Peugeot Nederland
Peugeot leidt WRC na dubbele zege
Peugeot leidt WRC na dubbele zege
Marcus Grönholm was met zijn Peugeot 206 WRC heer en meester in de
Rally van Zweden. De Fin, die in 2000 in het Zweedse WK-evenement met
de zege de basis legde voor zijn wereldtitel, domineerde de eerste
twee dagen de gebeurtenissen volledig. Zijn 206 was zowel op verse
sneeuw en hard ijs als onder veel mildere omstandigheden ongenaakbaar.
Op de na de openingsetappe zachter wordende ondergrond hield Grönholm
voldoende marge over op de winnaar van vorig jaar, teamgenoot Harri
Rovanperä. Het Peugeot-succes werd gecompleteerd door nieuwe aanwinst
Richard Burns, die als vierde eindigde. Sebastian Lindholm finishte
met een privé ingeschreven 206 als negende, terwijl Gilles Panizzi
waardevolle Scandinavische ervaringen opdeed en de rally als zestiende
beëindigde. Grönholm voert nu het WK-klassement aan bij de rijders;
Peugeot staat één bij de constructeurs. Een fantastisch resultaat, zei
winnaar Grönholm. Ik heb niet één probleem met de 206 gehad; alles
verliep volgens plan.
Zoals verwacht werd Citroëns Sébastien Loeb na de onreglementaire
bandenwissel in de Rallye Monte-Carlo de overwinning in die wedstrijd
afgenomen. Door de hem opgelegde tijdstraf zakte de Fransman naar de
tweede plaats en werd Tommi Mäkinen gepromoveerd tot winnaar. De Finse
Subaru-rijder kon in Zweden niet aanknopen aan dat succes: hij haalde
door motorkoelingsproblemen het einde van dag één niet. Na de eerste
vijf klassementsproeven konden Marcus Grönholm en Harri Rovanperä hun
Peugeots als top guns parkeren in het parc fermé. Hun dag was geheel
geslaagd.
Afwisselende sneeuw- en regenval in Karlstad maakten de bandenkeuze en
voorspellingen over de verdere omstandigheden uiterst lastig. In het
beboste proevengebied ten noorden van de rallyhoofdstad lag echter
verse sneeuw op de ijzig harde ondergrond. Ondanks dat de Peugeots van
Grönholm en Rovanperä steeds als eerste op de KPs vertrokken het
tweetal fungeerde zo als bezems voor de volgende autos en mede dankzij
de goede keuze van Michelin-(spijker)banden, hielden de beide 206-en
de tegenstanders op afstand.
Aanvankelijk was ook Richard Burns van de partij als nummer drie in
het klassement, maar op de derde proef gleed hij van de weg en verloor
meer dan een minuut. Ik was even de controle kwijt, zei de Brit, maar
hield in de vierde versnelling mn voet op het gas terwijl de auto half
door een greppel ging. Zo kwamen we weer op de weg. Alleen zat de hele
voorkant onder de sneeuw en toen door gebrek aan koeling de
temperatuur opliep, moesten we stoppen om de radiator schoon te vegen.
Daarna duurde het nog enige tijd voor ook de luchtinlaat bevrijd was
van sneeuw en we weer full power hadden. Burns zakte naar de dertiende
positie, maar de volgende dag worstelde de wereldkampioen 2001 zich
weer knap terug naar de top-5.
Die tweede dag kenmerkte zich door inzettende dooi, maar Grönholm en
Rovanperä pasten zich uitstekend aan de veranderende condities aan.
Colin McRae won de eerste proef van de etappe, maar raakte op de
volgende meer dan drie minuten achter, toen hij een wiel van zijn Ford
vernielde tegen een rotsblok. Op de resterende vijf proeven was
Grönholm de snelste.
Terwijl de leider en zijn schaduw Rovanperä hun topklasseringen in de
derde en laatste etappe consolideerden, was het aan Richard Burns om
tijd goed te maken. Dat viel niet mee op de steeds zachtere bodem,
waarin het grint door het ijs naar boven kwam: de mate van grip
wisselde continu. Niettemin pakte Burns drie snelste en één tweede
tijd op de vier KPs, hetgeen hem, mede door problemen bij de
concurrentie, de vierde plaats in de uitslag opleverde. Daarbij was
hij nummer drie, Carlos Sainz, tot 12,5 seconden genaderd. Ik moet nog
steeds aan de auto wennen, concludeerde de regerende wereldkampioen,
maar mijn vertrouwen is aanmerkelijk gegroeid. De 206 deed het
bovendien uitstekend op de losse ondergrond; dat belooft wat voor de
nog komende rallys op onverhard.
Zover is het nog niet met de Tour de Corse en de Rally van Spanje
krijgen de WRC-teams eerst twee asfaltevenementen voor de wielen.
Uitslag Rally van Zweden:
1. Grönholm/Rautiainen (SF/SF), Peugeot 206
2. Rovanperä/Pietilainen (SF/SF), Peugeot 206
3. Sainz/Moya (E/E), Ford Focus
4. Burns/Reid (GB/GB), Peugeot 206
5. A. McRae/Senior (GB/GB), Mitsubishi Lancer
6. C. McRae/Grist (GB/GB), Ford Focus
9. Lindholm/Hantunen (SF/SF), Peugeot 206
16. Panizzi/Panizzi (F/F), Peugeot 206
Stand wereldkampioenschap rijders:
1. Marcus Grönholm 12 punten
2. Tommi Mäkinen 10
3. Carlos Sainz 8
4. Sébastien Loeb 6
Harri Rovanperä 6
6. Colin McRae 4
7. Richard Burns 3
8. Alister McRae 2
9. Petter Solberg 1
Stand wereldkampioenschap fabrikanten:
1. Peugeot 20
2. Ford 16
3. Subaru 12
4. Mitsubishi 3
5. Hyundai 1
Volgende wedstrijd: Tour de Corse, 8-10 maart 2002
Utrecht, 4 februari 2002