsterdam is
namelijk niet bekend of ze gestolen zijn of niet. Door registratie van
met name gebruikte fietsen weet de consument zeker dat hij geen
gestolen fiets koopt of niet. Door een goed registratiesysteem kan de
politie effectiever werken zonder dat hier meer capaciteit voor nodig
is (beter blauw in plaats van meer blauw).
^
-
© gemeente Amsterdam - 6-02-2002