Endemol Entertainment


Hilversum, 31 januari 2002

Big Brother Brasil trekt zeker 100 miljoen kijkers

Naar schatting ruim 100 miljoen Brazilianen keken afgelopen dinsdagavond naar de eerste uitzending van 'Big Brother Brasil'. De jongste versie van Endemol's succesproductie werd daarmee in één klap de best bekeken 'Big Brother'-uitzending waar ook ter wereld. De openingsuitzending haalde een gemiddelde kijkdichtheid van 51% met een piek naar 57%. Het gemiddelde marktaandeel bedroeg bijna 65%. Met dat soort cijfers scoort 'Big Brother Brasil' hoger dan welke andere programmasoort ook en zelfs beter dan het algemeen aanbeden Braziliaanse voetbal, waarvan de best bekeken wedstrijden een kijkdichtheid van 40% halen.

'Big Brother Brasil' wordt uitgezonden door TV Globo, het grootste station van het land. Gedurende de laatste maanden van 2001 heeft Globo's concurrent SBT, onder de titel 'Casa dos Artistas', een programma uitgezonden dat duidelijk was afgekeken van 'Big Brother'. De finale van 'Casa' bereikte in december een gemiddelde kijkdichtheid van 45%. Een voor januari aangekondigde tweede serie van dit programma is inmiddels door SBT uitgesteld.
Globo en Endemol voerden de afgelopen maanden verschillende juridische procedures tegen de door beide bedrijven als illegaal beschouwde kopie van 'Big Brother'. De gang naar de rechter bleef tot nu toe zonder resultaat voor Endemol en Globo. Het kijkgedrag in Brazilië lijkt daar nu verandering in te gaan brengen.

De vliegende start van 'Big Brother Brasil' betekent tevens een positief begin voor producent Endemol Globo, de 50/50 joint venture tussen Endemol en TV Globo, die vorig jaar augustus in Rio de Janeiro werd opgericht. Het bedrijf gaat zich toeleggen op de productie van televisieprogramma's en interactieve content voor de Braziliaanse markt, gebaseerd op de uitgebreide formatcatalogus van Endemol. De eerste producties zijn inmiddels in voorbereiding.


---


Endemol Entertainment