Gemeente Amsterdam
-
Programma Aanpak Agressie & Geweld Amsterdam
Op deze pagina vindt u een uitleg van het programma Aanpak
Agressie & Geweld Amsterdam. Er wordt uitgelegd op welke wijze de
gemeente de aanpak van agressie en geweld geregeld heeft, onder andere
met een overzicht van het op dit moment uitgezette beleid.
Ontwikkeling van aanpak
In 1999 is, op verzoek van de gemeenteraad, een plan van aanpak
opgesteld tegen agressie en geweld in de openbare ruimte. Dit gebeurde
naar aanleiding van enkele geweldsincidenten in Amsterdam en de rest
van Nederland die voor grote publieke onrust zorgden. In Amsterdam
leidde dat tot de oprichting van het programmabureau Aanpak Agressie &
Geweld.
De onveiligheidsgevoelens waren hoog, maar onduidelijk was nog wat
voor incidenten er plaatsvonden, en hoe vaak. Door het bij elkaar
brengen van verschillende informatiebronnen en het uitzetten van
nieuwe onderzoeken, kreeg het bureau voor het eerst een overzicht van
alle geweldsdelicten in de (semi-)openbare ruimte van Amsterdam. De
gegevens werden in juni 1999 vastgelegd in het eerste rapport, de
discussienota Aanpak Agressie en Geweld Amsterdam.
Bij de eerste inventarisatie bleek, opvallend genoeg, dat de
gewelddadige criminaliteit in Amsterdam op belangrijke fronten als het
aantal straatroven, overvallen en meldingen van seksueel geweld tussen
1996 en 1998 gedaald was. Het aantal ernstige (wapen)incidenten was
wel gestegen.
Excessief alcoholgebruik, wapenbezit en harddrugs zorgden voor de
meeste problemen. Uitgaanssituatie voor nieuw beleid was dat het
niveau van het aantal geweldsincidenten onaanvaardbaar hoog was.
Op basis van de gegevens is, waar nodig, een start gemaakt met het
ontwikkelen van nieuw beleid. De uitwerking gebeurde in samenwerking
met politie en Openbaar Ministerie. Tezamen met bestaand beleid kwamen
zo al snel 14 acties van de grond in het Programma Aanpak Agressie &
Geweld. De horeca en het uitgaansleven, in het bijzonder het
Leidseplein en het Rembrandtsplein, kregen in het eerste
beleidsprogramma volop aandacht.
Beleid: vorm en inhoud
In totaal 14 acties zijn gebundeld in het beleidsprogramma Aanpak
Agressie & Geweld. Elke actie heeft zijn eigen karakteristieken;
sommige zijn in het leven geroepen ter preventie, andere voor
bestrijding. En waar de ene actie zich richt op een bepaalde
doelgroep, bestrijkt de andere juist weer een geografisch gebied.
Hieronder zijn alle acties opgesomd en toegelicht met een passage uit
de voortgangsrapportage. De namen van de verschillende acties, alsmede
de plaats binnen het plan, verschillen soms per notitie.
* Cameratoezicht
Een projectgroep, bestaande uit vertegenwoordigers van de
driehoek, de stadsdelen, de Dienst Binnenstad en de Dienst
Stadstoezicht, presenteerde in november 2000 de nota Inzoomen op
Veiligheid. In deze nota is voorgesteld om door middel van een
drietal experimenten de werkingskracht van cameratoezicht onder
verschillende condities vast te stellen.
* Amsterdam Wapenvrij
Het Amsterdamse beleid in het kader van de wapenontmoediging is
gericht op het scheppen van een stedelijk klimaat, waarin het
bezit van wapens onacceptabel is en dan ook niet zal worden
getolereerd.
Concrete actie is ondernomen met de invoering van verplichte
beveiligingsplannen voor de horeca, controles op wapens in de
scholen en een grote inleveractie van wapens in november 2000.
* Bestrijding agressie gemeentelijk personeel
Personeel van de Dienst Stadstoezicht, het GVB, de Sociale Dienst
en afdelingen burgerzaken van stadsdelen worden incidenteel op
kosten van de diensten getraind. Er is ook aandacht voor de
fysieke beveiliging van het personeel.
Er ontbreekt echter een uniforme aanpak en er wordt onvoldoende
geregistreerd. Een gemeentebrede uniforme anti-agressie opleiding
van ambtenaren blijft gewenst.
* Jeugd en Veiligheid
Afgelopen jaar is door de Dienst Welzijn en AB/OOV intensief
gewerkt aan het opstellen van de nieuwe Hoofdlijnen Jeugd en
Veiligheid 2001-2004. Hoofddoel van voorgenomen J&V-activiteiten
wordt "een aantoonbare verhoging van de veiligheid in de (semi-)
openbare ruimte, daar waar deze in het gedrang komt door
onacceptabel gedrag van jongeren tot en met 24 jaar".
Het nieuwe beleid richt zich voornamelijk op preventie.
Logischerwijze is daarom de aanpak van de zogenaamde harde
kernjeugd, die per definitie een meer repressief karakter draagt,
uit het programma J&V gelicht en overgeheveld naar de portefeuille
van de burgemeester.
* Veilig in en om School (VIOS)
VIOS beperkt zich thans tot het voortgezet onderwijs in de
onderwijsregio's Oost, West en Zuid (incl. de Binnenstad). Het
betreft 39 scholen met ca. 2100 personeelsleden en ca. 23.000
leerlingen.
In het schooljaar 2000/2001 is een daadwerkelijke start gemaakt
met onder andere de aanstelling van veiligheidscoördinatoren op
scholen en de invoering van een incidentenregistratiesysteem. Er
wordt ook samengewerkt met instanties die rond de scholen veel te
maken hebben met leerlingen, zoals stadsdelen, politie, justitie
en GVB.
* Harde Kern
Bij de harde kernjeugd gaat het om jongeren in de leeftijd 12 tot
24 jaar, die zich een criminele levenswijze hebben aangemeten.
Voortschrijdend inzicht (o.a. van het Amazoneteam van de politie)
levert een beeld op van jongens en jonge mannen die de aansluiting
op de reguliere maatschappij volledig hebben gemist
De onberekenbaarheid in crimineel gedrag maakt definiëring van
harde kernjeugd en dus ook schattingen van de omvang uiterst
lastig. Volgens de, thans geldende, landelijke definitie telt
Amsterdam 800 harde kernjongeren, die tezamen verantwoordelijk
zijn voor bijna de helft van de geregistreerde jeugdcriminaliteit.
Over de Aanpak Harde Kern Jeugdcriminaliteit is in oktober 2001
een ambtswoninggesprek gevoerd. Hier komt binnenkort meer
informatie over beschikbaar.
* Versterking Stadstoezicht
In december 2000 is de eerste groep van 18 MTV'ers begonnen met
een opleiding, nieuwe groepen met nog eens 18 medewerkers volgden
in februari 2001 en april 2001.
Inmiddels is de MTV-groep op sterkte en heeft inzet plaats
gevonden bij de wijkteams de Pijp, 's Gravesandeplein,
Koninginneweg, Nieuwezijdsvoorburgwal, Flierbosdreef en Noord.
Alle betrokken partijen zijn zeer te spreken over inzet van de
MTV'ers.
* Verhoging veiligheid openbaar Vervoer
De aanpak van de sociale veiligheid binnen het GVB is vastgelegd
in het Masterplan Veiligheid. In dit meerjarenplan wordt aan de
hand van een groot aantal projecten getracht de verschillende
problemen op het gebied van de veiligheid in het Amsterdamse
openbaar vervoer het hoofd te bieden. Het Masterplan heeft een
looptijd van vijf jaar en richt zich zowel op locaties (materieel,
stations) als op doelgroepen (schooljeugd, zwartrijders). Met het
Masterplan wil het GVB bereiken dat de sociale veiligheid voor
passagiers en personeel in 2004 beter is dan het landelijk
gemiddelde voor openbaar vervoer.
* Uitgaan zonder brokken
Onder de noemer Uitgaan zonder brokken is sinds 1998 door een
breed samenwerkingsverband van politie, justitie, gemeentelijke
diensten en horecaondernemers een aantal maatregelen doorgevoerd
dat bedoeld is excessen in met name de uitgaansgebieden
Rembrandtsplein en Leidseplein tegen te gaan. Op en rond deze
pleingebieden was, vooral in de weekenden, sprake van een
toenemende problematiek. Die manifesteerde zich in steek- en
vechtpartijen, wildplassen, verbale en fysieke agressie jegens
toezichthouders, ongedisciplineerd gedrag van portiers etc.
Hoewel niet verwacht kan worden dat het ooit 'rustig' zal worden
op Rembrandtsplein en Leidseplein is de situatie medio augustus
2001 enigszins genormaliseerd. Het resultaat is met name te danken
aan verhoogde politie-inzet, verbeteerde samenwerking met
portiers, de invoering van beveiligingsplannen, scherpere
controles op wapens en het afkoeluurtje.
De resterende acties zijn op dit moment nog in een vroeger stadium van
ontwikkeling.
* Verkeersgeweld
Over de manier waarop de bestrijding van verkeersgeweld in
beleidsmaatregelen kan worden vertaald bestaan nog veel
onduidelijkheden. Via een expertmeeting zal geprobeerd worden
inzicht te krijgen in wat voor soort verkeersgeweld in aanmerking
komt voor beleid en aan wat voor soort maatregelen moet worden
gedacht.
* Huiselijk Geweld
In april 2000 is de notitie Aanpak Huiselijk Geweld in Amsterdam
verschenen. In deze notitie werd een aantal beleidsvoornemens voor
de komende jaren geformuleerd. Hieronder vallen onder meer een
intensivering van het hulpaanbod door een versterking van
bestaande ambulante steunpunten voor slachtoffers en getuigen van
huiselijk geweld, en het ondersteunen van politie en OM bij het
ontwikkelen en implementeren van slachtoffer- en dadergerichte
werkwijzen. Met dergelijke werkwijzen is het afgelopen jaar in een
tweetal pilots (o.a. GRIP) ervaring opgedaan.
* Veiligheid in winkels
Vanuit het programma is een onderzoek geïnitieerd naar de
haalbaarheid van een verbeterde aanpak van ernstige incidenten
(overvallen, afpersingen, bedreiging, ongevallen) in het
winkelbedrijf. Een bij dit onderzoek behorende inventarisatie
leverde een schatting van ongeveer 1.500 ernstige incidenten
jaarlijks op.
* Communicatie
Op korte termijn zal op AT5 een eerste spot gaan lopen die als
doel heeft duidelijk te maken wat de gemeente doet aan beleid. Het
is de eerste spot in een reeks die voor komend jaar gepland staat.
In 2000 droeg een mediacampagne "Een mes: doodgewoon?" bij aan het
succes van een wapeninzamelactie.
Documenten
* Voortgangsrapport A&G Amsterdam 2001 (PDF, 182 Kb)
Download de Acrobat Reader
Om een PDF-bestand te kunnen openen heeft u de Acrobat Reader
nodig. Als u deze nog niet hebt, kunt u hem gratis downloaden door
de link hierboven te volgen.
Vragen?
Op 26 februari 2002 zullen de nieuwe gegevens en plannen gepresenteerd
worden in de Commissie Algemene Zaken. Te zijner tijd zal de
informatie geüpdate worden. Mocht u vragen hebben, dan kunt u deze
richten aan projectmedewerker Pieter Swinkels,
pswinkels@bestuursdienst.amsterdam.nl
Terug naar boven ^
-
© gemeente Amsterdam - 4-02-2002