Nederlandse Spoorwegen
Persbericht
Nieuwe directie zet koers uit
1 februari 2002
Er is veel pijn geleden bij NS. Maar er is ook veel veerkracht, en de
wil om het goed te doen. Mijn voorlopige conclusie is dat het
samengaan van heel veel ontwikkelingen, veranderingsprocessen en
gebeurtenissen in het afgelopen jaar, het wel heel moeilijk maakte om
nog goede resultaten te bereiken. Het tekent ondanks alles de
veerkracht en de spirit van zo velen bij NS, dat er toch nog een
punctualiteit van bijna 80% behaald is. Dat is voor de reizigers
echter zonder meer onvoldoende. Dat zei president-directeur Karel
Noordzij vandaag tijdens een persconferentie over zijn eerste
bevindingen bij NS.
De nieuwe directie van NS, bestaande uit president-directeur Karel
Noordzij en de directeuren Bert Meerstadt en Marcel Niggebrugge, heeft
in de afgelopen weken de situatie in het bedrijf geïnventariseerd.
Daarbij is een aantal wezenlijke uitgangspunten voor het te voeren
beleid vastgesteld. De belangrijke maatschappelijke functie van NS in
de mobiliteit in vastlopend Nederland moet worden versterkt: grote
groepen reizigers comfortabel vervoeren. Daarvoor zal een beleid
gevoerd worden dat is gericht op de continuïteit van de onderneming,
niet op winstmaximalisatie. Een beursgang is voor de directie niet aan
de orde, wel behoud en verheldering van de positie als zelfstandige
NV. Verantwoording afleggen aan reizigers en maatschappij hoort
daarbij, maar dan wel over prestaties die NS zelf in de hand heeft.
Van belang is tevens om oog te houden voor ontwikkelingen op de
langere termijn in de Europese spoorwegmarkt.
Belangrijkste doelstellingen
Belangrijke constateringen zijn voorts dat de financiële resultaten
sterk onder druk staan en dat het tekort aan rijdend personeel en
treinen niet op korte termijn kan worden opgelost. De in gang gezette
verbeterprojecten moeten op volle kracht blijven draaien en
gestimuleerd worden.
Belangrijkste doelstelling is werken aan de wensen van de klant door:
· Hogere punctualiteit en betrouwbaarheid van het treinverkeer.
· Verbetering van de informatievoorziening en service aan de
reizigers: nog vóór de zomer zijn 66 stations voorzien van
beeldschermen met informatie over vertrektijden en storingen. Op 7
stations gaan serviceteams van vroeg tot laat op de perrons aan de
reizigers informatie verstrekken.
· Uitbreiding van het aantal zitplaatsen. Vanaf a.s. maandag gaan de
eerste gerenoveerde Duitse rijtuigen extra ruimte bieden aan de
reizigers; tot het einde van dit jaar komen zon 19.000 zitplaatsen
extra beschikbaar voor de reizigers.
· Verbetering van de sociale veiligheid (vooral s avonds), door
uitbreiding van surveillance en controles op 24 stations en
uitbreiding van het aantal cameras van 1100 naar 1500. Ook komen er
experimenten met controles bij de ingang van stations.
· Betere schoonmaak van stations en treinen. 20 grotere stations
worden voortaan beter schoongemaakt en er worden in totaal ruim 400
afvalbakken van groot formaat geplaatst. De capaciteit voor het
schoonmaken van treinen is inmiddels met 15% uitgebreid en er komen in
de loop van 2002 extra mensen voor het verwijderen van graffiti.
Aandacht
Voor het verwezenlijken van deze doelen zal vooral aandacht gegeven
worden aan:
· Stimuleren van betere werkrelaties en arbeidsomstandigheden
· Vergroten van de beschikbaarheid van personeel. De werving moet in
de komende maanden nog vele honderden nieuwe collegas opleveren,
vooral conducteurs in de Randstad. De doelstelling voor de
treinsurveillanten is inmiddels bijna gehaald.
· Sneller oplossen van verstoringen van het treinverkeer, samen met
Railverkeersleiding.
· Stimuleren/aanscherpen van lopende verbeterprogrammas.
· Optimaliseren financiële controle.
· Nagaan of een beter rijdbare treindienstregeling mogelijk is. In de
zomervakantie zullen op een aantal trajecten minder treinen rijden. De
planning hiervoor wordt thans uitgewerkt en zal vooraf worden
besproken met de consumentenorganisaties, verenigd in het LOCOV. Er
komt onderzoek naar aanpassingen voor de langere termijn.
· De OR van NS Reizigers gaat binnen de gestelde kaders door met het
ontwikkelen van een alternatieve manier van werken voor rijdend
personeel.
NS Internationaal
De directie heeft vandaag ook besluiten aangekondigd om de financiële
situatie van het bedrijf te verbeteren.
Om de oplopende verliezen bij NS Internationaal te verminderen moeten
de kosten van dit bedrijfsonderdeel omlaag.
Besloten is om per december 2002 te stoppen met de onrendabele Alpen
Expres en AutoSlaap Expres. Het rollend materieel voor deze diensten
nadert het einde van de levensduur; investeringen in nieuwe treinen
die slechts enkele maanden per jaar gebruikt kunnen worden zijn niet
verantwoord. Alles wordt in het werk gesteld om de reizigers (1% van
het aantal klanten van NS Internationaal) passende alternatieven te
bieden.
NS Internationaal concentreert zich op groeiende en toekomstvaste
treinformules als Thalys en ICE en de overige reguliere internationale
treinen.
De hoge kosten van verkoop van internationale treintickets zullen
worden verlaagd door verdere verschuiving naar snel groeiende nieuwe
kanalen als internet, telefonische verkoop en verkoop via agenten en
touroperators. In de komende twee jaar zullen daarom 17 van de 27
Internationale verkoopkantoren worden gesloten. Tickets naar België,
Luxemburg en het nabije deel van Duitsland blijven verkrijgbaar aan de
binnenlandse loketten en verkoopbalies.
Door de inkrimping zullen in de komende twee jaar circa 90
arbeidsplaatsen bij NS vervallen. De voorstellen zijn voorgelegd aan
Ondernemingsraad en vakbonden.
Karel Noordzij: Met deze aanpak scheppen we duidelijkheid over wat er
van NS verwacht kan worden. Er is een nieuw fundament gelegd voor
veranderingen en verbeteringen die niet allemaal op korte termijn
werkelijkheid kunnen worden. Maar de opgaande lijn is ingezet en de
eerste resultaten zijn zichtbaar. Deze directie wil die ontwikkeling
verder stimuleren.