VERENIGING VNO-NCW

Bijtelling bestelauto's

VNO-NCW luidt na spoedoverleg noodklok over bijtelling bestelauto's

Den Haag, 31 januari 2002 De ondernemingsorganisatie VNO-NCW wil dat alle woon-werkkilometers die een werknemer met een bestelauto van de zaak rijdt, als zakelijk worden aangemerkt. Werknemers van storingsdiensten, bij installatiebedrijven, in de zorg en tal van andere sectoren worden opgezadeld met vele honderden tot duizenden Euro's aan fiscale bijtelling voor kilometers die absoluut geen privé-karakter hebben.

VNO-NCW dringt er donderdag in brief aan staatssecretaris Bos van Financiën op aan de nog geen vier weken geleden ingevoerde maatregel, die woon-werkkilometers bij reisafstanden tot 10 km en boven de 30 km als privé-kilometers aanmerkt, met terugwerkende kracht ongedaan te maken voor bestelauto's.

VNO-NCW is in de afgelopen weken overspoeld met telefoontjes waarin ondernemers problemen in de bedrijfsvoering meldden. Donderdag zijn in spoedberaad alle klachten op een rijtje gezet. Betrokken bedrijven zitten in een groot aantal branches: de bouw- en wegenbouwsector, de installatiebranche, de 24-uurs servicebedrijven in de koel- en liftentechniek, de zorgsector, koeriersbedrijven, de ICT- en de telecomsector en vele andere. Het gaat zowel om leden van VNO-NCW in het midden- en kleinbedrijf, als om grote lid-ondernemingen.

Kernpunt is dat de betrokken werknemers de met de bestelauto afgelegde 'privé-kilometers' naar de werkplek niet als een beloningsvoordeel ervaren en daarvoor geen fiscale bijtelling willen. De baas bepaalt immers dat van de bestelauto gebruik moet worden gemaakt om het werk goed te kunnen doen. Ook bepaalt hij in welk type bestelauto de werknemers moeten rijden. Gevolg is onder meer dat werknemers weigeren de bestelauto nog langer mee naar huis te nemen. Hierdoor gaan arbeidsuren verloren en -zoals bij 24-uurs storingsdiensten- neemt de snelheid in de serviceverlening af. Een ander probleem is dat bestelauto's die noodgedwongen bij de onderneming moeten blijven staan, 's nachts niet zijn te verzekeren.

VNO-NCW schrijft de staatssecretaris verder 'met grote verontrusting' kennis te hebben genomen van het bericht dat het Ministerie van Binnenlandse Zaken (de werkgever van de ambtenaren) de negatieve inkomensgevolgen van de 10/30-maatregel voor ambtenaren met een lease-auto wil compenseren. Staatssecretaris Bos vindt dat eventuele negatieve inkomenseffecten tussen werkgever en werknemer opgelost moeten worden. VNO-NCW deelt deze opvatting niet. Het legt druk op de loonkosten in de marktsector. Dit klemt te meer, aangezien in het Najaarsoverleg is geconstateerd dat 'uiterste waakzaamheid geboden is' ten aanzien van de loonkostenontwikkeling.

31 jan 02 18:33