Endemol Entertainment
Hilversum, 31 januari 2002
Big Brother Brasil trekt zeker 100 miljoen kijkers
Naar schatting ruim 100 miljoen Brazilianen keken afgelopen dinsdagavond
naar de eerste uitzending van 'Big Brother Brasil'. De jongste versie van
Endemol's succesproductie werd daarmee in één klap de best bekeken 'Big
Brother'-uitzending waar ook ter wereld. De openingsuitzending haalde een
gemiddelde kijkdichtheid van 51% met een piek naar 57%. Het gemiddelde
marktaandeel bedroeg bijna 65%. Met dat soort cijfers scoort 'Big Brother
Brasil' hoger dan welke andere programmasoort ook en zelfs beter dan het
algemeen aanbeden Braziliaanse voetbal, waarvan de best bekeken wedstrijden
een kijkdichtheid van 40% halen.
'Big Brother Brasil' wordt uitgezonden door TV Globo, het grootste station
van het land. Gedurende de laatste maanden van 2001 heeft Globo's concurrent
SBT, onder de titel 'Casa dos Artistas', een programma uitgezonden dat
duidelijk was afgekeken van 'Big Brother'. De finale van 'Casa' bereikte in
december een gemiddelde kijkdichtheid van 45%. Een voor januari
aangekondigde tweede serie van dit programma is inmiddels door SBT
uitgesteld.
Globo en Endemol voerden de afgelopen maanden verschillende juridische
procedures tegen de door beide bedrijven als illegaal beschouwde kopie van
'Big Brother'. De gang naar de rechter bleef tot nu toe zonder resultaat
voor Endemol en Globo. Het kijkgedrag in Brazilië lijkt daar nu verandering
in te gaan brengen.
De vliegende start van 'Big Brother Brasil' betekent tevens een positief
begin voor producent Endemol Globo, de 50/50 joint venture tussen Endemol en
TV Globo, die vorig jaar augustus in Rio de Janeiro werd opgericht. Het
bedrijf gaat zich toeleggen op de productie van televisieprogramma's en
interactieve content voor de Braziliaanse markt, gebaseerd op de uitgebreide
formatcatalogus van Endemol. De eerste producties zijn inmiddels in
voorbereiding.
---
Endemol Entertainment