EnergieNed
Bedrijven met switchproblemen worden niet afgesloten
Bedrijven met switchproblemen zijn onzeker over de continuïteit van de energielevering. Netbeheerders willen deze onzekerheid wegnemen. Zij zullen tot 15 februari bedrijven waarvan de nieuwe leverancier bij de netbeheerder onbekend is of die met andere switchproblemen te maken hebben, niet afsluiten van elektriciteit en/of gas. De netbeheerders deel uitmakend van EnergieNed Federatie van Energiebedrijven in Nederland vervullen een sleutelrol in het switchproces. Zij zijn zich bewust van het feit dat er sprake is van een nieuwe situatie met overgangsproblemen bij alle marktpartijen. De netbeheerders verplichten zich om, waar nog onduidelijkheid heerst, in de komende twee weken alle marktpartijen duidelijkheid te verschaffen. De overgangsproblemen zullen daarmee uiterlijk 15 februari zijn opgelost.
Per 1 januari 2002 is de energiemarkt opengegaan voor 64.000
elektriciteitsklanten en 2500 gasklanten. Bedrijven en instellingen
die tijdig hun leveringscontract hebben opgezegd konden per 1 januari
van leverancier wisselen. Ongeveer 20% van het aantal bedrijven heeft
dat gedaan. Van een aantal klanten heeft de oorspronkelijke
leverancier per 1 januari wel een bericht van opzegging ontvangen,
maar is de switch later dan 1 januari doorgevoerd. In sommige gevallen
is nog niet duidelijk wie de nieuwe leverancier is, in sommige
switchberichten is niet duidelijk wie de opgegeven klant is (als de
adressering bijvoorbeeld niet klopt). De afgelopen maand hebben de
oorspronkelijke leveranciers, nieuwe leveranciers, netbeheerders en
klanten veel problemen opgelost of zichtbaar gemaakt. In de resterende
gevallen loopt deze actie nog. De klant is dan onzeker over zijn
positie en sommigen vrezen door de netbeheerder te worden afgesloten.
Daar is echter geen reden toe.
Oorzaak
De onduidelijkheid over wie de nieuwe leverancier is kan vele oorzaken
hebben omdat bij de leverancierswisseling veel partijen betrokken
zijn. De klant moet een nieuw contract hebben afgesloten, de nieuwe
leverancier moet een switchbericht bij de netbeheerder hebben
ingediend, de netbeheerder moet de betrokken klant in zijn systeem
herkennen, het switchbericht afhandelen en de leveranciers voor de
switchdatum informeren. Daarbij speelt ook nog dat bepaalde
handelingen (indiening of afhandeling van switchberichten) door
tussenpersonen kunnen worden uitgevoerd, waardoor het aantal schakels
nog verder toeneemt.
Financiële consequenties
In de genoemde situatie zijn extra kosten gemaakt. De oorspronkelijke
leverancier heeft langer dan volgens contractuele afspraken de
levering verzorgd of de netbeheerder heeft voor de levering tijdelijk
een leverancier ingeschakeld. In onderling overleg zullen netbeheerder
en oorspronkelijke en nieuwe leverancier hiervoor een oplossing
proberen te zoeken. Partijen doen er zoveel mogelijk aan om de klant
niets daarvan te laten merken.
Voor meer informatie over dit persbericht kan contact worden opgenomen
met de heer S. Marbus, telefoon 026 - 356 36 57.