Gemeente Zeist
Informatiebijeenkomst stand van zaken spoorlijn, station e.o., A12 en
lokale wegen
Wij willen u bij deze uitnodigen voor onze gezamenlijke
informatiebijeenkomst over de stand van zaken rondom de plannen in
Driebergen voor de spoorlijn, het station en zijn omgeving, de
rijksweg A12 bij Odijk en Driebergen en de lokale wegen (Odijkerweg en
Hoofdstraat). Omwonenden van het betreffende gebied zijn d.m.v. een
huis-aan-huisbrief van de gemeente inmiddels geïnformeerd. De
informatieavond wordt gehouden op dinsdag 5 februari 2002 van 18.00 -
22.00 uur in het Iona-gebouw aan de Hoofdstraat 20 in
Driebergen-Rijsenburg (bij de Reehorst, naast het station).
De bovengenoemde partijen zijn ieder druk bezig met het uitwerken van plannen. De gemeenten beraden zich op een optimale invulling van het hele gebied rondom de snelweg en de spoorlijn. Rijkswaterstaat is bezig met de uitwerking van de A12 volgens de door het kabinet gekozen oplossing en Railinfrabeheer is bezig met de plannen voor de aanpassing van het station. Het zal duidelijk zijn dat de plannen niet los van elkaar te zien zijn maar elkaar zelfs op belangrijke punten beïnvloeden. Daarom kunt u op deze inloopavond de plannen komen bekijken. Uiteraard zijn er medewerkers van de betrokken organisaties aanwezig om u te woord te staan en uw vragen te beantwoorden.
Wat houden de plannen kort gezegd in?
De gemeenten:
In maart 2002 zullen de gemeenten Driebergen-Rijsenburg en Zeist een
keuzennota vaststellen met hun keuzen/voorkeuren voor de toekomstige
infrastructurele aanpassingen en uitgangspunten voor de ontwikkeling
van de stationsontwikkeling Driebergen-Zeist. Voorafgaand aan de
raadsbehandeling wil de gemeente op deze inloopavond omwonenden en
andere belangstellenden over deze keuzen en de achterliggende
argumenten informeren. In de plannen van de gemeenten zijn onder meer
alternatieven opgenomen voor de plannen die door Rijkswaterstaat en
Railinfrabeheer worden ontwikkeld. Na vaststelling van de keuzenota
wordt verder overlegd of en hoe deze alternatieven worden overgenomen
in de plannen van Rijkswaterstaat en Railinfrabeheer.
Rijkswaterstaat:
In het voorjaar van 2001 heeft het kabinet een voorkeursalternatief
voor de A12 tussen Utrecht en Veenendaal gekozen. Het is een oplossing
met de naam 'toekomstvast benutten' geworden. De gekozen oplossing is
door Rijkswaterstaat verder uitgewerkt. Op deze inloopavond laat
Rijkswaterstaat zien hoe deze oplossing er bij Odijk en Driebergen uit
zal gaan zien. Daarbij stelt Rijkswaterstaat een reactie van u ten
zeerste op prijs. Uiteindelijk zal de gehele uitwerking leiden tot een
Ontwerp Tracé Besluit (OTB) waarin de voorgestelde oplossing
weergegeven is. Het kabinet neemt aan de hand van dit stuk een
definitief besluit wat er met de A12 zal gaan gebeuren. Maar voordat
het zover is zal nog eenmaal officieel inspraak mogelijk zijn op dit
OTB. Dit zal naar verwachting begin 2003 aan de orde zijn.
Railinfrabeheer:
Het kabinet heeft uitgesproken dat op korte termijn de perrons van het
station in Driebergen-Zeist moeten worden verlengd. Op termijn wordt
gewerkt aan de aanleg van een 4-sporig station en het ongelijkvloers
maken van de kruisingen van het spoor met de Hoofdstraat en de
Odijkerweg. Hierbij wordt momenteel een vergelijking gemaakt tussen
drie varianten waarop spoor en lokale wegen (Hoofdstraat/Driebergseweg
en Odijkerweg) elkaar kunnen kruisen.
Wat kunt u op de informatieavond verwachten?
De informatieavond wordt gehouden op dinsdag 5 februari 2002 van 18.00
- 22.00 uur in het Iona-gebouw aan de Hoofdstraat 20 in
Driebergen-Rijsenburg (bij de Reehorst, naast het station).
Er zijn tekeningen en kaarten van de volgende alternatieven:
1. Ongelijkvloerse kruisingen bij station Driebergen-Zeist:
+ Spoor op maaiveld handhaven, wegen er verdiept onderdoor
leiden;
+ Spoor verhogen, de wegen blijven op maaiveld;
+ Spoor verdiepen, de wegen blijven op maaiveld.
2. Perronverlenging bij station Driebergen-Zeist:
+ Verlenging van het perron in westelijke richting, de
Odijkerweg wordt dan omgeleid;
+ Een perron realiseren ten westen van de Odijkerweg, waar
alleen de sneltreinen (2x per uur in beide richtingen)
stoppen.
3. Aansluiting op de A12 en de bijbehorende wegen:
+ De huidige aansluiting en de Hoofdstraat/Driebergseweg kunnen
worden aangepast aan het toenemende verkeer ("enkele
aansluiting" genoemd);
+ Westelijk van de huidige aansluiting een nieuwe halve
aansluiting te creëren waardoor het verkeer van en naar
Utrecht wordt gesplitst ten opzichte van het verkeer van en
naar Arnhem. Op deze wijze kan de Hoofdstraat in de toekomst
in het huidige profiel gehandhaafd blijven ("gesplitste
aansluiting" genoemd).
4. Uitgangspunten voor de stationsontwikkeling, waaronder de groene
grenzen.
Van zowel de gemeenten, Railinfrabeheer en Rijkswaterstaat zijn
medewerkers aanwezig die u graag te woord staan over de verschillende
alternatieven.
Wij (de gemeenten Driebergen-Rijsenburg en Zeist, Rijkswaterstaat en
Railinfrabeheer) hopen u dan ook op deze inloopavond te mogen
begroeten.
De raad besloot
Een korte raadsagenda deze maand maar met belangrijke agendapunten. Op
maandag 21 januari werd het volgende besproken en besloten door de
Zeister gemeenteraad:
De fractie van GroenLinks had vragen gesteld naar aanleiding van het
door het ROV Utrecht opgestelde "Veiligheidsrapport van de provincie
Utrecht 1998-2000". De fractie constateerde dat op een aantal aspecten
(aantal letselongevallen fietsers, aantal letselongevallen met 4 t/m
11 jarigen) de gemeente Zeist in vergelijking met andere gemeenten in
de provincie Utrecht, erg ongunstig scoort.
Het college van B&W gaf in haar beantwoording aan dat factoren als
wegenstructuur, inwoneraantal, de omvang en ligging van
bedrijventerreinen, etc. per gemeente anders zijn en invloed hebben op
de ongevalscore en verdeling van betrokken groepen verkeersdeelnemers
zoals bijvoorbeeld fietsers. Hierdoor zijn de gegevens niet op deze
manier met elkaar te vergelijken. In het Actieplan Verkeersveiligheid
2002, dat in het voorjaar bestuurlijk wordt behandeld, zal op de
ongevalontwikkeling in de gemeente nader worden ingegaan. Aan de hand
daarvan worden speerpunten en acties bepaald.
Verkeersveiligheidsmaatregelen voor de lange termijn zijn vastgelegd
in het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan (GVVP).
Het raadsvoorstel 'voorbereidingsbesluit voor het 'Bestemmingsplan
Buitengebied Zuid West 2000' werd aangenomen maar daaraan voorafgaand
diende GroenLinks een voorstel tot splitsing qua werkingsgebied van
het voorbereidingsbesluit in: de IVO-locatie (hier wil het college een
versterking van het groen realiseren) en het gebied De Bunzing
(realisatie van 10 woon-werkeenheden). Wethouder Ruimte, Wim den
Heijer antwoordde onder andere: "De IVO-locatie wordt door Domeinen
verkocht. Het voorbereidingsbesluit heeft een conserverend karakter
voor wat betreft het groen op die locatie. Ik zie het nut van een
splitsing niet in". CDA-raadslid Van Delft gaf aan dat een splitsing
van het voorbereidingsbesluit juridisch gezien niet eens tot de
mogelijkheden behoort. Raadslid Spruijt (GroenLinks) gaf na enig
beraad aan dat de fractie om technische en procedurele redenen het
voorstel tot splitsing zou intrekken.
Ook stond de 'Bestuurlijke samenwerking in de regio na 2003' (het
vervolg op de Kaderwet) op de agenda. Raadslid Van Ballegooijen van
SGP/ChristenUnie gaf aan in te stemmen met het voorstel maar sprak het
belang uit van een goede samenwerking met de provincie Utrecht in de
toekomst. VVD-raadslid Otten: "Met regionale samenwerking is niets
mis. Het enige minpunt is de legitimiteit van het bestuur". Ook
GroenLinks noemde dit laatste punt als punt van aandacht. Verder gaf
Otten aan dat de samenwerking met de gemeente Driebergen van het
allergrootste belang wordt geacht. Diezelfde mening was de CDA-fractie
toegedaan. De Niet (CDA): "We moeten inzetten op een goede
samenwerking tussen de provincie en de Heuvelruggemeenten maar let
daarbij op het handhaven van de financiële hekwerken in de toekomst!".
SP raadslid De Jong vroeg zich af waarom Zeist niet de MALDD-gemeenten
(Maarn, Amerongen, Leersum, Driebergen en Doorn) gaat samenwerken.
Fractievoorzitter Van Kuijk van de PvdA gaf aan voor het voorstel te
zijn: "We hebben elkaar nodig. We kunnen het niet alleen".
D66-raadslid De Bruijn gaf aan voor vrijwilligere samenwerking te zijn
op terreinen waar dat mogelijk is.
Burgemeester Rudi Boekhoven: "Dit is het moment om te kiezen. We
moeten rekening houden met de wereld om ons heen en niet alleen maar
naar binnen kijken, naar onze eigen gemeente. Opschaling is een
mondiale ontwikkeling. Het Utrechts Model (dit is een
samenwerkingsvariant, voorgesteld door de provincie Utrecht) is
klaargestoomd en dat is niet gedaan in goede samenwerking met de
betrokken gemeenten. Dat heb ik al eerder aangegeven. Desondanks
blijven we goed samenwerken met de provincie. Ook wij vinden dat de
gemeente Driebergen moet worden toegevoegd en mee moet doen in deze
ontwikkeling. Ook de provincie staat achter deelname van Driebergen
aan de nieuwe regio". Het raadsvoorstel werd aangenomen door de raad.
De SP stemde niet in met punt 1 uit het voorstel dat betrekking heeft
op ????????.
Het laatste punt op de agenda was het 'Strategisch Gebiedsperspectief
Heuvelrug'. In dit rapport staan de strategische doelen (de visie)
voor het gebied de Heuvelrug voor de lange termijn (tot 2025). Het
rapport is opgesteld in samenwerking met de betrokken gemeenten, de
provincie Utrecht en in samenspraak met de inwoners. Samengevat komt
de visie er op neer de Heuvelrug als groen, rustig, leefbaar en
historisch woon- en leefmilieu in een steeds verder verstedelijkende
omgeving te behouden en te versterken. Uitgangspunt daarbij dient te
zijn, dat het in alle woonkernen op de Heuvelrug voor inwoners van
alle leeftijden mogelijk is om te wonen en te leven in een vitale en
samenhangende gemeenschap.
De VVD gaf aan dat de balans tussen economie en ecologie van belang is
omdat de VVD dit beschouwt als de gouden kern van ons economisch
potentieel. D66 vroeg zich af of de Zeister variant op het gebied van
mobiliteit al is besproken met de overige gemeenten en gaf verder te
kennen de voorkeur te geven aan inbreidingslocaties (woningbouw) voor
àlle gemeenten. Fractievoorzitter Van Ballegooijen van
SGP/ChristenUnie: "Groen en leefbaar spreekt mijn fractie aan maar let
op: woningvernieuwing vraagt steeds meer ruimte. Waar moeten alle
woningen worden weggezet zonder inbreidingslocaties?".
De Niet van het CDA: "Woningen mogen niet ten kosten gaan van de
leefbaarheid en de kwaliteit van Zeist. Groei is geen doel voor het
CDA. Leefbaarheid en kwaliteit wel". De PvdA waarschuwde m.b.t. het
thema mobiliteit voor sluiproutes. "Welke maatregelen zou het college
overwegen? Wij zien ze niet terug in het voorstel." SP-raadslid De
Jong: "Ik ben verheugd dat het college pleit voor een Nationaal Park
alleen mis ik de groene grenzen van de bossen bij Austerlitz en Den
Dolder". Raadslid Prikken van BIZ liet weten ook moeite te hebben met
de mobiliteitspunten uit het voorstel.
Burgemeester Boekhoven antwoordde onder andere dat er nog veel
beslissings- en keuzemomenten volgen in aansluiting op dit voorstel en
dat daar ook zeker weer de inwoners bij worden betrokken.
De visie op de Heuvelrug werd uiteindelijk aangenomen door de raad.
Commissievergaderingen
Commissie : Verkeer en Vervoer, Milie c.a.
Vergaderdatum : 30 januari 2002
Aanvang : 20.00 uur
Plaats : kamer 2, gemeentehuis
Voorzitter : dhr. J.J.N.C. De Ligt
Op de agenda staan o.a. de volgende punten:
* Ontwikkelingsstukken: Startershypotheken
* Ter kennisneming: Uitspraak Centrale Raad van Beroep inzake het
geschil tussen mw. Van D. en Gemeente Zeist (ligt vertrouwelijk
ter inzage)
Vergaderdatum : 4 februari 2002
Voorzitter : dhr. A. van Kuijkt
* Voorstellen om advies: Voorstel tot 13e wijziging van de
legesverordening 1998 en de bijbehorende tarieventabel;
Kredietaanvraag t.b.v. Hof Beek en Royen; Ontwikkeling 4e kwadrant
Het Rond
* Ter kennisneming: Subsidieregeling oud papier voor verenigingen,
scholen en instellingen volgens de AVU-regeling; B&W-besluit d.d.
15 januari 2002 inzake begroting 2002, "goedgekeurd" door de
provincie Utrecht
Commissievergaderingen zijn openbaar.
De volledige agenda's met bijbehorende stukken liggen ter inzage in de
leeshoek van de Publiekshal.
Fusie Lorentz ziekenhuis Zeist en Diakonessenhuis Utrecht
voordeel voor patiënt
Het Lorentz ziekenhuis Zeist en het Diakonessenhuis Utrecht zijn op 1
april 2001 formeel gefuseerd. De naam van het nieuwe ziekenhuis is
Diakonessenhuis en bestaat uit drie locaties: Doorn, Zeist en Utrecht.
Verschillende redenen hebben geleid tot deze fusie. Het ook in de
toekomst kunnen blijven bieden van een hoge kwaliteit van zorg is een
van de belangrijkste. Maar ook een doelmatig gebruik van de financiën
hebben een achterliggende rol gespeeld. Nu de juridische fusie een
feit is, moeten in de ziekenhuisorganisatie op alle drie de locaties
veel plannen worden uitgewerkt en uitgevoerd. Uiteindelijk resulteren
al deze plannen in het waarborgen van de continuïteit van de zorg aan
onze patiënten. Meegenomen is dat door de fusie het Diakonessenhuis
een aantrekkelijkere werkgever wordt voor verpleegkundig personeel en
specialisten. En natuurlijk komt ook dit de patiënten weer ten goede.
Redenen achter de fusie
Voor het Lorentz ziekenhuis Zeist was het als relatief klein
ziekenhuis moeilijk om in een krappe arbeidsmarkt aan voldoende goed
gekwalificeerd personeel te komen. Daardoor was het bijna niet
mogelijk om kwetsbare en zorgintensieve functies als
kindergeneeskunde, verloskunde, intensive care, en intensieve
hartbewaking overeind te houden.
Voor de lange termijn had het ziekenhuis behoefte aan duidelijkheid
over haar eigen bestaan. Deze zekerheid kon alleen worden verkregen
als er met een ander ziekenhuis zou worden gefuseerd.
Het Diakonessenhuis Utrecht wilde graag meer patiënten voor onderzoek
en behandeling omdat zij het opleiden van jonge artsen tot medisch
specialist, reeds een jarenlange traditie, graag wilde uitbreiden. Een
groter ziekenhuis heeft bovendien als voordeel dat de specialisten de
mogelijkheid krijgen om zich in bepaalde delen van het vak extra te
bekwamen. Hierdoor kunnen patiënten de beste zorg zo dicht mogelijk
bij huis krijgen.
Het voordeel voor patiënten is dat een opleidingsziekenhuis
aantrekkelijker wordt voor jonge specialisten en verpleegkundig
personeel en dat het daardoor makkelijker aan medewerkers kan komen.
Naast deze individuele motieven waren er ook gezamenlijke redenen voor
een fusie. Een aantal hiervan hieronder op een rij:
* Het bieden van een zo groot mogelijke service aan patiënten aan de
oostkant van stad en regio Utrecht.
* Een groter ziekenhuis heeft betere mogelijkheden in het tot stand
brengen van een nog hechtere samenwerking met huisartsen,
thuiszorg, verpleeg- en verzorgingshuizen. Het doel hiervan is de
doorstroming van patiënten vanuit het ziekenhuis beter te kunnen
regelen. Samen sta je sterker.
* Een groter ziekenhuis krijgt meer geld voor duurdere functies en
door de schaalvergroting kunnen we het geld zo doelmatig mogelijk
inzetten zodat er voor het geld zoveel mogelijk zorg kan worden
geboden.
* Door een fusie van het Diakonessenhuis met het Lorentz ziekenhuis
ontstaan betere mogelijkheden voor samenwerking met de andere
ziekenhuizen. De fusie zorgt voor een beter evenwicht tussen de
ziekenhuizen aan de westkant en de oostkant van Utrecht.
* Gezamenlijk streven dat zo min mogelijk patiënten naar elders toe
hoeven voor hun zorg- en hulpvraag. Beide ziekenhuizen wilden
behoud en zo mogelijk uitbreiding van het totaal aantal patiënten
dat gebruik maakt van de drie ziekenhuislocaties.
Uitgangspunten en de gevolgen daarvan voor de drie locaties
Uitgangspunten:
* Blijvend aanbieden van de zorg op de drie locaties, dus ook in de
buitenpoli in Doorn.
* Aansluiten bij de visie van de minister over het ziekenhuis van de
21e eeuw. De minister is van mening dat ziekenhuizen moeten
samenwerken en dat complexe intensieve zorg geconcentreerd wordt
op die locatie waar de meeste patiënten heen gaan en waar men al
gewend is grote ingrepen en complexe behandelingen te doen. Voor
deze zorg is hoog opgeleid personeel en ingewikkelde, kostbare
apparatuur nodig. Op de andere locatie kan zorg worden aangeboden
die planbaar is en die niet zo complex is. En hoe minder
spoedingrepen daar gebeuren waarvoor een operatiekamer moet worden
vrijgehouden, hoe meer planbare zorg kan worden geboden. En meer
dan 80% van alle denkbare behandelingen is planbaar.
* De functies die het Lorentz ziekenhuis in Zeist eigenlijk niet
goed aan de gang kan houden, zonder verlies van kwaliteit en
bovenmatige werkdruk (denk aan de vele nachtdiensten bij een
kleine verpleegkundige bezetting), zullen geconcentreerd moeten
worden in Utrecht. Het gaat hierbij om klinische verloskunde,
klinische kindergeneeskunde, intensive care (IC) en intensieve
hartbewaking.
Gevolgen voor Zeist, hoe ziet nu het zorgprofiel van de locatie Zeist
eruit?
* 7 keer 24 uur open zijn van de spoedeisende hulp.
* Het houden van spreekuur voor alle specialismen met de daarvoor
noodzakelijke ondersteunende faciliteiten als laboratoria,
röntgenafdeling, functieafdeling ...
* Accent op ambulante zorgvormen, zowel poliklinisch, als in
dagbehandeling en short stay. Met dat laatste wordt bedoeld een
opname die niet langer dan 5 dagen duurt.
* Planbare laagcomplexe zorg, ook voor patiënten die in Utrecht op
het spreekuur zijn geweest. Voorbeelden: spataderoperatie,
liesbreukoperatie, ingrepen bij de KNO-arts, staaroperaties, heup-
en knieoperaties bij gezonde ouderen etc.
* In nauwe samenwerking met Bovenwegen wordt een
reactiveringsafdeling in het ziekenhuis gemaakt voor patiënten die
een CVA hebben doorgemaakt of die een heup- of knieoperatie hebben
ondergaan, zodat de 'ketenzorg' in het ziekenhuis kan plaatsvinden
en men bij het naar huis gaan letterlijk weer op eigen benen kan
staan.
Gevolgen voor Utrecht, hoe ziet nu het zorgprofiel van de locatie
Utrecht eruit?
* 7 keer 24 uur open zijn van de spoedeisende hulp.
* Het houden van spreekuur voor alle specialismen.
* Concentratie van de acute, complexe, hoogrisico geneeskunde.
Anders gezegd, daar moeten de 'zware gevallen' naar toe worden
gebracht.
* Het doen van behandelingen in dagbehandeling.
* Het doen van meer ingewikkelde behandelingen en het doen van
behandelingen en ingrepen bij patiënten met een verhoogd risico.
* Het opleiden van jonge artsen tot medisch specialist.
Gevolgen voor de buitenpolikliniek in Doorn?
* Vanuit een serviceaspect willen we er zoveel mogelijk specialismen
spreekuur laten houden.
Overzicht van de activiteiten die het Diakonessenhuis gaat uitvoeren
om de zorgprofielen op de locaties in te vullen.
In Zeist:
* Er zal op korte termijn worden begonnen met de renovatie van de
poliklinieken. Een deel hiervan is enkele jaren geleden reeds
uitgevoerd en dat zal nu worden afgemaakt. Voorts zal het
beddenhuis dat uit de zeventiger jaren dateert geheel worden
vernieuwd en worden aangepast aan de eisen van deze tijd.
* Bouw van de reactiveringsafdeling op de 4e verdieping van het
beddenhuis.
In Utrecht:
* het ziekenhuis is indertijd gebouwd om hulp te bieden aan een
bevolking van 100.000 mensen (adherentie noemt men dat). Nu zorgen
we voor meer dan 150.000 mensen en dat betekent dat het ziekenhuis
veel te klein is. Dus ook in Utrecht zal flink gebouwd gaan
worden.
* Om de klinische verloskunde, klinische kindergeneeskunde,
Intensive care en intensieve hartbewaking te kunnen concentreren
zal uitbreiding van die afdelingen nodig zijn en dat gaat
binnenkort gebeuren. Want dan pas kan men patiënten uit Zeist in
Utrecht 'erbij hebben'.
In Utrecht en Zeist:
* Uitbreiding van het aantal specialisten. Dit is in volle gang. In
2001 zijn er 7 nieuwe specialisten bij gekomen.
* Uitbreiding van personeel en dat lukt samen heel redelijk. In 2001
zijn er in de zorg meer dan 25 mensen bijgekomen.
* Zorgen dat specialisten samen maatschappen of vakgroepen gaan
vormen.
* Planmatige, gefaseerde aanpak van de concentraties van bepaalde
zorg, met een logische volgorde. Er zal vooral op moeten worden
toegezien dat er geen verplaatsing van patiëntenstromen plaats
vindt voordat op de andere locatie de infrastructuur wat betreft
ruimte, personeel en voorzieningen in orde is.
Zoals u kunt zien bruisen de ziekenhuislocaties van activiteiten om de bevolking van Utrecht-Oost, Zeist en de 'Heuvelrug' nog beter van dienst te kunnen zijn bij gezondheidszorgproblemen.
Extra service voor minder valide parkeerders
Zoals u weet geldt in het centrum van Zeist al enige tijd betaald
parkeren. Op sommige plaatsen zoals bijvoorbeeld op de Slotlaan, stond
naast ieder parkeervak een aparte parkeermeter. Daar is door de komst
van de euro verandering in gekomen. Een groot aantal parkeermeters in
het centrum is vervangen door centraal opgestelde parkeerautomaten. De
automaten zijn herkenbaar aan een blauwe bord met daarop een
betaalteken.
Let op: er staan wél parkeermeters naast invalidenparkeerplaatsen.
Deze uitzondering is gemaakt omdat het voor minder valide parkeerders
een probleem kan zijn om naar de centrale parkeerautomaat te gaan. De
meters naast de invalidenparkeerplaatsen zijn dusdanig aangepast dat
de parkeerder een langere periode (maximaal 2 uur) kan parkeren.
Pasfoto's voor paspoort, Nederlandse Identiteitskaart en rijbewijs
Voor het aanvragen van een nieuw paspoort, Nederlandse Identiteitskaart en rijbewijs heeft u een 'goede' pasfoto nodig. Voor een paspoort of Nederlandse Identiteitskaart heeft u één foto en voor een rijbewijs twee identieke pasfoto's nodig. Een vakfotograaf weet waaraan de pasfoto's moeten voldoen. Hieronder volgen de criteria.
Wat is een "goede" pasfoto?
* Kleur of zwart-wit;
* Recent, duidelijk en goedgelijkend;
* Eerder gebruikte foto's, schoolfoto's, reproducties en digitale
foto's zijn niet toegestaan;
* Het gezicht dient recht van voren, tegen een lichte, egale
achtergrond te zijn gefotografeerd;
* De grootte van de foto moet 35 bij 45 mm zijn;
* De breedte van het hoofd dient ongeveer 2 cm van de afbeelding in
beslag te nemen;
* Beide ogen moeten zichtbaar te zijn, eventueel achter een bril.
Een bril met donkere glazen is niet toegestaan (tenzij de drager
heeft aangetoond dat het dragen van zo'n bril om medische redenen
noodzakelijk is);
* Het hoofd moet onbedekt zijn (tenzij de aanvrager heeft aangetoond
dat godsdienstige, levensbeschouwelijke of medische oorzaken zich
hiertegen verzetten. Het gezicht moet echter zichtbaar blijven).
Heeft u nog vragen?
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de medewerkers van de
Publiekshal, Slotlaan 20 óf tel. (030) 6987247/248.
NMC Zeist organiseert cursus 'Natuurlijk Tuinieren'
Op zaterdag 2 en 16 maart wordt er door het NMC Zeist een cursus
'Natuurlijk Tuinieren' georganiseerd. Steeds meer mensen willen een
natuurlijke tuin. Een tuin die past in de omgeving, waar gevarieerde,
bij voorkeur inheemse, planten groeien en bloeien. De kunst van het
natuurlijk tuinieren is, dat je zo min mogelijk ingrijpt. Na verloop
van tijd vindt een tuin zijn eigen evenwicht. De cursus bevat zowel
een theorie- als een praktijkgedeelte.
Het doel van deze cursus is om de deelnemers praktische informatie en
ideeën aan te reiken over het tuinieren op milieuvriendelijke wijze.
Tijdens de cursus wordt ingegaan op de volgende onderwerpen: wat is
natuurlijk tuinieren, grondsoorten en groeifactoren, compost en
bemesting, de juiste plant op de juiste plaats,
ziekten/plagen/onkruiden, de juiste werkzaamheden uitvoeren op de
juiste tijd en het leren kennen en leren gebruiken van verschillende
tuingereedschappen. Naast de vastgestelde onderwerpen zal er echter
zoveel mogelijk worden ingespeeld op vragen en behoeften van de
cursisten. De cursus wordt gegeven door Roos Broersen.
De cursus wordt gegeven in het verenigingsgebouw en op enkele tuinen
van het volkstuinencomplex De Grifthoek. Dit complex neemt deel aan
een tweejarig advies- en begeleidingsproject met als doel de
ecologische waarde van de tuinen te vergroten en zo het Nationaal
Keurmerk Natuurlijk Tuinieren te behalen. De kosten bedragen 82,- (
180,70; koffie/thee en cursusmateriaal inbegrepen). De cursus maakt
onderdeel uit van het milieubeleidsplan 2000-2004 van de gemeente
Zeist.
Voor informatie en aanmeldingen kunt u contact opnemen met Marlou
Bours, NMC Zeist, tel. (030) 6990254
OPENBARE BEKENDMAKING
Ter inzagelegging proces-verbaal I 4
De voorzitter van het hoofdstembureau voor de op 6 maart 2002 te
houden verkiezing van de leden van de raad van de gemeente Zeist maakt
bekend, dat het proces-verbaal I 4 van de zitting van het
hoofdstembureau waarin beslist is over de geldigheid van de lijsten en
over het handhaven van de daarop voorkomende kandidaten, alsmede over
het handhaven van de daarboven geplaatste aanduiding van een politieke
groepering, ingevolgde artikel I 1, lid 1, van het Kiesbesluit, voor
een ieder ter inzage is gelegd bij bureau Verkiezingen (in de
publiekshal, Slotlaan 20)
Zeist, 25 januari 2002
De voorzitter voornoemd,
R.G. Boekhoven
DE NUMMERING VAN DE KANDIDATENLIJSTEN
Het centraal stembureau heeft eerst met toepassing van artikel I 14,
eerste en tweede lid, van de Kieswet genummerd de lijsten van
politieke groeperingen wier aanduiding was geplaatst boven een
kandidatenlijst waaraan bij de laatstgehouden verkiezing één of meer
zetels zijn toegekend, in de volgorde van de bij die verkiezing op de
desbetreffende lijsten uitgebrachte aantallen stemmen. Voor zover
nodig is rekening gehouden met samenvoeging van aanduidingen. Indien
de aantallen stemmen bij de laatstgehouden verkiezing gelijk waren,
heeft de nummering van de desbetreffende lijsten door loting
plaatsgevonden. Hierbij zijn de volgende nummers toegekend:
Nummer Aanduiding van de politieke groepering Aantal stemmen bij de
laatstgehouden verkiezing
1 Volkspartij voor Vrijheid en Democratie (VVD) 6873
2 Partij van de Arbeid (P.v.d.A.) 4517
3 Christen Democratisch Appèl (CDA) 4166
4 Groen Links 2590
5 Democraten 66 (D66) 2303
6 SP (Socialistische Partij) 1535
Het centraal stembureau heeft vervolgens met toepassing van artikel I
14, vijfde lid, van de Kieswet aan de overige lijsten bij loting de
volgende nummers toegekend:
Nummer Aanduiding van de politieke groepering c.q. naam van de eerste
kandidaat
7 ChristenUnie/SGP
8 Leefbaar Zeist
DE BESLISSING OVER DE GELDIGHEID VAN DE LIJSTENCOMBINATIES
Het centraal stembureau heeft, gelet op artikel I 10 van de Kieswet,
de volgende lijstencombinaties op de daarbij vermelde grond ongeldig
verklaard:
Lijstencombinatie Grond
Geen
Dientengevolge heeft het centraal stembureau de volgende
lijstencombinaties geldig verklaard:
Geen
Door de in de zittingsruimte aanwezige kiezers zijn
Geen bezwaren ingebracht.
Plaats: Zeist
Datum: donderdag 24 januari 2002
OPENBARE BEKENDMAKING
De burgemeester van de gemeente Zeist herinnert in verband met de op 6
maart 2002 te houden verkiezing van de leden van de gemeenteraad aan
de onderstaande bepalingen van de Kieswet.
1. Volgens artikel J 10 van de Kieswet is iedere werkgever verplicht
te zorgen, dat iedere stemgerechtigde werknemer, die bij hem/haar
in dienstbetrekking is, gelegenheid ontvangt om aan de
verkiezingen deel te nemen, voor zover hij/zij dat niet buiten
zijn/haar werkuren kan doen en om aan de stemming deel te nemen,
niet langer dan twee achtereenvolgende uren behoeft te verzuimen.
2. Op grond van artikel Z 9 van de Kieswet wordt de werkgever die de
hierboven vermelde, hem/haar opgelegde verplichting niet nakomt,
gestraft met hechtenis van ten hoogste veertien dagen of een
geldboete van de tweede categorie.
Zeist, 25 janauri 2002
De burgemeester voornoemd,
R.G. Boekhoven
OPENBARE BEKENDMAKING
Inlichtingen betreffende de registratie als kiezer
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeist maakt bekend dat een ieder bij bureau Verkiezingen, Slotlaan 20 de inlichting kan verkrijgen of hij/zij als kiezer is geregistreerd.
Op grond dat hij/zij niet of niet behoorlijk als kiezer is
geregistreerd kan hij/zij schriftelijk om herziening van de
registratie verzoeken.
Zeist, 25 januari 2002
Het college voornoemd.
OPENBARE BEKENDMAKING
Stemmen in een voor minder-valide kiezers ingericht stembureau.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeist maakt
bekend, dat voor de verkiezing van de leden van de gemeenteraad op 6
maart 2002 alle stemlokalen op zodanige wijze zullen zijn ingericht,
dat voor minder-valide kiezers de mogelijkheid bestaat daar
zelfstandig hun stem uit te brengen.
Zeist, 25 januari 2002
Het college voornoemd.
Stemmen bij volmacht
De burgemeester van de gemeente Zeist maakt bekend, dat het bij de
aanstaande verkiezing van de leden van de gemeenteraad op 6 maart 2002
een kiezer is toegestaan bij volmacht te mogen stemmen.
Daarbij gelden de volgende bepalingen:
A. MACHTIGING DOOR SCHRIFTELIJKE AANVRAAG
1. Ter gemeentesecretarie zijn, kosteloos, formulieren verkrijgbaar
voor de verzoekschriften om bij volmacht te mogen stemmen.
2. Het verzoekschrift moet uiterlijk op 20 februari 2002 door de
kiezer worden ingediend bij de burgemeester van de gemeente, waar
hij/zij als kiezer is geregistreerd.
3. Het verzoek wordt niet ingewilligd wanneer het aan de verzoeker is
toegestaan om in een stembureau naar keuze aan de stemming te
mogen deelnemen.
4. Degene die zich bereid heeft verklaard als gemachtigde op te
treden, moet als kiezer zijn geregistreerd.
5. Bij inwilliging van het verzoek ontvangt de gemachtigde een
volmachtbewijs.
De volmachtstem dient tegelijk met de eigen stem te worden
uitgebracht.
B. MACHTIGING DOOR OVERDRACHT VAN DE OPROEPINGSKAART.
1. De kiezer kan ook, in plaats van een verzoekschrift in te dienen,
na ontvangst van de oproepingskaart, tot en met de dag van de
stemming, zelf een andere kiezer machtigen voor hem/haar te
stemmen.
Dit geschiedt door de oproepingskaart aan de kiezer over te
dragen.
2. Een op deze wijze aangewezen gemachtigde moet in hetzelfde
stemdistrict als kiezer zijn geregistreerd als degene die de
volmacht geeft.
3. De aldus gemachtigde kan de volmachtstem uitsluitend tegelijk met
zijn/haar eigen stem, in het stemdistrict waar hij/zij staat
ingeschreven, uitbrengen.
Een kiezer mag niet meer dat 2 (twee) volmachten aannemen. Een
volmachtgever is niet bevoegd de volmacht in te trekken of zelf aan de
stemming deel te nemen.
Nadere inlichtingen worden verstrekt door de afdeling verkiezingen.
Zeist, 8 januari 2002
De burgemeester voornoemd,
R.G.Boekhoven.
Stand van zaken station Driebergen-Zeist en de aanpassingen aan
spoor en A12
Begin september vorig jaar informeerde wij u via deze pagina over de
ontwikkelingen rond het station Driebergen-Zeist. Middels dit bericht
willen wij u graag op de hoogte brengen van de huidige stand van zaken
hieromtrent. In het jaar 2002 zullen een aantal belangrijke
beslissingen moeten worden genomen, zowel t.a.v. het spoor als t.a.v.
de wegen in dit gebied. Zeker is dat het spoor ter plaatse van het
station Driebergen-Zeist ongelijkvloers zal kruisen en daar van 3 op 4
sporen zal worden gebracht. De A12 zal worden verbreed tot de
aansluiting Driebergen-Zeist.
Over de volgende punten zal naar verwachting binnen een jaar een
beslissing worden genomen:
1. de vorm en plaats van de tijdelijke perronverlenging;
2. de hoogteligging van het spoor;
3. de principiële keuze voor een enkele aansluiting op de A12
(huidige situatie) of een gesplitste aansluiting; hierbij worden
de op- en afritten richting Arnhem op hun huidige plek
gehandhaafd, terwijl de op- en afritten richting Utrecht circa 500
meter naar het Westen verschuiven; Z.o.z. voor een schets van die
situatie;
4. vormgeving en inrichting van de directe omgeving van het station.
De gemeente Zeist en gemeente Driebergen-Rijsenburg zijn beiden
voornemens een ontwerpbestemmingsplan op te stellen waarin
bovengenoemde punten worden gemotiveerd en vastgelegd. Aan dit
bestemmingsplan zal een zogenaamde 'keuzennota' vooraf gaan, waarin de
vier genoemde punten nader zullen worden uitgewerkt. Deze keuzennota
zal in conceptvorm het voornaamste onderwerp zijn van een uitgebreide
informatieavond in het eerste kwartaal van 2002.
Informatie
Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met de gemeente Zeist (de
heer Hoekstra tel. 030-6987430 of de heer Dekker tel. 030-6987373) of
met de gemeente Driebergen-Rijsenburg (de heer Pieters 0343-525 248).
Vaststelling Monumentenverordening en Subsidieverordening monumenten
Burgemeester en wethouders maken bekend, dat de raad van de gemeente
Zeist in zijn vergadering van 17 december 2001 heeft besloten tot
vaststelling van een nieuwe Monumentenverordening en een nieuwe
Subsidieverordening monumenten ter vervanging van hoofdstuk 3 van de
Subsidieverordening stadsvernieuwing Zeist. De Monumentenverordening
is aan de Algemene wet bestuursrecht aangepast, waarbij zoveel
mogelijk het VNG-model is gevolgd. De bepalingen over
monumentensubsidie uit hoofdstuk 3 van de Subsidieverordening
stadsvernieuwing Zeist zijn geactualiseerd en opgenomen in de nieuwe
Subsidieverordening monumenten.
Op grond van het bepaalde in artikel 142 van de Gemeentewet treden de
nieuwe verordeningen in werking op de achtste dag na de dag van deze
publicatie. Dat is in dit geval op 23 januari 2002. Met ingang van
deze datum vervallen de Monumentenverordening 1991 en hoofdstuk 3 van
de Subsidieverordening stadsvernieuwing. Voor bepalingen in de
Monumentenverordening die betrekking hebben op beschermde
rijksmonumenten geldt een afwijkende regeling. Voor zover de
Monumentenverordening daarop betrekking heeft, treedt zij in werking
overeenkomstig het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de
Monumentenwet 1988 (twee maanden nadat de nieuwe Monumentenverordening
ter kennisgeving van de Minister van Onderwijs, Cultuur en
Wetenschappen is gebracht en niet voor schorsing is voorgedragen).
Het raadsbesluit ligt gedurende één maand voor een ieder kosteloos ter inzage bij de centrale balie in de publiekshal.
Inspraak: bouwplan 2e Hogeweg 54 t/m 58
SBBB te Lopik heeft een aanvraag bouwvergunning ingediend voor het
bouwen van 14 appartementen op het perceel 2e Hogeweg 54 t/m 58. Het
bouwplan is niet volledig in overeenstemming met het geldende
bestemmingsplan De Schil.
Het gemeentebestuur is voornemens om medewerking te verlenen aan dit
bouwplan met toepassing van de vrijstellingsprocedure ex artikel 19
lid 2 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. Als eerste stap in de
planologische procedure wordt inspraak verleend.
Bouwplan ter inzage
Met ingang van 16 januari 2002 ligt het bouwplan gedurende 4 weken ter
inzage bij de balie Ruimte in de publiekshal aan de Slotlaan 20. De
balie Ruimte is geopend maandag tot en met woensdag van 8.00 uur tot
15.00 uur, donderdag van 8.00 uur tot 20.00 uur en vrijdag van 8.00
uur tot 12.00 uur.
Gedurende deze termijn (16 januari tot en met 12 februari 2002) kunnen
schriftelijke inspraakreacties worden ingediend bij burgemeester en
wethouders van Zeist, Postbus 513, 3700 AM Zeist.
Mondeling reageren kan bij de heer C.Th. Vos van de productgroep
Ruimte tel. (030) 6987499.
Inloopspreekuur
Op donderdag 24 januari 2002 wordt van 16.30 tot 18.00 uur bij de
balie Ruimte aan de Slotlaan 20 een inloopspreekuur gehouden. Tijdens
dit spreekuur worden desgewenst nadere inlichtingen verstrekt over het
bouwplan.
Bijeenkomst bouwplan bedrijfsterrein aan de Woudenbergseweg (voormalig
Sigmaterrein) 4 februari a.s.
Paraadt Vastgoed BV heeft als rechthebbende op de betreffende gronden
een bouwplan ingediend voor het oprichten van bedrijfsbebouwing op
voornamelijk het voormalige Sigmaterrein gelegen aan de
Woudenbergseweg. Voor het terrein geldt nog de bestemming verffabriek
met een bebouwingspercentage van 50. Een herziening van het
bestemmingsplan voor dit terrein en enkele omliggende terreinen is in
een enigszins gevorderd stadium van voorbereiding. Inspraak over het
voorontwerp-bestemmingsplan heeft plaats gevonden, waarbij al inzicht
is gegeven in de nu voorliggende bouwplannen. Voor medewerking is
vrijstelling van de bepalingen van het nog geldende bestemmingsplan
nodig, hetgeen burgemeester en wethouders overwegen.
Bijeenkomst 4 februari a.s.
Op maandag 4 februari a.s. 2002 om 20.00 uur wordt in de kantine van
Camping De Krakeling een toelichting gegeven op de bouw- en
inrichtingsplannen en wordt vervolgens gelegenheid gegeven vragen te
stellen of opmerkingen te maken. Belangstellenden worden hierbij
uitgenodigd voor deze bijeenkomst.
Ontwerp bouwplan ter inzage van 16 januari tot 12 februari 2002
In de periode van 16 januari 2002 tot en met 12 februari 2002 ligt het
ontwerp van het bouwplan ter inzage bij de publieksbalie van de
Productgroep Ruimte aan de Slotlaan 20, die is geopend van maandag t/m
woensdag van 08.00 - 15.00 uur, donderdag van 08.00 - 20.00 uur en
vrijdag van 08.00 - 12.30 uur. In de genoemde periode bestaat de
mogelijkheid uw reactie schriftelijk of mondeling aan het college van
burgemeester en wethouders uit te brengen.
Voor het eventueel stellen van vragen kunt u op werkdagen bellen met
tel. (030) 6987293.
Euroacceptatie parkeerapparatuur
Zoals wij al eerder aangegeven hebben in onze publicatie op deze
pagina van 18 december jl. heeft er ten gevolge van de invoering van
de euro op 1 januari jl., afgelopen weken ombouw en aanpassing plaats
gevonden aan de gemeentelijke parkeerapparatuur in het centrum van
Zeist.
Alle geplaatste parkeermeters en automaten waarbij vooraf betaald
dient te worden zijn inmiddels gereed gemaakt voor acceptatie van de
Euro. Hier kan tevens tot 28 januari a.s. worden betaald met guldens.
De betaalautomaten in de parkeergarage Slof, waarbij achteraf betaald
dient worden, zijn inmiddels geschikt gemaakt voor acceptatie van de
Euro. Hier kan niet meer met guldens betaald worden.
Parkeergarages Par-cour en Remise zullen uiterlijk 18 januari a.s.
Euro gereed worden gemaakt. Tot die tijd kunt u hier alleen parkeren
indien u met guldens betaalt. Helaas kunnen Euro's hier niet
omgewisseld worden in guldens aangezien in Nederland geen wisselgeld
(in guldens) meer wordt verstrekt.
Let op: enkele parkeermeters in het centrum zijn buiten werking
gesteld en zijn vervangen voor betaalautomaten! U dient hier dus te
betalen bij de betaalautomaat.
Nieuws van de Algemene Begraafplaats Zeist
Vanaf 1 januari is de Algemene Begraafplaats donateur van de Stichting
Ango-stoel.
Deze stichting zet zich onder andere in voor een betere mobiliteit van
de gehandicapten.
Dit betekent dat er op de begraafplaats nu 3 rolstoelen ter
beschikking staan voor het publiek.
Deze stoelen zijn uitgerust met een muntslot zoals u die kent van
winkelwagentjes. U kunt de rolstoel meenemen door 1 euro in het
muntslot te stoppen. Wanneer u de stoel na gebruik weer op zijn plek
zet, krijgt u het muntstuk weer terug.