Gemeente Heumen
05/02/2002
De Verbinding week 6
Gemeentehuis woensdagmiddag open
Het gemeentehuis in Malden is vanaf 1 februari ook op woensdagmiddag
van 2 tot 4 uur open.
Die verruimde openstelling geldt voorlopig voor een half jaar. Het is
een proefperiode waarbinnen wordt bekeken welke behoefte aan
openstellingsuren er bij de bevolking is. In verband daarmee krijgt
iedereen die na 1 februari het gemeentehuis bezoekt een vragenlijstje
dat kan worden ingeleverd bij de receptie. Aan de hand van de
antwoorden wordt bepaald wat in de verdere toekomst de openingsuren
van het gemeentehuis zullen zijn.
Gemeenteraadsverkiezingen 2002
Op 6 maart zijn de verkiezingen voor de gemeenteraad. Wie op de dag
van de verkiezingen 18 jaar of ouder is mag dan de nieuwe leden van de
raad van zijn of haar gemeente mee kiezen.
Het is belangrijk te gaan stemmen, want de gemeenteraad bepaalt voor
een groot deel hoe de gemeente wordt bestuurd in de erop volgende vier
jaar. Om een goede stem uit te kunnen brengen is het van belang te
weten wat de verschillende partijen willen. In de gemeentegids staan
hun namen en adressen voor wie ze om inlichtingen wil vragen. De
deelnemende partijen en hun programma's zijn ook te vinden op de
Website van de gemeente onder het knopje Verkiezingen 2002.
machtigen
De stembureaus zijn op 6 maart open van 7.30 uur tot 21.00 uur. Er is
dus ruim tijd om te gaan stemmen. Bent u de hele dag verhinderd, dan
hoeft toch uw stem niet verloren te gaan, want in dat geval kan iemand
gemachtigd worden om namens u te stemmen. Daarvoor dient u op uw
oproepingskaart, die u half februari ontvangt, de naam van de
gemachtigde in te vullen. Vervolgens ondertekenen de gemachtigde en u
zelf de kaart en op 6 maart neemt de gemachtigde hem mee naar het
stembureau. Vereiste is wel dat de gemachtigde in hetzelfde
stemdistrict woont als u (in de praktijk betekent dat de gemachtigde
in de gemeente Heumen moet wonen).
Wie langdurig uit de gemeente weg is kan ook schriftelijk een volmacht
geven. Daarvoor moet het formulier L8 worden ingevuld. Het moet
uiterlijk 14 dagen voor de verkiezingen worden ingediend in het
gemeentehuis. Aan de hand van het verzoek krijgt de gemachtigde een
volmachtbewijs. Het L8-formulier kan worden aangevraagd en ingeleverd
bij de coördinator van de verkiezingen in het gemeentehuis, de heer H.
Straten. Zijn doorkiesnummer is 358 82 47. Mailen kan ook:
hstraten@heumen.nl.
financiën
Ook deze week hebben we weer een algemeen artikel over de gemeente. We
vertellen op deze pagina iets over de gemeentelijke financiën.
De gemeentefinanciën
Net als in een huishouden probeert de gemeente niet meer geld uit te
geven dan zij binnen krijgt. De inkomsten van de gemeente komen
grotendeels uit 'Den Haag'. Maar ook u draagt bij aan de inkomsten van
de gemeente door de gemeentelijke rekeningen te betalen die af en toe
bij u in de bus vallen. De uitgaven van de gemeente liggen voor een
deel vast. Over het andere deel mag de gemeente zelf beslissen.
Gemeentelijk huishoudboekje
'Het geld groeit me niet op de rug', zeggen ouders wel eens tegen hun
kinderen (of tegen zichzelf). In de gemeente gaat het net zo. Hoeveel
we kunnen uitgeven en waaraan, daar wordt in een gemeentehuis veel
over nagedacht en gepraat. Dat gaat het hele jaar door. De
gemeenteraad krijgt geregeld te horen hoe de gemeentelijke financiën
ervoor staan.
Rond de herfstvakantie staat echt alles in het gemeentehuis in het
teken van het gemeentelijke huishoudboekje. Dan praat de gemeenteraad
over de jaarlijkse begroting. In de begroting staat wat het college
van Burgemeester en Wethouders het komende jaar - en ook in grote
lijnen in de jaren daarna - wil uitgeven en waaraan. Ook de verwachte
inkomsten staan erin. De raadsleden beslissen waar ze het wel en niet
mee eens zijn. Juist in de financiële keuzes die een gemeentebestuur
maakt, spelen politieke afwegingen een grote rol. Wordt bijvoorbeeld
volgend jaar de onroerende-zaakbelasting (ozb) verhoogd of niet: bij
het beslissen daarover kunnen de partijen en hun wethouders flink van
mening verschillen. Elke fractie in de gemeenteraad maakt hierbij een
politieke keuze, afhankelijk van de 'kleur' van haar partij.
Wikken en wegen
Wikken en wegen, daar komt het maken van een gemeentebegroting op
neer. Al in het voorjaar gaan het gemeentebestuur en de ambtenaren de
begroting voor het jaar daarop voorbereiden. Alle afdelingen van de
gemeente dienen hun wensen in en de financiële experts bekijken wat de
gemeente aan inkomsten kan verwachten. Vervolgens wordt over deze
cijfers veel nagedacht en gepraat. Een keuze waaraan het geld wordt
uitgegeven, is, zoals gezegd, uiteindelijk een politieke keuze.
De jaarlijkse begroting is weliswaar het financiële hoogte-punt, maar
in het voorjaar en in het najaar wordt ook bekeken hoe het er met de
lopende begroting voor staat. Er zijn dus jaarlijks een paar vaste
momenten waarop de gemeenteraad kan ingrijpen als het gemeentelijke
huishoudboekje er anders uitziet dan de raad wil.
Sommige uitgaven liggen vast
Gas en licht, huur of hypotheek: u heeft een aantal uitgaven waar u
niet onderuit komt. Ook het gemeentebestuur kan lang niet alle
gemeentelijke uitgaven zelf bepalen. Er zijn nu eenmaal nogal wat
landelijke regelingen die de gemeente moet uitvoeren. Een voorbeeld is
de Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg). De gemeente is wettelijk
verplicht om die wet uit te voeren. Zij moet elke gehandicapte die dat
nodig heeft, een rolstoel bieden, aangepast vervoer of aanpassingen in
huis. De gemeente krijgt daarvoor geld uit 'Den Haag'. Maar de
gemeente kan natuurlijk wel geld besparen door een zo efficiënt
moge-lijke vervoersregeling te maken.
Drie soorten inkomsten
U krijgt een salaris, een uitkering of een pensioen, maar meestal één
van de drie. De gemeente echter, heeft drie soor-ten inkomsten. De
Rijksoverheid zorgt voor een groot deel van de gemeentelijke
inkomsten, onder andere via een speciaal fonds voor gemeenten, het
Gemeentefonds. Een deel van de gemeentelijke inkomsten komt uit wat de
gemeente aan de inwoners vraagt voor de diensten die zij biedt. Zo
betaalt u voor het ophalen van het huisvuil, maar ook voor het
schoonhouden van de omgeving, het onderhoud van wegen en
parkeerterreinen, en voor het onderhoud en het schoonhouden van de
riolering. De rekening krijgt u gepresenteerd in de vorm van enkele
gemeentelijke heffingen en belastingen. De belangrijkste is de
onroerende-zaakbelasting. Ook als u een hond heeft moet u een
belasting betalen. Verder betaalt u voor de persoonlijke
dienstverlening die u van de gemeente vraagt in de vorm van leges.
Stijgende lasten
De laatste jaren zijn de gemeentelijke heffingen nogal gestegen. Dat
komt vooral doordat de gemeente meer kosten heeft gekregen en die aan
u doorberekent. Zo is bijvoorbeeld het verwerken van afval veel
duurder geworden. Een andere reden is dat de rijksoverheid het geld
voor de gemeenten anders is gaan verdelen. Veel gemeenten krijgen
daardoor minder geld uit 'Den Haag'.
Een gemeentelijke belasting waar iedereen mee te maken krijgt die in
een huis woont of een bedrijfspand heeft, is de
onroe-rende-zaakbelasting (ozb). U betaalt ozb over de getaxeerde
waarde van het pand. Als uw woning of bedrijfspand meer waard is dan
het perceel van uw buurman, of u het nu huurt of in eigendom heeft,
betaalt u dus ook meer onroerende-zaakbelas-ting.
Documenten
Als u een rijbewijs nodig heeft moet u daar-voor een bepaald bedrag
aan de gemeente betalen: de leges. De leges voor een rijbewijs bestaan
uit een vast bedrag dat in 'Den Haag' wordt vastgesteld en een
gemeentelijk deel. Dat laatste kan per gemeente variëren. Ook voor
veel vergunningen moeten leges worden betaald, en niet te vergeten
voor een uittreksel uit het bevolkingsregister.
Aldus besloten
Op 24 januari heeft de gemeenteraad de volgende besluiten genomen:
1. notulen van de vergaderingen van 12 november en 20 december:
vastgesteld.
2. ingekomen stukken en mededelingen: voor kennisgeving aangenomen.
3. toepassing van artikel 19 van de Wet op de ruimtelijke ordening
voor de verbouw van Worsumseweg 1 tot kinderdagverblijf: de raad gaat
akkoord.
4. verzoeken van twee bewoners van de Kerkweg om vergoeding van
planschade: de raad stemt in met de voorgestelde vergoedingen.
5. reconstructie Droogsestraat: de raad stelt het krediet beschikbaar
voor de grondaankopen en de bestemmingsplanprocedure.
6. wegsleepverordening: de raad stelt de regeling vast.
7. verharding parkeerterreinen Ewijkseweg: de raad stelt het krediet
ervoor beschikbaar.
8. Stichting WNO Support: de raad gaat akkoord met de statuten van de
op te richten Stichting.
9. programma voorziening onderwijshuisvesting 2002: de raad stemt met
het programma in. Fractie Thonen stemt tegen onderdelen voor de
Regenboog en de Vuurvogel.
10. wijziging van de verordening voorzieningen huisvesting onderwijs:
de raad stelt de wijziging vast.
11. aankoop voormalige gymzaal aan de Randwijksingel: de raad gaat
akkoord.
12. voorstel tot grondruil tussen gemeente en restaurant "La Stalla":
de raad neemt het voorstel over.
13. personeelscapaciteit: de raad stelt het benodigde krediet
beschikbaar.
14. verkoop aandelen Waterbedrijf Gelderland: de raad stemt in met het
voorstel om de aandelen niet te verkopen. De VVD wil dat wel doen en
stemt tegen.
15. begrotingswijzigingen met het oog op voorgaande voorstellen:
akkoord.
Afval
Op woensdag 6, donderdag 7 en vrijdag 8 februari wordt de groene
container geleegd.
Denkt u er aan dat vuilniszakken en groene container niet vóór 07.00
uur aan de weg gezet mogen worden. Vanaf 07.30 uur gaat de
vuilniswagen rijden; dan moeten ze wel aan de weg staan.
Voor klachten over afval en honden kunt u terecht bij de
reinigingswachter. Hij is bereikbaar op telefoonnummer 024-3732125.
oud papier
Elke donderdag van 08.30 tot 15.30 uur staat een papiercontainer bij
basisschool de Toermalijn, Gladiolenstraat 2a, maar niet in de
carnavalsvakantie. U kunt hier ook batterijen inleveren.
Op zaterdag 9 februari staat van 10.00 tot 12.00 uur een
papiercontainer bij de St. Jozefschool aan de Raadhuisstraat 1.
gereedschap
Op vrijdag 8 februari kunt u tussen 18.30 en 20.30 uur gereedschap
afgeven aan vertegenwoordigers van Milieudefensie in sociaal-cultureel
centrum Maldensteijn en bij de heer Kerkhoff, Dorpstraat 31c in
Heumen. Gereedschappen van elk vakgebied, naaimachines en medische
hulpgoederen zijn welkom.
huisraad
Herbruikbaar huisraad kunt u thuis laten ophalen door Kringloopbedrijf
Het GOED. Het GOED dat is gevestigd aan de Burchtstraat 110 te
Nijmegen, zamelt in onze gemeente al het herbruikbare huisraad in,
zoals meubilair, boeken en platen, potten en pannen, snuisterijen,
schilderijen, kleding, gordijnen en schoenen. Het bedrijf haalt ook
alle hele apparaten op, zoals wasmachines, televisies, radio's,
computers, lampen, fornuizen, boilers en kachels (wit- en bruingoed).
Goederen worden op afspraak binnen een week opgehaald. De goederen
moeten, zonodig verpakt in dozen of zakken, op de begane grond staan.
Voor een afspraak kunt u bellen met telefoonnummer (024) 645 69 04, of
zelf bij de kringloopwinkel langsbrengen kan ook. De chauffeur bepaalt
uiteindelijk of het huisraad dat u aanbiedt nog bruikbaar is.
kleding
Nog bruikbare kleding kunt u brengen naar de Schakel aan de
Eendenpoelseweg 6b, geopend op donderdag en vrijdag van 10.00 tot
17.00 uur en op zaterdag van 12.00 tot 15.00 uur. U kunt hier ook
tweedehands kleding kopen. De opbrengst komt ten goede aan projecten
in de derde wereld.
Winnende lootjes kerstboomversnippering
Op de volgende loten is een prijs gevallen:
Geel: 8, 158, 244, 319, 521, 640, 767, 896
Blauw: 948, 965
Roze: 5, 201, 232, 382, 453, 465, 503, 674, 746, 912
Tegen inlevering van het winnende lootje kunt u uw prijs, een cadeaubon, afhalen bij de balie van grondgebiedzaken op het gemeentehuis. Dit kan vanaf woensdag 30 januari.
Vergunningen
A. Aanvragen bouwvergunningen
Bij B&W zijn de volgende aanvragen om bouwvergunning binnengekomen:
uitbreiden en aanpassen woning, Ericastraat 20
uitbreiden woning aan achterzijde, Dahliastraat 34
De publicatie van de aangevraagde bouwvergunningen is uitsluitend
informatief bedoeld. Omdat op deze aanvraag nog geen beslissing is
genomen bestaat nog geen mogelijkheid tot het indienen van bezwaren op
grond van de Algemene wet bestuursrecht. Het bouwplan kan tijdens de
openstellingsuren van het gemeentehuis worden ingezien bij Bouw- en
woningtoezicht. Het is mogelijk dat de aanvrager het plan nog wijzigt.
B. Aanvragen kapvergunningen
Er zijn aanvragen om een kapvergunning voor:
1 eik, Bongerd 67
3 platanen, Zilverbergweg nabij manegezijde
9 eiken en 1 berk, Zilverbergweg sportveldzijde
5 eiken, Ewijkseweg nabij tennisbaan
1 kastanje, Looistraat 45
1 plataan, nabij Raadhuisstraat 10
2 eiken, nabij Looistraat 46
1 appelboom en 1 treurwilg, nieuwbouwlocatie Beatrixstraat
Wie het niet met een eventuele verlening van een vergunning eens is
kan daartegen bedenkingen indienen bij B&W tot uiterlijk 19 februari.
C. Melding
B&W hebben in het volgende geval naar aanleiding van een melding
meegedeeld dat de bouw kan plaatsvinden:
Verzonden op 25 januari:
M20020003: bouw tuinhuisje, Iepenhof 2
Voor de mogelijkheid bezwaar in te dienen, zie onder D.
D. Bouwvergunningen
De volgende bouwvergunningen zijn verleend:
Verzonden op 25 januari:
B20010348: bouw zolderverdieping met schuine daken op bestaand plat
dak, Gladiolenstraat 23
B20010367: bouw zolderverdieping met schuine daken op bestaand plat
dak, Gladiolenstraat 29
Wie het niet eens is met een van de besluiten onder C of D kan
daartegen binnen zes weken na de verzending van het betreffende
besluit een bezwaarschrift indienen bij B&W.
Carnaval en gemeentehuis
Het gemeentehuis is tijdens de Carnavalsdagen (11 en 12 februari) in
de ochtenduren gewoon open. Na de middag is in het gemeentehuis
niemand bereikbaar, ook niet telefonisch.
Vrijstelling verbouw deel boerderij tot kinderdagverblijf
Worsumseweg 1
Bij de gemeente is een bouwplan ingediend voor verbouw van een deel
van de boerderij op het perceel kadastraal bekend gemeente Overasselt,
sectie G, nummer 689, plaatselijk bekend Worsumseweg 1 te Overasselt,
tot kinderdagverblijf.
Het bouwplan en het beoogde gebruik zijn niet in overeenstemming met
het ter plaatse geldende bestemmingsplan "Buitengebied 1997)",
ingevolge welk bestemmingsplan op het genoemde perceel de bestemming
"Agrarische doeleinden I" rust. Burgemeester en wethouders zijn echter
voornemens om met toepassing van artikel 19, lid 1, van de Wet op de
Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van het geldende
bestemmingsplan teneinde uitvoering van het bouwplan en het beoogde
gebruik mogelijk te maken.
Zienswijzen
Ten aanzien van het voornemen vrijstelling en bouwvergunning te
verlenen, kan een ieder zienswijzen indienen. Dat kan schriftelijk bij
burgemeester en wethouders van Heumen, postbus 200, 6580 AZ Malden,
vanaf donderdag 7 februari t/m woensdag 6 maart a.s. Gedurende die
periode ligt het bouwplan en het aan de gemeenteraad gedane voorstel
terzake tijdens de openingstijden ter inzage bij de sector
grondgebiedzaken van het gemeentehuis. De openingstijden zijn iedere
werkdag van 9.00 tot 12.00 uur, op woensdag tevens van 14.00 tot 16.00
uur en op maandag tevens van 17.00 tot 18.30 uur. Gedurende genoemde
termijn ligt het bouwplan en het raadsvoorstel tijdens de openingsuren
daarvan ook ter inzage in de aan de Beatrixstraat gelegen openbare
bibliotheek te Overasselt.
Malden, 5 februari 2002
Vrijstelling uitbreiden woning aan voorzijde
Tarwe 21
Burgemeester en wethouders van Heumen ontvingen een aanvraag om
bouwvergunning voor het uitbreiden van de woning aan de voorzijde op
het perceel kadastraal bekend gemeente Heumen, H 824, plaatselijk
bekend Tarwe 21 Malden.
Het bouwplan past niet binnen het ter plaatse geldende bestemmingsplan
Maldensveld 2e fase part. herz. 5.
B&W willen niettemin medewerking verlenen door met toepassing van
artikel 19 lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te
verlenen van het geldende bestemmingsplan.
Bedenkingen
De hierboven genoemde vrijstelling kan pas worden verleend nadat een
ieder in de gelegenheid is gesteld bedenkingen in te dienen tegen het
voornemen vrijstelling te verlenen. Dat kan schriftelijk of mondeling
bij B&W van Heumen, Postbus 200, 6580 AZ Malden vanaf donderdag 7
februari 2001 tot en met woensdag 6 maart 2002. Gedurende die periode
liggen de bouwplannen dagelijks van 9.00 tot 12.00 uur, op woensdag
van 14.00 tot 16.00 uur en op maandag bovendien van 17.00 tot 18.30
uur ter inzage bij de sector Grondgebiedzaken in het gemeentehuis.
Malden, 5 februari 2002
Wegsleepverordening
De gemeenteraad heeft op 24 januari 2002 de wegsleepverordening Heumen
vastgesteld. Deze verordening treedt in werking drie weken na de datum
bekendmaking. Ingevolge de Tijdelijke Referendumwet gaat het om een
referendabele verordening.
Malden, 5 februari 2002