Ministerie van Buitenlandse Zaken


---

Directie Personenverkeer, Migratie en Consulaire Zaken DPC/AM
Den Haag
070-3484752
28 september 2001

Sierra Leone / september 2001
situatie in verband met asielbeleid.

Voor de volledige tekst Zie het origineel http://www.minbuza.nl/content.asp?Key=426430 .

5 Samenvatting

De vooruitzichten op een vreedzame regeling van de tienjarige burgeroorlog in Sierra Leone zijn toegenomen, maar de politieke situatie en de veiligheidssituatie zijn nog niet stabiel. Het RUF heeft weliswaar getoond dat het bereid is weer aan het vredesproces deel te nemen, maar het heeft nog een deel van het land militair in handen, en met het politieke proces van verzoening en machtsdeling is nog slechts een begin gemaakt. Bovendien bedreigt de instabiele situatie in de grensgebieden van Sierra Leone, Guinee en Liberia de veiligheidssituatie in Sierra Leone, met diverse conflicten waarbij ook RUF en CDF betrokken zijn, en met een verslechterde veiligheidssituatie in het aangrenzende deel van Liberia. In meer detail wordt het binnenlandse vredesproces bedreigd door een aantal factoren. De militaire en politieke macht over de diamantgebieden van het district Kono is nog in handen van het RUF en moet nog overgenomen worden door UNAMSIL en regeringsleger; de ontwapening van ex-strijders is weliswaar op gang gekomen maar hun reïntegratie in de samenleving verloopt nog moeizaam; er is nog geen overeenstemming tussen de partijen over de wijze waarop een politieke rol voor het RUF vormgegeven moet worden; er is nog geen sprake van verzoening onder de bevolking, en gezocht wordt nog naar een aanpak waarin verzoening en berechting een rol spelen; in grote delen van het land, waar de overheid jarenlang geen toegang heeft gehad, is geen sprake van een effectief en zichtbaar bestuur; en grote aantallen ontheemden en teruggekeerde vluchtelingen zijn nog niet gereïntegreerd in de samenleving en vooralsnog op drift. In de verslagperiode werd duidelijk dat de veiligheidssituatie en stabiliteit in Sierra Leone worden bedreigd door de ontwikkelingen in de grensgebieden van Sierra Leone, Guinee en Liberia. Een geleidelijke verbetering in de binnenlandse veiligheidssituatie als gevolg van het vredesproces ging gepaard met toenemende instabiliteit in deze grensgebieden. Beide ontwikkelingen beïnvloedden elkaar. Slechts het hoefvormige gebied van Freetown en omgeving kunnen worden gekenschetst als relatief veilig gebied.
De voortgang in het vredesproces en de relatieve verbetering van de veiligheidssituatie die daarvan het gevolg was hebben geholpen ook de economische situatie in het land te verbeteren. De inflatie is onder controle gebleven, en de handelsbalans en de deviezenreserves zijn verbeterd. Het herstel werd ondersteund door het verstandige macro-economische beleid van de regering. Dat neemt niet weg dat de armoede in het land nog wijdverbreid is. In het algemeen was het aantal schendingen van mensenrechten gepleegd door regeringstroepen en UNAMSIL in 2000 aanzienlijk minder dan in het jaar daarvoor, en deze verbetering lijkt voor het jaar 2001 stand te houden. Met name het nieuwe regeringleger beging minder mensenrechtenschendingen, als gevolg van training en reorganisatie.
Wel waren er over de verslagperiode (september 2000 - augustus 2001) meldingen uit de onveilige en overgangsgebieden van ernstige schendingen van de mensenrechten begaan door RUF- en CDF-troepen.
De mogelijkheden van de autoriteiten en UNAMSIL om bescherming te bieden buiten de gebieden die onder hun rechtstreekse controle staan, zijn beperkt, ook tegen wandaden van de CDF, aangezien in de gebieden waar het CDF sterk aanwezig is, maar zeer beperkt politie of veiligheidstroepen aanwezig zijn. In de gebieden die onder rechtstreekse controle van UNAMSIL en de regering staan -het hoefvormige gebied van Freetown en omgeving - namen de mensenrechtenschendingen af.
Vooral terugkerende vluchtelingen en ontheemden waren kwetsbaar voor schendingen van hun mensenrechten. In de verslagperiode kregen zij vóór en tijdens hun vlucht te maken met mishandeling, ontvoering en moord, voornamelijk door het RUF in de RUF-gebieden.
Vrouwen bleven ook in de verslagperiode (in de overgangs- en conflictgebieden) slachtoffer van verkrachting en ander seksueel geweld, in toenemende mate van de kant van de CDF, daarnaast van de kant van het RUF, dat verkrachting bleef gebruiken als terreurtactiek.
Kinderen werden in de verslagperiode (in de overgangs- en conflictgebieden) nog gerekruteerd door CDF en Kamajors, en naar alle waarschijnlijkheid door het RUF. Overigens werden ook bijna duizend kindsoldaten vrijgelaten. De vrijgelaten kindsoldaten worden opgevangen in centra. Elders is de opvangcapaciteit voor alleenstaande minderjarigen zeer beperkt, terwijl een hoog percentage jongeren niet meer bij beide ouders leeft.
Van de EU-lidstaten verwijderen België en het Verenigd Koninkrijk geen afgewezen Sierra-Leoonse asielzoekers naar het land van herkomst, Duitsland wel. Van de overige Europese landen verwijdert Zwitserland evenmin. Sinds ongeveer juni 2001 hebben (internationale) humanitaire organisaties weer toegang gekregen tot Lunsar, Makeni, Kambia en het district Kono. UNHCR heeft in de afgelopen maanden geassisteerd bij de vrijwillige terugkeer per boot van Sierra-Leoonse vluchtelingen uit Guinee, gedwongen door de feiten, al acht de VN de voorwaarden voor de onmiddellijke terugkeer van alle vluchtelingen naar Sierra Leone vooralsnog niet aanwezig.

Voor de volledige tekst
Zie het origineel .
===