VERENIGING VNO-NCW
Bijtelling bestelauto's
VNO-NCW luidt na spoedoverleg noodklok over bijtelling bestelauto's
Den Haag, 31 januari 2002 De ondernemingsorganisatie VNO-NCW wil dat
alle woon-werkkilometers die een werknemer met een bestelauto van de
zaak rijdt, als zakelijk worden aangemerkt. Werknemers van
storingsdiensten, bij installatiebedrijven, in de zorg en tal van
andere sectoren worden opgezadeld met vele honderden tot duizenden
Euro's aan fiscale bijtelling voor kilometers die absoluut geen
privé-karakter hebben.
VNO-NCW dringt er donderdag in brief aan staatssecretaris Bos van
Financiën op aan de nog geen vier weken geleden ingevoerde maatregel,
die woon-werkkilometers bij reisafstanden tot 10 km en boven de 30 km
als privé-kilometers aanmerkt, met terugwerkende kracht ongedaan te
maken voor bestelauto's.
VNO-NCW is in de afgelopen weken overspoeld met telefoontjes waarin
ondernemers problemen in de bedrijfsvoering meldden. Donderdag zijn in
spoedberaad alle klachten op een rijtje gezet. Betrokken bedrijven
zitten in een groot aantal branches: de bouw- en wegenbouwsector, de
installatiebranche, de 24-uurs servicebedrijven in de koel- en
liftentechniek, de zorgsector, koeriersbedrijven, de ICT- en de
telecomsector en vele andere. Het gaat zowel om leden van VNO-NCW in
het midden- en kleinbedrijf, als om grote lid-ondernemingen.
Kernpunt is dat de betrokken werknemers de met de bestelauto afgelegde
'privé-kilometers' naar de werkplek niet als een beloningsvoordeel
ervaren en daarvoor geen fiscale bijtelling willen. De baas bepaalt
immers dat van de bestelauto gebruik moet worden gemaakt om het werk
goed te kunnen doen. Ook bepaalt hij in welk type bestelauto de
werknemers moeten rijden. Gevolg is onder meer dat werknemers weigeren
de bestelauto nog langer mee naar huis te nemen. Hierdoor gaan
arbeidsuren verloren en -zoals bij 24-uurs storingsdiensten- neemt de
snelheid in de serviceverlening af. Een ander probleem is dat
bestelauto's die noodgedwongen bij de onderneming moeten blijven
staan, 's nachts niet zijn te verzekeren.
VNO-NCW schrijft de staatssecretaris verder 'met grote verontrusting'
kennis te hebben genomen van het bericht dat het Ministerie van
Binnenlandse Zaken (de werkgever van de ambtenaren) de negatieve
inkomensgevolgen van de 10/30-maatregel voor ambtenaren met een
lease-auto wil compenseren. Staatssecretaris Bos vindt dat eventuele
negatieve inkomenseffecten tussen werkgever en werknemer opgelost
moeten worden. VNO-NCW deelt deze opvatting niet. Het legt druk op de
loonkosten in de marktsector. Dit klemt te meer, aangezien in het
Najaarsoverleg is geconstateerd dat 'uiterste waakzaamheid geboden is'
ten aanzien van de loonkostenontwikkeling.
31 jan 02 18:33