Koninklijke Ahold
Wereldwijde promotie van Ahold breekt records
8.000 supermarkten met dezelfde aanbiedingen
Zaandam, 1 februari 2002 - In het derde kwartaal 2001 heeft Ahold met
een wereldwijde promotie verschillende records gebroken. De
resultaten van de twee weken durende actie, die bij alle
Ahold-supermarkten en hypermarkten in de wereld gelijktijdig werd
gehouden, geven in enkele gevallen een klantentoename te zien van
meer dan 30%, met omzetstijgingen in promotieartikelen van vijfmaal
de normale hoeveelheid. Een Ahold-hypermarkt in Tsjechië won de titel
'Beste Ahold-winkel' omdat er een omzetstijging werd behaald van 35%.
Vijftig leveranciers participeerden in de wereldwijde actie.
'Door onze snelgroeiende schaal kunnen we klanten tijdens deze twee
weken laten profiteren van de beste aanbiedingen,' zegt Gerard van
Breen, Senior Vice President bij Ahold Global Sourcing. 'We hadden
zeker een verbetering van voorgaande resultaten in ons hoofd, maar
deze toename met soms wel 30% bij honderden winkels is boven
verwachting. Dit is tekenend voor de betrokkenheid van ons
winkelmanagement en medewerkers, de kwaliteit van de aanbiedingen de
betrokkenheid van de klanten. Onze volumes bieden duidelijk voordelen
aan alle partijen.'
In alle 28 landen waar Ahold activiteiten heeft, namen de super- en
hypermarkten deel. Het thema, "Festival of Food and Fun", werd
vertaald in 14 talen en aangepast naar plaatselijke wensen en
gewoonten. De actie heeft ook ondersteuning van lokale leveranciers,
die participeerden met een scala aan producten. Alle
productcategorieën waren vertegenwoordigd, van droge
kruidenierswaren, softdrinks, wasmiddelen, luiers tot nonfood.
Klanten troffen niet alleen artikelen tegen een aantrekkelijke prijs,
ook kon men in de winkels vakanties winnen. Gedurende de promotie
waren de winkels volledig gericht op het thema Food and Fun. Alle
medewerkers namen actief deel. Modeshows en speciale activiteiten
voor kinderen vergrootten het effect van de twee actieweken.
Concerten in de winkels, loterijen en acties voor lokale scholen
hebben de promotie tot een groot succes gemaakt.
Volume en omvang
'Het enthousiasme van onze leveranciers, deels ingegeven door het
succes van voorgaande edities, en onze eigen medewerkers hebben de
promotie tot leven gebracht,' zei Van Breen. 'De winnende hypermarkt
- in het Tsjechische Teplice - verdiende de titel door een combinatie
van innovatieve marketing en inzet van medewerkers.'
De beste winkels in de vier Ahold-regio's - Stop & Shop en Tops in de
VS, Bompreco in Brazilië, Santa Isabel in Peru, Tops in Maleisië,
Supersol in Spanje, Hypernova in Polen en Hypernova in Tsjechië -
werden beoordeeld aan de hand van foto's, video's en
promotiemateriaal en een presentatie op het hoofdkantoor van Ahold in
Zaandam. De jury bestond uit Ahold President Cees van der Hoeven en
andere leden van de Raad van Bestuur.
Foto's op aanvraag beschikbaar.
Ahold Corporate Communicatie:
075 - 659 5720 / 5665
Mobiel:
Hans Gobes: 06 - 55 82 22 98
Nick Gale: 06 - 22 93 31 37
Koninklijke Ahold N.V
Postbus 3050
1500 HB Zaandam
tel: +31 (0)75 659 57 20
fax: +31 (0)75 659 83 02
http://www.ahold.nl