Gemeente Zeist


Op deze pagina vindt u actuele informatie over gebeurtenissen in de gemeente Zeist.

Gemeenteraadsverkiezingen op 6 maart a.s.
Deze week de Verkiezingskrant in de bus!

U heeft waarschijnlijk al op verschillende plaatsen in de gemeente de grote grijze borden gezien met hier en daar al een poster van een politieke partij. Ook achter de schermen zijn de voorbereidingen van de gemeenteraadsverkiezingen op 6 maart in volle gang. Zo wordt deze week huis-aan-huis een Verkiezingskrant verspreid in de gemeente Zeist. De krant bevat algemene informatie over de verkiezingen zoals stemmen bij volmacht waarmee u iemand anders uw stem kunt laten uitbrengen, informatie over de kiezerspas die u nodig heeft als u kunt stemmen op het stembureau waarin u bent ingedeeld en informatie over de ruime openingstijden van de stembureau's. Ook leest u waar en wanneer het Verkiezingscafé wordt gehouden en wat precies het 'Burgerinitiatief' inhoudt.
Om uw keuze op 6 maart wellicht iets te vergemakkelijken, bevat de krant van alle acht de politieke partrijen een eigen bijdrage. Deze partijprogramma's met daarin hun ideeën, uitgangspunten en wensen worden op een overzichtelijke wijze aan u gepresenteerd. Tenslotte treft u op de achterzijde van de Verkiezingskrant de officiële publicatie van de kandidatenlijst aan.

Ook de stickeradressen ontvangen de krant
De Verkiezingskrant wordt door de PTT Post aangemerkt als overheidsinformatie zonder reclamedrukwerk en wordt dus op alle adressen bezorgd (dus ook de adressen met een NEE-NEE- en een NEE-JA-sticker!)

Heeft u op maandag 11 februari nog geen Verkiezingskrant ontvangen? Dan kunt u een gratis exemplaar afhalen in de gemeentelijke Publiekshal (Slotlaan 20), in de Wijkwinkel Zeist noord (Joh. Van Oldenbarneveltlaan 70) of in de Zeister Openbare Bibliotheek (Markt
1). Indien u slecht ter been bent, kunt u contact opnemen met de medewerkers van de Publiekshal, tel. 030 6987911. Zij sturen dan een exemplaar toe.

Kom proefstemmen in de Publiekshal!
Vanaf 12 februari staat in de Publiekshal een stemcomputer opgesteld met daarop het originele stemvel voor de komende gemeenteraadsverkiezingen (zie ook achterzijde Verkiezingskrant). Hier kunt u oefenen met het uitbrengen van uw stem. De uitgebrachte stemmen worden geteld en tijdens het Verkiezingscafé, in de avond van 6 maart, bekendgemaakt door de burgemeester. Later op de avond hoort u ook de "echte" einduitslag van de verkiezingen.

Meer info over Verkiezingen?
Met vragen over de Verkiezingen kunt u terecht bij de medewerkers van Bureau Verkiezingen van de gemeente, mw. Jeannette van Dongen, tel. 030 6987247 en Ada Brummel, tel. 030 6987248.

Rampenbestrijdingsplan Vliegbasis Soesterberg

Voor de Vliegbasis Soesterberg is een rampenbestrijdingsplan opgesteld. Hulpverleningsorganisaties moeten immers goed zijn voorbereid op eventuele ramp. Door middel van oefenen en evaluaties wordt de kwaliteit van het plan telkens getoetst.

Het rampenbestrijdingsplan Vliegbasis Soesterberg ligt gedurende enkele weken ter inzage in de Publiekshal.

Iedere donderdag van 9.30 tot 10.30 uur
Start spreekuur 'Wijkteam Den Dolder'

Vanaf heden houdt het 'Wijkteam Den Dolder' iedere donderdagochtend van 9.30 tot 10.30 uur spreekuur. Bewoners, ondernemers en winkeliers van Den Dolder* worden hiermee in de gelegenheid gesteld om meldingen, wensen, ideeën en klachten over Den Dolder bespreekbaar te maken. Daarbij kunt u denken aan opmerkingen over de toestand van de wegen, trottoirs, straatverlichting, openbaar groen, reiniging, openbare orde, sociale veiligheid, onderhoud huis woningcorporatie, verlevendiging van de buurt, etc. Positieve berichten zijn uiteraard ook van harte welkom!
De wijkbeheerder, de participatiemedewerker, de wijkagent of de opbouwwerker staat de spreekuurbezoekers te woord en legt de opmerking schriftelijk vast. Zogenaamde kleine meldingen worden zo snel mogelijk opgepakt. De meer grootschalige klachten, ideeën, etc. worden in het Wijkteamoverleg besproken waarna de melder zo snel mogelijk wordt bericht over de uitkomst.

Langs deze weg verzoekt het Wijkteam Den Dolder alle georganiseerde groepen, commissies en/of verenigingen zich kenbaar te maken bij het wijkteam en zich aan te melden via Wijkwinkel Noord, tel. (030) 6994632.

Het wijkteam komt voort uit het gemeentelijk beleid Wijkgericht werken. Met de inzet van wijkteams wil de gemeente werken aan de leefbaarheid in de wijken van Zeist. Ook wil de gemeente de bewoners of gebruikers van het centrum ondersteunen bij bepaalde initiatieven en waar mogelijk een bijdrage leveren bij de uitvoering hiervan.

Het spreekuur wordt gehouden in Dienstencentrum Pelita aan de Dr. Ramaerlaan 2 te Den Dolder. U kunt uiteraard ook uw meldingen, etc. tijdens kantooruren kwijt bij de gemeentelijke Service-infolijn, tel. (030) 6987480.

Samenstelling 'Wijkteam Den Dolder'
Matthies van Wijk - Opbouwwerker Stichting Meander Wim van der Weide - Wijkbeheerder gemeente Zeist Bart Wientjes - Participatiemedewerker Kombinatie '86 Ben de Groot - Wijkagent politie Binnensticht
Hugo van Rossenberg - Wijkagent politie Binnensticht Jan Oelen - Wijkagent politie Binnensticht


* De wijk van wijkteam Den Dolder omvat het hele gebied ten Noorden van de Amersfoortseweg; Huis ter Heide, Bosch & Duin en Den Dolder.

Balie Ruimte deze week alleen 's ochtends geopend

In verband met een personeelstraining is de Balie Ruimte in de Publiekshal deze week alleen 's ochtends (van 08.00 - 12.30 uur) geopend. Voor minder specifieke vragen kunt u terecht bij de medewerkers van de centrale balie. Onze excuses voor het ongemak.

Vierde Groninger Actief Leef Model project in maart weer van start

Inmiddels zijn er al drie GALM-projecten (Groninger Actief Leef Model) succesvol afgesloten en de vierde staat al weer voor de deur. Ditmaal voor de inwoners van de wijken het Centrum, Griffensteijn en Kersbergen. Het project laat inwoners van Zeist tussen de 55 - 65 jaar, die momenteel nog niet sportief actief zijn, kennismaken met allerlei sport- en spelactiviteiten.

Voldoende bewegen draagt ertoe bij dat u gezond en fit ouder kunt worden. De inwoners van het Centrum, Griffensteijn en Kersbergen hebben inmiddels een uitnodiging voor het vierde GALM-project ontvangen. In de week van 4 februari zullen oud-GALM-deelnemers langs de deuren gaan om alle aangeschreven 55-plussers persoonlijk te benaderen. Zij bellen aan, nemen de ingevulde vragenlijsten in ontvangst en kunnen eventuele vragen over het project beantwoorden.

16 maart fit-test sporthal Dijnselburg
Op zaterdag 16 maart zal er een fit-test plaatsvinden in sporthal Dijnselburg. Onder deskundige begeleiding kunt u bij de verschillende onderdelen, zoals het testen van de soepelheid van uw spieren, uw coördinatie en uithoudingsvermogen, meten hoe fit u bent.

Start introductieprogramma week 9
In de week van 25 maart start het introductieprogramma. In het tien weken durende introductieprogramma maakt u kennis met allerlei sport- en spelactiviteiten. De GALM-lessen vinden plaats in sporthal Dijnselburg en in een gymzaal in de buurt. De kosten bedraagt 2,10 per keer.

Vervolgprogramma week 36
In de week van 2 september start het vervolgprogramma van 30 weken. Het vervolgprogramma wordt afgesloten met een tweede fittest. De resultaten van de twee fittesten worden met elkaar vergeleken. Alle deelnemers uit voorgaande projecten hebben bij de tweede fittest een positief resultaat geboekt!!! Reden te meer om deel te nemen aan het GALM-project.

Informatie
Mocht u vragen hebben, dan kunt u bellen met Evelien Wijdeveld, gemeente Zeist - afd. Accommodaties, Sport- en Recreatievoorzieningen. Tel. (030) 6987359, bereikbaar op ma./di. tussen 9.00 en 14.30 uur en do. tussen 9.00 en 17.00 uur.

Persbericht

Zeist, 22 januari 2002


2,5 Miljoen Nederlanders verenigen zich tijdens werkconferentie
35 Middelgrote gemeenten willen prioriteit op politieke agenda

Tijdens een werkconferentie op 21 januari 2002 in Zeist hebben 35 middelgrote gemeenten definitief gekozen voor een gezamenlijk offensief. Doel is deze groep gemeenten als onmisbare schakel op de politieke kaart te krijgen. "We vertegenwoordigen maar liefst 2,5 miljoen Nederlanders," stelde voorzitter en Zeister burgemeester R.G. Boekhoven. "In de komende campagne richting landelijke politiek willen we een krachtige stem laten horen om onze positie en onze problematiek helder voor het voetlicht te brengen."

Het Platform Middelgrote Gemeenten1 pleit voor een breder stedenbeleid. Inzet is het veiligstellen van de toekomstwaarde van middelgrote gemeenten, als onmisbare schakel tussen stad en platteland. De leden van het Platform willen in de volgende kabinetsperiode meer ruimte bij het bepalen van beleid en de inzet van het beschikbare overheidsgeld. Het vindt dat er vanuit het Rijk teveel éénzijdige aandacht is voor de grote steden enerzijds en de plattelandsvernieuwing anderzijds. De schakel tussen deze twee tegenpolen blijft volgens het Platform in het huidige grotestedenbeleid onderbelicht. Met name de centrumfunctie die middelgrote gemeenten richting het platteland vervullen - waarmee het totale verzorgingsgebied zelfs op 5 miljoen Nederlanders uitkomt - krijgt onvoldoende aandacht. In hun regio bieden zij immers de noodzakelijke voorzieningen als onderwijs, zorg, werkgelegenheid en een winkelapparaat. Voor alle leden van het Platform geldt echter dat de vitaliteit steeds meer in het geding komt.

Verantwoordelijk
Om hun toekomstwaarde te kunnen garanderen, is erkenning nodig voor de specifieke problematiek van dit type gemeenten. De middelgrote gemeenten geven aan dat alleen een zak met (overheids)geld niet de oplossing is. Zij willen zelf de verantwoordelijkheid krijgen om vraagstukken aan te pakken op onder meer het gebied van veiligheid, criminaliteit, leefbaarheid en ruimtelijke ordening. Volgens het Platform is dat alleen mogelijk als het Rijk hen meer bestuurlijke vrijheid geeft en ruimte om geld op een efficiëntere manier in te zetten.

Kennisnetwerk
Tijdens de werkconferentie is besloten een kennisnetwerk in het leven te roepen rond de zes thema's2 die deze gemeenten hebben vastgesteld als meest bepalend voor het eigene van deze gemeenten. Elke deelnemende gemeente zal zich aansluiten bij een of meer van de thema's. De aanwezige kennis en ervaring rond de thema's zal op deze wijze voor alle deelnemers beschikbaar komen. Daarmee wordt tegelijk duidelijk dat deze gemeenten hun kracht vinden in hun verscheidenheid.

Presentatie Vaste Kamercommissie
De komende maanden zal het Platform op vele manieren de aandacht vragen van de Haagse politiek, decentrale overheden, de media, koepelorganisaties, VNG, IPO en andere relevante organisaties. Op uitnodiging van de Vaste Kamercommissie van Binnenlandse Zaken presenteert zij zich binnenkort tijdens een bijeenkomst in de Tweede Kamer.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het secretariaat van het Platform Middelgrote Gemeenten, waartoe beschikbaar is de heer J.A.S. Boomgaardt, gemeentesecretaris van de gemeente Zeist. Tel (030) 69 87 218


1 Het Platform Middelgrote Gemeenten bestaat uit de volgende gemeenten: Alphen aan den Rijn, Appingedam, Assen, Barneveld, Coevorden, De Bilt, Delfzijl, Den Helder, Goes, Gorinchem, Gouda, Heerhugowaard, Hilversum, Hoogeveen, Hoogezand - Sappemeer , Meppel, Middelburg, Oosterhout, Oss, Rijswijk, Roermond, Smallingerland, Sneek, Soest, Stadskanaal, Steenwijk, Veendam, Veenendaal, Velsen, Venray,Vlaardingen, Vlissingen, Woerden en Zeist


2 De zes thema's zijn: openbare orde en veiligheid, werkgelegenheid en arbeidsmarktontwikkeling, ruimtelijke ontwikkeling en volkshuisvesting, voorzieningenniveau en sociaal beleid, regiofunctie, mobiliteit en infrastructuur.

Informatiebijeenkomst stand van zaken spoorlijn, station e.o., A12 en lokale wegen

Wij willen u bij deze uitnodigen voor onze gezamenlijke informatiebijeenkomst over de stand van zaken rondom de plannen in Driebergen voor de spoorlijn, het station en zijn omgeving, de rijksweg A12 bij Odijk en Driebergen en de lokale wegen (Odijkerweg en Hoofdstraat). Omwonenden van het betreffende gebied zijn d.m.v. een huis-aan-huisbrief van de gemeente inmiddels geïnformeerd. De informatieavond wordt gehouden op dinsdag 5 februari 2002 van 18.00 - 22.00 uur in het Iona-gebouw aan de Hoofdstraat 20 in Driebergen-Rijsenburg (bij de Reehorst, naast het station).

De bovengenoemde partijen zijn ieder druk bezig met het uitwerken van plannen. De gemeenten beraden zich op een optimale invulling van het hele gebied rondom de snelweg en de spoorlijn. Rijkswaterstaat is bezig met de uitwerking van de A12 volgens de door het kabinet gekozen oplossing en Railinfrabeheer is bezig met de plannen voor de aanpassing van het station. Het zal duidelijk zijn dat de plannen niet los van elkaar te zien zijn maar elkaar zelfs op belangrijke punten beïnvloeden. Daarom kunt u op deze inloopavond de plannen komen bekijken. Uiteraard zijn er medewerkers van de betrokken organisaties aanwezig om u te woord te staan en uw vragen te beantwoorden.

Wat houden de plannen kort gezegd in?
De gemeenten:
In maart 2002 zullen de gemeenten Driebergen-Rijsenburg en Zeist een keuzennota vaststellen met hun keuzen/voorkeuren voor de toekomstige infrastructurele aanpassingen en uitgangspunten voor de ontwikkeling van de stationsontwikkeling Driebergen-Zeist. Voorafgaand aan de raadsbehandeling wil de gemeente op deze inloopavond omwonenden en andere belangstellenden over deze keuzen en de achterliggende argumenten informeren. In de plannen van de gemeenten zijn onder meer alternatieven opgenomen voor de plannen die door Rijkswaterstaat en Railinfrabeheer worden ontwikkeld. Na vaststelling van de keuzenota wordt verder overlegd of en hoe deze alternatieven worden overgenomen in de plannen van Rijkswaterstaat en Railinfrabeheer.

Rijkswaterstaat:
In het voorjaar van 2001 heeft het kabinet een voorkeursalternatief voor de A12 tussen Utrecht en Veenendaal gekozen. Het is een oplossing met de naam 'toekomstvast benutten' geworden. De gekozen oplossing is door Rijkswaterstaat verder uitgewerkt. Op deze inloopavond laat Rijkswaterstaat zien hoe deze oplossing er bij Odijk en Driebergen uit zal gaan zien. Daarbij stelt Rijkswaterstaat een reactie van u ten zeerste op prijs. Uiteindelijk zal de gehele uitwerking leiden tot een Ontwerp Tracé Besluit (OTB) waarin de voorgestelde oplossing weergegeven is. Het kabinet neemt aan de hand van dit stuk een definitief besluit wat er met de A12 zal gaan gebeuren. Maar voordat het zover is zal nog eenmaal officieel inspraak mogelijk zijn op dit OTB. Dit zal naar verwachting begin 2003 aan de orde zijn.

Railinfrabeheer:
Het kabinet heeft uitgesproken dat op korte termijn de perrons van het station in Driebergen-Zeist moeten worden verlengd. Op termijn wordt gewerkt aan de aanleg van een 4-sporig station en het ongelijkvloers maken van de kruisingen van het spoor met de Hoofdstraat en de Odijkerweg. Hierbij wordt momenteel een vergelijking gemaakt tussen drie varianten waarop spoor en lokale wegen (Hoofdstraat/Driebergseweg en Odijkerweg) elkaar kunnen kruisen.

Wat kunt u op de informatieavond verwachten?
De informatieavond wordt gehouden op dinsdag 5 februari 2002 van 18.00
- 22.00 uur in het Iona-gebouw aan de Hoofdstraat 20 in Driebergen-Rijsenburg (bij de Reehorst, naast het station).

Er zijn tekeningen en kaarten van de volgende alternatieven:
1. Ongelijkvloerse kruisingen bij station Driebergen-Zeist:
+ Spoor op maaiveld handhaven, wegen er verdiept onderdoor leiden;

+ Spoor verhogen, de wegen blijven op maaiveld;
+ Spoor verdiepen, de wegen blijven op maaiveld.
2. Perronverlenging bij station Driebergen-Zeist:
+ Verlenging van het perron in westelijke richting, de Odijkerweg wordt dan omgeleid;

+ Een perron realiseren ten westen van de Odijkerweg, waar alleen de sneltreinen (2x per uur in beide richtingen) stoppen.

3. Aansluiting op de A12 en de bijbehorende wegen:
+ De huidige aansluiting en de Hoofdstraat/Driebergseweg kunnen worden aangepast aan het toenemende verkeer ("enkele aansluiting" genoemd);

+ Westelijk van de huidige aansluiting een nieuwe halve aansluiting te creëren waardoor het verkeer van en naar Utrecht wordt gesplitst ten opzichte van het verkeer van en naar Arnhem. Op deze wijze kan de Hoofdstraat in de toekomst in het huidige profiel gehandhaafd blijven ("gesplitste aansluiting" genoemd).

4. Uitgangspunten voor de stationsontwikkeling, waaronder de groene grenzen.

Van zowel de gemeenten, Railinfrabeheer en Rijkswaterstaat zijn medewerkers aanwezig die u graag te woord staan over de verschillende alternatieven.
Wij (de gemeenten Driebergen-Rijsenburg en Zeist, Rijkswaterstaat en Railinfrabeheer) hopen u dan ook op deze inloopavond te mogen begroeten.

De raad besloot

Een korte raadsagenda deze maand maar met belangrijke agendapunten. Op maandag 21 januari werd het volgende besproken en besloten door de Zeister gemeenteraad:

De fractie van GroenLinks had vragen gesteld naar aanleiding van het door het ROV Utrecht opgestelde "Veiligheidsrapport van de provincie Utrecht 1998-2000". De fractie constateerde dat op een aantal aspecten (aantal letselongevallen fietsers, aantal letselongevallen met 4 t/m 11 jarigen) de gemeente Zeist in vergelijking met andere gemeenten in de provincie Utrecht, erg ongunstig scoort.
Het college van B&W gaf in haar beantwoording aan dat factoren als wegenstructuur, inwoneraantal, de omvang en ligging van bedrijventerreinen, etc. per gemeente anders zijn en invloed hebben op de ongevalscore en verdeling van betrokken groepen verkeersdeelnemers zoals bijvoorbeeld fietsers. Hierdoor zijn de gegevens niet op deze manier met elkaar te vergelijken. In het Actieplan Verkeersveiligheid 2002, dat in het voorjaar bestuurlijk wordt behandeld, zal op de ongevalontwikkeling in de gemeente nader worden ingegaan. Aan de hand daarvan worden speerpunten en acties bepaald.
Verkeersveiligheidsmaatregelen voor de lange termijn zijn vastgelegd in het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan (GVVP).

Het raadsvoorstel 'voorbereidingsbesluit voor het 'Bestemmingsplan Buitengebied Zuid West 2000' werd aangenomen maar daaraan voorafgaand diende GroenLinks een voorstel tot splitsing qua werkingsgebied van het voorbereidingsbesluit in: de IVO-locatie (hier wil het college een versterking van het groen realiseren) en het gebied De Bunzing (realisatie van 10 woon-werkeenheden). Wethouder Ruimte, Wim den Heijer antwoordde onder andere: "De IVO-locatie wordt door Domeinen verkocht. Het voorbereidingsbesluit heeft een conserverend karakter voor wat betreft het groen op die locatie. Ik zie het nut van een splitsing niet in". CDA-raadslid Van Delft gaf aan dat een splitsing van het voorbereidingsbesluit juridisch gezien niet eens tot de mogelijkheden behoort. Raadslid Spruijt (GroenLinks) gaf na enig beraad aan dat de fractie om technische en procedurele redenen het voorstel tot splitsing zou intrekken.

Ook stond de 'Bestuurlijke samenwerking in de regio na 2003' (het vervolg op de Kaderwet) op de agenda. Raadslid Van Ballegooijen van SGP/ChristenUnie gaf aan in te stemmen met het voorstel maar sprak het belang uit van een goede samenwerking met de provincie Utrecht in de toekomst. VVD-raadslid Otten: "Met regionale samenwerking is niets mis. Het enige minpunt is de legitimiteit van het bestuur". Ook GroenLinks noemde dit laatste punt als punt van aandacht. Verder gaf Otten aan dat de samenwerking met de gemeente Driebergen van het allergrootste belang wordt geacht. Diezelfde mening was de CDA-fractie toegedaan. De Niet (CDA): "We moeten inzetten op een goede samenwerking tussen de provincie en de Heuvelruggemeenten maar let daarbij op het handhaven van de financiële hekwerken in de toekomst!". SP raadslid De Jong vroeg zich af waarom Zeist niet de MALDD-gemeenten (Maarn, Amerongen, Leersum, Driebergen en Doorn) gaat samenwerken. Fractievoorzitter Van Kuijk van de PvdA gaf aan voor het voorstel te zijn: "We hebben elkaar nodig. We kunnen het niet alleen". D66-raadslid De Bruijn gaf aan voor vrijwilligere samenwerking te zijn op terreinen waar dat mogelijk is.
Burgemeester Rudi Boekhoven: "Dit is het moment om te kiezen. We moeten rekening houden met de wereld om ons heen en niet alleen maar naar binnen kijken, naar onze eigen gemeente. Opschaling is een mondiale ontwikkeling. Het Utrechts Model (dit is een samenwerkingsvariant, voorgesteld door de provincie Utrecht) is klaargestoomd en dat is niet gedaan in goede samenwerking met de betrokken gemeenten. Dat heb ik al eerder aangegeven. Desondanks blijven we goed samenwerken met de provincie. Ook wij vinden dat de gemeente Driebergen moet worden toegevoegd en mee moet doen in deze ontwikkeling. Ook de provincie staat achter deelname van Driebergen aan de nieuwe regio". Het raadsvoorstel werd aangenomen door de raad. De SP stemde niet in met punt 1 uit het voorstel dat betrekking heeft op ????????.

Het laatste punt op de agenda was het 'Strategisch Gebiedsperspectief Heuvelrug'. In dit rapport staan de strategische doelen (de visie) voor het gebied de Heuvelrug voor de lange termijn (tot 2025). Het rapport is opgesteld in samenwerking met de betrokken gemeenten, de provincie Utrecht en in samenspraak met de inwoners. Samengevat komt de visie er op neer de Heuvelrug als groen, rustig, leefbaar en historisch woon- en leefmilieu in een steeds verder verstedelijkende omgeving te behouden en te versterken. Uitgangspunt daarbij dient te zijn, dat het in alle woonkernen op de Heuvelrug voor inwoners van alle leeftijden mogelijk is om te wonen en te leven in een vitale en samenhangende gemeenschap.
De VVD gaf aan dat de balans tussen economie en ecologie van belang is omdat de VVD dit beschouwt als de gouden kern van ons economisch potentieel. D66 vroeg zich af of de Zeister variant op het gebied van mobiliteit al is besproken met de overige gemeenten en gaf verder te kennen de voorkeur te geven aan inbreidingslocaties (woningbouw) voor àlle gemeenten. Fractievoorzitter Van Ballegooijen van SGP/ChristenUnie: "Groen en leefbaar spreekt mijn fractie aan maar let op: woningvernieuwing vraagt steeds meer ruimte. Waar moeten alle woningen worden weggezet zonder inbreidingslocaties?". De Niet van het CDA: "Woningen mogen niet ten kosten gaan van de leefbaarheid en de kwaliteit van Zeist. Groei is geen doel voor het CDA. Leefbaarheid en kwaliteit wel". De PvdA waarschuwde m.b.t. het thema mobiliteit voor sluiproutes. "Welke maatregelen zou het college overwegen? Wij zien ze niet terug in het voorstel." SP-raadslid De Jong: "Ik ben verheugd dat het college pleit voor een Nationaal Park alleen mis ik de groene grenzen van de bossen bij Austerlitz en Den Dolder". Raadslid Prikken van BIZ liet weten ook moeite te hebben met de mobiliteitspunten uit het voorstel.
Burgemeester Boekhoven antwoordde onder andere dat er nog veel beslissings- en keuzemomenten volgen in aansluiting op dit voorstel en dat daar ook zeker weer de inwoners bij worden betrokken. De visie op de Heuvelrug werd uiteindelijk aangenomen door de raad.

Fusie Lorentz ziekenhuis Zeist en Diakonessenhuis Utrecht voordeel voor patiënt

Het Lorentz ziekenhuis Zeist en het Diakonessenhuis Utrecht zijn op 1 april 2001 formeel gefuseerd. De naam van het nieuwe ziekenhuis is Diakonessenhuis en bestaat uit drie locaties: Doorn, Zeist en Utrecht. Verschillende redenen hebben geleid tot deze fusie. Het ook in de toekomst kunnen blijven bieden van een hoge kwaliteit van zorg is een van de belangrijkste. Maar ook een doelmatig gebruik van de financiën hebben een achterliggende rol gespeeld. Nu de juridische fusie een feit is, moeten in de ziekenhuisorganisatie op alle drie de locaties veel plannen worden uitgewerkt en uitgevoerd. Uiteindelijk resulteren al deze plannen in het waarborgen van de continuïteit van de zorg aan onze patiënten. Meegenomen is dat door de fusie het Diakonessenhuis een aantrekkelijkere werkgever wordt voor verpleegkundig personeel en specialisten. En natuurlijk komt ook dit de patiënten weer ten goede.

Redenen achter de fusie
Voor het Lorentz ziekenhuis Zeist was het als relatief klein ziekenhuis moeilijk om in een krappe arbeidsmarkt aan voldoende goed gekwalificeerd personeel te komen. Daardoor was het bijna niet mogelijk om kwetsbare en zorgintensieve functies als kindergeneeskunde, verloskunde, intensive care, en intensieve hartbewaking overeind te houden.
Voor de lange termijn had het ziekenhuis behoefte aan duidelijkheid over haar eigen bestaan. Deze zekerheid kon alleen worden verkregen als er met een ander ziekenhuis zou worden gefuseerd.

Het Diakonessenhuis Utrecht wilde graag meer patiënten voor onderzoek en behandeling omdat zij het opleiden van jonge artsen tot medisch specialist, reeds een jarenlange traditie, graag wilde uitbreiden. Een groter ziekenhuis heeft bovendien als voordeel dat de specialisten de mogelijkheid krijgen om zich in bepaalde delen van het vak extra te bekwamen. Hierdoor kunnen patiënten de beste zorg zo dicht mogelijk bij huis krijgen.
Het voordeel voor patiënten is dat een opleidingsziekenhuis aantrekkelijker wordt voor jonge specialisten en verpleegkundig personeel en dat het daardoor makkelijker aan medewerkers kan komen.

Naast deze individuele motieven waren er ook gezamenlijke redenen voor een fusie. Een aantal hiervan hieronder op een rij:
* Het bieden van een zo groot mogelijke service aan patiënten aan de oostkant van stad en regio Utrecht.

* Een groter ziekenhuis heeft betere mogelijkheden in het tot stand brengen van een nog hechtere samenwerking met huisartsen, thuiszorg, verpleeg- en verzorgingshuizen. Het doel hiervan is de doorstroming van patiënten vanuit het ziekenhuis beter te kunnen regelen. Samen sta je sterker.

* Een groter ziekenhuis krijgt meer geld voor duurdere functies en door de schaalvergroting kunnen we het geld zo doelmatig mogelijk inzetten zodat er voor het geld zoveel mogelijk zorg kan worden geboden.

* Door een fusie van het Diakonessenhuis met het Lorentz ziekenhuis ontstaan betere mogelijkheden voor samenwerking met de andere ziekenhuizen. De fusie zorgt voor een beter evenwicht tussen de ziekenhuizen aan de westkant en de oostkant van Utrecht.
* Gezamenlijk streven dat zo min mogelijk patiënten naar elders toe hoeven voor hun zorg- en hulpvraag. Beide ziekenhuizen wilden behoud en zo mogelijk uitbreiding van het totaal aantal patiënten dat gebruik maakt van de drie ziekenhuislocaties.

Uitgangspunten en de gevolgen daarvan voor de drie locaties Uitgangspunten:

* Blijvend aanbieden van de zorg op de drie locaties, dus ook in de buitenpoli in Doorn.

* Aansluiten bij de visie van de minister over het ziekenhuis van de 21e eeuw. De minister is van mening dat ziekenhuizen moeten samenwerken en dat complexe intensieve zorg geconcentreerd wordt op die locatie waar de meeste patiënten heen gaan en waar men al gewend is grote ingrepen en complexe behandelingen te doen. Voor deze zorg is hoog opgeleid personeel en ingewikkelde, kostbare apparatuur nodig. Op de andere locatie kan zorg worden aangeboden die planbaar is en die niet zo complex is. En hoe minder spoedingrepen daar gebeuren waarvoor een operatiekamer moet worden vrijgehouden, hoe meer planbare zorg kan worden geboden. En meer dan 80% van alle denkbare behandelingen is planbaar.
* De functies die het Lorentz ziekenhuis in Zeist eigenlijk niet goed aan de gang kan houden, zonder verlies van kwaliteit en bovenmatige werkdruk (denk aan de vele nachtdiensten bij een kleine verpleegkundige bezetting), zullen geconcentreerd moeten worden in Utrecht. Het gaat hierbij om klinische verloskunde, klinische kindergeneeskunde, intensive care (IC) en intensieve hartbewaking.

Gevolgen voor Zeist, hoe ziet nu het zorgprofiel van de locatie Zeist eruit?

* 7 keer 24 uur open zijn van de spoedeisende hulp.
* Het houden van spreekuur voor alle specialismen met de daarvoor noodzakelijke ondersteunende faciliteiten als laboratoria, röntgenafdeling, functieafdeling ...

* Accent op ambulante zorgvormen, zowel poliklinisch, als in dagbehandeling en short stay. Met dat laatste wordt bedoeld een opname die niet langer dan 5 dagen duurt.

* Planbare laagcomplexe zorg, ook voor patiënten die in Utrecht op het spreekuur zijn geweest. Voorbeelden: spataderoperatie, liesbreukoperatie, ingrepen bij de KNO-arts, staaroperaties, heup- en knieoperaties bij gezonde ouderen etc.

* In nauwe samenwerking met Bovenwegen wordt een reactiveringsafdeling in het ziekenhuis gemaakt voor patiënten die een CVA hebben doorgemaakt of die een heup- of knieoperatie hebben ondergaan, zodat de 'ketenzorg' in het ziekenhuis kan plaatsvinden en men bij het naar huis gaan letterlijk weer op eigen benen kan staan.

Gevolgen voor Utrecht, hoe ziet nu het zorgprofiel van de locatie Utrecht eruit?

* 7 keer 24 uur open zijn van de spoedeisende hulp.
* Het houden van spreekuur voor alle specialismen.
* Concentratie van de acute, complexe, hoogrisico geneeskunde. Anders gezegd, daar moeten de 'zware gevallen' naar toe worden gebracht.

* Het doen van behandelingen in dagbehandeling.
* Het doen van meer ingewikkelde behandelingen en het doen van behandelingen en ingrepen bij patiënten met een verhoogd risico.
* Het opleiden van jonge artsen tot medisch specialist.
Gevolgen voor de buitenpolikliniek in Doorn?

* Vanuit een serviceaspect willen we er zoveel mogelijk specialismen spreekuur laten houden.

Overzicht van de activiteiten die het Diakonessenhuis gaat uitvoeren om de zorgprofielen op de locaties in te vullen.

In Zeist:

* Er zal op korte termijn worden begonnen met de renovatie van de poliklinieken. Een deel hiervan is enkele jaren geleden reeds uitgevoerd en dat zal nu worden afgemaakt. Voorts zal het beddenhuis dat uit de zeventiger jaren dateert geheel worden vernieuwd en worden aangepast aan de eisen van deze tijd.
* Bouw van de reactiveringsafdeling op de 4e verdieping van het beddenhuis.

In Utrecht:

* het ziekenhuis is indertijd gebouwd om hulp te bieden aan een bevolking van 100.000 mensen (adherentie noemt men dat). Nu zorgen we voor meer dan 150.000 mensen en dat betekent dat het ziekenhuis veel te klein is. Dus ook in Utrecht zal flink gebouwd gaan worden.

* Om de klinische verloskunde, klinische kindergeneeskunde, Intensive care en intensieve hartbewaking te kunnen concentreren zal uitbreiding van die afdelingen nodig zijn en dat gaat binnenkort gebeuren. Want dan pas kan men patiënten uit Zeist in Utrecht 'erbij hebben'.

In Utrecht en Zeist:

* Uitbreiding van het aantal specialisten. Dit is in volle gang. In 2001 zijn er 7 nieuwe specialisten bij gekomen.
* Uitbreiding van personeel en dat lukt samen heel redelijk. In 2001 zijn er in de zorg meer dan 25 mensen bijgekomen.
* Zorgen dat specialisten samen maatschappen of vakgroepen gaan vormen.

* Planmatige, gefaseerde aanpak van de concentraties van bepaalde zorg, met een logische volgorde. Er zal vooral op moeten worden toegezien dat er geen verplaatsing van patiëntenstromen plaats vindt voordat op de andere locatie de infrastructuur wat betreft ruimte, personeel en voorzieningen in orde is.

Zoals u kunt zien bruisen de ziekenhuislocaties van activiteiten om de bevolking van Utrecht-Oost, Zeist en de 'Heuvelrug' nog beter van dienst te kunnen zijn bij gezondheidszorgproblemen.

Extra service voor minder valide parkeerders

Zoals u weet geldt in het centrum van Zeist al enige tijd betaald parkeren. Op sommige plaatsen zoals bijvoorbeeld op de Slotlaan, stond naast ieder parkeervak een aparte parkeermeter. Daar is door de komst van de euro verandering in gekomen. Een groot aantal parkeermeters in het centrum is vervangen door centraal opgestelde parkeerautomaten. De automaten zijn herkenbaar aan een blauwe bord met daarop een betaalteken.

Let op: er staan wél parkeermeters naast invalidenparkeerplaatsen. Deze uitzondering is gemaakt omdat het voor minder valide parkeerders een probleem kan zijn om naar de centrale parkeerautomaat te gaan. De meters naast de invalidenparkeerplaatsen zijn dusdanig aangepast dat de parkeerder een langere periode (maximaal 2 uur) kan parkeren.

Pasfoto's voor paspoort, Nederlandse Identiteitskaart en rijbewijs

Voor het aanvragen van een nieuw paspoort, Nederlandse Identiteitskaart en rijbewijs heeft u een 'goede' pasfoto nodig. Voor een paspoort of Nederlandse Identiteitskaart heeft u één foto en voor een rijbewijs twee identieke pasfoto's nodig. Een vakfotograaf weet waaraan de pasfoto's moeten voldoen. Hieronder volgen de criteria.

Wat is een "goede" pasfoto?

* Kleur of zwart-wit;

* Recent, duidelijk en goedgelijkend;

* Eerder gebruikte foto's, schoolfoto's, reproducties en digitale foto's zijn niet toegestaan;

* Het gezicht dient recht van voren, tegen een lichte, egale achtergrond te zijn gefotografeerd;

* De grootte van de foto moet 35 bij 45 mm zijn;
* De breedte van het hoofd dient ongeveer 2 cm van de afbeelding in beslag te nemen;

* Beide ogen moeten zichtbaar te zijn, eventueel achter een bril. Een bril met donkere glazen is niet toegestaan (tenzij de drager heeft aangetoond dat het dragen van zo'n bril om medische redenen noodzakelijk is);

* Het hoofd moet onbedekt zijn (tenzij de aanvrager heeft aangetoond dat godsdienstige, levensbeschouwelijke of medische oorzaken zich hiertegen verzetten. Het gezicht moet echter zichtbaar blijven).

Heeft u nog vragen?
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de medewerkers van de Publiekshal, Slotlaan 20 óf tel. (030) 6987247/248.

NMC Zeist organiseert cursus 'Natuurlijk Tuinieren'

Op zaterdag 2 en 16 maart wordt er door het NMC Zeist een cursus 'Natuurlijk Tuinieren' georganiseerd. Steeds meer mensen willen een natuurlijke tuin. Een tuin die past in de omgeving, waar gevarieerde, bij voorkeur inheemse, planten groeien en bloeien. De kunst van het natuurlijk tuinieren is, dat je zo min mogelijk ingrijpt. Na verloop van tijd vindt een tuin zijn eigen evenwicht. De cursus bevat zowel een theorie- als een praktijkgedeelte.

Het doel van deze cursus is om de deelnemers praktische informatie en ideeën aan te reiken over het tuinieren op milieuvriendelijke wijze. Tijdens de cursus wordt ingegaan op de volgende onderwerpen: wat is natuurlijk tuinieren, grondsoorten en groeifactoren, compost en bemesting, de juiste plant op de juiste plaats, ziekten/plagen/onkruiden, de juiste werkzaamheden uitvoeren op de juiste tijd en het leren kennen en leren gebruiken van verschillende tuingereedschappen. Naast de vastgestelde onderwerpen zal er echter zoveel mogelijk worden ingespeeld op vragen en behoeften van de cursisten. De cursus wordt gegeven door Roos Broersen.

De cursus wordt gegeven in het verenigingsgebouw en op enkele tuinen van het volkstuinencomplex De Grifthoek. Dit complex neemt deel aan een tweejarig advies- en begeleidingsproject met als doel de ecologische waarde van de tuinen te vergroten en zo het Nationaal Keurmerk Natuurlijk Tuinieren te behalen. De kosten bedragen 82,- ( 180,70; koffie/thee en cursusmateriaal inbegrepen). De cursus maakt onderdeel uit van het milieubeleidsplan 2000-2004 van de gemeente Zeist.
Voor informatie en aanmeldingen kunt u contact opnemen met Marlou Bours, NMC Zeist, tel. (030) 6990254

OPENBARE BEKENDMAKING

Ter inzagelegging proces-verbaal I 4

De voorzitter van het hoofdstembureau voor de op 6 maart 2002 te houden verkiezing van de leden van de raad van de gemeente Zeist maakt bekend, dat het proces-verbaal I 4 van de zitting van het hoofdstembureau waarin beslist is over de geldigheid van de lijsten en over het handhaven van de daarop voorkomende kandidaten, alsmede over het handhaven van de daarboven geplaatste aanduiding van een politieke groepering, ingevolgde artikel I 1, lid 1, van het Kiesbesluit, voor een ieder ter inzage is gelegd bij bureau Verkiezingen (in de publiekshal, Slotlaan 20)

Zeist, 25 januari 2002

De voorzitter voornoemd,

R.G. Boekhoven

DE NUMMERING VAN DE KANDIDATENLIJSTEN

Het centraal stembureau heeft eerst met toepassing van artikel I 14, eerste en tweede lid, van de Kieswet genummerd de lijsten van politieke groeperingen wier aanduiding was geplaatst boven een kandidatenlijst waaraan bij de laatstgehouden verkiezing één of meer zetels zijn toegekend, in de volgorde van de bij die verkiezing op de desbetreffende lijsten uitgebrachte aantallen stemmen. Voor zover nodig is rekening gehouden met samenvoeging van aanduidingen. Indien de aantallen stemmen bij de laatstgehouden verkiezing gelijk waren, heeft de nummering van de desbetreffende lijsten door loting plaatsgevonden. Hierbij zijn de volgende nummers toegekend:

Nummer Aanduiding van de politieke groepering Aantal stemmen bij de laatstgehouden verkiezing
1 Volkspartij voor Vrijheid en Democratie (VVD) 6873
2 Partij van de Arbeid (P.v.d.A.) 4517

3 Christen Democratisch Appèl (CDA) 4166

4 Groen Links 2590

5 Democraten 66 (D66) 2303

6 SP (Socialistische Partij) 1535

Het centraal stembureau heeft vervolgens met toepassing van artikel I 14, vijfde lid, van de Kieswet aan de overige lijsten bij loting de volgende nummers toegekend:

Nummer Aanduiding van de politieke groepering c.q. naam van de eerste kandidaat

7 ChristenUnie/SGP

8 Leefbaar Zeist

DE BESLISSING OVER DE GELDIGHEID VAN DE LIJSTENCOMBINATIES

Het centraal stembureau heeft, gelet op artikel I 10 van de Kieswet, de volgende lijstencombinaties op de daarbij vermelde grond ongeldig verklaard:

Lijstencombinatie Grond
Geen

Dientengevolge heeft het centraal stembureau de volgende lijstencombinaties geldig verklaard:

Geen

Door de in de zittingsruimte aanwezige kiezers zijn

Geen bezwaren ingebracht.

Plaats: Zeist
Datum: donderdag 24 januari 2002

OPENBARE BEKENDMAKING

De burgemeester van de gemeente Zeist herinnert in verband met de op 6 maart 2002 te houden verkiezing van de leden van de gemeenteraad aan de onderstaande bepalingen van de Kieswet.

1. Volgens artikel J 10 van de Kieswet is iedere werkgever verplicht te zorgen, dat iedere stemgerechtigde werknemer, die bij hem/haar in dienstbetrekking is, gelegenheid ontvangt om aan de verkiezingen deel te nemen, voor zover hij/zij dat niet buiten zijn/haar werkuren kan doen en om aan de stemming deel te nemen, niet langer dan twee achtereenvolgende uren behoeft te verzuimen.


2. Op grond van artikel Z 9 van de Kieswet wordt de werkgever die de hierboven vermelde, hem/haar opgelegde verplichting niet nakomt, gestraft met hechtenis van ten hoogste veertien dagen of een geldboete van de tweede categorie.

Zeist, 25 janauri 2002

De burgemeester voornoemd,

R.G. Boekhoven

OPENBARE BEKENDMAKING

Inlichtingen betreffende de registratie als kiezer

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeist maakt bekend dat een ieder bij bureau Verkiezingen, Slotlaan 20 de inlichting kan verkrijgen of hij/zij als kiezer is geregistreerd.

Op grond dat hij/zij niet of niet behoorlijk als kiezer is geregistreerd kan hij/zij schriftelijk om herziening van de registratie verzoeken.

Zeist, 25 januari 2002

Het college voornoemd.

OPENBARE BEKENDMAKING

Stemmen in een voor minder-valide kiezers ingericht stembureau.

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeist maakt bekend, dat voor de verkiezing van de leden van de gemeenteraad op 6 maart 2002 alle stemlokalen op zodanige wijze zullen zijn ingericht, dat voor minder-valide kiezers de mogelijkheid bestaat daar zelfstandig hun stem uit te brengen.

Zeist, 25 januari 2002

Het college voornoemd.

Stemmen bij volmacht

De burgemeester van de gemeente Zeist maakt bekend, dat het bij de aanstaande verkiezing van de leden van de gemeenteraad op 6 maart 2002 een kiezer is toegestaan bij volmacht te mogen stemmen. Daarbij gelden de volgende bepalingen:

A. MACHTIGING DOOR SCHRIFTELIJKE AANVRAAG

1. Ter gemeentesecretarie zijn, kosteloos, formulieren verkrijgbaar voor de verzoekschriften om bij volmacht te mogen stemmen.
2. Het verzoekschrift moet uiterlijk op 20 februari 2002 door de kiezer worden ingediend bij de burgemeester van de gemeente, waar hij/zij als kiezer is geregistreerd.

3. Het verzoek wordt niet ingewilligd wanneer het aan de verzoeker is toegestaan om in een stembureau naar keuze aan de stemming te mogen deelnemen.

4. Degene die zich bereid heeft verklaard als gemachtigde op te treden, moet als kiezer zijn geregistreerd.
5. Bij inwilliging van het verzoek ontvangt de gemachtigde een volmachtbewijs.
De volmachtstem dient tegelijk met de eigen stem te worden uitgebracht.

B. MACHTIGING DOOR OVERDRACHT VAN DE OPROEPINGSKAART.
1. De kiezer kan ook, in plaats van een verzoekschrift in te dienen, na ontvangst van de oproepingskaart, tot en met de dag van de stemming, zelf een andere kiezer machtigen voor hem/haar te stemmen.
Dit geschiedt door de oproepingskaart aan de kiezer over te dragen.

2. Een op deze wijze aangewezen gemachtigde moet in hetzelfde stemdistrict als kiezer zijn geregistreerd als degene die de volmacht geeft.

3. De aldus gemachtigde kan de volmachtstem uitsluitend tegelijk met zijn/haar eigen stem, in het stemdistrict waar hij/zij staat ingeschreven, uitbrengen.

Een kiezer mag niet meer dat 2 (twee) volmachten aannemen. Een volmachtgever is niet bevoegd de volmacht in te trekken of zelf aan de stemming deel te nemen.
Nadere inlichtingen worden verstrekt door de afdeling verkiezingen.

Zeist, 8 januari 2002

De burgemeester voornoemd,
R.G.Boekhoven.

Zin in een nieuwe uitdaging?
Geef u op als stembureaulid voor de verkiezingen in maart 2002

Bent u achttien jaar of ouder en heeft u zin om eens iets heel anders te doen? Dan heeft u nu de kans!

Volgend jaar worden er twee verkiezingen gehouden, één op 6 maart : de gemeenteraadsverkiezing en één op 15 mei: de verkiezing van de leden van de Tweede Kamer.
Op deze dagen dient de gemeente de burger in staat te stellen om van zijn stemrecht gebruik te maken door stemlokalen in te richten en daarvoor hebben wij stembureauleden nodig. Drie per stemlokaal. Van een stembureaulid wordt verwacht dat hij zitting neemt in het stemlokaal tijdens de openingstijden. Dat wil zeggen van 's ochtends 7.30 uur tot 's avonds 21.00 uur.
U zorgt er voor dat de burger zijn democratische recht kan uitoefenen, wij zorgen voor koffie en een lunch. Daarnaast krijgt u ook een (onkosten)vergoeding.

Heeft u interesse, geeft u dan op bij: bureau Verkiezingen van de gemeente Zeist, Postbus 513, 3700 AM Zeist. Wij kunnen uw medewerking goed gebruiken! Mocht u meer willen weten belt u dan tijdens kantooruren met het bureau Verkiezingen, telefoon (030) 6987247 of (030) 6987248.

Vaststelling Monumentenverordening en Subsidieverordening monumenten

Burgemeester en wethouders maken bekend, dat de raad van de gemeente Zeist in zijn vergadering van 17 december 2001 heeft besloten tot vaststelling van een nieuwe Monumentenverordening en een nieuwe Subsidieverordening monumenten ter vervanging van hoofdstuk 3 van de Subsidieverordening stadsvernieuwing Zeist. De Monumentenverordening is aan de Algemene wet bestuursrecht aangepast, waarbij zoveel mogelijk het VNG-model is gevolgd. De bepalingen over monumentensubsidie uit hoofdstuk 3 van de Subsidieverordening stadsvernieuwing Zeist zijn geactualiseerd en opgenomen in de nieuwe Subsidieverordening monumenten.

Op grond van het bepaalde in artikel 142 van de Gemeentewet treden de nieuwe verordeningen in werking op de achtste dag na de dag van deze publicatie. Dat is in dit geval op 23 januari 2002. Met ingang van deze datum vervallen de Monumentenverordening 1991 en hoofdstuk 3 van de Subsidieverordening stadsvernieuwing. Voor bepalingen in de Monumentenverordening die betrekking hebben op beschermde rijksmonumenten geldt een afwijkende regeling. Voor zover de Monumentenverordening daarop betrekking heeft, treedt zij in werking overeenkomstig het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Monumentenwet 1988 (twee maanden nadat de nieuwe Monumentenverordening ter kennisgeving van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen is gebracht en niet voor schorsing is voorgedragen).

Het raadsbesluit ligt gedurende één maand voor een ieder kosteloos ter inzage bij de centrale balie in de publiekshal.

Inspraak: bouwplan 2e Hogeweg 54 t/m 58

SBBB te Lopik heeft een aanvraag bouwvergunning ingediend voor het bouwen van 14 appartementen op het perceel 2e Hogeweg 54 t/m 58. Het bouwplan is niet volledig in overeenstemming met het geldende bestemmingsplan De Schil.
Het gemeentebestuur is voornemens om medewerking te verlenen aan dit bouwplan met toepassing van de vrijstellingsprocedure ex artikel 19 lid 2 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. Als eerste stap in de planologische procedure wordt inspraak verleend.

Bouwplan ter inzage
Met ingang van 16 januari 2002 ligt het bouwplan gedurende 4 weken ter inzage bij de balie Ruimte in de publiekshal aan de Slotlaan 20. De balie Ruimte is geopend maandag tot en met woensdag van 8.00 uur tot 15.00 uur, donderdag van 8.00 uur tot 20.00 uur en vrijdag van 8.00 uur tot 12.00 uur.
Gedurende deze termijn (16 januari tot en met 12 februari 2002) kunnen schriftelijke inspraakreacties worden ingediend bij burgemeester en wethouders van Zeist, Postbus 513, 3700 AM Zeist. Mondeling reageren kan bij de heer C.Th. Vos van de productgroep Ruimte tel. (030) 6987499.

Inloopspreekuur
Op donderdag 24 januari 2002 wordt van 16.30 tot 18.00 uur bij de balie Ruimte aan de Slotlaan 20 een inloopspreekuur gehouden. Tijdens dit spreekuur worden desgewenst nadere inlichtingen verstrekt over het bouwplan.

Nieuws van de Algemene Begraafplaats Zeist

Vanaf 1 januari is de Algemene Begraafplaats donateur van de Stichting Ango-stoel.
Deze stichting zet zich onder andere in voor een betere mobiliteit van de gehandicapten.

Dit betekent dat er op de begraafplaats nu 3 rolstoelen ter beschikking staan voor het publiek.
Deze stoelen zijn uitgerust met een muntslot zoals u die kent van winkelwagentjes. U kunt de rolstoel meenemen door 1 euro in het muntslot te stoppen. Wanneer u de stoel na gebruik weer op zijn plek zet, krijgt u het muntstuk weer terug.

Geplande ruimingen Algemene Begraafplaats te Zeist

Op de Algemene Begraafplaats te Zeist aan de Woudenbergseweg gaan de huurgraven E 717 t/m 880 op het algemene gedeelte in de periode van 1 november 2001 tot 1 april 2002 geruimd worden. Nabestaanden hebben tot
6 weken na het verschijnen van dit bericht de gelegenheid om in overleg met de beheerder de steen te verwijderen of het stoffelijk overschot te laten herbegraven. De resterende monumenten zullen 6 weken na het verschijnen van dit bericht ter vernietiging worden afgevoerd.

Meer informatie bij de beheerder, Albert van der Laan, tel. (030) 6918727