CDA

CDA wijst "platte kilometerheffing", vanwege allerlei bezwaren, af

Tijdens het overleg - afgelopen week - over het rapport Mobimiles, dat een eerste uitwerking geeft van het kilometerheffingssysteem heeft het CDA de voorstellen van minister Netelenbos onomwonden afgewezen.

Enkele maanden geleden heeft het CDA al gezegd over de kilometerheffing: "Niet op deze manier". Het CDA is altijd bereid geweest te praten over variabilisatie van de kosten van het autorijden (oftewel het gebruik belasten in plaats van het bezit van de auto), maar het systeem van Netelenbos kent allerlei bezwaren. De kosten zijn gigantisch (meer zelfs dan de investeringen in infrastructuur!), het systeem is niet budgetneutraal voor de automobilist (afschaffing wegenbelasting en verlaging accijns etc niet geregeld), de privacyproblemen en fraudegevoeligheid zijn niet opgelost en de regio`s dreigen het kind van de rekening te worden. Immers, doordat er een zogeheten "platte heffing"komt, vindt er geen differentiatie per regio plaats. Dat betekent dat men in bijv de Noordelijke provincies evenveel per km moet betalen, terwijl de afstanden daar groter zijn en het Openbaar Vervoer nauwelijks alternatief biedt. Voor de provincies vervallen ook nog eens de zogeheten provinciale opcenten (ruim 700 miljoen gulden). Bovendien is het niet verstandig dit soort systemen als eenling in Europa in te voeren. Nu al heeft de Raad van Staat gewaarschuwd voor grote problemen met buitenlanders die over de Nederlandse wegen rijden in vakantietijd. Aan al deze bezwaren, -die het CDA eerder heeft geuit - heeft de minister geen gehoor gegeven.

Om te voorkomen dat er weer dure experimenten komen die vervolgens tot een echec leiden (zie de kosten van Rekeningrijden: 260 miljoen gulden!!), vindt het CDA het getuigen van eerlijk spel om nu nee te zeggen. De VVD daarentegen kiest voor de bekende positie: tekeer gaan buiten de Kamer, maar in de Kamer gewoon meegaan. Dat minister Netelenbos de conclusie trekt dat deze stellingname leidt tot de oppositiebankjes voor het CDA is een overschatting van haar eigen gewicht in deze. Wel is het saillant te merken dat de positie van het CDA dusdanig is dat men het standpunt direct doorvertaald naar gevolgen voor een mogelijke formatie. Het CDA wordt dus op alle terreinen uitermate serieus genomen.

De hele bijdrage van Camiel Eurlings aan het algemeen overleg over de "platte kilometerheffing" kunt u downloaden door in de rechtermarge op het diskette-icoontje te klikken