Heineken N.V.
Amsterdam, 1 februari 2002
Heineken verwerft goede uitgangspositie in Rusland door acquisitie van Bravo International
Heineken maakt bekend dat zij een overeenkomst heeft getekend voor de acquisitie van de Russische brouwerij Bravo International. Met deze acquisitie verkrijgt Heineken een goede uitgangspositie in de groeiende biermarkt van Rusland. Met deze transactie is een maximum bedrag van USD 400 miljoen gemoeid, mits er bepaalde volume- en prijstargets worden gehaald in de komende twaalf maanden.
Sinds de jaren tachtig heeft Heineken exportactiviteiten in Rusland. Heineken zet nu de eerste stap om een bredere marktpositie in Rusland te veroveren, enerzijds door aankoop van goedgepositioneerde lokale 'standaard' merken en anderzijds door de aankoop van een brouwerij waar het Heineken merk lokaal kan worden gebrouwen. Door de zeer hoge invoerrechten in Rusland verkrijgt het Heineken merk in de premiummarkt concurrentievoordeel wanneer het lokaal wordt gebrouwen.
De Russische biermarkt is in de laatste drie jaar verdubbeld en heeft in 2001 een totaal volume van meer dan 60 miljoen hectoliter bereikt. Verwacht wordt dat door verdere groei van de markt Rusland binnen een paar jaar tot de top 5 van wereldbiermarkten zal behoren. Heineken heeft met deze acquisitie een sterke startpositie verworven om snel te kunnen groeien in Rusland.
De Bravo International brouwerij is opgericht in 1999 en gevestigd in St. Petersburg. Het is de snelst groeiende brouwerij van het land. De brouwerij heeft een productiecapaciteit van 5 miljoen hectoliter. Na amper drie jaar actief op de markt te zijn, heeft Bravo al een marktaandeel van 17% opgebouwd in de regio St. Petersburg en een marktaandeel van 7% in de regio Moskou. Bravo International voert drie merken: het 'standaard' merk Ohota, Botchkarov het merk in de top van het standaardsegment en het merk Löwenbrau dat in licentie wordt gebrouwen. In 2001 behaalde Bravo een afzet van 2,5 miljoen hectoliter bier en 400.000 hectoliter mixdranken. De verwachting is dat in 2002 een volume van 4 miljoen hectoliters bier wordt behaald. Voor meer informatie over Bravo International: www.botchkarov.ru/eng/
Heineken heeft met deze transactie ook een belangrijke stap genomen bij het realiseren van een optimale balans tussen haar activiteiten in stabiele volwassen markten en snelgroeiende ontwikkelingsmarkten.
Heineken en de oprichters van Bravo zullen gezamenlijk in een aparte onderneming de mixdranken van Bravo blijven ontwikkelen.
Heineken zal deze acquisitie uit eigen middelen financieren. De transactie vereist de goedkeuring door de lokale autoriteiten en de verwachting is dat de definitieve afronding in het eerste kwartaal van 2002 plaatsvindt. De acquisitie zal naar verwachting een positief effect hebben op de nettowinst per aandeel in 2002.
Heineken N.V.