Gemeente Zeist
Op deze pagina vindt u actuele informatie over gebeurtenissen in de
gemeente Zeist.
Gemeenteraadsverkiezingen op 6 maart a.s.
Deze week de Verkiezingskrant in de bus!
U heeft waarschijnlijk al op verschillende plaatsen in de gemeente de
grote grijze borden gezien met hier en daar al een poster van een
politieke partij. Ook achter de schermen zijn de voorbereidingen van
de gemeenteraadsverkiezingen op 6 maart in volle gang.
Zo wordt deze week huis-aan-huis een Verkiezingskrant verspreid in de
gemeente Zeist. De krant bevat algemene informatie over de
verkiezingen zoals stemmen bij volmacht waarmee u iemand anders uw
stem kunt laten uitbrengen, informatie over de kiezerspas die u nodig
heeft als u kunt stemmen op het stembureau waarin u bent ingedeeld en
informatie over de ruime openingstijden van de stembureau's. Ook leest
u waar en wanneer het Verkiezingscafé wordt gehouden en wat precies
het 'Burgerinitiatief' inhoudt.
Om uw keuze op 6 maart wellicht iets te vergemakkelijken, bevat de
krant van alle acht de politieke partrijen een eigen bijdrage. Deze
partijprogramma's met daarin hun ideeën, uitgangspunten en wensen
worden op een overzichtelijke wijze aan u gepresenteerd. Tenslotte
treft u op de achterzijde van de Verkiezingskrant de officiële
publicatie van de kandidatenlijst aan.
Ook de stickeradressen ontvangen de krant
De Verkiezingskrant wordt door de PTT Post aangemerkt als
overheidsinformatie zonder reclamedrukwerk en wordt dus op alle
adressen bezorgd (dus ook de adressen met een NEE-NEE- en een
NEE-JA-sticker!)
Heeft u op maandag 11 februari nog geen Verkiezingskrant ontvangen?
Dan kunt u een gratis exemplaar afhalen in de gemeentelijke
Publiekshal (Slotlaan 20), in de Wijkwinkel Zeist noord (Joh. Van
Oldenbarneveltlaan 70) of in de Zeister Openbare Bibliotheek (Markt
1). Indien u slecht ter been bent, kunt u contact opnemen met de
medewerkers van de Publiekshal, tel. 030 6987911. Zij sturen dan een
exemplaar toe.
Kom proefstemmen in de Publiekshal!
Vanaf 12 februari staat in de Publiekshal een stemcomputer opgesteld
met daarop het originele stemvel voor de komende
gemeenteraadsverkiezingen (zie ook achterzijde Verkiezingskrant). Hier
kunt u oefenen met het uitbrengen van uw stem. De uitgebrachte stemmen
worden geteld en tijdens het Verkiezingscafé, in de avond van 6 maart,
bekendgemaakt door de burgemeester. Later op de avond hoort u ook de
"echte" einduitslag van de verkiezingen.
Meer info over Verkiezingen?
Met vragen over de Verkiezingen kunt u terecht bij de medewerkers van
Bureau Verkiezingen van de gemeente, mw. Jeannette van Dongen, tel.
030 6987247 en Ada Brummel, tel. 030 6987248.
Rampenbestrijdingsplan Vliegbasis Soesterberg
Voor de Vliegbasis Soesterberg is een rampenbestrijdingsplan
opgesteld. Hulpverleningsorganisaties moeten immers goed zijn
voorbereid op eventuele ramp. Door middel van oefenen en evaluaties
wordt de kwaliteit van het plan telkens getoetst.
Het rampenbestrijdingsplan Vliegbasis Soesterberg ligt gedurende
enkele weken ter inzage in de Publiekshal.
Iedere donderdag van 9.30 tot 10.30 uur
Start spreekuur 'Wijkteam Den Dolder'
Vanaf heden houdt het 'Wijkteam Den Dolder' iedere donderdagochtend
van 9.30 tot 10.30 uur spreekuur. Bewoners, ondernemers en winkeliers
van Den Dolder* worden hiermee in de gelegenheid gesteld om meldingen,
wensen, ideeën en klachten over Den Dolder bespreekbaar te maken.
Daarbij kunt u denken aan opmerkingen over de toestand van de wegen,
trottoirs, straatverlichting, openbaar groen, reiniging, openbare
orde, sociale veiligheid, onderhoud huis woningcorporatie,
verlevendiging van de buurt, etc. Positieve berichten zijn uiteraard
ook van harte welkom!
De wijkbeheerder, de participatiemedewerker, de wijkagent of de
opbouwwerker staat de spreekuurbezoekers te woord en legt de opmerking
schriftelijk vast. Zogenaamde kleine meldingen worden zo snel mogelijk
opgepakt. De meer grootschalige klachten, ideeën, etc. worden in het
Wijkteamoverleg besproken waarna de melder zo snel mogelijk wordt
bericht over de uitkomst.
Langs deze weg verzoekt het Wijkteam Den Dolder alle georganiseerde
groepen, commissies en/of verenigingen zich kenbaar te maken bij het
wijkteam en zich aan te melden via Wijkwinkel Noord, tel. (030)
6994632.
Het wijkteam komt voort uit het gemeentelijk beleid Wijkgericht
werken. Met de inzet van wijkteams wil de gemeente werken aan de
leefbaarheid in de wijken van Zeist. Ook wil de gemeente de bewoners
of gebruikers van het centrum ondersteunen bij bepaalde initiatieven
en waar mogelijk een bijdrage leveren bij de uitvoering hiervan.
Het spreekuur wordt gehouden in Dienstencentrum Pelita aan de Dr.
Ramaerlaan 2 te Den Dolder. U kunt uiteraard ook uw meldingen, etc.
tijdens kantooruren kwijt bij de gemeentelijke Service-infolijn, tel.
(030) 6987480.
Samenstelling 'Wijkteam Den Dolder'
Matthies van Wijk - Opbouwwerker Stichting Meander
Wim van der Weide - Wijkbeheerder gemeente Zeist
Bart Wientjes - Participatiemedewerker Kombinatie '86
Ben de Groot - Wijkagent politie Binnensticht
Hugo van Rossenberg - Wijkagent politie Binnensticht
Jan Oelen - Wijkagent politie Binnensticht
* De wijk van wijkteam Den Dolder omvat het hele gebied ten Noorden
van de Amersfoortseweg; Huis ter Heide, Bosch & Duin en Den Dolder.
Balie Ruimte deze week alleen 's ochtends geopend
In verband met een personeelstraining is de Balie Ruimte in de Publiekshal deze week alleen 's ochtends (van 08.00 - 12.30 uur) geopend. Voor minder specifieke vragen kunt u terecht bij de medewerkers van de centrale balie. Onze excuses voor het ongemak.
Vierde Groninger Actief Leef Model project in maart weer van start
Inmiddels zijn er al drie GALM-projecten (Groninger Actief Leef Model)
succesvol afgesloten en de vierde staat al weer voor de deur. Ditmaal
voor de inwoners van de wijken het Centrum, Griffensteijn en
Kersbergen. Het project laat inwoners van Zeist tussen de 55 - 65
jaar, die momenteel nog niet sportief actief zijn, kennismaken met
allerlei sport- en spelactiviteiten.
Voldoende bewegen draagt ertoe bij dat u gezond en fit ouder kunt
worden. De inwoners van het Centrum, Griffensteijn en Kersbergen
hebben inmiddels een uitnodiging voor het vierde GALM-project
ontvangen. In de week van 4 februari zullen oud-GALM-deelnemers langs
de deuren gaan om alle aangeschreven 55-plussers persoonlijk te
benaderen. Zij bellen aan, nemen de ingevulde vragenlijsten in
ontvangst en kunnen eventuele vragen over het project beantwoorden.
16 maart fit-test sporthal Dijnselburg
Op zaterdag 16 maart zal er een fit-test plaatsvinden in sporthal
Dijnselburg. Onder deskundige begeleiding kunt u bij de verschillende
onderdelen, zoals het testen van de soepelheid van uw spieren, uw
coördinatie en uithoudingsvermogen, meten hoe fit u bent.
Start introductieprogramma week 9
In de week van 25 maart start het introductieprogramma. In het tien
weken durende introductieprogramma maakt u kennis met allerlei sport-
en spelactiviteiten. De GALM-lessen vinden plaats in sporthal
Dijnselburg en in een gymzaal in de buurt. De kosten bedraagt 2,10 per
keer.
Vervolgprogramma week 36
In de week van 2 september start het vervolgprogramma van 30 weken.
Het vervolgprogramma wordt afgesloten met een tweede fittest. De
resultaten van de twee fittesten worden met elkaar vergeleken. Alle
deelnemers uit voorgaande projecten hebben bij de tweede fittest een
positief resultaat geboekt!!! Reden te meer om deel te nemen aan het
GALM-project.
Informatie
Mocht u vragen hebben, dan kunt u bellen met Evelien Wijdeveld,
gemeente Zeist - afd. Accommodaties, Sport- en Recreatievoorzieningen.
Tel. (030) 6987359, bereikbaar op ma./di. tussen 9.00 en 14.30 uur en
do. tussen 9.00 en 17.00 uur.
Persbericht
Zeist, 22 januari 2002
2,5 Miljoen Nederlanders verenigen zich tijdens werkconferentie
35 Middelgrote gemeenten willen prioriteit op politieke agenda
Tijdens een werkconferentie op 21 januari 2002 in Zeist hebben 35
middelgrote gemeenten definitief gekozen voor een gezamenlijk
offensief. Doel is deze groep gemeenten als onmisbare schakel op de
politieke kaart te krijgen. "We vertegenwoordigen maar liefst 2,5
miljoen Nederlanders," stelde voorzitter en Zeister burgemeester R.G.
Boekhoven. "In de komende campagne richting landelijke politiek willen
we een krachtige stem laten horen om onze positie en onze problematiek
helder voor het voetlicht te brengen."
Het Platform Middelgrote Gemeenten1 pleit voor een breder
stedenbeleid. Inzet is het veiligstellen van de toekomstwaarde van
middelgrote gemeenten, als onmisbare schakel tussen stad en
platteland. De leden van het Platform willen in de volgende
kabinetsperiode meer ruimte bij het bepalen van beleid en de inzet van
het beschikbare overheidsgeld. Het vindt dat er vanuit het Rijk teveel
éénzijdige aandacht is voor de grote steden enerzijds en de
plattelandsvernieuwing anderzijds. De schakel tussen deze twee
tegenpolen blijft volgens het Platform in het huidige
grotestedenbeleid onderbelicht. Met name de centrumfunctie die
middelgrote gemeenten richting het platteland vervullen - waarmee het
totale verzorgingsgebied zelfs op 5 miljoen Nederlanders uitkomt -
krijgt onvoldoende aandacht. In hun regio bieden zij immers de
noodzakelijke voorzieningen als onderwijs, zorg, werkgelegenheid en
een winkelapparaat. Voor alle leden van het Platform geldt echter dat
de vitaliteit steeds meer in het geding komt.
Verantwoordelijk
Om hun toekomstwaarde te kunnen garanderen, is erkenning nodig voor de
specifieke problematiek van dit type gemeenten. De middelgrote
gemeenten geven aan dat alleen een zak met (overheids)geld niet de
oplossing is. Zij willen zelf de verantwoordelijkheid krijgen om
vraagstukken aan te pakken op onder meer het gebied van veiligheid,
criminaliteit, leefbaarheid en ruimtelijke ordening. Volgens het
Platform is dat alleen mogelijk als het Rijk hen meer bestuurlijke
vrijheid geeft en ruimte om geld op een efficiëntere manier in te
zetten.
Kennisnetwerk
Tijdens de werkconferentie is besloten een kennisnetwerk in het leven
te roepen rond de zes thema's2 die deze gemeenten hebben vastgesteld
als meest bepalend voor het eigene van deze gemeenten. Elke
deelnemende gemeente zal zich aansluiten bij een of meer van de
thema's. De aanwezige kennis en ervaring rond de thema's zal op deze
wijze voor alle deelnemers beschikbaar komen. Daarmee wordt tegelijk
duidelijk dat deze gemeenten hun kracht vinden in hun verscheidenheid.
Presentatie Vaste Kamercommissie
De komende maanden zal het Platform op vele manieren de aandacht
vragen van de Haagse politiek, decentrale overheden, de media,
koepelorganisaties, VNG, IPO en andere relevante organisaties. Op
uitnodiging van de Vaste Kamercommissie van Binnenlandse Zaken
presenteert zij zich binnenkort tijdens een bijeenkomst in de Tweede
Kamer.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het secretariaat van
het Platform Middelgrote Gemeenten, waartoe beschikbaar is de heer
J.A.S. Boomgaardt, gemeentesecretaris van de gemeente Zeist. Tel (030)
69 87 218
1 Het Platform Middelgrote Gemeenten bestaat uit de volgende
gemeenten: Alphen aan den Rijn, Appingedam, Assen, Barneveld,
Coevorden, De Bilt, Delfzijl, Den Helder, Goes, Gorinchem, Gouda,
Heerhugowaard, Hilversum, Hoogeveen, Hoogezand - Sappemeer , Meppel,
Middelburg, Oosterhout, Oss, Rijswijk, Roermond, Smallingerland,
Sneek, Soest, Stadskanaal, Steenwijk, Veendam, Veenendaal, Velsen,
Venray,Vlaardingen, Vlissingen, Woerden en Zeist
2 De zes thema's zijn: openbare orde en veiligheid, werkgelegenheid en
arbeidsmarktontwikkeling, ruimtelijke ontwikkeling en
volkshuisvesting, voorzieningenniveau en sociaal beleid, regiofunctie,
mobiliteit en infrastructuur.
Informatiebijeenkomst stand van zaken spoorlijn, station e.o., A12 en
lokale wegen
Wij willen u bij deze uitnodigen voor onze gezamenlijke
informatiebijeenkomst over de stand van zaken rondom de plannen in
Driebergen voor de spoorlijn, het station en zijn omgeving, de
rijksweg A12 bij Odijk en Driebergen en de lokale wegen (Odijkerweg en
Hoofdstraat). Omwonenden van het betreffende gebied zijn d.m.v. een
huis-aan-huisbrief van de gemeente inmiddels geïnformeerd. De
informatieavond wordt gehouden op dinsdag 5 februari 2002 van 18.00 -
22.00 uur in het Iona-gebouw aan de Hoofdstraat 20 in
Driebergen-Rijsenburg (bij de Reehorst, naast het station).
De bovengenoemde partijen zijn ieder druk bezig met het uitwerken van plannen. De gemeenten beraden zich op een optimale invulling van het hele gebied rondom de snelweg en de spoorlijn. Rijkswaterstaat is bezig met de uitwerking van de A12 volgens de door het kabinet gekozen oplossing en Railinfrabeheer is bezig met de plannen voor de aanpassing van het station. Het zal duidelijk zijn dat de plannen niet los van elkaar te zien zijn maar elkaar zelfs op belangrijke punten beïnvloeden. Daarom kunt u op deze inloopavond de plannen komen bekijken. Uiteraard zijn er medewerkers van de betrokken organisaties aanwezig om u te woord te staan en uw vragen te beantwoorden.
Wat houden de plannen kort gezegd in?
De gemeenten:
In maart 2002 zullen de gemeenten Driebergen-Rijsenburg en Zeist een
keuzennota vaststellen met hun keuzen/voorkeuren voor de toekomstige
infrastructurele aanpassingen en uitgangspunten voor de ontwikkeling
van de stationsontwikkeling Driebergen-Zeist. Voorafgaand aan de
raadsbehandeling wil de gemeente op deze inloopavond omwonenden en
andere belangstellenden over deze keuzen en de achterliggende
argumenten informeren. In de plannen van de gemeenten zijn onder meer
alternatieven opgenomen voor de plannen die door Rijkswaterstaat en
Railinfrabeheer worden ontwikkeld. Na vaststelling van de keuzenota
wordt verder overlegd of en hoe deze alternatieven worden overgenomen
in de plannen van Rijkswaterstaat en Railinfrabeheer.
Rijkswaterstaat:
In het voorjaar van 2001 heeft het kabinet een voorkeursalternatief
voor de A12 tussen Utrecht en Veenendaal gekozen. Het is een oplossing
met de naam 'toekomstvast benutten' geworden. De gekozen oplossing is
door Rijkswaterstaat verder uitgewerkt. Op deze inloopavond laat
Rijkswaterstaat zien hoe deze oplossing er bij Odijk en Driebergen uit
zal gaan zien. Daarbij stelt Rijkswaterstaat een reactie van u ten
zeerste op prijs. Uiteindelijk zal de gehele uitwerking leiden tot een
Ontwerp Tracé Besluit (OTB) waarin de voorgestelde oplossing
weergegeven is. Het kabinet neemt aan de hand van dit stuk een
definitief besluit wat er met de A12 zal gaan gebeuren. Maar voordat
het zover is zal nog eenmaal officieel inspraak mogelijk zijn op dit
OTB. Dit zal naar verwachting begin 2003 aan de orde zijn.
Railinfrabeheer:
Het kabinet heeft uitgesproken dat op korte termijn de perrons van het
station in Driebergen-Zeist moeten worden verlengd. Op termijn wordt
gewerkt aan de aanleg van een 4-sporig station en het ongelijkvloers
maken van de kruisingen van het spoor met de Hoofdstraat en de
Odijkerweg. Hierbij wordt momenteel een vergelijking gemaakt tussen
drie varianten waarop spoor en lokale wegen (Hoofdstraat/Driebergseweg
en Odijkerweg) elkaar kunnen kruisen.
Wat kunt u op de informatieavond verwachten?
De informatieavond wordt gehouden op dinsdag 5 februari 2002 van 18.00
- 22.00 uur in het Iona-gebouw aan de Hoofdstraat 20 in
Driebergen-Rijsenburg (bij de Reehorst, naast het station).
Er zijn tekeningen en kaarten van de volgende alternatieven:
1. Ongelijkvloerse kruisingen bij station Driebergen-Zeist:
+ Spoor op maaiveld handhaven, wegen er verdiept onderdoor
leiden;
+ Spoor verhogen, de wegen blijven op maaiveld;
+ Spoor verdiepen, de wegen blijven op maaiveld.
2. Perronverlenging bij station Driebergen-Zeist:
+ Verlenging van het perron in westelijke richting, de
Odijkerweg wordt dan omgeleid;
+ Een perron realiseren ten westen van de Odijkerweg, waar
alleen de sneltreinen (2x per uur in beide richtingen)
stoppen.
3. Aansluiting op de A12 en de bijbehorende wegen:
+ De huidige aansluiting en de Hoofdstraat/Driebergseweg kunnen
worden aangepast aan het toenemende verkeer ("enkele
aansluiting" genoemd);
+ Westelijk van de huidige aansluiting een nieuwe halve
aansluiting te creëren waardoor het verkeer van en naar
Utrecht wordt gesplitst ten opzichte van het verkeer van en
naar Arnhem. Op deze wijze kan de Hoofdstraat in de toekomst
in het huidige profiel gehandhaafd blijven ("gesplitste
aansluiting" genoemd).
4. Uitgangspunten voor de stationsontwikkeling, waaronder de groene
grenzen.
Van zowel de gemeenten, Railinfrabeheer en Rijkswaterstaat zijn
medewerkers aanwezig die u graag te woord staan over de verschillende
alternatieven.
Wij (de gemeenten Driebergen-Rijsenburg en Zeist, Rijkswaterstaat en
Railinfrabeheer) hopen u dan ook op deze inloopavond te mogen
begroeten.
De raad besloot
Een korte raadsagenda deze maand maar met belangrijke agendapunten. Op
maandag 21 januari werd het volgende besproken en besloten door de
Zeister gemeenteraad:
De fractie van GroenLinks had vragen gesteld naar aanleiding van het
door het ROV Utrecht opgestelde "Veiligheidsrapport van de provincie
Utrecht 1998-2000". De fractie constateerde dat op een aantal aspecten
(aantal letselongevallen fietsers, aantal letselongevallen met 4 t/m
11 jarigen) de gemeente Zeist in vergelijking met andere gemeenten in
de provincie Utrecht, erg ongunstig scoort.
Het college van B&W gaf in haar beantwoording aan dat factoren als
wegenstructuur, inwoneraantal, de omvang en ligging van
bedrijventerreinen, etc. per gemeente anders zijn en invloed hebben op
de ongevalscore en verdeling van betrokken groepen verkeersdeelnemers
zoals bijvoorbeeld fietsers. Hierdoor zijn de gegevens niet op deze
manier met elkaar te vergelijken. In het Actieplan Verkeersveiligheid
2002, dat in het voorjaar bestuurlijk wordt behandeld, zal op de
ongevalontwikkeling in de gemeente nader worden ingegaan. Aan de hand
daarvan worden speerpunten en acties bepaald.
Verkeersveiligheidsmaatregelen voor de lange termijn zijn vastgelegd
in het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan (GVVP).
Het raadsvoorstel 'voorbereidingsbesluit voor het 'Bestemmingsplan
Buitengebied Zuid West 2000' werd aangenomen maar daaraan voorafgaand
diende GroenLinks een voorstel tot splitsing qua werkingsgebied van
het voorbereidingsbesluit in: de IVO-locatie (hier wil het college een
versterking van het groen realiseren) en het gebied De Bunzing
(realisatie van 10 woon-werkeenheden). Wethouder Ruimte, Wim den
Heijer antwoordde onder andere: "De IVO-locatie wordt door Domeinen
verkocht. Het voorbereidingsbesluit heeft een conserverend karakter
voor wat betreft het groen op die locatie. Ik zie het nut van een
splitsing niet in". CDA-raadslid Van Delft gaf aan dat een splitsing
van het voorbereidingsbesluit juridisch gezien niet eens tot de
mogelijkheden behoort. Raadslid Spruijt (GroenLinks) gaf na enig
beraad aan dat de fractie om technische en procedurele redenen het
voorstel tot splitsing zou intrekken.
Ook stond de 'Bestuurlijke samenwerking in de regio na 2003' (het
vervolg op de Kaderwet) op de agenda. Raadslid Van Ballegooijen van
SGP/ChristenUnie gaf aan in te stemmen met het voorstel maar sprak het
belang uit van een goede samenwerking met de provincie Utrecht in de
toekomst. VVD-raadslid Otten: "Met regionale samenwerking is niets
mis. Het enige minpunt is de legitimiteit van het bestuur". Ook
GroenLinks noemde dit laatste punt als punt van aandacht. Verder gaf
Otten aan dat de samenwerking met de gemeente Driebergen van het
allergrootste belang wordt geacht. Diezelfde mening was de CDA-fractie
toegedaan. De Niet (CDA): "We moeten inzetten op een goede
samenwerking tussen de provincie en de Heuvelruggemeenten maar let
daarbij op het handhaven van de financiële hekwerken in de toekomst!".
SP raadslid De Jong vroeg zich af waarom Zeist niet de MALDD-gemeenten
(Maarn, Amerongen, Leersum, Driebergen en Doorn) gaat samenwerken.
Fractievoorzitter Van Kuijk van de PvdA gaf aan voor het voorstel te
zijn: "We hebben elkaar nodig. We kunnen het niet alleen".
D66-raadslid De Bruijn gaf aan voor vrijwilligere samenwerking te zijn
op terreinen waar dat mogelijk is.
Burgemeester Rudi Boekhoven: "Dit is het moment om te kiezen. We
moeten rekening houden met de wereld om ons heen en niet alleen maar
naar binnen kijken, naar onze eigen gemeente. Opschaling is een
mondiale ontwikkeling. Het Utrechts Model (dit is een
samenwerkingsvariant, voorgesteld door de provincie Utrecht) is
klaargestoomd en dat is niet gedaan in goede samenwerking met de
betrokken gemeenten. Dat heb ik al eerder aangegeven. Desondanks
blijven we goed samenwerken met de provincie. Ook wij vinden dat de
gemeente Driebergen moet worden toegevoegd en mee moet doen in deze
ontwikkeling. Ook de provincie staat achter deelname van Driebergen
aan de nieuwe regio". Het raadsvoorstel werd aangenomen door de raad.
De SP stemde niet in met punt 1 uit het voorstel dat betrekking heeft
op ????????.
Het laatste punt op de agenda was het 'Strategisch Gebiedsperspectief
Heuvelrug'. In dit rapport staan de strategische doelen (de visie)
voor het gebied de Heuvelrug voor de lange termijn (tot 2025). Het
rapport is opgesteld in samenwerking met de betrokken gemeenten, de
provincie Utrecht en in samenspraak met de inwoners. Samengevat komt
de visie er op neer de Heuvelrug als groen, rustig, leefbaar en
historisch woon- en leefmilieu in een steeds verder verstedelijkende
omgeving te behouden en te versterken. Uitgangspunt daarbij dient te
zijn, dat het in alle woonkernen op de Heuvelrug voor inwoners van
alle leeftijden mogelijk is om te wonen en te leven in een vitale en
samenhangende gemeenschap.
De VVD gaf aan dat de balans tussen economie en ecologie van belang is
omdat de VVD dit beschouwt als de gouden kern van ons economisch
potentieel. D66 vroeg zich af of de Zeister variant op het gebied van
mobiliteit al is besproken met de overige gemeenten en gaf verder te
kennen de voorkeur te geven aan inbreidingslocaties (woningbouw) voor
àlle gemeenten. Fractievoorzitter Van Ballegooijen van
SGP/ChristenUnie: "Groen en leefbaar spreekt mijn fractie aan maar let
op: woningvernieuwing vraagt steeds meer ruimte. Waar moeten alle
woningen worden weggezet zonder inbreidingslocaties?".
De Niet van het CDA: "Woningen mogen niet ten kosten gaan van de
leefbaarheid en de kwaliteit van Zeist. Groei is geen doel voor het
CDA. Leefbaarheid en kwaliteit wel". De PvdA waarschuwde m.b.t. het
thema mobiliteit voor sluiproutes. "Welke maatregelen zou het college
overwegen? Wij zien ze niet terug in het voorstel." SP-raadslid De
Jong: "Ik ben verheugd dat het college pleit voor een Nationaal Park
alleen mis ik de groene grenzen van de bossen bij Austerlitz en Den
Dolder". Raadslid Prikken van BIZ liet weten ook moeite te hebben met
de mobiliteitspunten uit het voorstel.
Burgemeester Boekhoven antwoordde onder andere dat er nog veel
beslissings- en keuzemomenten volgen in aansluiting op dit voorstel en
dat daar ook zeker weer de inwoners bij worden betrokken.
De visie op de Heuvelrug werd uiteindelijk aangenomen door de raad.
Fusie Lorentz ziekenhuis Zeist en Diakonessenhuis Utrecht
voordeel voor patiënt
Het Lorentz ziekenhuis Zeist en het Diakonessenhuis Utrecht zijn op 1
april 2001 formeel gefuseerd. De naam van het nieuwe ziekenhuis is
Diakonessenhuis en bestaat uit drie locaties: Doorn, Zeist en Utrecht.
Verschillende redenen hebben geleid tot deze fusie. Het ook in de
toekomst kunnen blijven bieden van een hoge kwaliteit van zorg is een
van de belangrijkste. Maar ook een doelmatig gebruik van de financiën
hebben een achterliggende rol gespeeld. Nu de juridische fusie een
feit is, moeten in de ziekenhuisorganisatie op alle drie de locaties
veel plannen worden uitgewerkt en uitgevoerd. Uiteindelijk resulteren
al deze plannen in het waarborgen van de continuïteit van de zorg aan
onze patiënten. Meegenomen is dat door de fusie het Diakonessenhuis
een aantrekkelijkere werkgever wordt voor verpleegkundig personeel en
specialisten. En natuurlijk komt ook dit de patiënten weer ten goede.
Redenen achter de fusie
Voor het Lorentz ziekenhuis Zeist was het als relatief klein
ziekenhuis moeilijk om in een krappe arbeidsmarkt aan voldoende goed
gekwalificeerd personeel te komen. Daardoor was het bijna niet
mogelijk om kwetsbare en zorgintensieve functies als
kindergeneeskunde, verloskunde, intensive care, en intensieve
hartbewaking overeind te houden.
Voor de lange termijn had het ziekenhuis behoefte aan duidelijkheid
over haar eigen bestaan. Deze zekerheid kon alleen worden verkregen
als er met een ander ziekenhuis zou worden gefuseerd.
Het Diakonessenhuis Utrecht wilde graag meer patiënten voor onderzoek
en behandeling omdat zij het opleiden van jonge artsen tot medisch
specialist, reeds een jarenlange traditie, graag wilde uitbreiden. Een
groter ziekenhuis heeft bovendien als voordeel dat de specialisten de
mogelijkheid krijgen om zich in bepaalde delen van het vak extra te
bekwamen. Hierdoor kunnen patiënten de beste zorg zo dicht mogelijk
bij huis krijgen.
Het voordeel voor patiënten is dat een opleidingsziekenhuis
aantrekkelijker wordt voor jonge specialisten en verpleegkundig
personeel en dat het daardoor makkelijker aan medewerkers kan komen.
Naast deze individuele motieven waren er ook gezamenlijke redenen voor
een fusie. Een aantal hiervan hieronder op een rij:
* Het bieden van een zo groot mogelijke service aan patiënten aan de
oostkant van stad en regio Utrecht.
* Een groter ziekenhuis heeft betere mogelijkheden in het tot stand
brengen van een nog hechtere samenwerking met huisartsen,
thuiszorg, verpleeg- en verzorgingshuizen. Het doel hiervan is de
doorstroming van patiënten vanuit het ziekenhuis beter te kunnen
regelen. Samen sta je sterker.
* Een groter ziekenhuis krijgt meer geld voor duurdere functies en
door de schaalvergroting kunnen we het geld zo doelmatig mogelijk
inzetten zodat er voor het geld zoveel mogelijk zorg kan worden
geboden.
* Door een fusie van het Diakonessenhuis met het Lorentz ziekenhuis
ontstaan betere mogelijkheden voor samenwerking met de andere
ziekenhuizen. De fusie zorgt voor een beter evenwicht tussen de
ziekenhuizen aan de westkant en de oostkant van Utrecht.
* Gezamenlijk streven dat zo min mogelijk patiënten naar elders toe
hoeven voor hun zorg- en hulpvraag. Beide ziekenhuizen wilden
behoud en zo mogelijk uitbreiding van het totaal aantal patiënten
dat gebruik maakt van de drie ziekenhuislocaties.
Uitgangspunten en de gevolgen daarvan voor de drie locaties
Uitgangspunten:
* Blijvend aanbieden van de zorg op de drie locaties, dus ook in de
buitenpoli in Doorn.
* Aansluiten bij de visie van de minister over het ziekenhuis van de
21e eeuw. De minister is van mening dat ziekenhuizen moeten
samenwerken en dat complexe intensieve zorg geconcentreerd wordt
op die locatie waar de meeste patiënten heen gaan en waar men al
gewend is grote ingrepen en complexe behandelingen te doen. Voor
deze zorg is hoog opgeleid personeel en ingewikkelde, kostbare
apparatuur nodig. Op de andere locatie kan zorg worden aangeboden
die planbaar is en die niet zo complex is. En hoe minder
spoedingrepen daar gebeuren waarvoor een operatiekamer moet worden
vrijgehouden, hoe meer planbare zorg kan worden geboden. En meer
dan 80% van alle denkbare behandelingen is planbaar.
* De functies die het Lorentz ziekenhuis in Zeist eigenlijk niet
goed aan de gang kan houden, zonder verlies van kwaliteit en
bovenmatige werkdruk (denk aan de vele nachtdiensten bij een
kleine verpleegkundige bezetting), zullen geconcentreerd moeten
worden in Utrecht. Het gaat hierbij om klinische verloskunde,
klinische kindergeneeskunde, intensive care (IC) en intensieve
hartbewaking.
Gevolgen voor Zeist, hoe ziet nu het zorgprofiel van de locatie Zeist
eruit?
* 7 keer 24 uur open zijn van de spoedeisende hulp.
* Het houden van spreekuur voor alle specialismen met de daarvoor
noodzakelijke ondersteunende faciliteiten als laboratoria,
röntgenafdeling, functieafdeling ...
* Accent op ambulante zorgvormen, zowel poliklinisch, als in
dagbehandeling en short stay. Met dat laatste wordt bedoeld een
opname die niet langer dan 5 dagen duurt.
* Planbare laagcomplexe zorg, ook voor patiënten die in Utrecht op
het spreekuur zijn geweest. Voorbeelden: spataderoperatie,
liesbreukoperatie, ingrepen bij de KNO-arts, staaroperaties, heup-
en knieoperaties bij gezonde ouderen etc.
* In nauwe samenwerking met Bovenwegen wordt een
reactiveringsafdeling in het ziekenhuis gemaakt voor patiënten die
een CVA hebben doorgemaakt of die een heup- of knieoperatie hebben
ondergaan, zodat de 'ketenzorg' in het ziekenhuis kan plaatsvinden
en men bij het naar huis gaan letterlijk weer op eigen benen kan
staan.
Gevolgen voor Utrecht, hoe ziet nu het zorgprofiel van de locatie
Utrecht eruit?
* 7 keer 24 uur open zijn van de spoedeisende hulp.
* Het houden van spreekuur voor alle specialismen.
* Concentratie van de acute, complexe, hoogrisico geneeskunde.
Anders gezegd, daar moeten de 'zware gevallen' naar toe worden
gebracht.
* Het doen van behandelingen in dagbehandeling.
* Het doen van meer ingewikkelde behandelingen en het doen van
behandelingen en ingrepen bij patiënten met een verhoogd risico.
* Het opleiden van jonge artsen tot medisch specialist.
Gevolgen voor de buitenpolikliniek in Doorn?
* Vanuit een serviceaspect willen we er zoveel mogelijk specialismen
spreekuur laten houden.
Overzicht van de activiteiten die het Diakonessenhuis gaat uitvoeren
om de zorgprofielen op de locaties in te vullen.
In Zeist:
* Er zal op korte termijn worden begonnen met de renovatie van de
poliklinieken. Een deel hiervan is enkele jaren geleden reeds
uitgevoerd en dat zal nu worden afgemaakt. Voorts zal het
beddenhuis dat uit de zeventiger jaren dateert geheel worden
vernieuwd en worden aangepast aan de eisen van deze tijd.
* Bouw van de reactiveringsafdeling op de 4e verdieping van het
beddenhuis.
In Utrecht:
* het ziekenhuis is indertijd gebouwd om hulp te bieden aan een
bevolking van 100.000 mensen (adherentie noemt men dat). Nu zorgen
we voor meer dan 150.000 mensen en dat betekent dat het ziekenhuis
veel te klein is. Dus ook in Utrecht zal flink gebouwd gaan
worden.
* Om de klinische verloskunde, klinische kindergeneeskunde,
Intensive care en intensieve hartbewaking te kunnen concentreren
zal uitbreiding van die afdelingen nodig zijn en dat gaat
binnenkort gebeuren. Want dan pas kan men patiënten uit Zeist in
Utrecht 'erbij hebben'.
In Utrecht en Zeist:
* Uitbreiding van het aantal specialisten. Dit is in volle gang. In
2001 zijn er 7 nieuwe specialisten bij gekomen.
* Uitbreiding van personeel en dat lukt samen heel redelijk. In 2001
zijn er in de zorg meer dan 25 mensen bijgekomen.
* Zorgen dat specialisten samen maatschappen of vakgroepen gaan
vormen.
* Planmatige, gefaseerde aanpak van de concentraties van bepaalde
zorg, met een logische volgorde. Er zal vooral op moeten worden
toegezien dat er geen verplaatsing van patiëntenstromen plaats
vindt voordat op de andere locatie de infrastructuur wat betreft
ruimte, personeel en voorzieningen in orde is.
Zoals u kunt zien bruisen de ziekenhuislocaties van activiteiten om de bevolking van Utrecht-Oost, Zeist en de 'Heuvelrug' nog beter van dienst te kunnen zijn bij gezondheidszorgproblemen.
Extra service voor minder valide parkeerders
Zoals u weet geldt in het centrum van Zeist al enige tijd betaald
parkeren. Op sommige plaatsen zoals bijvoorbeeld op de Slotlaan, stond
naast ieder parkeervak een aparte parkeermeter. Daar is door de komst
van de euro verandering in gekomen. Een groot aantal parkeermeters in
het centrum is vervangen door centraal opgestelde parkeerautomaten. De
automaten zijn herkenbaar aan een blauwe bord met daarop een
betaalteken.
Let op: er staan wél parkeermeters naast invalidenparkeerplaatsen.
Deze uitzondering is gemaakt omdat het voor minder valide parkeerders
een probleem kan zijn om naar de centrale parkeerautomaat te gaan. De
meters naast de invalidenparkeerplaatsen zijn dusdanig aangepast dat
de parkeerder een langere periode (maximaal 2 uur) kan parkeren.
Pasfoto's voor paspoort, Nederlandse Identiteitskaart en rijbewijs
Voor het aanvragen van een nieuw paspoort, Nederlandse Identiteitskaart en rijbewijs heeft u een 'goede' pasfoto nodig. Voor een paspoort of Nederlandse Identiteitskaart heeft u één foto en voor een rijbewijs twee identieke pasfoto's nodig. Een vakfotograaf weet waaraan de pasfoto's moeten voldoen. Hieronder volgen de criteria.
Wat is een "goede" pasfoto?
* Kleur of zwart-wit;
* Recent, duidelijk en goedgelijkend;
* Eerder gebruikte foto's, schoolfoto's, reproducties en digitale
foto's zijn niet toegestaan;
* Het gezicht dient recht van voren, tegen een lichte, egale
achtergrond te zijn gefotografeerd;
* De grootte van de foto moet 35 bij 45 mm zijn;
* De breedte van het hoofd dient ongeveer 2 cm van de afbeelding in
beslag te nemen;
* Beide ogen moeten zichtbaar te zijn, eventueel achter een bril.
Een bril met donkere glazen is niet toegestaan (tenzij de drager
heeft aangetoond dat het dragen van zo'n bril om medische redenen
noodzakelijk is);
* Het hoofd moet onbedekt zijn (tenzij de aanvrager heeft aangetoond
dat godsdienstige, levensbeschouwelijke of medische oorzaken zich
hiertegen verzetten. Het gezicht moet echter zichtbaar blijven).
Heeft u nog vragen?
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de medewerkers van de
Publiekshal, Slotlaan 20 óf tel. (030) 6987247/248.
NMC Zeist organiseert cursus 'Natuurlijk Tuinieren'
Op zaterdag 2 en 16 maart wordt er door het NMC Zeist een cursus
'Natuurlijk Tuinieren' georganiseerd. Steeds meer mensen willen een
natuurlijke tuin. Een tuin die past in de omgeving, waar gevarieerde,
bij voorkeur inheemse, planten groeien en bloeien. De kunst van het
natuurlijk tuinieren is, dat je zo min mogelijk ingrijpt. Na verloop
van tijd vindt een tuin zijn eigen evenwicht. De cursus bevat zowel
een theorie- als een praktijkgedeelte.
Het doel van deze cursus is om de deelnemers praktische informatie en
ideeën aan te reiken over het tuinieren op milieuvriendelijke wijze.
Tijdens de cursus wordt ingegaan op de volgende onderwerpen: wat is
natuurlijk tuinieren, grondsoorten en groeifactoren, compost en
bemesting, de juiste plant op de juiste plaats,
ziekten/plagen/onkruiden, de juiste werkzaamheden uitvoeren op de
juiste tijd en het leren kennen en leren gebruiken van verschillende
tuingereedschappen. Naast de vastgestelde onderwerpen zal er echter
zoveel mogelijk worden ingespeeld op vragen en behoeften van de
cursisten. De cursus wordt gegeven door Roos Broersen.
De cursus wordt gegeven in het verenigingsgebouw en op enkele tuinen
van het volkstuinencomplex De Grifthoek. Dit complex neemt deel aan
een tweejarig advies- en begeleidingsproject met als doel de
ecologische waarde van de tuinen te vergroten en zo het Nationaal
Keurmerk Natuurlijk Tuinieren te behalen. De kosten bedragen 82,- (
180,70; koffie/thee en cursusmateriaal inbegrepen). De cursus maakt
onderdeel uit van het milieubeleidsplan 2000-2004 van de gemeente
Zeist.
Voor informatie en aanmeldingen kunt u contact opnemen met Marlou
Bours, NMC Zeist, tel. (030) 6990254
OPENBARE BEKENDMAKING
Ter inzagelegging proces-verbaal I 4
De voorzitter van het hoofdstembureau voor de op 6 maart 2002 te
houden verkiezing van de leden van de raad van de gemeente Zeist maakt
bekend, dat het proces-verbaal I 4 van de zitting van het
hoofdstembureau waarin beslist is over de geldigheid van de lijsten en
over het handhaven van de daarop voorkomende kandidaten, alsmede over
het handhaven van de daarboven geplaatste aanduiding van een politieke
groepering, ingevolgde artikel I 1, lid 1, van het Kiesbesluit, voor
een ieder ter inzage is gelegd bij bureau Verkiezingen (in de
publiekshal, Slotlaan 20)
Zeist, 25 januari 2002
De voorzitter voornoemd,
R.G. Boekhoven
DE NUMMERING VAN DE KANDIDATENLIJSTEN
Het centraal stembureau heeft eerst met toepassing van artikel I 14,
eerste en tweede lid, van de Kieswet genummerd de lijsten van
politieke groeperingen wier aanduiding was geplaatst boven een
kandidatenlijst waaraan bij de laatstgehouden verkiezing één of meer
zetels zijn toegekend, in de volgorde van de bij die verkiezing op de
desbetreffende lijsten uitgebrachte aantallen stemmen. Voor zover
nodig is rekening gehouden met samenvoeging van aanduidingen. Indien
de aantallen stemmen bij de laatstgehouden verkiezing gelijk waren,
heeft de nummering van de desbetreffende lijsten door loting
plaatsgevonden. Hierbij zijn de volgende nummers toegekend:
Nummer Aanduiding van de politieke groepering Aantal stemmen bij de
laatstgehouden verkiezing
1 Volkspartij voor Vrijheid en Democratie (VVD) 6873
2 Partij van de Arbeid (P.v.d.A.) 4517
3 Christen Democratisch Appèl (CDA) 4166
4 Groen Links 2590
5 Democraten 66 (D66) 2303
6 SP (Socialistische Partij) 1535
Het centraal stembureau heeft vervolgens met toepassing van artikel I
14, vijfde lid, van de Kieswet aan de overige lijsten bij loting de
volgende nummers toegekend:
Nummer Aanduiding van de politieke groepering c.q. naam van de eerste
kandidaat
7 ChristenUnie/SGP
8 Leefbaar Zeist
DE BESLISSING OVER DE GELDIGHEID VAN DE LIJSTENCOMBINATIES
Het centraal stembureau heeft, gelet op artikel I 10 van de Kieswet,
de volgende lijstencombinaties op de daarbij vermelde grond ongeldig
verklaard:
Lijstencombinatie Grond
Geen
Dientengevolge heeft het centraal stembureau de volgende
lijstencombinaties geldig verklaard:
Geen
Door de in de zittingsruimte aanwezige kiezers zijn
Geen bezwaren ingebracht.
Plaats: Zeist
Datum: donderdag 24 januari 2002
OPENBARE BEKENDMAKING
De burgemeester van de gemeente Zeist herinnert in verband met de op 6
maart 2002 te houden verkiezing van de leden van de gemeenteraad aan
de onderstaande bepalingen van de Kieswet.
1. Volgens artikel J 10 van de Kieswet is iedere werkgever verplicht
te zorgen, dat iedere stemgerechtigde werknemer, die bij hem/haar
in dienstbetrekking is, gelegenheid ontvangt om aan de
verkiezingen deel te nemen, voor zover hij/zij dat niet buiten
zijn/haar werkuren kan doen en om aan de stemming deel te nemen,
niet langer dan twee achtereenvolgende uren behoeft te verzuimen.
2. Op grond van artikel Z 9 van de Kieswet wordt de werkgever die de
hierboven vermelde, hem/haar opgelegde verplichting niet nakomt,
gestraft met hechtenis van ten hoogste veertien dagen of een
geldboete van de tweede categorie.
Zeist, 25 janauri 2002
De burgemeester voornoemd,
R.G. Boekhoven
OPENBARE BEKENDMAKING
Inlichtingen betreffende de registratie als kiezer
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeist maakt bekend dat een ieder bij bureau Verkiezingen, Slotlaan 20 de inlichting kan verkrijgen of hij/zij als kiezer is geregistreerd.
Op grond dat hij/zij niet of niet behoorlijk als kiezer is
geregistreerd kan hij/zij schriftelijk om herziening van de
registratie verzoeken.
Zeist, 25 januari 2002
Het college voornoemd.
OPENBARE BEKENDMAKING
Stemmen in een voor minder-valide kiezers ingericht stembureau.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeist maakt
bekend, dat voor de verkiezing van de leden van de gemeenteraad op 6
maart 2002 alle stemlokalen op zodanige wijze zullen zijn ingericht,
dat voor minder-valide kiezers de mogelijkheid bestaat daar
zelfstandig hun stem uit te brengen.
Zeist, 25 januari 2002
Het college voornoemd.
Stemmen bij volmacht
De burgemeester van de gemeente Zeist maakt bekend, dat het bij de
aanstaande verkiezing van de leden van de gemeenteraad op 6 maart 2002
een kiezer is toegestaan bij volmacht te mogen stemmen.
Daarbij gelden de volgende bepalingen:
A. MACHTIGING DOOR SCHRIFTELIJKE AANVRAAG
1. Ter gemeentesecretarie zijn, kosteloos, formulieren verkrijgbaar
voor de verzoekschriften om bij volmacht te mogen stemmen.
2. Het verzoekschrift moet uiterlijk op 20 februari 2002 door de
kiezer worden ingediend bij de burgemeester van de gemeente, waar
hij/zij als kiezer is geregistreerd.
3. Het verzoek wordt niet ingewilligd wanneer het aan de verzoeker is
toegestaan om in een stembureau naar keuze aan de stemming te
mogen deelnemen.
4. Degene die zich bereid heeft verklaard als gemachtigde op te
treden, moet als kiezer zijn geregistreerd.
5. Bij inwilliging van het verzoek ontvangt de gemachtigde een
volmachtbewijs.
De volmachtstem dient tegelijk met de eigen stem te worden
uitgebracht.
B. MACHTIGING DOOR OVERDRACHT VAN DE OPROEPINGSKAART.
1. De kiezer kan ook, in plaats van een verzoekschrift in te dienen,
na ontvangst van de oproepingskaart, tot en met de dag van de
stemming, zelf een andere kiezer machtigen voor hem/haar te
stemmen.
Dit geschiedt door de oproepingskaart aan de kiezer over te
dragen.
2. Een op deze wijze aangewezen gemachtigde moet in hetzelfde
stemdistrict als kiezer zijn geregistreerd als degene die de
volmacht geeft.
3. De aldus gemachtigde kan de volmachtstem uitsluitend tegelijk met
zijn/haar eigen stem, in het stemdistrict waar hij/zij staat
ingeschreven, uitbrengen.
Een kiezer mag niet meer dat 2 (twee) volmachten aannemen. Een
volmachtgever is niet bevoegd de volmacht in te trekken of zelf aan de
stemming deel te nemen.
Nadere inlichtingen worden verstrekt door de afdeling verkiezingen.
Zeist, 8 januari 2002
De burgemeester voornoemd,
R.G.Boekhoven.
Zin in een nieuwe uitdaging?
Geef u op als stembureaulid voor de verkiezingen in maart 2002
Bent u achttien jaar of ouder en heeft u zin om eens iets heel anders
te doen? Dan heeft u nu de kans!
Volgend jaar worden er twee verkiezingen gehouden, één op 6 maart : de
gemeenteraadsverkiezing en één op 15 mei: de verkiezing van de leden
van de Tweede Kamer.
Op deze dagen dient de gemeente de burger in staat te stellen om van
zijn stemrecht gebruik te maken door stemlokalen in te richten en
daarvoor hebben wij stembureauleden nodig. Drie per stemlokaal. Van
een stembureaulid wordt verwacht dat hij zitting neemt in het
stemlokaal tijdens de openingstijden. Dat wil zeggen van 's ochtends
7.30 uur tot 's avonds 21.00 uur.
U zorgt er voor dat de burger zijn democratische recht kan uitoefenen,
wij zorgen voor koffie en een lunch. Daarnaast krijgt u ook een
(onkosten)vergoeding.
Heeft u interesse, geeft u dan op bij: bureau Verkiezingen van de
gemeente Zeist, Postbus 513, 3700 AM Zeist. Wij kunnen uw medewerking
goed gebruiken! Mocht u meer willen weten belt u dan tijdens
kantooruren met het bureau Verkiezingen, telefoon (030) 6987247 of
(030) 6987248.
Vaststelling Monumentenverordening en Subsidieverordening monumenten
Burgemeester en wethouders maken bekend, dat de raad van de gemeente
Zeist in zijn vergadering van 17 december 2001 heeft besloten tot
vaststelling van een nieuwe Monumentenverordening en een nieuwe
Subsidieverordening monumenten ter vervanging van hoofdstuk 3 van de
Subsidieverordening stadsvernieuwing Zeist. De Monumentenverordening
is aan de Algemene wet bestuursrecht aangepast, waarbij zoveel
mogelijk het VNG-model is gevolgd. De bepalingen over
monumentensubsidie uit hoofdstuk 3 van de Subsidieverordening
stadsvernieuwing Zeist zijn geactualiseerd en opgenomen in de nieuwe
Subsidieverordening monumenten.
Op grond van het bepaalde in artikel 142 van de Gemeentewet treden de
nieuwe verordeningen in werking op de achtste dag na de dag van deze
publicatie. Dat is in dit geval op 23 januari 2002. Met ingang van
deze datum vervallen de Monumentenverordening 1991 en hoofdstuk 3 van
de Subsidieverordening stadsvernieuwing. Voor bepalingen in de
Monumentenverordening die betrekking hebben op beschermde
rijksmonumenten geldt een afwijkende regeling. Voor zover de
Monumentenverordening daarop betrekking heeft, treedt zij in werking
overeenkomstig het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de
Monumentenwet 1988 (twee maanden nadat de nieuwe Monumentenverordening
ter kennisgeving van de Minister van Onderwijs, Cultuur en
Wetenschappen is gebracht en niet voor schorsing is voorgedragen).
Het raadsbesluit ligt gedurende één maand voor een ieder kosteloos ter inzage bij de centrale balie in de publiekshal.
Inspraak: bouwplan 2e Hogeweg 54 t/m 58
SBBB te Lopik heeft een aanvraag bouwvergunning ingediend voor het
bouwen van 14 appartementen op het perceel 2e Hogeweg 54 t/m 58. Het
bouwplan is niet volledig in overeenstemming met het geldende
bestemmingsplan De Schil.
Het gemeentebestuur is voornemens om medewerking te verlenen aan dit
bouwplan met toepassing van de vrijstellingsprocedure ex artikel 19
lid 2 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. Als eerste stap in de
planologische procedure wordt inspraak verleend.
Bouwplan ter inzage
Met ingang van 16 januari 2002 ligt het bouwplan gedurende 4 weken ter
inzage bij de balie Ruimte in de publiekshal aan de Slotlaan 20. De
balie Ruimte is geopend maandag tot en met woensdag van 8.00 uur tot
15.00 uur, donderdag van 8.00 uur tot 20.00 uur en vrijdag van 8.00
uur tot 12.00 uur.
Gedurende deze termijn (16 januari tot en met 12 februari 2002) kunnen
schriftelijke inspraakreacties worden ingediend bij burgemeester en
wethouders van Zeist, Postbus 513, 3700 AM Zeist.
Mondeling reageren kan bij de heer C.Th. Vos van de productgroep
Ruimte tel. (030) 6987499.
Inloopspreekuur
Op donderdag 24 januari 2002 wordt van 16.30 tot 18.00 uur bij de
balie Ruimte aan de Slotlaan 20 een inloopspreekuur gehouden. Tijdens
dit spreekuur worden desgewenst nadere inlichtingen verstrekt over het
bouwplan.
Nieuws van de Algemene Begraafplaats Zeist
Vanaf 1 januari is de Algemene Begraafplaats donateur van de Stichting
Ango-stoel.
Deze stichting zet zich onder andere in voor een betere mobiliteit van
de gehandicapten.
Dit betekent dat er op de begraafplaats nu 3 rolstoelen ter
beschikking staan voor het publiek.
Deze stoelen zijn uitgerust met een muntslot zoals u die kent van
winkelwagentjes. U kunt de rolstoel meenemen door 1 euro in het
muntslot te stoppen. Wanneer u de stoel na gebruik weer op zijn plek
zet, krijgt u het muntstuk weer terug.
Geplande ruimingen Algemene Begraafplaats te Zeist
Op de Algemene Begraafplaats te Zeist aan de Woudenbergseweg gaan de
huurgraven E 717 t/m 880 op het algemene gedeelte in de periode van 1
november 2001 tot 1 april 2002 geruimd worden. Nabestaanden hebben tot
6 weken na het verschijnen van dit bericht de gelegenheid om in
overleg met de beheerder de steen te verwijderen of het stoffelijk
overschot te laten herbegraven. De resterende monumenten zullen 6
weken na het verschijnen van dit bericht ter vernietiging worden
afgevoerd.
Meer informatie bij de beheerder, Albert van der Laan, tel. (030)
6918727