Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij
De Voorzitter van de Vaste Commissie voor Landbouw, Natuurbeheer en
Visserij
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
uw brief van
uw kenmerk
ons kenmerk
IZ. 2002/216
datum
04-02-2002
onderwerp
Verslag Landbouwraad 21 -01-2002 te Brussel
TRC 2002/1017
bijlagen
Geachte voorzitter,
Op maandag 21 januari jl. vond in Brussel een vergadering plaats van de ministers van Landbouw van de Europese Unie. Het was de eerste Landbouwraad onder Spaans voorzitterschap. De Spaanse minister, de heer Arias Cañete, gaf een toelichting op het werkprogramma van het voorzitterschap. Aansluitend werd gesproken over een gewijzigd voorstel voor een verordening over veterinairrechtelijke voorschriften voor het niet-commerciële verkeer van gezelschapsdieren. De Commissie gaf een uiteenzetting over de stand van zaken aangaande landbouwonderhandelingen met de Mercosur-landen. Verder werd van gedachten gewisseld over de contingenteringsregeling voor de aardappelzetmeelproductie. Een besluit is genomen over het toekennen van nationale steun door de Portugese overheid aan varkenshouders in de jaren 1994 en 1998. Afsluitend is op verzoek van verschillende lidstaten aandacht besteed aan het nog te presenteren rapport van de Commissie over de verschillen in dierenwelzijn tussen de EU en haar handelspartners, de schade toegebracht aan de Griekse landbouw als gevolg van de extreme weersomstandigheden en de noodzaak voor een 'rapid-alert'-systeem voor veevoeders.
datum
04-02-2002
kenmerk
IZ. 2002/216
bijlage
Presentatie werkprogramma van het voorzitterschap
De heer Arias Cañete zette kort uiteen welke onderwerpen tijdens het
Spaanse voorzitterschap voor het voetlicht gebracht zullen worden.
Zoals in mijn brief van 18 januari jl. is aangegeven, zijn de
prioriteiten:
* consolidatie van het Europese landbouwmodel en voortgang met de
voorziene hervorming van het Gemeenschappelijk landbouwbeleid.
Mede met het oog op de WTO-onderhandelingen zal extra aandacht
uitgaan naar de voorbereiding van de mid term review;
* aandacht voor de uitbreiding van de EU op het gebied van de
landbouw en plattelandsontwikkeling;
* plattelandsontwikkeling, dit onderwerp wordt het centrale thema
van de Informele Raad te Murcia;
* het herstellen van het consumentenvertrouwen in de Europese
voedselproductie. Veel aandacht zal uitgaan naar het Witboek
voedselveiligheid en het aanpassen van wetgeving inzake
salmonella, hormoongebruik, bestrijdingsmiddelen en pesticiden;
* de gezondheid en welzijn van dieren, specifiek aandachtspunt
hierbij zal zijn de Identificatie en Registratie bij schapen en
geiten.
Afsluitend deelde de voorzitter mee dat het voorzitterschap voornemens
was een discussiepaper over landbouwverzekeringen te presenteren als
maatregel om inkomensfluctuaties te beperken bij onvoorziene risico's
als natuurrampen. Daarnaast zal follow-worden gegeven aan de
Internationale MKZ-conferentie van -12-2001, onder andere
betreffende vaccinatie tegen dierziekten zoals MKZ.
Het niet-commerciële verkeer van gezelschapsdieren
Met het voorstel voor een verordening over veterinairrechtelijke voorschriften voor het niet-commerciële verkeer van gezelschapsdieren wordt een harmonisatie van de bestaande regelgeving nagestreefd. Bescherming van de volks- en dierengezondheid tegen rabiës is het belangrijkste element uit het voorstel. Volgens een vaststaande procedure moet het mogelijk worden om dieren (honden en katten) binnen de EU bijvoorbeeld mee te nemen op vakantie. Vaccinatie en identificatie via micro-chip is onderdeel van de procedure.
De Commissie was van mening dat het reizen met gezelschapsdieren binnen de EU gemakkelijker zou moeten zijn. Nu is dat nog aan te veel regels gebonden. Bovendien gelden momenteel nog te veel verschillende regels in de lidstaten. De heer Byrne sprak de verwachting uit dat de verschillen die de lidstaten nog hebben oplosbaar zijn.
Er vond slechts een beperkte discussie plaats. Belangrijkste element hieruit was dat enkele lidstaten hun uitzonderingspositie willen handhaven omdat deze lidstaten claimen vanouds rabiës-vrij te zijn. Het voorstel is terugverwezen voor bespreking op technisch niveau voordat het weer aan de agenda van de Raad zal worden toegevoegd.
Akkoorden over veterinaire en fytosanitaire vraagstukken met derde
landen
De voorzitter onderstreepte het belang van onderhandelingen met de
Mercosur-landen over veterinaire en fytosanitaire vraagstukken. Door
de exporteisen in een handelsakkoord vast te leggen kunnen deze niet
eenzijdig gewijzigd worden en zijn de eisen transparant. In eerste
instantie richten de onderhandelingen zich op Chili, als voorportaal
van de Mercosur. Chili is op dit moment kandidaat voor de Mercosur.
De heer Byrne deelde mee dat de onderhandelingen met Chili al in een
ver gevorderd stadium zijn. Veel aandacht gaat uit naar het helder
definiëren van de onderdelen van het akkoord en de omvang van de
werkingssfeer van het akkoord. Ervaringen met eerder afgesloten
akkoorden heeft geleerd dat hiermee veel problemen voorkomen kunnen
worden. De juiste interpretatie van fundamentele horizontale
overeenkomsten zijn erg belangrijk. De EU streeft naar brede politieke
betrekkingen met verschillende partners. Om die reden wordt gewerkt
met raamverdragen die van toepassing zijn op een beperkt aantal
producten.
Uit de discussie die volgde bleek dat een groot deel van de Raad het
belangrijker vond dat bestaande verdragen goed nageleefd worden door
de handelspartners. Specifiek werd hierbij het onderhandelingsverdrag
met de VS aangehaald.
Nederland heeft zich bij deze zienswijze aangesloten. De
tenuitvoerlegging van het verdrag met de VS dient hoge prioriteit te
krijgen. De lopende onderhandelingen met Chili krijgt wel de volle
steun van Nederland.
De Commissie bevestigde dat uitvoering van de bestaande overeenkomsten
met de VS teleurstellend zijn. Voorkomen dient te worden dat dezelfde
fouten worden gemaakt met Chili en de Mercosur-landen. De heer Byrne
heeft benadrukt dat alles in het werk gesteld moet worden om de
exportbelemmeringen, die de VS heeft ingesteld, op te lossen.
Contingenteringsregeling voor aardappelzetmeel
De Commissie heeft een verslag ingediend over de verdeling van
contingenten voor aardappelzetmeel in de EU. Aanvullend heeft de
Commissie een voorstel ingediend dat voor de komende drie jaar de
verdeling van de contingenten vastlegt. Uit het verslag dat de
Commissie heeft opgesteld, blijkt dat de regeling goed heeft gewerkt.
De Commissie stelt daarom voor de productiequota voor de komende drie
jaar vast te stellen op hetzelfde niveau als voor het seizoen
2001/2002. De Commissie doet dit voorstel onder het voorbehoud van
eventueel later te nemen noodzakelijke maatregelen die zouden kunnen
volgen uit het verslag van de Europese Rekenkamer over de
zetmeelsector of uit het evaluatie verslag dat de Commissie laat doen
naar deze sector.
Op aangeven van de voorzitter concentreerde het debat zich rond twee
politieke kwesties: de hoogte van de contingenten en de looptijd van
de verordening.
Nederland heeft steun uitgesproken voor het voorstel van de Commissie.
De bestaande verordening voldoet aan de gestelde doelen. De uitgaven
zijn beteugeld, de markt is in evenwicht en de productieschommelingen
zijn gereduceerd tot een stabiel niveau. Om die reden kan Nederland
instemmen met de voorgestelde looptijd en de omvang van de
vastgestelde contingenten. Wel hanteert Nederland hetzelfde voorbehoud
als de Commissie over de noodzaak van eventuele aanpassingen in het
licht van het Europese Rekenkamerrapport en het evaluatie verslag.
Hoewel enkele lidstaten pleitte voor een verlenging van slechts één jaar en weer andere een hoger contingent wilde, tekende zich in de Raad een meerderheid af voor het Commissievoorstel.
In haar uitleg liet de Commissie weten niet in te kunnen gaan op verzoeken om een hoger contingent, omdat deze vastgelegd zijn binnen de afspraken van Agenda 2000. Verlenging van de verordening met drie jaar is nodig om het investeringsritme in de sector niet te verstoren. De heer Byrne benadrukte dat beslissing op korte termijn nodig is, omdat de huidige verordening eind -06-van dit jaar afloopt.
De heer Arias Cañete stelde vast dat er een meerderheid voor het voorstel is. Als het advies van het Europese Parlement beschikbaar is zal dit onderwerp opnieuw geagendeerd worden voor de Raad. Ondertussen wordt het voorstel op ambtelijk niveau verder voorbereid.
Nationale steun aan Portugese varkenshouders
De Portugese minister, de heer Capoulas Santos, hield een pleidooi om
de machtiging van de Raad te krijgen voor de nationale steun die de
Portugese overheid in 1994 en 1998 aan haar varkenshouders had
verleend. Hij benadrukte dat er nauwelijks sprake was van
concurrentieverstoring en dat het slechts geringe bedragen betrof.
Door deze affaire staat de Portugese minister in eigen land onder
grote druk.
Nagenoeg alle lidstaten bleken geen bezwaar te hebben tegen het
Portugese verzoek.
Nederland heeft, evenals het Verenigd Koninkrijk, in de Raad
uitgesproken dat de wijze waarop Portugal de varkenshouders steun
heeft verleend, indruist tegen de geldende principes. Voor het
verlenen van nationale steun bestaan immers duidelijke Europese
kaders. Om reden dat Nederland niet een consensus van de Raad heeft
willen blokkeren heeft Nederland zich onthouden van stemming.
De Commissie bleef bij haar aanvankelijke standpunt, namelijk dat zij
geen uitzonderingen op de staatssteunregeling toe staat. De Commissie
behoudt zich het recht voor om een inbreukprocedure bij het Europese
Hof aanhangig te maken.
Diversen
a) Dierenwelzijn (verzoek Frankrijk)
De Franse minister, de heer Glavany, verzocht de Commissie op korte
termijn het toegezegde rapport te presenteren over de maatregelen voor
dierenwelzijn in de EU en in die derde landen die handel drijven met
de EU. De Commissie heeft tevens toegezegd voorstellen te presenteren
met als doel voorkomende concurrentieverstoringen tegen te gaan. De
heer Glavany betoogde dat de toenemende welzijnsmaatregelen binnen de
EU, de concurrentiepositie heeft uitgehold. De leghennensector werd
met name genoemd. De etiketteringseisen die na 2004 voor
EU-producenten gaan gelden, zijn niet van toepassing op geïmporteerde
eieren.
Het Verenigd Koninkrijk herinnerde de Commissie eraan dat ook een
rapport was toegezegd over het welzijn van slachtdieren tijdens
transport.
De heer Byrne zegde de Raad toe dat het betreffende rapport nog
tijdens het Spaans voorzitterschap gepresenteerd zal worden. Het
rapport is inmiddels in een ver gevorderd stadium waarbij de
resultaten van de WTO-onderhandelingen in Doha ook verwerkt zijn. De
Commissaris deelde mee dat het rapport over transport van slachtdieren
waarschijnlijk in -03-beschikbaar is.
b) Schade als gevolg van extreme weersomstandigheden (verzoek
Griekenland)
De Griekse minister, de heer Drys, betoogde dat door de extreme
weersomstandigheden in Griekenland veel schade aan de landbouw is
ontstaan, met name in de citrusvruchtensector. Het was echter - in dit
stadium - nog niet mogelijk een adequate schatting van de totale
schade te geven. De heer Drys verzocht de Commissie om de solidariteit
die zij voelde met Griekenland ook in financiële zin uit te drukken om
de crisis enigszins te verzachten.
De Italiaanse minister betoogde dat ook zijn land met grote problemen
kampt als gevolg van het koude en droge weer. In Italië leeft de
gedachte over te gaan tot het verlenen van nationale steun. De heer
Allemano sprak de hoop uit dat hij op een gewillig oor bij de
Commissie kon rekenen.
De Commissie betuigde haar medeleven met de Griekse situatie. De heer
Byrne deelde mee dat er mogelijkheden waren mits er nieuwe
prioriteiten gesteld werden voor de lopende plannen voor de besteding
van de gelden uit het structuurfonds geoormerkt voor Griekenland. De
Commissie zei toe de plannen in die zin op korte termijn te herzien.
De heer Arias Cañete voegde eraan toe dat de verzekerbaarheid tegen
rampen deel zal uitmaken van een Europese conferentie over
landbouwverzekeringen, dat onderdeel is van het werkprogramma van het
voorzitterschap.
c) 'Rapid-alert'-systeem voor veevoeder (verzoek Duitsland)
Mevrouw Künast was van mening dat de invoering van een
'rapid-alert'-systeem voor veevoeder analoog aan het
'rapid-alert'-systeem voor levensmiddelen noodzakelijk is. Recente
gebeurtenissen in Duitsland met kalfsvlees en een partij in Nederland
tot diermeel verwerktegarnalen onderstrepen dat. De Duitse minister
pleitte voor een geïnstitutionaliseerd netwerk van contactpersonen in
de lidstaten. Zij verzocht de Commissie alles in het werk te stellen
om een 'rapid-alert'-systeem voor veevoeders zo spoedig mogelijk in te
voeren.
Nederland heeft steun uitgesproken voor het pleidooi van mevrouw
Künast.
De heer Byrne zei toe analoog aan het 'rapid-alert'-systeem voor
levensmiddelen ook een dergelijk systeem voor veevoeders te
ontwikkelen. De Commissie was eveneens van mening dat een
geïnstitutionaliseerd netwerk zoals Duitsland voorstelde een
waardevolle aanvulling kan zijn. Maar, zo vervolgde de Commissaris,
een geïnstitutionaliseerd netwerk is feitelijk overbodig als alle
lidstaten de EU-wetgeving goed implementeren en naleven.
Goede wetgeving samen met de Voedselautoriteit en een stevige controle
biedt meer dan voldoende bescherming tegen dergelijke incidenten.
De minister van Landbouw, Natuurbeheer
en Visserij,
mr. L.J. Brinkhorst
up Reageren
Homepage
---