Gemeente Rotterdam
Hoogwaardige busverbinding met Zoetermeer
(29-1) Het College van B. en W. stelt in een brief aan het dagelijks
bestuur van de Stadsregio Rotterdam dat de geplande hoogwaardige
busverbinding met Zoetermeer via het Landscheidingstracé moet gaan
lopen. Deze zogenaamde ZoRo-buslijn is een onderdeel van het project
RandstadRail en moet voordat er (mogelijk) een directe
lightrail-verbinding tussen Rotterdam en Zoetermeer (tweede fase
RandstadRail) wordt aangelegd het openbaar vervoer tussen beide steden
en de nieuwe VINEX-locaties aanzienlijk verbeteren.
De Stadsregio Rotterdam heeft in overleg met de gemeenten Rotterdam,
Bergschenhoek, Bleiswijk, Berkel en Rodenrijs en Zoetermeer en
Connexxion een studie laten verrichten naar de negen tracévarianten.
De variant met een vrije busbaan langs de Landscheiding is daarbij als
beste uit de vergelijking gekomen, omdat dit de korste route is en
deze bij station Berkel en Rodenrijs een goede overstapmogelijkheid
biedt op RandstadRail. Ook past de buslijn goed in het netwerk van
lokale busverbindingen.
Een globale raming van de kosten van deze variant gaat uit van een
totale investering tussen de ¤ 10 en ¤ 19 miljoen (excl.
enkele p.m-posten). Dit is binnen de ¤ 27,23 miljoen die voor de
ZoRo-buslijn in het Voorlopig Ontwerp RandstadRail is opgenomen. De
ZoRo-bus wordt naar verwachting in 2005 in exploitatie genomen.
Mede op basis van de reacties van de verschillende regiogemeenten zal
de Stadsregio binnenkort een definitief standpunt innemen. Na de
tracékeuze wordt een voorlopig ontwerp opgesteld en beginnen de
planologische procedures.