DOKKUMER VLAGGEN CENTRALE

Op huwelijksdag wappert 3000 kilometer vlagdoek in Nederland

Dokkum, 31 januari 2002. Op zaterdag 2 februari aanstaande hangt 33% van de Nederlanders de vlag uit. Dit blijkt uit onderzoek, dat de Dokkumer Vlaggen Centrale heeft laten uitvoeren. Het bedrijf zelf zag in de afgelopen weken de vraag naar de Nederlandse driekleur explosief stijgen. Bij de grootste fabrikant van vlaggen in Nederland is maar liefst 60 000 meter extra doek over de toonbank gegaan. Ook de speciaal voor het huwelijk ontworpen huwelijksvlag is in trek.

Komende zaterdag viert het oranjegevoel hoogtij. Nederland kleurt die dag rood-wit-blauw.
De helft van de vlaggende Nederlanders gebruikt alleen een Nederlandse vlag, de andere helft vlagt met de driekleur samen met een oranje wimpel. Dat het vlaggen niet alleen populair is onder ouderen, blijkt uit het feit dat 35% van jongeren tussen de 18 en 24 jaar aangeeft ook de vlag uit te hangen op 2 februari. Dit wijzen de resultaten uit van het onderzoek onder de Nederlandse bevolking, dat de Dokkumer Vlaggen Centrale door het Nipo heeft laten uitvoeren. Naar schatting zal er die dag in Nederland zo'n 3000 kilometer aan vlaggendoek wapperen.

Die cijfers en aantallen komen overeen met de bevindingen van de Dokkumer Vlaggen Centrale. Speciaal rond het huwelijk heeft Nederlands grootste fabrikant van vlaggen voor ongeveer 60 kilometer aan doek verkocht. Dit is ongeveer de afstand tussen Den Haag Noordeinde en de Nieuwe Kerk in Amsterdam. Voor de tijd van het jaar is dat een opmerkelijke piek in de verkoop. Normaliter ligt die piek in maart, in de aanloop naar Koninginnedag. Nederlandse vlaggen en de huwelijksvlaggen zijn vooral gekocht door het bedrijfsleven, dat deze vlaggen zelf gebruikt of doorverkoopt.

Nieuwe huwelijksvlag
Een opvallende verschijning tussen de reguliere Nederlandse driekleur, is de speciaal voor die bijzondere dag ontworpen huwelijksvlag, waarvoor de Dokkumer Vlaggen Centrale vorig jaar een ontwerpwedstrijd onder alle Nederlandse kunstacademiestudenten heeft uitgeschreven. Het winnende ontwerp is afkomstig van Juliette Reniers, studente aan de Academie Minerva in Groningen. Op de vlag zijn de silhouetten van Willem-Alexander en Maxima in de kleuren blauw en rood verwerkt. De kleur blauw staat in dit ontwerp voor koninklijk bloed en de kleur rood voor passie.

De vraag naar de nieuwe huwelijksvlag is groot. Op tal van plaatsen in Nederland hangt de vlag te wapperen. Ter gelegenheid van het huwelijk liggen 10 Friese skûtsjes en het statenjacht van de provincie Friesland aan het Rokin in Amsterdam. Zij hebben allen de nieuwe huwelijksvlag in top.

Uitreiking
In december vorig jaar is deze speciale huwelijksvlag uit handen van de Kamerheer van H.M. de Koningin, de heer mr. R.S. Wegener Sleeswijk aan het paar uitgereikt. Het aanstaande bruidspaar was zo enthousiast dat ze de vlag ook graag wilden ontvangen. Bij de uitreiking was dit het enige product waarbij dit is gebeurd.

Dokkumer Vlaggen Centrale
De Dokkumer Vlaggen Centrale is in 1936 opgericht naar aanleiding van de verloving tussen prinses Juliana en prins Bernhard. Met 135 medewerkers en een jaarlijkse omzet tussen de 16 en 18 miljoen euro is zij de grootste vlaggenfabrikant van Nederland. Kernactiviteit van de onderneming is het bedrukken van vlaggendoek.


---