Ministerie van Buitenlandse Zaken
---
Directie Personenverkeer, Migratie en Consulaire Zaken
DPC/AM
Den Haag
070-3484752
28 september 2001
Sierra Leone / september 2001
situatie in verband met asielbeleid.
Voor de volledige tekst
Zie het origineel
http://www.minbuza.nl/content.asp?Key=426430
.
5 Samenvatting
De vooruitzichten op een vreedzame regeling van de tienjarige burgeroorlog in
Sierra Leone zijn toegenomen, maar de politieke situatie en de veiligheidssituatie
zijn nog niet stabiel. Het RUF heeft weliswaar getoond dat het bereid is weer aan
het vredesproces deel te nemen, maar het heeft nog een deel van het land militair
in handen, en met het politieke proces van verzoening en machtsdeling is nog
slechts een begin gemaakt. Bovendien bedreigt de instabiele situatie in de
grensgebieden van Sierra Leone, Guinee en Liberia de veiligheidssituatie in Sierra
Leone, met diverse conflicten waarbij ook RUF en CDF betrokken zijn, en met
een verslechterde veiligheidssituatie in het aangrenzende deel van Liberia.
In meer detail wordt het binnenlandse vredesproces bedreigd door een aantal
factoren. De militaire en politieke macht over de diamantgebieden van het district
Kono is nog in handen van het RUF en moet nog overgenomen worden door
UNAMSIL en regeringsleger; de ontwapening van ex-strijders is weliswaar op
gang gekomen maar hun reïntegratie in de samenleving verloopt nog moeizaam; er
is nog geen overeenstemming tussen de partijen over de wijze waarop een
politieke rol voor het RUF vormgegeven moet worden; er is nog geen sprake van
verzoening onder de bevolking, en gezocht wordt nog naar een aanpak waarin
verzoening en berechting een rol spelen; in grote delen van het land, waar de
overheid jarenlang geen toegang heeft gehad, is geen sprake van een effectief en
zichtbaar bestuur; en grote aantallen ontheemden en teruggekeerde vluchtelingen
zijn nog niet gereïntegreerd in de samenleving en vooralsnog op drift.
In de verslagperiode werd duidelijk dat de veiligheidssituatie en stabiliteit in Sierra
Leone worden bedreigd door de ontwikkelingen in de grensgebieden van Sierra
Leone, Guinee en Liberia. Een geleidelijke verbetering in de binnenlandse
veiligheidssituatie als gevolg van het vredesproces ging gepaard met toenemende
instabiliteit in deze grensgebieden. Beide ontwikkelingen beïnvloedden elkaar.
Slechts het hoefvormige gebied van Freetown en omgeving kunnen worden
gekenschetst als relatief veilig gebied.
De voortgang in het vredesproces en de relatieve verbetering van de
veiligheidssituatie die daarvan het gevolg was hebben geholpen ook de
economische situatie in het land te verbeteren. De inflatie is onder controle
gebleven, en de handelsbalans en de deviezenreserves zijn verbeterd. Het herstel
werd ondersteund door het verstandige macro-economische beleid van de
regering. Dat neemt niet weg dat de armoede in het land nog wijdverbreid is.
In het algemeen was het aantal schendingen van mensenrechten gepleegd door
regeringstroepen en UNAMSIL in 2000 aanzienlijk minder dan in het jaar daarvoor, en deze verbetering lijkt voor het jaar 2001 stand te houden. Met name
het nieuwe regeringleger beging minder mensenrechtenschendingen, als gevolg
van training en reorganisatie.
Wel waren er over de verslagperiode (september 2000 - augustus 2001) meldingen
uit de onveilige en overgangsgebieden van ernstige schendingen van de
mensenrechten begaan door RUF- en CDF-troepen.
De mogelijkheden van de autoriteiten en UNAMSIL om bescherming te bieden
buiten de gebieden die onder hun rechtstreekse controle staan, zijn beperkt, ook
tegen wandaden van de CDF, aangezien in de gebieden waar het CDF sterk
aanwezig is, maar zeer beperkt politie of veiligheidstroepen aanwezig zijn. In de
gebieden die onder rechtstreekse controle van UNAMSIL en de regering staan -het
hoefvormige gebied van Freetown en omgeving - namen de
mensenrechtenschendingen af.
Vooral terugkerende vluchtelingen en ontheemden waren kwetsbaar voor
schendingen van hun mensenrechten. In de verslagperiode kregen zij vóór en
tijdens hun vlucht te maken met mishandeling, ontvoering en moord, voornamelijk
door het RUF in de RUF-gebieden.
Vrouwen bleven ook in de verslagperiode (in de overgangs- en conflictgebieden)
slachtoffer van verkrachting en ander seksueel geweld, in toenemende mate van de
kant van de CDF, daarnaast van de kant van het RUF, dat verkrachting bleef
gebruiken als terreurtactiek.
Kinderen werden in de verslagperiode (in de overgangs- en conflictgebieden) nog
gerekruteerd door CDF en Kamajors, en naar alle waarschijnlijkheid door het
RUF. Overigens werden ook bijna duizend kindsoldaten vrijgelaten. De vrijgelaten
kindsoldaten worden opgevangen in centra. Elders is de opvangcapaciteit voor
alleenstaande minderjarigen zeer beperkt, terwijl een hoog percentage jongeren
niet meer bij beide ouders leeft.
Van de EU-lidstaten verwijderen België en het Verenigd Koninkrijk geen
afgewezen Sierra-Leoonse asielzoekers naar het land van herkomst, Duitsland wel.
Van de overige Europese landen verwijdert Zwitserland evenmin.
Sinds ongeveer juni 2001 hebben (internationale) humanitaire organisaties weer
toegang gekregen tot Lunsar, Makeni, Kambia en het district Kono.
UNHCR heeft in de afgelopen maanden geassisteerd bij de vrijwillige terugkeer
per boot van Sierra-Leoonse vluchtelingen uit Guinee, gedwongen door de feiten,
al acht de VN de voorwaarden voor de onmiddellijke terugkeer van alle
vluchtelingen naar Sierra Leone vooralsnog niet aanwezig.
Voor de volledige tekst
Zie het origineel
.
===