Provincie Limburg
Vervoerscampagne 'Kiek oet' start
Theatervoorstellingen, lespakketten, internetsite en prijsvraag
VERVOERSCAMPAGNE KIEK OET START
Vanaf maandag 4 februari bundelt de Provincie Limburg haar
activiteiten op het gebied van fietspromotie, OV-promotie en
verkeerseducatie voor scholieren van 10 tot 16 jaar onder één noemer:
Kiek Oet. Het educatief programma bestaat uit een theatervoorstelling,
lespakketten, een internetsite en een prijsvraag. De acrobatische
toeren van twee fietsartiesten, The Bomba Brothers, vormen een rode
draad door alle elementen uit het programma.
The Bomba Brothers behandelen samen met een politieagent op een
ludieke manier themas zoals de voordelen van fietsen, de gevaren voor
fietsers zoals de dode hoek bij vrachtautos en het gebruiksgemak van
openbaar vervoer. Deze thema's zijn onder andere verwerkt in een
theatervoorstelling waarin de Bomba Brothers laten zien dat fietsen,
verkeersveilig gedrag en OV-gebruik cool zijn. De try-outs van de
voorstelling en van de lesbrieven hebben laten zien dat leerlingen en
leraren enthousiast zijn over de gepresenteerde aanpak. Leerlingen
hadden de thema's er duidelijk uitgepikt, zonder dat de boodschap als
schools of vervelend werd ervaren.
Première
De première van de voorstelling vindt maandag 4 februari plaats bij
Trevianum Scholengroep in Sittard. Verkeersgedeputeerde Mat Vestjens
stelt dan ook de bij dit programma behorende website (www.kiekoet.nl)
in werking. Tot en met 2003 spelen The Bomba Brothers 120
theatervoorstellingen bij scholen voor basis- en voortgezet onderwijs.
Hiervoor bestaat voor scholen veel belangstelling. Aan het project
werken ook Hermes Openbaar Vervoer B.V. en het Regionaal Orgaan voor
Verkeersveiligheid Limburg (ROVL) mee.
30-1-2002 12:27