IBM
Ahrend Office Products ziet mede dankzij kaertSoftware en IBM online-kanaal
snel groeien
IBM iSeries betrouwbaar fundament weborderapplicatie
Eind 1999 begon Ahrend Office Products, de Ahrend-divisie die actief
is als leverancier van kantoorbenodigdheden, met AhrendONLINE, een
e-commerce-project dat in korte tijd uitgroeide tot de succesvolste
B2B-bestelsite in de Benelux. Eind 2001 droeg het nieuwe online-kanaal
al zorg voor 20 procent van de totale verkoop. Het
AhrendONLINE-bestelsysteem is gebaseerd op EasyOrder, een
weborderapplicatie van IBM Business Partner kaertSoftware. De
onderliggende infrastructuur is gebaseerd op IBM iSeries (voorheen
AS/400).
Kantoorleverancier Ahrend, dat sinds het honderdjarig bestaan in 1996
als Koninklijke Ahrend N.V. door het leven mag gaan, heeft zijn
activiteiten onderverdeeld in twee divisies: Office Products and
Services (kantoorbenodigdheden) en Office Furnishing
(projectinrichting). De divisie Office Products is actief in
Nederland, België en Duitsland en draagt zo'n 40 procent aan de
groepsomzet bij. Het Europese divisiekantoor is gevestigd in
Nieuwegein. Van de klantengroep van Ahrend Office Products nemen negen
van de tien klanten hun kantoorbenodigdheden onder contract af, de
overige tien procent wordt benaderd via direct marketing.
Strak bestelsysteem
In 1999, op het hoogtepunt van de internethype, ontstonden bij Ahrend
Office Products de eerste ideeën voor een e-commerce-project.
"Kantoorbenodigdheden zijn natuurlijk bij uitstek de
verbruiksartikelen die je via internet kunt bestellen", aldus Gideon
van der Burg, e-Commerce & Marketing Manager bij Ahrend Office
Products. "Het gaat om vele transacties met een lage waarde per
transactie, waarbij soms de waarde die de transactie vertegenwoordigt
even hoog is als de kosten voor de transactie zelf! Midden in die hype
- met grote kostenbesparingen als belofte - kwamen dan ook de eerste
verzoeken van onze klanten binnen om een online-kanaal in te richten.
Onze eerste gedachte betrof dan ook de aankoop en inrichting van een
webwinkel, met veel plaatjes en een 'sexy' look & feel."
Al gauw stapte Ahrend weer van die gedachte af. Van der Burg:
"Natuurlijk moet een website er netjes uitzien, maar zo'n 'zware' site
boordevol toeters en bellen werkt contraproductief. Gebruikers worden
ongeduldig door de lange laadtijden en raken in de war door de
overdaad aan afbeeldingen. Daarom besloten we voor een strak en
eenvoudig bestelsysteem. E-commerce valt bij ons niet voor niets onder
marketing. We zien het als een extra service voor de klant. Dus als de
klant er graag mee werkt, zijn wij tevreden."
Logische keuze
Ahrend verrichte een studie naar de wensen van enkele klanten en deed
een benchmark met de e-commerce-activiteiten bij Amerikaanse
branchegenoten. Na de resultaten hiervan te hebben gecombineerd met
interne ideeën, kwam Ahrend Office Products tot het besluit in zee te
gaan met e-buzz, de e-business-dochter van IBM Business Partner
kaertSoftware bv. Met zijn groothandelsapplicatie Bridge is
kaertSoftware de toonaangevende softwareleverancier in de
kantoorartikelenbranche. Het online-bestelsysteem Easy Order van
e-buzz werd in aanvulling op Bridge ontwikkeld. e-buzz had daarbij als
meevaller dat kaertSoftware al ervaring had opgedaan met een eerdere
order-entry-module, waardoor er een doordacht opgebouwde applicatie
kon worden ontwikkeld. "Het was voor ons een logische keuze", meent
Van der Burg. "Doordat kaertSoftware onze back-office al had
geautomatiseerd en wij Bridge ook meteen bij onze nieuwe Duitse
dochterbedrijven hebben neergezet, had Easy Order een voorsprong op
andere oplossingen. Ook de standaardondersteuning van meer talen en
valuta's speelde mee."
Beide pakketten draaien bovendien op de IBM AS/400 - nu de iSeries -
waardoor de interface tussen de twee systemen gemakkelijker tot stand
komt, aldus Van der Burg. "Als marketingman gaat het mij puur om de
manier waarop klanten denken over het systeem. Ik hoor geen enkele
klacht over storingen en dat kan maar één ding betekenen: de AS/400
draait prima. Ik weet nog net dat hij in een hoekje staat te draaien
en wordt gemonitord door IT-services. We zijn er tevreden over." Dat
wordt bevestigd door Dick Veenhuizen, de IT-manager van Ahrend Office
Products. "Het AS/400-platform is uitermate stabiel, de
beschikbaarheid is bijzonder hoog en de performance gewoon goed.
Bovendien ontwikkelt IBM de iSeries steeds verder in de richting van
een webserver en message-broker-systeem. Dat past precies in onze
IT-strategie. De komst van HTTP-serversoftware, die standaard wordt
meegeleverd met de iSeries, is daar een goed voorbeeld van."
Gemakkelijk te verkopen aan klanten
Na de beslissing voor Easy Order van e-buzz richtte Ahrend drie
e-commerce-omgevingen in, in Nederland (ahrendonline.nl), België
(ahrendonline.be) en Duitsland (ahrendonline.de), elk verbonden met
het landelijke Bridge-systeem. Van der Burg: "De systemen zijn
volledig geïntegreerd voor wat betreft klantgegevens, prijzen,
kostenplaatsen, assortiment, noem maar op. Daarnaast heeft e-buzz voor
ons cross-selling-technieken geïmplementeerd, waarbij voor allerlei
bestellingen goede alternatieven worden geboden. Dat werkt erg goed.
In de toekomst willen we bovendien toe naar de integratie van
bestellingen via de telefoon en fax. Ook die bestellingen moeten dan
online opvraagbaar zijn. Dat past in onze ervaring dat als je je
klanten meer informatie geeft, ze vanzelf minder vragen - én
tevredener zijn. En als we toch informatie gaan synchroniseren tussen
systemen - je kunt eraan denken om ook de binnendienst straks te laten
werken met een interne versie van AhrendONLINE. Dan werkt iedereen met
hetzelfde systeem!"
Gevraagd naar zijn oordeel over de implementatieperiode in het
voorjaar van 2000, is Van dern Burgs antwoord zonder meer goed.
"kaertSoftware heeft ons daarin prima bijgestaan. Natuurlijk zijn we
begonnen met pilots met enkele trouwe klanten. Die bevestigden ons in
onze keuze voor een 'kaal' bestelsysteem zonder toeters en bellen. De
vraag is nu niet langer 'Hoe mooi is onze site?' maar 'Hoe functioneel
is hij?'. Daarna zijn er enkele teams aan de slag gegaan met de
fine-tuning van het systeem: een IT-team richtte de AS/400 en de
bestelomgeving in, terwijl een business-team zich bezighield met
procedures en commerciële afspraken. Die eerste fase duurde zo'n zes
maanden. Het systeem was weliswaar al veel eerder in de lucht, maar je
hebt enige tijd nodig om het proces helemaal van begin tot eind goed
in te richten. Zo mag een klant niet worden geconfronteerd met de
productafkortingen in ons back-office-systeem. We hadden namelijk met
elkaar afgesproken dat we vanaf dag één de orders automatisch het
back-office-systeem in moesten." Sinds de officiële start in 2000 is
het aandeel webbestellingen gestegen naar gemiddeld 22 procent, met
België als uitschieter met 25 procent. Van der Burg is blij dat de
site technisch zonder veel problemen draait en erg gebruiksvriendelijk
is. "AhrendONLINE kan grote volumes aan en werkt snel en zonder
ergernis voor de gebruiker. Die robuustheid maakt het voor onze
buitendienstmensen veel gemakkelijker om het bij hun klanten te
verkopen."
Tijdelijke monopolies
Het webordersysteem biedt nog geen e-procurement, maar het is wel een
faciliteit die is ingebouwd in Easy Order. Ahrend wil de faciliteit
binnenkort activeren. Van den Burg: "We hebben een driesporenbeleid.
Naast AhrendONLINE, dat we ook gaan uitbouwen met financiële
afwikkeling, willen we grote klanten in staat met hun inkoopsystemen
zoals Ariba, SAP en CommerceOne direct te koppelen aan Bridge. Het
derde spoor betreft de klanten die liever werken via een Marketplace
of een Procurement Service Provider. Zo'n marketplace of PSP zullen we
voorzien van dezelfde elektronische catalogus die ook in AhrendONLINE
wordt gebruikt. Verder willen we ons buigen over e-procurement met
leveranciers, zodat we de hele bevoorradingsketen automatiseren. Dan
gaat het om zaken als het efficiënt aanbieden van content voor onze
catalogus, om orders en uiteindelijk de facturatie. Dat proces wordt
gestroomlijnd als we onze leveranciers inzage geven in onze
voorraadstatus en hen in staat stellen zelf de voorraad aan te vullen.
Ook hier geldt: als je zo veel mogelijk informatie geeft, hoef je zelf
steeds minder te doen, terwijl je toch je leveranciers aan je bindt."
En is die vroegere belofte van kostenbesparingen uiteindelijk
gerealiseerd? "Ja en nee", stelt Van der Burg. "Kostenreducties zijn
de verkeerde inzet van een e-commerce-project. Natuurlijk besparen we
op handmatige orderinvoer, want er is berekend dat onze
verkoopbinnendienst de helft van zijn tijd besteedt aan pure order
entry en de andere helft aan service. Maar dat betekent niet dat je de
binnendienst kunt halveren. Je moet juist met de bestaande ploeg - die
inderdaad niet verder groeit - nog meer tijd aan service besteden.
Want meer aandacht voor klanten betekent een grotere
klantentevredenheid en daardoor een hogere omzet. De rest van de
besparing is geïnvesteerd in de ontwikkeling van AhrendONLINE. Want in
de wereld van kantoorartikelen is het nu eenmaal moeilijk om je te
onderscheiden van de concurrent. Door via AhrendONLINE voorop te lopen
en tijdelijke monopolies te creëren, kunnen we steeds voor korte tijd
voorsprong op onze concurrenten behouden. En dat betaalt zich uit.
Zoals gezegd, meer dan 20 procent van onze bestellingen vindt nu
elektronisch plaats. Op een manier die voor zowel de klant als onszelf
volkomen zorgeloos gaat."
Contactpersonen:
e-buzz bv
Rian Faay (general manager)
Tel.:0031 (0) 23 55 54 949
e-mail: r.faay@e-buzz.nl
IBM Nederland N.V.
Evelien Vredeveld
Tel.: 0031 (0) 20 513 5736
e-mail: evelien_vredeveld@nl.ibm.com