Gemeente Rotterdam

Hoogwaardige busverbinding met Zoetermeer

(29-1) Het College van B. en W. stelt in een brief aan het dagelijks bestuur van de Stadsregio Rotterdam dat de geplande hoogwaardige busverbinding met Zoetermeer via het Landscheidingstracé moet gaan lopen. Deze zogenaamde ZoRo-buslijn is een onderdeel van het project RandstadRail en moet voordat er (mogelijk) een directe lightrail-verbinding tussen Rotterdam en Zoetermeer (tweede fase RandstadRail) wordt aangelegd het openbaar vervoer tussen beide steden en de nieuwe VINEX-locaties aanzienlijk verbeteren.

De Stadsregio Rotterdam heeft in overleg met de gemeenten Rotterdam, Bergschenhoek, Bleiswijk, Berkel en Rodenrijs en Zoetermeer en Connexxion een studie laten verrichten naar de negen tracévarianten. De variant met een vrije busbaan langs de Landscheiding is daarbij als beste uit de vergelijking gekomen, omdat dit de korste route is en deze bij station Berkel en Rodenrijs een goede overstapmogelijkheid biedt op RandstadRail. Ook past de buslijn goed in het netwerk van lokale busverbindingen.

Een globale raming van de kosten van deze variant gaat uit van een totale investering tussen de ¤ 10 en ¤ 19 miljoen (excl. enkele p.m-posten). Dit is binnen de ¤ 27,23 miljoen die voor de ZoRo-buslijn in het Voorlopig Ontwerp RandstadRail is opgenomen. De ZoRo-bus wordt naar verwachting in 2005 in exploitatie genomen.

Mede op basis van de reacties van de verschillende regiogemeenten zal de Stadsregio binnenkort een definitief standpunt innemen. Na de tracékeuze wordt een voorlopig ontwerp opgesteld en beginnen de planologische procedures.