Ingezonden persbericht
Opdrachtgevers tevreden over hun DM bureau
Target onderzoekt imago DM branche en criteria bureauselectie
Amsterdam, 6 februari 2002- Target Interactive Communication, onafhankelijk
full service direct marketing bureau, heeft onlangs een anoniem onderzoek
afgesloten naar het imago van DM bureaus en naar de criteria waarop
opdrachtgevers een DM burau selecteren. Belangrijkste conclusies uit dit
onderzoek zijn dat gespecialiseerde DM bureaus een hoog aanzien hebben bij
hun opdrachtgevers en dat goede referenties en branche exclusiviteit
belangrijke criteria zijn bij de bureauselectie.
Mede dankzij ontwikkelingen op IT gebied is DM inmiddels in alle branches
doorgedrongen. Het reclamebudget van de meeste respondenten lag in 2001
boven de 4,5 miljoen Euro. Bij 77% van de respondenten gaat minder dan 50% van
het reclamebudget naar direct marketing en/of sales promotion. 86% van de
respondenten was in staat om spontaan namen van DM bureaus te noemen. De top
vijf van de meest genoemde DM bureaus bestond uit respectievelijk Direct
Company, Ogilvy, RappCollins, KHY en Target. Van de ondervraagde bedrijven
past 68% DM toe. 35% van hen gebruikt hiervoor een gespecialiseerd DM
bureau. De overigen kiest voor het eigen reclamebureau of voert de
activiteiten zelf uit. 90% van de opdrachtgevers die gebruik maken van een
gespecialiseerd DM bureau zou het eigen bureau aan anderen aanbevelen.
Bureaus krijgen een gemiddeld rapportcijfer van 7,4.
Bureauselectie
Uit het onderzoek blijkt dat de meeste opdrachtgevers DM bureaus vinden op
aanbeveling van anderen (36%), via vakbladen of via het hoofdkantoor of een
bestaand reclamebureau.
Gevoel speelt een grote rol bij de uiteindelijke keuze van een bureau:
opdrachtgevers willen dat het 'klikt' (17%) tussen hen en het bureau en dat
de werkwijze (27%) en bedrijfscultuur overeenkomen. Ervaring met de branche
van de opdrachtgever (20%), klinkende namen op de referentielijst (56%) en
behaalde resultaten uit het verleden (16%) bepalen daarnaast de keuze.
Vertrouwelijkheid is belangrijk, evenals branche-exclusiviteit (67%). Van
een bureau wordt met name creativiteit verwacht, een duidelijke strategische
visie evenals effectief accountmanagement. De bureautrouw is hoog: meer dan
80% van de respondenten is de afgelopen vijf jaar nooit of slechts 1 maal
van bureau gewisseld. Tweederde van de bureaus voldoet aan de verwachting
van de opdrachtgevers. Het aantal medewerkers van het bureau wordt niet
relevant geacht; kleine bureaus geven meer aandacht en grote bureaus kunnen
grotere campagnes uitvoeren. Het winnen van prijzen draagt weliswaar bij aan
de bekendheid van een DM bureau maar wordt niet genoemd als keuzecriterium
evenmin als de vestigingsplaats. Advertenties, uurtarieven, mailings en
internet zijn geen noemenswaardige criteria voor de selectie.
Uit het onderzoek blijkt verder dat 73% van de opdrachtgevers op basis van
een "no cure no pay" systeem zou willen werken en 40% op basis van
resultaten. In de praktijk word 3% op basis van resultaten vergoed en 75% op
basis van vooraf opgestelde begrotingen.
Paul Kelder, algemeen directeur van Target en bestuurslid van het Council
Strategie en Communicatie van het DMSA (Direct Marketing and Sales
Association Nederland): "Opdrachtgevers van gespecialiseerde DM bureaus
hebben doorgaans een goed gevoel bij hun bureau. Dat is positief voor de
branche. Nu de consument nog. Want uit het non-response onderzoek van
Professor Jannie Hoekstra blijkt dat door een overdaad aan 'rommel in de
brievenbus' het publiek een afkeer krijgt van direct marketing, met name van
direct mail en telemarketing. Campagnes moeten selectiever en beter
afgestemd worden op de doelgroep, zodat ze aan effect winnen en meer
gewaardeerd worden door de ontvanger. Door meer aandacht aan de database te
schenken worden zinloze contacten en dus irritaties goeddeels voorkomen."
Target Interactive Communication BV is een onafhankelijk direct marketing
bureau. Target werkt voor opdrachtgevers uit zowel business to business-,
business to consumer- en non-profitorganisaties, waaronder Artsen zonder
Grenzen, DPA, Groene Land Achmea, Fiat, Alfa Romeo, Lancia en Vodafone
Business Points.