Provincie Limburg

Vervoerscampagne 'Kiek oet' start

Theatervoorstellingen, lespakketten, internetsite en prijsvraag VERVOERSCAMPAGNE KIEK OET START

Vanaf maandag 4 februari bundelt de Provincie Limburg haar activiteiten op het gebied van fietspromotie, OV-promotie en verkeerseducatie voor scholieren van 10 tot 16 jaar onder één noemer: Kiek Oet. Het educatief programma bestaat uit een theatervoorstelling, lespakketten, een internetsite en een prijsvraag. De acrobatische toeren van twee fietsartiesten, The Bomba Brothers, vormen een rode draad door alle elementen uit het programma.

The Bomba Brothers behandelen samen met een politieagent op een ludieke manier themas zoals de voordelen van fietsen, de gevaren voor fietsers zoals de dode hoek bij vrachtautos en het gebruiksgemak van openbaar vervoer. Deze thema's zijn onder andere verwerkt in een theatervoorstelling waarin de Bomba Brothers laten zien dat fietsen, verkeersveilig gedrag en OV-gebruik cool zijn. De try-outs van de voorstelling en van de lesbrieven hebben laten zien dat leerlingen en leraren enthousiast zijn over de gepresenteerde aanpak. Leerlingen hadden de thema's er duidelijk uitgepikt, zonder dat de boodschap als schools of vervelend werd ervaren.
Première
De première van de voorstelling vindt maandag 4 februari plaats bij Trevianum Scholengroep in Sittard. Verkeersgedeputeerde Mat Vestjens stelt dan ook de bij dit programma behorende website (www.kiekoet.nl) in werking. Tot en met 2003 spelen The Bomba Brothers 120 theatervoorstellingen bij scholen voor basis- en voortgezet onderwijs. Hiervoor bestaat voor scholen veel belangstelling. Aan het project werken ook Hermes Openbaar Vervoer B.V. en het Regionaal Orgaan voor Verkeersveiligheid Limburg (ROVL) mee.
30-1-2002 12:27