ABA
Meer keuzevrijheid voor automobilist bij autoreparatie- en onderhoud
De Nederlandse automobilist kan straks op veel meer plaatsen, in de
gehele Europese Unie, terecht voor de onderhoud- en/of
reparatiewerkzaamheden aan zijn of haar auto. Dit blijkt uit het
voorstel dat de Europese Commissie (EC) vandaag heeft gedaan over de
toekomst van de autodistributie. Auto Bedrijven Associatie (ABA), een
afdeling van BOVAG, behartigt de belangen van de merkonafhankelijke
autobedrijven en is zeer verheugd met het voorstel. ABA ziet in het
voorstel haar wensen ingewilligd maar vraagt de EC wel om meer
duidelijkheid op enkele punten.
Positie van merkonafhankelijk autobedrijf bevestigd door 'erkend
reparateurschap'
Een fabrikant moet volgens de nieuwe conceptregelgeving iedere
reparateur die aan de kwalitatieve eisen van de fabrikant voldoet,
aanmerken als erkend reparateur. Ook is het de dealer nu toegestaan om
onderhoud- en reparatiewerkzaamheden uit te besteden aan een erkende
reparateur. Dus ook aan merkonafhankelijke autobedrijven. Een
merkonafhankelijk autobedrijf dat aan de kwalitatieve eisen van de
fabrikant voldoet (een zogenaamde 'erkend reparateur', mag voortaan
ook onderhoud-, reparatie-, garantie- en recallwerkzaamheden gaan
verrichten. Tot nu toe kon de consument hiervoor slechts bij een
merkonafhankelijk autobedrijf terecht met medewerking van de dealer
waar de auto van afkomstig is.
ABA ziet hierin een bevestiging van de positie van het
merkonafhankelijk bedrijf. Wel wil ABA meer duidelijkheid over de
kwalitatieve eisen die de fabrikant aan een merkonafhankelijk
autobedrijf kan stellen voordat deze wordt aangemerkt als 'erkend
reparateur'. Zo is het nog niet duidelijk wat de maximale voorwaarden
zijn die de fabrikant mag stellen.
Vereenvoudiging reparatie en onderhoud
De EC maakt het voor merkonafhankelijke autobedrijven een stuk
eenvoudiger om onderhoud- en reparatiewerkzaamheden uit te voeren. Het
wordt voor de autobedrijven makkelijker om te beschikken over alle
benodigde technische informatie. Ook moet de fabrikant hen nu toegang
geven tot de (diagnose)apparatuur, speciaalgereedschappen, software en
trainingen. Dit dient tegen dezelfde voorwaarden te gebeuren die de
fabrikant stelt aan zijn eigen dealers. In de praktijk zal dit een
versoepeling betekenen voor de merkonafhankelijke autobedrijven. Ook
staat in de plannen van de EC dat de universele ondernemer niet alle
informatie hoeft te kopen indien hij slechts enkele gegevens nodig
heeft. Verder mogen de fabrikanten de dealers niet langer verbieden
het merkonafhankelijke autobedrijf, als erkende reparateur, originele
onderdelen voor reparatie of onderhoud te leveren.
ABA is blij met deze vereenvoudiging maar vraagt nu om meer
duidelijkheid over de maximale voorwaarden die fabrikanten aan 'de te
verlenen toegang' mogen stellen. Hoe hoog zijn de kosten en binnen
welke tijd moet de informatie door de fabrikant beschikbaar worden
gesteld. ABA vindt dat deze eisen niet mogen leiden tot enige vorm van
discriminatie.
Geen grote marktverschuivingen
De ABA verwacht niet dat de nieuwe regelgeving in de praktijk leidt
tot grootscheepse veranderingen in de autobranche. Wel kan het systeem
van erkende reparateurs leiden tot meer concurrentie op de onderhoud-
en reparatiemarkt en daardoor tot meer keuzevrijheid en mogelijk
lagere reparatie en onderhoudsprijzen voor de consument.
De Auto Bedrijven Associatie (ABA)
Auto Bedrijven Associatie (ABA), een afdeling van BOVAG, behartigt de
belangen van zo'n 3000 merkonafhankelijke autobedrijven (universelen)
in Nederland.
EINDE BERICHT