Nederlandse Spoorwegen

Persbericht

Nieuwe directie zet koers uit

1 februari 2002
Er is veel pijn geleden bij NS. Maar er is ook veel veerkracht, en de wil om het goed te doen. Mijn voorlopige conclusie is dat het samengaan van heel veel ontwikkelingen, veranderingsprocessen en gebeurtenissen in het afgelopen jaar, het wel heel moeilijk maakte om nog goede resultaten te bereiken. Het tekent ondanks alles de veerkracht en de spirit van zo velen bij NS, dat er toch nog een punctualiteit van bijna 80% behaald is. Dat is voor de reizigers echter zonder meer onvoldoende. Dat zei president-directeur Karel Noordzij vandaag tijdens een persconferentie over zijn eerste bevindingen bij NS.

De nieuwe directie van NS, bestaande uit president-directeur Karel Noordzij en de directeuren Bert Meerstadt en Marcel Niggebrugge, heeft in de afgelopen weken de situatie in het bedrijf geïnventariseerd. Daarbij is een aantal wezenlijke uitgangspunten voor het te voeren beleid vastgesteld. De belangrijke maatschappelijke functie van NS in de mobiliteit in vastlopend Nederland moet worden versterkt: grote groepen reizigers comfortabel vervoeren. Daarvoor zal een beleid gevoerd worden dat is gericht op de continuïteit van de onderneming, niet op winstmaximalisatie. Een beursgang is voor de directie niet aan de orde, wel behoud en verheldering van de positie als zelfstandige NV. Verantwoording afleggen aan reizigers en maatschappij hoort daarbij, maar dan wel over prestaties die NS zelf in de hand heeft. Van belang is tevens om oog te houden voor ontwikkelingen op de langere termijn in de Europese spoorwegmarkt.

Belangrijkste doelstellingen

Belangrijke constateringen zijn voorts dat de financiële resultaten sterk onder druk staan en dat het tekort aan rijdend personeel en treinen niet op korte termijn kan worden opgelost. De in gang gezette verbeterprojecten moeten op volle kracht blijven draaien en gestimuleerd worden.

Belangrijkste doelstelling is werken aan de wensen van de klant door:


· Hogere punctualiteit en betrouwbaarheid van het treinverkeer.
· Verbetering van de informatievoorziening en service aan de reizigers: nog vóór de zomer zijn 66 stations voorzien van beeldschermen met informatie over vertrektijden en storingen. Op 7 stations gaan serviceteams van vroeg tot laat op de perrons aan de reizigers informatie verstrekken.

· Uitbreiding van het aantal zitplaatsen. Vanaf a.s. maandag gaan de eerste gerenoveerde Duitse rijtuigen extra ruimte bieden aan de reizigers; tot het einde van dit jaar komen zon 19.000 zitplaatsen extra beschikbaar voor de reizigers.

· Verbetering van de sociale veiligheid (vooral s avonds), door uitbreiding van surveillance en controles op 24 stations en uitbreiding van het aantal cameras van 1100 naar 1500. Ook komen er experimenten met controles bij de ingang van stations.
· Betere schoonmaak van stations en treinen. 20 grotere stations worden voortaan beter schoongemaakt en er worden in totaal ruim 400 afvalbakken van groot formaat geplaatst. De capaciteit voor het schoonmaken van treinen is inmiddels met 15% uitgebreid en er komen in de loop van 2002 extra mensen voor het verwijderen van graffiti.

Aandacht

Voor het verwezenlijken van deze doelen zal vooral aandacht gegeven worden aan:


· Stimuleren van betere werkrelaties en arbeidsomstandigheden
· Vergroten van de beschikbaarheid van personeel. De werving moet in de komende maanden nog vele honderden nieuwe collegas opleveren, vooral conducteurs in de Randstad. De doelstelling voor de treinsurveillanten is inmiddels bijna gehaald.

· Sneller oplossen van verstoringen van het treinverkeer, samen met Railverkeersleiding.

· Stimuleren/aanscherpen van lopende verbeterprogrammas.
· Optimaliseren financiële controle.

· Nagaan of een beter rijdbare treindienstregeling mogelijk is. In de zomervakantie zullen op een aantal trajecten minder treinen rijden. De planning hiervoor wordt thans uitgewerkt en zal vooraf worden besproken met de consumentenorganisaties, verenigd in het LOCOV. Er komt onderzoek naar aanpassingen voor de langere termijn.
· De OR van NS Reizigers gaat binnen de gestelde kaders door met het ontwikkelen van een alternatieve manier van werken voor rijdend personeel.
NS Internationaal

De directie heeft vandaag ook besluiten aangekondigd om de financiële situatie van het bedrijf te verbeteren.

Om de oplopende verliezen bij NS Internationaal te verminderen moeten de kosten van dit bedrijfsonderdeel omlaag.
Besloten is om per december 2002 te stoppen met de onrendabele Alpen Expres en AutoSlaap Expres. Het rollend materieel voor deze diensten nadert het einde van de levensduur; investeringen in nieuwe treinen die slechts enkele maanden per jaar gebruikt kunnen worden zijn niet verantwoord. Alles wordt in het werk gesteld om de reizigers (1% van het aantal klanten van NS Internationaal) passende alternatieven te bieden.
NS Internationaal concentreert zich op groeiende en toekomstvaste treinformules als Thalys en ICE en de overige reguliere internationale treinen.
De hoge kosten van verkoop van internationale treintickets zullen worden verlaagd door verdere verschuiving naar snel groeiende nieuwe kanalen als internet, telefonische verkoop en verkoop via agenten en touroperators. In de komende twee jaar zullen daarom 17 van de 27 Internationale verkoopkantoren worden gesloten. Tickets naar België, Luxemburg en het nabije deel van Duitsland blijven verkrijgbaar aan de binnenlandse loketten en verkoopbalies.
Door de inkrimping zullen in de komende twee jaar circa 90 arbeidsplaatsen bij NS vervallen. De voorstellen zijn voorgelegd aan Ondernemingsraad en vakbonden.

Karel Noordzij: Met deze aanpak scheppen we duidelijkheid over wat er van NS verwacht kan worden. Er is een nieuw fundament gelegd voor veranderingen en verbeteringen die niet allemaal op korte termijn werkelijkheid kunnen worden. Maar de opgaande lijn is ingezet en de eerste resultaten zijn zichtbaar. Deze directie wil die ontwikkeling verder stimuleren.